"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Orivesi DiscGolfPark

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Syksyllä 2020 lähes tulkoon täysiin uudistunut rata, tunnettu aiemmin Rovastinkangas DiscGolfParkina. Huomioithan, että radan pysäköintialue ja lähtöpaikka on vaihtunut. Radan läheisyydessä kulkee lenkkipolkuja, joten radalla on syytä varoa muita liikkujia.

Lue lisää

HUOM! Väylät 5, 17 ja 18 ovat pois käytöstä talvikaudella joulukuu-huhtikuu. Korit on suljettu ja kävely latuverkostolla kielletty.

Radan tiedot

  • Osoite

    Leppästentie 97
    35100 Orivesi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2013

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Pasi Koivu

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Range

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Orivesi DiscGolfPark

Ratakartta

Väylä 1: Orivesi DGP #1

Pituus 119 metriä. Par 3

Väylä 2: Orivesi DGP #2

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 3: Orivesi DGP #3

Pituus 50 metriä. Par 3

Väylä 4: Orivesi DGP #4

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä 5: Orivesi DGP #5

Pituus 159 metriä. Par 4

Väylä 6: Orivesi DGP #6

Pituus 87 metriä. Par 3

Väylä 7: Orivesi DGP #7

Pituus 201 metriä. Par 4

Väylä 8: Orivesi DGP #8

Pituus 226 metriä. Par 4

Väylä 9: Orivesi DGP #9

Pituus 196 metriä. Par 4

Väylä 10: Orivesi DGP #10

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 11: Orivesi DGP #11

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 12: Orivesi DGP #12

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 13: Orivesi DGP #13

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 14: Orivesi DGP #14

Pituus 124 metriä. Par 3

Väylä 15: Orivesi DGP #15

Pituus 165 metriä. Par 4

Väylä 16: Orivesi DGP #16

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 17: Orivesi DGP #17

Pituus 103 metriä. Par 3

Väylä 18: Orivesi DGP #18

Pituus 96 metriä. Par 3

23 arvostelua radalle “Orivesi DiscGolfPark

    Oriveden kaupungissa Orivesi DiscGolfPark. Radalla pituutta 18-väylää, 2182m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4790m. Pelattu 14.6.2023.

    Oriveden rata sisälsi runsaasti korkeuseroja, joten hyvästä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Metsää ja kaunista kalliota oli paljon tarjolla. Paljon ylämäkiväyliä ja tasaistakin. 2-väylä oli kaunis kallioinen ylämäkiväylä mikä oli kaikista väylistä itselleen se kaikkein mieluisin. 5-väylä vaatimattomasti vain 159m koko ajan ylämäkeen… ihan kiva muutoin. 13-väylä hienon näköinen kallioylämäki. 12-väylä suht mukava, radan ainoita ees jotenkin alamäkeen meneviä väyliä. Siirtymät lyhyet paitsi 13-14 ja 16-17 hieman pidempiä.

    Radan rakenteet pääosin hyvässä kunnossa. Ratakartta, heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit nuolineen taattua dgp-laatua. Löytyi range-alue draiverien ulkoiluttamista varten, tulipaikka katoksineen ja puineen, hyväkuntoinen kuivakekäymälä sekä jokunen roskis. Oriveden keskustan palveluiden äärelle 3km matkaa. Itse ruokailin texmex ravintola Cantina Fiestassa, lämmin suosittelu palvelun ja ruoan laadunkin johdosta.

    Korjattavaakin oli. Next tee -kylttejä oli joitakin, mutta runsaasti suuremmallekin määrälle olisi akuutti tarve. Arpomista sai harrastaa mm. 4-5 ja 16-17 siirtymillä. Lisäksi 5-6 siirtymä oli ongelmallinen. 5-väylän korinuoli näyttää suoraan 4-väylän heittolinjalle, parempi reitti läheisen hiekkapolun kautta missä taas ei ollut minkäänlaista opastetta. Noita korinuolia voi kierritellä kuka vain haluaa mihin tahansa asentoon tahtoo, joten liekö joskus näyttänytkin oikein, mene ja tiedä…

    Oriveden radalla mentiin koko ajan puhtaasti metsän puolella missä ei sinällään mitään vikaa ole, mutta… tuolla väylien pituuden Koivu oli jostain syystä mitoittanut aivan liian pitkiksi. Jopa puuduttavaa ja hyvin tylsää heittämistä, kun nimenomaan metsäväylää venytetään jopa yli 200m mittaan. Hyvin harvoin toimiva ratkaisu. Nyt näitä liian pitkiä väyliä oli huikeat neljä eli 7, 8, 9 ja 15. Minua häiritsi myös se, että Orivedellä oli kyllä monta ihan hyvää ylämäkiväylää, mutta käytännössä yhtään kovin mukavaa alamäkiväylää ei oltu saatu mukaan, nro 12 oli ihan ok. Lisäksi radalla kaksi selkeästi vaarallista paikkaa missä heittolinja risteää kuntopolun kanssa sellaisessa kohdassa missä näkyväisyys 0-tasoa eli väylät 14 ja 17. Nuo väylät sulkisin samantien tai muokkaisin turvallisemmaksi, ei noin!

    Alku lupaavaa ja ihan pelattavaa kallioista metsäväylää. Ylipitkät väylät olivat suurin yksittäinen syy minkä takia rata painui sinne ratojen harmaaseen keskikastiin. Ei ollut surkea, muttei säväyttänytkään lopulta mitenkään. Turvallisuudessa liikaa puutteita, samoin opastuksessa. Loppu oli erityisesti tylsää tekemistä, suoraa baanaa tai pieni käännös vasemmalle tai oikealle. Ja kyllähän tämä rata olisi kunnollisen alamäkiväylän ansainnut… ehkei sellaista ollut sitten vain mahdollista saada mukaan. Ei ihan maestro Pasi Koivun parasta taidonnäytettä ollut tämä. Keskitason rata, pelasi, muttei kiirus uudestaan.

    3/5

    Tämä uusi Oriveden rata…o boy..Annoin 2/5, mutta toivon että rata kuluessaan paranee. Suunnittelu on tehty kiireessä tai hosuen, en usko että näihin linjoihin tarkoituksella pyritty. Raskas rata jo muutenkin kulkea. Ympäristö tarjoaisi enemmän mihin nyt päästy.

    Oli pakko käydä entisellä kotipaikkakunnalla heittelemässä, kokonaisuudessaan ihan ok rata, toki väylien pituuksia ehkä hyvä miettiä maaston mukaan. Maasto vaikutti aika vaikea kulkuiselta, vauhtia ei useallakaan väylällä viitsinyt ottaa avausheiton jälkeen esim. väylä 8 on aivan utopistinen, par luku tulisi olla 5 tai koko väylä huomattavasti lyhyempi. Kaipaisi huomattavasti enemmän avonaisia väyliä toisi vaihtelua rataan.

    Opastaeet, korit ja teepadit hyvässä kunnossa. Ei ehkä motivoi kauheasti aloittelijoita lajin pariin kerta Oriveden ainoa rata. Orivedellä pitäisi olla toinen helpompi rata.

    Käytiin nyt katsastamassa Oriveden rata 18 väyläisenä. Vanhalle 9 väyläiselle oli ”lukkarinrakkautta” kun ainokainen holari oli siellä syntynyt viiimeisellä väylällä. Uusi rata on yllättävänkin vähän erosoitunut vaikka ollut jo pitkään käytössä, onko käytön puutetta? Positiivistä se, että tarpeettomia ob ja mando hommia ei ole tehty eli rata on suunniteltu hyvin. Parissa kohtaa vähän outoja siirtymisiä ja pari väylää turhan tiiviisti kokonaiskoon huomioon ottaen. Jos olisi lähempänä, varmaan tulisi käytyä useammin. Ei mestari, ei kuitenkaan susihuono.

    Nyt on tullut kolme kertaa käytyä Oriveden uudella 18-väyläisellä. Kuten edelläkin on mainittu, rata on hyvinkin haastava, erityisesti väylät 7-9 pistävät varmasti kovimmatkin tekijät tiukille. Lisäksi maaston ansiosta kierroksesta tulee suht fyysinen ainakin kesähelteillä. Kokonaismielikuva positiivinen, eriteltynä:
    + Selkeät ja raivatut väylät (pääosin kiekko löytyy helposti väylältä)
    + Väylissä on ideaa
    + Pääosin erinomaiset tiit
    + Haastetta kovillekin tekijöille
    – Yksitoikkoinen maasto (muutamaa väylää lukuunottamatta ollaan puiden lomassa)
    – Väylien vierestä joutuu joskus etsimään kiekkoa
    4/5

    Arvostelujen perusteella pelonsekaisin tuntein lähdimme haastamaan rataa, joka osottautui oikein miellyttäväksi kiertää. Muutamiin paikkoihin voisi lisäillä next tee kylttejä selkeyttämään kiertämistä, ratakartan avulla pysyi oikealla polulla. Joillakin väylillä oli vielä hieman oksien keräämistä jäljellä. Kiekkoja ei tarvinnut etsiä maastosta kuin kerran, ja sekin johtui 9. väylän alamäessä tapahtuneesta kickistä joka päätyi 2. väylälle asti. Varmasti menossa uudestaan.

    Haastava rata. Väylät vaatii vielä raivausta ja kulumista niin varmasti hyvä tulee. Maasto vähän hankala kulkuista uusilla väylillä ja aika usein 2 heiton sai heittää paikoiltaan kun ei mitään mahdollisuutta ottaa vauhtia, mutta eiköhän asiat muutu jahka vaan rata kuluu.

    Vaikeat radat ovat yleensä joko hyvällä tai huonolla tavalla haastavia. Tämä rata oli lähes kokonaan raivostuttavalla tavalla haastava. Maastoon nähden aivan liian pitkiä väyliä, ei tee yhtään mieli heittää 100+ metrisiä maastoon jossa kiekon voi hukata vaikka se olisi väylällä. Useita kertoja sai etsiä muutaman minuutin kiekkoa, vaikka se oli lopulta ihan hyvällä paikalla. Liikkuessa saa ihan koko ajan katsoa jalkoihinsa ettei taitu nilkka tai kastu jalka polviin asti. Maaston tallaantuminen kestää useita vuosia ja epäilen ettei tämä pääse nopeasti tallaantumaan, koska iso osa heittäjistä ei tule toisen kerran käymään. Väylien välissä harhaan kävelee monessa paikassa.

    Yleensä kierros jää kesken sään, loukkaantumisen tai oman umpisurkean heittämisen takia. Tämä kierros jäi kesken radan huonouden takia, kerta se on ensimmäinenkin. Vastaavaan kivikkoiseen metsämaastoon on tehty useita miellyttäviäkin ratoja, esim. Lempäälään, Pirkkalaan, Jokioiseen, Tervakoskelle ja Kangasniemelle. En suosittele oikein kellekään ja ainakaan kaukaa ei kannata lähteä.

    Uudistettu 18 väyläinen rata pelattu. Paljon haastavampi rata nyt kuin vanha 9 väylänen. Toki en oikein pitänyt radasta. Liian metsäinen ja kivikkoinen. Hankalasta paikoista kivikoista yms sammaleesta saa heitellä muita kun avauksia. Toki pikkuhiljaa voi parantua kun talloo kunnon polut. Next tee kyltit olis kanssa kivat. Hieman oli josissakin väylissä hakemista ja sai tarkkaan miettiä mihin suuntaan tästä pitäs lähteä ja heti ykkös väyläkin oli vähän piillossa ennenkuin tajus, että se onkin seläntakana tien toisella puolella eikä edessä. Ratakartalla kuitenkin kaikki väylät löytyi ja se on hyvä ottaa mukaan.

    8.10.2020 arvostelu.
    Rata odottaa vielä risujen poistoa, suurin osa väylistä kuitenkin ihan moitteettomassa kunnossa. Rata on todella vaihteleva maastoltaan ja vaadittavilta heitoilta. Ei missään nimessä helppo rata, mutta lyhyeämpikin draivi riittää par tuloksiin.

    Väylät ovat selkeitä, ei ole jätetty puita keskelle väyliä heittoja pilaamaan eikä tehty pitkistä väylistä liian kapeita. Korkeuseroja on käytetty hienosti hyödyksi yllättävänkin monessa väylässä.

    Uusien väylien heittopaikat isot, 2x4m ilmeisesti. Vanhoissa väylissä vielä vanhat teepadit valitettavasti.

    Väylien pohjat ja mörrit odottaa kävijöitä tallailemaan, eritoten 7 &. 8 väylille katoaa kiekot helposti. Ensi kesänä rata on varmasti jo aivan priimakunnossa pohjien suhteen, sen verran pehmeää sammalta on suurilta osin.

    Kokonaisuus uudeksi radaksi miellyttävä ja hyvällä tavalla haastava. Sopii mielestäni kisakäyttöön ensi kaudella.

    Varsin pätevä rata 9-väyläiseksi. Korkeuseroja ja vaihtelevia heittoja. Vielä kun rataa saadaan hieman siistittyä raivauksien jäljiltä ja tiit kuntoon, niin se on erinomainen. Pelaamisen arvoinen jo nykyisellään.

    Monipuolinen rata mäkineen monttuineen, väylät hyvässä kunnossa, mutta roughilta saattaa joutua kiekkoaan etsimään pidempään. Osa teepadeista oli hieman montulla ja tosiaan yksi kori irti maasta, mutta kuitenkin pystyssä. Väylät löytyvät helposti ja siirtymät ovat fiksun lyhyet. Pienistä rikkeistään huolimatta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

    Hieno 9-väyläinen tämäkin, sopivasti vaihtelua väylien muodoissa ja rata ei missään vaiheessa tunnu epäreilulta, muttei silti liian helpoltakaan. Heittoaikana kakkos ja kolmosväylät olivat vielä vähäm jäisiä, joka hankaloitti kulkua mutta muuten hieno kokonaisuus. Parkkialue oli hieman epäselvä, en ollut ihan varma mihin frisbeegolfaajat oli tarkoitettu parkkeeraavaksi.

    4/5..hieno 9-väyläinen, joka kannattaa bongata. Yksi 43 metrinen väylä vähän heikentää kokonaisuutta, mutta muuten hieno kokonaisuus. Siirtymät lyhyitä, väylät monipuolisia ja heittolinjat selkeät. Kannon päälle kiinnitettyä kori oli hieno. Sijainti hyvä bongaamista ajatellen – tässä kohtaa on hyvä pitää pieni tauko ajamisesta ja heittää rata läpi.

    Tämä sympaattinen puistorata on itselleni ollut aina rakas koska tämän viimeisellä väylällä olen heittänyt toistaiseksi ainoan hole-in-oneni. Päivä oli erittäin lämmin ja kenttä kuiva eivätkä hyttysetkään juuri jaksaneet häiritä kiertämistä. Ainoat ongelmat olivat kova tuuli mikä haittasi voimalinjan alla heitettäessä. Rata jolla suosittelen käymään pienuudesta huolimatta. Tuloksellisesti päivän kierros meni par-lukujen keskiarvon totuuspohjaiseksi muuttamisessa.

    Väylän no. 8 kori on vaarallisesti irti/löystynyt. Asiasta ilmoitettu Oriveden Kaupungille jo kahdesti.
    Vaikka väylän kori houkuttaa kiipeämään vetämällä korista niin suosittelen välttämään roikkumista.

Vastaa