"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Törnävän frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Vuonna 2011 perustettu ja sittemmin 2016 päivitetty 11-väyläinen puistorata Seinäjoella. Provinssirock-festivaalit järjestetään radan alueella, mistä johtuen radalla ei voi pelata jokuseen viikkoon kesä-heinäkuun vaihteen tienoilla.

Lue lisää

Radalla Prodiscuksen ja Amexpon korit.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Huhtalantie
    60100 Seinäjoki


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    Amexpo

  • Väylien määrä

    11

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Törnävän frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Törnävä #1

Pituus 92 metriä. Par 3

Väylä 2: Törnävä #2

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 3: Törnävä #3

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 4: Törnävä #4

Pituus 74 metriä. Par 3

Väylä 5: Törnävä #5

Pituus 98 metriä. Par 3

Väylä 6: Törnävä #6

Pituus 84 metriä. Par 3

Väylä 7: Törnävä #7

Pituus 149 metriä. Par 4

Väylä 8: Törnävä #8

Pituus 106 metriä. Par 3

Väylä 9: Törnävä #9

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 10: Törnävä #10

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 11: Törnävä #11

Pituus 125 metriä. Par 3

8 arvostelua radalle “Törnävän frisbeegolfrata

    Seinäjoen kaupungissa Törnävän frisbeegolfrata. Radalla pituutta 11-väylää, 1048m ja B1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 2770m. Pelattu 24.7.2022.

    Törnävän rata sijaitsi tasaisella puistoalueella missä ei pahemmin korkeuseroja ollut, joten kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät olivat pääosin aika helppoa ja suorahkoa heittämistä, osin pitkienkin väylien muodossa. Vesi maisemallisesti kauniisti läsnä monilla väylillä ja onhan ne Törnävän sillat aika idyllisiä…

    Mutta niin… tämä oli rata joka on melkein mahdoton tai ainakin äärimmäisen vaikea arvostella. Tykkään puistoradoista mitkä ovat avoimia ja heittotilaa on paljon ja maisemat kauniita, tätä oli Törnävällä ihan riittävästi tarjolla, mutta…

    Provinssirock järjestetään alueella mikä tarkoitti nytkin, jotta 11 korista oli peräti 8kpl raahattu pois! Ja loistivat poissaolollaan siis vaikka festarin päättymisestä oli ehtinyt kulumaan jo kolme viikkoa. Paikallista facen fribapalstaa seuraamalla selvisi jälkikäteen, että korien palauttamisessa meni vielä viikko oman pelaamisen jälkeenkin eli neljä viikkoa siitä, kun festari oli ja meni. Paikallinen seura ei ehkä pysty vaikuttamaan siihen, jos kaupunki määrää koreista jotain, mutta onhan se aika absurdia, jotta korit ovat noin pitkään festarin päättymisen jälkeenkin poissa käytöstä kiivaimpaan fribasesonkiaikaan. Mitään festaria ei raivata kolmea viikkoa tai järjestelyissä on pahasti jotain vialla. Tästä aikamääreestä voisi paikallinen seura pyrkiä neuvottelemaan huojennuksia, samoin siitä, että kaupunki auttaisi korien siirtämisessä paikoilleen nopeammin kaupungin varastolta. Noh.. eipä mittään, ihan kivahan se oli pelata improvisoidusti kierros läpi ja osua kiekolla aina tuohon pieneen tolpan nysään.

    Muutoinkaan rata ei kyllä oikein jaksanut vakuuttaa. Kartta oli vanha ja liekö ajantasainen, ainakin eri kuin fgr:llä. Korit (ne mitkä paikalla olivat) olivat rakenteiden paras osa, ihan hyvät. Se, että hiekkakentät oli merkitty ob-alueeksi, niin… tuota… anteeksi, miksi?!? Heittopaikat hieman nuhjuiset, mutta heittokelpoiset kuitenkin. Heittopaikalla olleet opasteet surkeat, suurin osa oli tuhottu. Next tee -kylttejä ei missään, eikä suht tiiviillä radallakaan seuraavan väylän löytäminen ollut mitenkään helppoa. Kun tähän yhdistyi heittopaikkaopasteiden surkeus, niin kartta sai koko ajan olla kädessä, jotta löysi väylät ja silti piti arpanoppaa koko ajan heitellä. No juu… ja olihan siellä ne kaksi isoa ob-hiekkakenttä aluetta missä lienee voida ulkoiluttaa draivereita ellei joku sitten vedä hernettä nenään siellä treenaamisesta. Radan turvallisuus oli myöskin hieman kyseenalainen. Alueella liikkui yllättävän paljon lenkkeilijöitä kävellen ja pyörillä ja varsinkin 7-väylä oli suorastaan surkea erittäin huonolla näkyväisyydellä, spottaaminen lähes välttämätön toimenpide. Ja olihan se aika mielenkiintoinen ratkaisu laittaa ratakartta rakennuksen päätyseinän yläosaan, jotta sitä tiiraillessa saapi vielä perusketutuksen päälle niskakivunkin kaupan tekijäisiksi.

    Koreja puuttui ja opastusjärjestelmä surkea. Arviointi tehtävä juuri sen hetkisen tuntuman ja fiiliksen mukaan. Arvosana olisi hieman parempi, jos korit olisivat olleet paikallaan. Poisottaminen oli tiedossa, mutta, että neljä viikkoa festarin päättymisen jälkeen homehtuvat jossain varastolla, niin ei hyvää päivää ja yötä sentään! Alueelle sopisi hyvin hieman lyhyempi, 9-väyläinen rata, kunhan kaikki laitettaisiin alusta loppuun uusiksi ja pyrittäisiin oikeasti siihen, ettei radan käytttökatkos muodostuisi keskikesällä kohtuuttoman pitkäksi.

    1/5

    Väylien 5 ja 9 kohdalla ratakartta ei täysin pidä paikkaansa. Muuten kokonaisuutena ihan kiva rata kiertää. Yksin menin, niin oli myös nopea. Hienossa ympäristössä, ja alueesta saisi vieläkin hienomman jos pääsis joen toiselle puolelle heittämään. Viimenen kori oli aika heikossa hapessa.

    Bongattu 8/2019: paikkamerkintä vie suoraan oikeaan osoitteeseen ja ratakartta on näkyvillä huoltorakennuksen seinässä. Tarjolla on urheilukentän ympäristöön rakennettu rata, haastavuudeltaan keskitasoa.

    Väylät on suunniteltu hyvin. Siirtymät ovat lyhyitä. Väylät ovat pääasiassa suoraa heittämistä, eivät mitenkään erikoisia. Väylän 5 tiipaikka on nelosen korista vasemmalla takana – ei oikealla, kuten kartta väittää. Samoin väylän 8 kori puuttuu, mutta paikalliset heittäjät opastivat väylän 9 korin olevan yhteinen väylän 8 kanssa.

    Maasto on helppokulkuista ja tasaista, joten radan pystyy kiertämään myös rattaiden kanssa. Rata vaikutti olevan suosittu, sillä rataa kiersi samaan aikaan useampi peliporukka. Mielestäni rata kaipaisi vähän kohennusta, mikä lisäisi pelattavuutta ja mielekkyyttä. 3/5 rata nykykunnossa.

    Urheilukentän vierimaastoon rakennettu neppailukenttä muutamalla pitkälläkin väylällä. Väylät 5 ja 7 tuottavat hieman katvetta, joten ainakin niissä on syytä olla tarkkana, ettei heitä edellisten päälle. Toukokuun lopun iltana porukoita oli paljon liikkeellä heittojen merkeissä.

Vastaa