"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Sibbe Disc Golf

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

HUOM! SIBBEN RATA ON SULJETTU TALVEKSI 2020-2021. Radalla ei ole koreja, eli rataa ei voi pelata. Rata aukeaa jälleen keväällä. Tästä ilmoitetaan erikseen.
Hyvin vaihtelevaan maastoon tehdyt 2 x 18 väyläiset radat. Radoilta löytyy puisto-, metsä- ja niittyväyliä, lehti- ja havupuumetsää sekä kallioita ja korkeuseroja, pääset heittämään niin ylä- kuin alamäkeen.

Lue lisää

Monipuolinen kattaus erilaisia väyliä haastamaan kaiken tasoiset pelaajat. Rataa on rakennettu ja kehitetty valtavasti vuosien 2016-2020 aikana ja vuonna 2020 palveleekin kaksi huippukunnossa olevaa 18 -väyläistä rataa, joista toinen suunnattu erityisesti kilpapelaajille ja toinen amatööreille ja satunnaisemmille heittäjille. Kilpatason Ford Hybrid -layoutilla (sininen rata) erikoisuutena jopa 306 metrinen väylä jossa jo par 5 -tulos on saavutus.

Rata on maksullinen. Niin päiväpelimaksuja kuin kausikortteja myy #1 väylän heittopaikalla sijaitseva lipunmyyntipiste sekä NBDG verkkokauppa. Voit tilata kausikortin kotiisi myös NBDG Storesta.

Lipunmyyntipisteellä on myös pieni Pro Shop josta voit täydentää kiekkobägiäsi.

Ajankohtaiset tiedot ja voimassa oleva layout Sibben kotisivulta

Hinnat 2020:
Päiväpelimaksu 6€
Kausikortti 100€

Lisätietoja Sibben palveluista: www.sibbe.fi

Radan kuulumisista tiedotetaan aktiivisesti sen Facebook -sivulla.

Rata on avattu 2016, mutta kehitystyötä tehdään edelleen. Alueella on tehty maansiirtotöitä ja harvennuksia valtavasti ja lisää on vielä luvassa. Radan kunto sekä layout on muuttunut huomattavasti vuosien 2016-2018 välillä.

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Joensuun Raitti 44
    01150 Sipoo


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2016

  • Korit

    Latitude64

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Päivittäinen

  • Ratamestari

    Juha Kytö, Mikko Wikman

  • Suunnittelija

    Juha Kytö, Mikko Wikman

  • Ilmainen/maksullinen

    maksullinen

  • Lisätietoja

    Hotelli, Vessa(t), Kahvio, Pro shop, Venesatama, Uimaranta, Caravan -alue.

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Ford Hybrid -layout (sininen rata)

Väylä 1: Ford Hybrid #1

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 2: Ford Hybrid #2

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 3: Ford Hybrid #3

Pituus 253 metriä. Par 4

Väylä 4: Ford Hybrid #4

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 5: Ford Hybrid #5

Pituus 112 metriä. Par 3

Väylä 6: Ford Hybrid #6

Pituus 306 metriä. Par 5

Väylä 7: Ford Hybrid #7

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 8: Ford Hybrid #8

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 9: Ford Hybrid #9

Pituus 152 metriä. Par 4

Väylä 10: Ford Hybrid #10

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 11: Ford Hybrid #11

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 12: Ford Hybrid #12

Pituus 92 metriä. Par 3

Väylä 13: Ford Hybrid #13

Pituus 114 metriä. Par 3

Väylä 14: Ford Hybrid #14

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 15: Ford Hybrid #15

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 16: Ford Hybrid #16

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 17: Ford Hybrid #17

Pituus 179 metriä. Par 4

Väylä 18: Ford Hybrid #18

Pituus 106 metriä. Par 3

Ramirent-layout (keltainen rata)

Väylä 1: Ramirent #1

Pituus 68 metriä. Par 3

Väylä 2: Ramirent #2

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 3: Ramirent #3

Pituus 171 metriä. Par 4

Väylä 4: Ramirent #4

Pituus 83 metriä. Par 3

Väylä 5: Ramirent #5

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 6: Ramirent #6

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 7: Ramirent #7

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 8: Ramirent #8

Pituus 148 metriä. Par 4

Väylä 9: Ramirent #9

Pituus 68 metriä. Par 3

Väylä 10: Ramirent #10

Pituus 157 metriä. Par 4

Väylä 11: Ramirent #11

Pituus 131 metriä. Par 4

Väylä 12: Ramirent #12

Pituus 72 metriä. Par 3

Väylä 13: Ramirent #13

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 14: Ramirent #14

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 15: Ramirent #15

Pituus 60 metriä. Par 3

Väylä 16: Ramirent #16

Pituus 61 metriä. Par 3

Väylä 17: Ramirent #17

Pituus 158 metriä. Par 4

Väylä 18: Ramirent #18

Pituus 59 metriä. Par 3

17 arvostelua radalle “Sibbe Disc Golf

    Ramirent ja Ford radat olivat molemmat ehdottomasti heittämisen arvoisia. Hieno miljöö, opasteet kunnossa, ja siististi hoidetut väylät. Radoilla sai kiskoa kunnolla ja melkein jokainen väylä tuntui erilaiselta. Ford on todellakin haastava, erityisesti väylä #6. Neljän hengen seurueella meni noin 2.5 tuntia.

    Mielestäni hybridirata toimi ihan OK paitsi väylällä 11. Ramirentin 11 väylän heittäjät joutuvat väistämään Fordin 11 sekä 12 väylän heittäjiä. Menee omaan kärkijoukkoon.

    Kävimme testaamassa uutta pidempää rataa ja pääosin tuntui hyvältä. Kaipasimme myös viime vuoden vanhoja metsäväyliä. Yksi 330 metriä oleva väylä tuntui muihin verrattuna suhteettoman pitkältä ja siinä puuttui se jokin punainen lanka. MUTTA se, että nyt on 2 rataa jotka menevät ristiin ja yhdistyvät on ehdottomasti huono juttu. Eilen pelaajia ei edes riittänyt ruuhkaksi, mutta täysi stoppi tuli kun moni sattui tulemaan samalle tiille pelatessaan eri rataa. Tämä tulee aiheuttamaan odottelua ja hermostumista. Miettikää uudestaan kannattaako näin jatkaa. Ehdottaisin vaikka, että käytätte yhtä rataa joka toinen viikko. En halua pelata rataa jossa aluksi näyttää väljältä, mutta jarruja ilmestyykin heti nurkan takaa. Tämä tappaa pelirytmin täysin ja ajallisesti ei ole hajuakaan kauan peli tulee kestämään.

    Molemmat leiskat testattu aurinkoisessa kevätsäässä. Kovaa duunia on selvästi tehty ja tullaan varmasti tekemään. Parasta alueessa on se, että nyt ollaan oikeasti lähellä tilannetta jossa radan käytöstä maksaa mielellään. Muutama asia kuitenkin häiritsee.
    Nyt etenkin keväällä kun on vetistä, aiheutuu monille välille melkoinen mutaongelma. Tämä tilanne on Sibbessä melko ison osan aikaa vuodesta, etenkin leutona talvena ja pahimmillaan nyt keväällä. Mutaista on liian monessa kohdin, eikä kenkien sottaantumista ja kastumista voi välttää. Jos saisin itse päättää, pahimmat mutaväylät pitäisi laittaa tilapäiseen käyttökieltoon tai ainakin minimissään luoda puuhakkeesta kulkuväylät. Tilaa alueella olisi myös hyvän ”kostean ajan” leiskan tekemiseen pelkästään kuiville metsäalueille.
    Parin viikon päästä maasto varmasti kuivuu ja mudan aiheuttama harmitus unohtuu. Toinen pieni miinus tulee siitä, että kaksi leiskaa risteää liian usein keskenään tai niiden väylät menevät samoja linjoja. Tästä ei aiheudu haittaa jos porukkaa ei ole, mutta jos taas on, voi sumia syntyä.
    Kokonaisuudessaan alue on Suomen hienoimpia paikkoja harrastaa frisbeegolfia vaihtelevine väylineen ja oheispalveluineen.

    Lisäyksenä kesän radalla heittäneenä kommentti Ramirent-layoutista: kaikki lyhyet väylät (7kpl?) ovat turhauttavan mielikuvituksettomia ja tylsiä. Ymmärrän että layout on tehty helpommaksi versioksi, mutta kuitenkin kun radalla on kohtuullisen hankaliakin par 4 -väyliä, ovat nämä täysin irrallaan kokonaisuudesta. Jos väylästä tehdään lyhyt ja helpompi, ei se tarkoita sitä että väylä pitää olla tylsä ja vailla mitään ideaa. 1. ja 18. ovat oikein hyviä esimerkkejä. Tylsä aloitus ja vielä tylsempi lopetus. Pienillä muutoksilla nämä lyhyetkin väylät saadaan oikein mukaviksi (haastavammiksi) myös enemmän heittäneille.

    Ei vieläkään 6€ maksun arvoinen rata. Miljöö ihan kiva, hyvät teepaikat ja opasteet, mutta muuten vielä todella paljon tehtävää että rata saadaan oikeasti kuntoon. Muutama todella hyvä väylä idealtaan, mutta mutaa, heinikkoa ja risuja vielä liikaa.

    5 € maksu oli aivan liikaa tästä radasta. Keskeneräistä on edelleen usealla väylällä. Jos töitä tehdään tällä vauhdilla, niin radasta saattaa tulla valmis 2030. Pelasin hyvin, ja ehkäpä sen takia, ei jäänyt enempää tympimään. Ei tartte kuitenkaan aivan vähään aikaan uudestaan tulla.

    5 € maksu oli aivan liikaa tästä radasta. Keskeneräistä on edelleen usealla väylällä. Jos töitä tehdään tällä vauhdilla, niin radasta saattaa tulla valmis 2030. Peasin hyvin, ja ehkäpä sen takia, ei jäänyt enempää tympimään. Ei tartte kuitenkaan aivan vähään aikaan uudestaan tulla.

    Kävin heittelemässä radan läpi, mukava sekoitus hienossa miljöössä olevia peltomaisia ratoja ja metsäväyliä. Ratakartta tällä sivulla on vanhentunut, radalla on nykyään 19 väylää. Samoin vaihtoehtoiset layoutit väyliltä on poistettu (yksi kori per väylä). Väylämerkinnöistä iso plussa, puuttuvasta / virhellisestä kartasta huolimatta radan pystyy pelaamaan hyvin läpi.

    Hyvä rata.

    Heti alkuun pakollinen maksu vs. ilmais -kommentti: Vitonen päivän heittelyistä tällä radalla, onko se liikaa vai sopiva? Ehdottomasti tämä rata ei pidä sisällään yhtään mitään sellaista, mitä ei moneltakin maksuttomalta radalta saisi. Mutta sehän on sitten ihan toinen asia, että onko asiat liian hyvin kun niin monella hyvällä radalla saa pelata ilmaiseksi. Kyllä tämä rata hintansa arvoinen on, varsinkin jos heittelee enempi kuin yhden kierroksen. Mutta eipä tuolla femmalla taida aikuinen saada harrastaa oikein mitään muuta lajia paria tuntia, joten ihan kohdallaan se on vaikka yhdellekin kierrokselle.

    Tiit hyvät. Korit hyvät. Väylien opastekartat hyvät, koko radan karttaa en nähnyt, mutta sen verran on tainnut väylät tässä ekan vuoden aikana elää, että eipä se varmaan paikkaansa olisi kuitenkaan pitänyt. Väylien välillä opasteita hyvin, alun talojen välissä seikkaillessa ja jossain pidemmillä metsäväleissä olisi ehkä kaivannut jonkun nuolen lisää, piti alussa varsinkin katsoa karttaa tarkkaan, kun näytti siltä että jonkun pihassa liikkui. Väylien vaihtoehtoiset korin paikat hyvä idea, mutta mistäpä sitä heittäjä tietää millä paikoilla ne on, kun kaikkia koreja ei näe tiiltä? Ykkösväylän opastetauluun voisi lisätä ”Nyt pelataan x:n värisillä koripaikoilla”.

    Väylät vaihtelevia. Alussa puistomaisia/peltoväyliä talojen pihoissa ja pelloilla. Sinänsä ihan hyviä väyliä, vähän sekalaisessa ympäristössä, ei mitään maata mullistavaa, pääasiassa avaus johonkin nurmelle tai pellolle, kori jossain laidassa avointa aluetta. Kakkosen avaus hieno nostetulta tiiltä, kutosessa ihan kutkuttava avaus takatiiltä kapeahkoon aukkoon. Kasista eteenpäin sitten metsää, kallioita ylös ja alas ja pari tasaisempaakin väylää. Sisältää hienoja ja haastavia heittoja jyrkkiäkin kallioita ylös ja alas. Lopussa sitten vielä muutama väylä leikittelyä avoimen niityn reunoilla metsästä niitylle ja takaisin metsään. Pääosa metsäväylistä oli erittäin hyviä, peltoja hyödyntävissä oli hyviä ideoita, mutta kokonaisuuksina ei kaikki niin ”väylämäisiä”.

    Tämähän on ”work in progress”, joten osittain on ymmärrettävää, että osa väylistä ja niiden ympäristöistä on vielä keskeneräisen oloisia, mutta listaillaan silti: peltoväylillä talsitaan välillä ihan savessa, osalla väylistä isoja traktorinuria ja tiheää aluskasvillisuutta, ojien ylityksiä paljon joihin laitettu kuormalavoja silloiksi, niihin toivon mukaan tulossa jotain ”oikeaa” rakennetta, yhden yhtä roskista en radalla nähnyt, ja viimeiseltä väylältä poistumiseen jos on joku toivottava reitti, sen voisi merkitä.

    Kokonaisuutena siis hyvä rata, tärkeimmät pelivälineet hyviä, väylät vaihtelevia ja pääosin ihan miellyttäviä.

    Ei vielä ratamaksun arvoinen kokemus. Miljöö on hieno ja ensimmäiset neljä rataa antavat ymmärtää, että koko rata olisi aika mielenkiintoisesti vanhan maatalon pihoille rakennettuja. Nelosväylän jälkeen ikävä kyllä muoto muuttuu, ja aika moni rata on syvää mutavelliä, missä paras varustus olisivat kumisaappaat. Vie vähän peli-intoa, kun esim. vauhdinotto on lähes mahdotonta. Osa loppupään väylistä on myös kasattu märälle suolle. Heitin puolivälissä rataa (väylä 11 tjsp) kiekon vähän ohi korista kallion päältä alas, ja etsiessäni sitä astuin polvensyvyiseen suonsilmäkkeeseen ja päättelin, että ei taida maksaa vaivaa lähteä samoamaan tämän syvemmälle. Oltiin kahdestaan heittelemässä, mutta silti kierros kesti tuplasti sen mitä muualla, sillä kiekkoja sai etsiä melkein jokaisen heiton jälkeen. Koreja ei usein näe heittopaikalta.

    Korkeuseroja on kiitettävästi, osa jopa hieman kuumottavia. Välillä kävi mielessä että jos askel vähän lipsuu, niin tästä on noin seitsemän metrin tiputus..

    Plussaa tiiauspaikoista, opasteista ja koreista, jotka on erittäin hyviä. Olisin toivonut samanlaista panostusta väyliin. Ehkä ensi kesänä ratamaksun arvoinen kokemus, jos suuremmat mutavellit hoidetaan pois siihen mennessä.

    Maksullinen rata herättää aina tunteita ja ajatuksia, niin tälläkin kertaa. Yllä kerrotut kommentit tiivistävät jo kaiken olennaisen. Väylät ovat selkeitä heittää ja tiipaikat ovat timanttisen hyvät. Paljon pitää silti aluetta ja rataa vielä kehittää, kokonaisuus oli selvästi keskeneräinen. 5 euron maksusta jäi vähän huono maku, kun lopulta ei rata tarjoa oikeastaan mitään sen suurempaa ja ihmeellisempää. Pitää kuitenkin muistaa, että rata ei ole vielä valmis. Kuulostellaan palautteita.

    Kiva miljöö, mutta tosiaan nyt kun ei vielä ole valmis, niin oli vähän pettymys. Alku oli tosi kivaa ja hyvää, mutta sitten paljastui se, että rata on vielä todella kesken. Seuraavia väyliä ensikertalaisen melko vaikea löytää, vaikka pieniä nuolikylttejä onkin laitettu. Välistä oli myös tosi vetisiä paikkoja eli goretexkengät jalkaan. Itse ajattelin, että pärjäisi keveämmillä, mutta märäks meni.

    Radasta tulee kyllä varmasti todella hyvä, kun se on valmis. Nyt vielä kesken. Pikku jutut vielä kuntoon, niin avot!

    Rata on vielä todella kesken. Pellot ovat pehmeitä ja paikka paikon tarvii saappaita. Väyliä on muutettu ja myös ilmeisesti osaa pareista. Korit ovat vaalean keltaiset ja todella vaikea nähdä maastossa. Korien päälle voisi laittaa aurauskepit tai liput jotta ne näkisi paremmin.
    Radasta tulee hyvä kun se on täysin valmis. Tiipaikat ovat riittävän pitkät ja pysyvät kuivina koska ovat korotettuja. Väylissä on ideaa ja monipuolisia heittoja tarvitaan.
    Kannattaa ottaa spotteri mukaan, koska osa avauksista heitetään ”kulman” taakse. Suosittelen pitkiä housuja ja vedenpitäviä kenkiä.

    Kiva rata ja varsinkin kun tulee ihan valmiiksi.
    Opastus paikalle Googlen mapsin mukaan vie jonkun isännän pihaan 8 väylän kohtaan varsinkin kun käyttää oikeaa osotetta. Itse koitin löytää kahvilan ajettuani lievästi harhaan mut kuitenkin itse rata on huikee!

    Kokonaisuutena hyvä rata! Alku on todella maukasta puistomaista pihapiiriä ja pikkuhiljaa väylät siirtyvät enemmän metsään. Pari väylää vaikutti vähän ”täyteväyliltä” ja osa greeneistä yksinkertaisesti liian tukkoisia eli vaikka 6 metristä ei mitään mahdollisuutta laittaa puttia sisään. Loppupään alamäki niittyväylät syövät kiekkoja, joten toivottavasti ne heinikot vedetään matalaksi pian. Toisaalta osa väylistä todella kekseliäitä, upeita ja haastavia.

Vastaa