Alue ja rata vaikuttaa hyvältä, mutta talvi layout -kartat ja opasteet puuttuvat täysin. Kyselemällä ja arvaamalla löysin kuitenkin 11 väylää. Toisilla käyttäjillä tuntui olevan samaa ongelmaa – aika moni antoi neuvoja tyyliin luultavasti tuonne ja todennäköisesti tänne.
Aninkainen on kuin hyvä viini, paranee vanhetessaan! Opasteisiin siirtymillä tai väylillä en osaa ottaa kantaa kun on tullut useamman käynnin aikana tutuksi.
Aloittelijoille en suosittele, haastavuutta löytyy ihan kokeneillekin heittäjille.
Ihan ensimmäiseksi pitää kehua tämän kauden 2021 layoutista ykkösväylää. Se tekee heti selväksi että ihan joka jannu ei täällä pelaa paria. Kuitenkin helppo bogi tai par useimmille kokeneille pelaajille jos hermot ja kunnianhimot ovat kurissa. Ja sitä samaa on tiedossa loppuradallakin. Muutama selvä birkkuväylä, muutama selvä par/bogi-tsemppi ja lopuilla voi harrastaja tehdä paljon hyvän tuloksen eteen.
Alueen pinnanmuodot ja tuulisuus on käytetty hienosti hyväksi suunnittelussa ja moni lyhyt väylä on käytännössä vaikeampi kuin paperilla ylämäen tai tuulisen greenin takia. Muutama onnella pelattava puupajatsokin löytyy, mutta ne eivät tee koko radasta silmät kiinni ja sinnepäin -kokemusta, vaan väylät ovat yleisesti ottaen selkeästi muotoiltuja ja vaaranpaikat ovat suunniteltuja.
Ensikierros intuitiivisesti ilman jatkuvaa kartanlukua meni yllättävän sujuvasti, yleisesti next tee -opasteet ovat siellä missä pitääkin eli ne pistävät silmään. Ysiväylän jälkeen kuitenkin tuli tehtyä harhareissu. Koriin kiinnitettyjä viittoja voisi harkita, koska monelta greeniltä lähtee pikku polkua sinne sun tänne. Ratalayoutin flow ei ole häävi, vaan monessa kohtaa ravataan edestakaisin samaa reittiä. Kun rata on muutenkin pitkä ja mäkinen, niin olisi tärkeää että eteneminen olisi muuten jouhevaa. Parikymmentä vuotta lisää kehitystyötä niin eiköhän niitä ratkaisuja löydy kuten Talissa 🙂
Kärryn käyttäjälle rata on pääosin hyvä, mutta muutama polku kaipaisi levennystä ja pari kivikkoa ravistelee kärryä aika väkivaltaisesti. Muutamia siirtymiä olikin asianmukaisesti täytetty sepelillä. Epävakaa kaatopaikkamaaperä tekee laadukkaiden siirtymien rakentamisesta haastavaa joten tsemppiä Forelle siihen työhön. Väylällä 17 kärryä ei halua tuoda väylälle ollenkaan jyrkän sivuttaiskaltevuuden takia ja tämä vaikeutti perässätulevan ryhmän spottausta sen verran että kiekkoa tuli niskaan. Silti Suomen keskitasoon nähden hyvä kärryrata ja jo pienillä parannuksilla erittäin hyvä.
Hatunnosto myös siitä että rata on maksullinen. Radan sijainti ja yleinen laatu on sen verran hyvä, että alueella todennäköisesti vallitsisi jonkinasteinen mayhem mikäli se olisi maksuton. Paikallinen seura saa maksuista myös rahaa ylläpitoon ja näin rata kehittyy. Pari maksullista rataa joka kaupunkiin, kiitos!
Kohteeseen pääsi paikallisbussilla todella hyvin. Maksullinen rata. Tiit olivat hyvät ja niitä oltiin osittain jopa uusittu. Väylämerkinnät olivat huonot ja muutamalta heittopaikalta puuttuivat väyläkartat. Siirtymät muutamissa kohdissa epäselvät. Väylä 16-17 pidempi siirtymä. Jonkin verran korkeuseroja. Aloittelija selviää myös radasta. Todella pitkiä väyliä, joissa pääsee liidättämään, jos osaa. Kannattaa käydä.
Kiersin radan yksin, joten kommenttien perusteella pelkäsin vähän heinätilannetta. Väylillä heinä oli kuitenkin lyhyttä, eikä missään kohtaa oikein ollut riskiä joutua pusikkoon jos heittää edes vähän sinne päin. Väylät löytyivät helposti väyläopasteiden ja Udiscin avulla, eikä mitään tarvinut etsiä.
Ratana aivan huikea omalle tasolle (pari vuotta pelannut), eli haastaa mukavasti. Vaikea uskoa, että rata on tehty vasta viime vuonna, koska väylät ja layout tuntuivat niin valmiilta; ihan kuin rata olisi ollut tuossa aina.
Kiitos kaikille kommenteista jo tähän asti! Rataa pidetään yllä talkoovoimin ja uudet väylämuutokset on nyt saatu melko lailla valmiiksi. Väyläopasteet ja ratakartta ovat vielä graafikolla ja laitamme ne heti jakoon kun meille tulevat. Pikku hiljaa paremmaksi joten toivomme kärsivällisyyttä! 🙂
-Eemeli, FORE
Tänään käytiin ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen väylä heti vaativa mutta hyvä. Ratana todella hyvä. Opasteet kaipaa todella paljon parannusta sillä fiilis menee siihen että väyliä joutuu etsimään. Opasteet kun kunnossa niin suosittelen.
Tänään käytiin parin kaverin kanssa SM-keilailun karsinnan jälkeen heittämässä tämä.
Alue oli siistiä ja vielä ei ruohoa haitannut. Ratakartta oli vanhentunut ja muutamaa väylää jouduttiin kysymään että mikä on nykyinen tilanne. Toivottavasti nämä hoidetaan pian kuntoon. Niin fgr:n kuin metrixiin ja luonnollisesti itse radan tolppiin. Hieman oli opastenuolet vinksin vonksin jonka vuoksi teimme korkeimman töppärän kiertämisen päästäksemme muutaman viimeisen korin kimppuun.
Hieman huolestutti kun paikalle päästyä näki ”huonon toteutuksen merkkiä” eli valkoisia tolppia. Syystä tai toisesta keinotekoiset rajat eivät missään kohtaa aiheuttaneet ongelmia, joten tällä kertaa ei tästä lisämiinusta. Muutama vuosi sitten tuli heitettyä Malmössä jossa meri tuntui aiheuttavan aina jatkuvan tuulen radalle. Miten mahtaa olla täällä, varsinkin kun ratakin sijaitsee vielä tälläisellä ”mäen töppärällä”? Hyvä rata jolle toivottavasti palaamme joskus.
Erinomaisen mielenkiintoinen rata. Olin aluksi hiukan skeptinen, kun näin ratasuunnitelmat, ja pelkäsin, että tästä tulee nyt kovakätisten aktiiviharrastajien itselleen suunnittelema Lauste 2, mutta fiksusti tästä tehtiinkin huomattavasti laajempaa käyttäjäkuntaa palveleva rata. Väylät ovat ensikertalaisille ja aloittelijoille pitkiä, mutta Turun alueella on jo aika paljon ratoja, jotka vastaavat uusien harrastajien sisään vetämisestä lajin pariin. Sen sijaan lajia jo hiukan pidempään harrastaneille, mutta ei varsinaisille kilpapelaajille, ei Turussa ole ollut sopivan haastavaa rataa. Lauste on kuitenkin tällaisille välimallin pelaajille, joita kuitenkin suurin osa pelaajista on, turhan vaikea. Naantalin Suopelto ja Liedon koulukeskuksen radat ovat hyviä, mutta pitäähän nyt Turussakin olla oma ”advanced-rata”. Luolavuoren radan väylät ovat mielenkiintoisia ja keskenään hyvin erilaisia eli niihin ei kovin helposti kyllästy. Toki muutamat ratkaisut jakavat mielipiteitä, ja joillakin väylillä onkin jo tehty käytön myötä saatujen havaintojen pohjalta muutoksia, mutta uskon, että tästä tulee vielä erinomainen rata. Opasteetkin on saatu siirtymille säädettyä mielestäni jo kohdalleen. Ainoa kysymysmerkki on ylläpito. Olen ymmärtänyt, että radan ylläpidosta huolehtii varsin pieni porukka, joten toivottavasti jaksamista ja talkoohenkeä riittää.
Hyvä alku kohti loistavaa rataa. Otaen huomioon radan tuoreuden se on jo nyt varsin erinomainen. Muutamat väylät, joilla suunnittelu ei vain kohtaa omaa filosofiaa (mando doglegit ja hazardin ylitysväylä), koska niiden tilalle voisi yksinkertaisesti saada jotain parempaa. Sopii hyvin Turun ratakattaukseen Lausteen ”pikkuveljeksi”. Kiertäminen kannattaa jo pelkästää Luolavuoren huipulta aukeavien näkymien takia.
Oikein hyvä rata sellaisenaan ja kehittyessään 5/5 rata. Yllä onkin mainittu kaikki olennainen. Uutena ratana ongelmakohtia varmasti löytyy, ja toivotaan, että rataa ylläpidetään ja kehitetään parempaan suuntaan. Erinomaisia väyliä, hyvät opasteet. Tykkäsin!
Hieno sijainti keskellä kaupunkia. Ei mitään ihmeellistä, eikä toisaalta mitään liian veemäistä. Ei kiekkojen katoamisvaaraa juuri lainkaan. Tiit isoja. Siirtymät selviä. Ehkä vain jokin ”huima” alamäkiväylä jäi uupumaan. Mukava rata.
Kävin testaamassa ja päällimmäiseksi jäi aika ristiriitaiset tuntemukset. Monta hienoa ja hieman erikoisempaa väylää, ja hyvät tiit. Kokonaisuudessaan rata kaipaa kuitenkin vielä aika viimeistelemistä, esimerkiksi muutamalla väylällä on tosi ankeaa jos joutuu hiemankin väylältä sivuun.
Ysiväylällä vasemmassa reunassa ob alueella ampiaispesä. Ainakin allergisen kannattaa harkita kiekon hakemista sieltä. Itse sain pari pistoa ja kiekko sai jäädä.
Uudeksi radaksi oikein mainio. Niittokoneelle olisi vielä töitä ja siirtymäopasteet puuttuu. Valkoiset korit ovat jokseenkin vaikea nähdä. Kannattaa käyttää spotteria mikäli mahdollista, kiekkojen etsimiseen heinikosta meni kiitettävästi aikaa.
Käyty koeajamassa, mieleen tulvi muistoja Talista, avoimempaa niittyä ja tiukempaa metsäpilliä. Vaikeustasoltaan sopivasti esimerkiksi Liedon ja Lausteen välissä. Korit olivat mielestäni ihan hyvät(Prodigyt?).
Rata varmasti hakee vielä aluksi lopullista muotoaan ja lopullisia opasteita ei näin vielä ole.
Alue ja rata vaikuttaa hyvältä, mutta talvi layout -kartat ja opasteet puuttuvat täysin. Kyselemällä ja arvaamalla löysin kuitenkin 11 väylää. Toisilla käyttäjillä tuntui olevan samaa ongelmaa – aika moni antoi neuvoja tyyliin luultavasti tuonne ja todennäköisesti tänne.
Erittäin hyvä rata. Olen itse pelannut vasta 3kk, mutta silti sain lopputulokseksi +4.
Aninkainen on kuin hyvä viini, paranee vanhetessaan! Opasteisiin siirtymillä tai väylillä en osaa ottaa kantaa kun on tullut useamman käynnin aikana tutuksi.
Aloittelijoille en suosittele, haastavuutta löytyy ihan kokeneillekin heittäjille.
Nopeat ensifiilikset radasta. Perspektiivit: Stressaantunut kilpapelaaja, palvelumuotoilija, kaupunkisuunnittelija.
Ihan ensimmäiseksi pitää kehua tämän kauden 2021 layoutista ykkösväylää. Se tekee heti selväksi että ihan joka jannu ei täällä pelaa paria. Kuitenkin helppo bogi tai par useimmille kokeneille pelaajille jos hermot ja kunnianhimot ovat kurissa. Ja sitä samaa on tiedossa loppuradallakin. Muutama selvä birkkuväylä, muutama selvä par/bogi-tsemppi ja lopuilla voi harrastaja tehdä paljon hyvän tuloksen eteen.
Alueen pinnanmuodot ja tuulisuus on käytetty hienosti hyväksi suunnittelussa ja moni lyhyt väylä on käytännössä vaikeampi kuin paperilla ylämäen tai tuulisen greenin takia. Muutama onnella pelattava puupajatsokin löytyy, mutta ne eivät tee koko radasta silmät kiinni ja sinnepäin -kokemusta, vaan väylät ovat yleisesti ottaen selkeästi muotoiltuja ja vaaranpaikat ovat suunniteltuja.
Ensikierros intuitiivisesti ilman jatkuvaa kartanlukua meni yllättävän sujuvasti, yleisesti next tee -opasteet ovat siellä missä pitääkin eli ne pistävät silmään. Ysiväylän jälkeen kuitenkin tuli tehtyä harhareissu. Koriin kiinnitettyjä viittoja voisi harkita, koska monelta greeniltä lähtee pikku polkua sinne sun tänne. Ratalayoutin flow ei ole häävi, vaan monessa kohtaa ravataan edestakaisin samaa reittiä. Kun rata on muutenkin pitkä ja mäkinen, niin olisi tärkeää että eteneminen olisi muuten jouhevaa. Parikymmentä vuotta lisää kehitystyötä niin eiköhän niitä ratkaisuja löydy kuten Talissa 🙂
Kärryn käyttäjälle rata on pääosin hyvä, mutta muutama polku kaipaisi levennystä ja pari kivikkoa ravistelee kärryä aika väkivaltaisesti. Muutamia siirtymiä olikin asianmukaisesti täytetty sepelillä. Epävakaa kaatopaikkamaaperä tekee laadukkaiden siirtymien rakentamisesta haastavaa joten tsemppiä Forelle siihen työhön. Väylällä 17 kärryä ei halua tuoda väylälle ollenkaan jyrkän sivuttaiskaltevuuden takia ja tämä vaikeutti perässätulevan ryhmän spottausta sen verran että kiekkoa tuli niskaan. Silti Suomen keskitasoon nähden hyvä kärryrata ja jo pienillä parannuksilla erittäin hyvä.
Hatunnosto myös siitä että rata on maksullinen. Radan sijainti ja yleinen laatu on sen verran hyvä, että alueella todennäköisesti vallitsisi jonkinasteinen mayhem mikäli se olisi maksuton. Paikallinen seura saa maksuista myös rahaa ylläpitoon ja näin rata kehittyy. Pari maksullista rataa joka kaupunkiin, kiitos!
Kohteeseen pääsi paikallisbussilla todella hyvin. Maksullinen rata. Tiit olivat hyvät ja niitä oltiin osittain jopa uusittu. Väylämerkinnät olivat huonot ja muutamalta heittopaikalta puuttuivat väyläkartat. Siirtymät muutamissa kohdissa epäselvät. Väylä 16-17 pidempi siirtymä. Jonkin verran korkeuseroja. Aloittelija selviää myös radasta. Todella pitkiä väyliä, joissa pääsee liidättämään, jos osaa. Kannattaa käydä.
3/5
Kaikin puolin hyvä rata, ei suurempia haittoja. Viimeisimpiä väyliä piti vähän hakea.
Kiersin radan yksin, joten kommenttien perusteella pelkäsin vähän heinätilannetta. Väylillä heinä oli kuitenkin lyhyttä, eikä missään kohtaa oikein ollut riskiä joutua pusikkoon jos heittää edes vähän sinne päin. Väylät löytyivät helposti väyläopasteiden ja Udiscin avulla, eikä mitään tarvinut etsiä.
Ratana aivan huikea omalle tasolle (pari vuotta pelannut), eli haastaa mukavasti. Vaikea uskoa, että rata on tehty vasta viime vuonna, koska väylät ja layout tuntuivat niin valmiilta; ihan kuin rata olisi ollut tuossa aina.
Hyvää työtä!
Kiitos kaikille kommenteista jo tähän asti! Rataa pidetään yllä talkoovoimin ja uudet väylämuutokset on nyt saatu melko lailla valmiiksi. Väyläopasteet ja ratakartta ovat vielä graafikolla ja laitamme ne heti jakoon kun meille tulevat. Pikku hiljaa paremmaksi joten toivomme kärsivällisyyttä! 🙂
-Eemeli, FORE
Tänään käytiin ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen väylä heti vaativa mutta hyvä. Ratana todella hyvä. Opasteet kaipaa todella paljon parannusta sillä fiilis menee siihen että väyliä joutuu etsimään. Opasteet kun kunnossa niin suosittelen.
Tänään käytiin parin kaverin kanssa SM-keilailun karsinnan jälkeen heittämässä tämä.
Alue oli siistiä ja vielä ei ruohoa haitannut. Ratakartta oli vanhentunut ja muutamaa väylää jouduttiin kysymään että mikä on nykyinen tilanne. Toivottavasti nämä hoidetaan pian kuntoon. Niin fgr:n kuin metrixiin ja luonnollisesti itse radan tolppiin. Hieman oli opastenuolet vinksin vonksin jonka vuoksi teimme korkeimman töppärän kiertämisen päästäksemme muutaman viimeisen korin kimppuun.
Hieman huolestutti kun paikalle päästyä näki ”huonon toteutuksen merkkiä” eli valkoisia tolppia. Syystä tai toisesta keinotekoiset rajat eivät missään kohtaa aiheuttaneet ongelmia, joten tällä kertaa ei tästä lisämiinusta. Muutama vuosi sitten tuli heitettyä Malmössä jossa meri tuntui aiheuttavan aina jatkuvan tuulen radalle. Miten mahtaa olla täällä, varsinkin kun ratakin sijaitsee vielä tälläisellä ”mäen töppärällä”? Hyvä rata jolle toivottavasti palaamme joskus.
Erinomaisen mielenkiintoinen rata. Olin aluksi hiukan skeptinen, kun näin ratasuunnitelmat, ja pelkäsin, että tästä tulee nyt kovakätisten aktiiviharrastajien itselleen suunnittelema Lauste 2, mutta fiksusti tästä tehtiinkin huomattavasti laajempaa käyttäjäkuntaa palveleva rata. Väylät ovat ensikertalaisille ja aloittelijoille pitkiä, mutta Turun alueella on jo aika paljon ratoja, jotka vastaavat uusien harrastajien sisään vetämisestä lajin pariin. Sen sijaan lajia jo hiukan pidempään harrastaneille, mutta ei varsinaisille kilpapelaajille, ei Turussa ole ollut sopivan haastavaa rataa. Lauste on kuitenkin tällaisille välimallin pelaajille, joita kuitenkin suurin osa pelaajista on, turhan vaikea. Naantalin Suopelto ja Liedon koulukeskuksen radat ovat hyviä, mutta pitäähän nyt Turussakin olla oma ”advanced-rata”. Luolavuoren radan väylät ovat mielenkiintoisia ja keskenään hyvin erilaisia eli niihin ei kovin helposti kyllästy. Toki muutamat ratkaisut jakavat mielipiteitä, ja joillakin väylillä onkin jo tehty käytön myötä saatujen havaintojen pohjalta muutoksia, mutta uskon, että tästä tulee vielä erinomainen rata. Opasteetkin on saatu siirtymille säädettyä mielestäni jo kohdalleen. Ainoa kysymysmerkki on ylläpito. Olen ymmärtänyt, että radan ylläpidosta huolehtii varsin pieni porukka, joten toivottavasti jaksamista ja talkoohenkeä riittää.
Hyvä alku kohti loistavaa rataa. Otaen huomioon radan tuoreuden se on jo nyt varsin erinomainen. Muutamat väylät, joilla suunnittelu ei vain kohtaa omaa filosofiaa (mando doglegit ja hazardin ylitysväylä), koska niiden tilalle voisi yksinkertaisesti saada jotain parempaa. Sopii hyvin Turun ratakattaukseen Lausteen ”pikkuveljeksi”. Kiertäminen kannattaa jo pelkästää Luolavuoren huipulta aukeavien näkymien takia.
Oikein hyvä rata sellaisenaan ja kehittyessään 5/5 rata. Yllä onkin mainittu kaikki olennainen. Uutena ratana ongelmakohtia varmasti löytyy, ja toivotaan, että rataa ylläpidetään ja kehitetään parempaan suuntaan. Erinomaisia väyliä, hyvät opasteet. Tykkäsin!
Hieno sijainti keskellä kaupunkia. Ei mitään ihmeellistä, eikä toisaalta mitään liian veemäistä. Ei kiekkojen katoamisvaaraa juuri lainkaan. Tiit isoja. Siirtymät selviä. Ehkä vain jokin ”huima” alamäkiväylä jäi uupumaan. Mukava rata.
Loistava rata!
Hyvät korit
Sopivat väylät
Sopii niin kokeneelle kuin vähän kokemattomallekkin.
Tasoittumista sun muuta odotellessa.
Kävin testaamassa ja päällimmäiseksi jäi aika ristiriitaiset tuntemukset. Monta hienoa ja hieman erikoisempaa väylää, ja hyvät tiit. Kokonaisuudessaan rata kaipaa kuitenkin vielä aika viimeistelemistä, esimerkiksi muutamalla väylällä on tosi ankeaa jos joutuu hiemankin väylältä sivuun.
Ysiväylällä vasemmassa reunassa ob alueella ampiaispesä. Ainakin allergisen kannattaa harkita kiekon hakemista sieltä. Itse sain pari pistoa ja kiekko sai jäädä.
Uudeksi radaksi oikein mainio. Niittokoneelle olisi vielä töitä ja siirtymäopasteet puuttuu. Valkoiset korit ovat jokseenkin vaikea nähdä. Kannattaa käyttää spotteria mikäli mahdollista, kiekkojen etsimiseen heinikosta meni kiitettävästi aikaa.
Käyty koeajamassa, mieleen tulvi muistoja Talista, avoimempaa niittyä ja tiukempaa metsäpilliä. Vaikeustasoltaan sopivasti esimerkiksi Liedon ja Lausteen välissä. Korit olivat mielestäni ihan hyvät(Prodigyt?).
Rata varmasti hakee vielä aluksi lopullista muotoaan ja lopullisia opasteita ei näin vielä ole.
Pertsa
+Hyvät tiit
+Hyviä väyliä
-Ei siirtymisopasteita(viellä?)
-Huonot korit
-Paljon pitkää heinää, valmistautukaa etsimään kiekkoja.
Päivitys
Suurimmat heinät leikattu, siirtymät selvät.