"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Luolavuoren frisbeegolfrata

#luolavuorenfrisbeegolfpuisto

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Vanhalla maankaatopaikalla Turun keskustan vieressä sijaitseva niittypainotteinen rata kauniissa, kumpuilevassa ja avoimessa maastossa.

Rata tunnettiin aiemmin nimellä Aninkainen frisbeegolfpuisto

Lue lisää

Ratamaksut:

https://www.foreturku.fi/rata/hinnasto/

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Luolavuorentie 51
    20720 Turku


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2018

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    FORE Turku

  • Suunnittelija

    Akseli Kouki, Eetu Rantanen, Joonas Kurka, Tapani Aulu, Max Lehti, Santeri Lintuaho

  • Ilmainen/maksullinen

    maksullinen

  • Lisätietoja

    Range, Harjoituskori(t)

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Luolavuori AM 2024

Ratakartta

Väylä 1: Luolavuori AM #1

Pituus 123 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 63 metriä. Par 3

Väylä 2: Luolavuori AM #2

Pituus 215 metriä. Par 5

Oranssi: Pituus 210 metriä. Par 5

Väylä 3: Luolavuori AM #3

Pituus 100 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 87 metriä. Par 3

Väylä 4: Luolavuori AM #4

Pituus 145 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 126 metriä. Par 4

Väylä 5: Luolavuori AM #5

Pituus 88 metriä. Par 3

Oranssi: -

Väylä 6: Luolavuori AM #6

Pituus 109 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 7: Luolavuori AM #7

Pituus 179 metriä. Par 5

Oranssi: Pituus 163 metriä. Par 4

Väylä 8: Luolavuori AM #8

Pituus 119 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 67 metriä. Par 3

Väylä 9: Luolavuori AM #9

Pituus 80 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 10: Luolavuori AM #10

Pituus 101 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 11: Luolavuori AM #11

Pituus 122 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 12: Luolavuori AM #12

Pituus 122 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 13: Luolavuori AM #13

Pituus 163 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 64 metriä. Par 3

Väylä 14: Luolavuori AM #14

Pituus 79 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 15: Luolavuori AM #15

Pituus 100 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 143 metriä. Par 4

Väylä 16: Luolavuori AM #16

Pituus 81 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 17: Luolavuori AM #17

Pituus 83 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 68 metriä. Par 3

Väylä 18: Luolavuori AM #18

Pituus 70 metriä. Par 3

Oranssi: -

Luolavuori PRO 2024

Ratakartta

Väylä 1: Luolavuori PRO #1

Pituus 240 metriä. Par 5

Oranssi: Pituus 180 metriä. Par 4

Väylä 2: Luolavuori PRO #2

Pituus 215 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 210 metriä. Par 4

Väylä 3: Luolavuori PRO #3

Pituus 125 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 112 metriä. Par 3

Väylä 4: Luolavuori PRO #4

Pituus 145 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 126 metriä. Par 3

Väylä 5: Luolavuori PRO #5

Pituus 88 metriä. Par 3

Oranssi: -

Väylä 6: Luolavuori PRO #6

Pituus 109 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 7: Luolavuori PRO #7

Pituus 179 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 163 metriä. Par 4

Väylä 8: Luolavuori PRO #8

Pituus 187 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 141 metriä. Par 4

Väylä 9: Luolavuori PRO #9

Pituus 80 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 10: Luolavuori PRO #10

Pituus 101 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 11: Luolavuori PRO #11

Pituus 210 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 178 metriä. Par 4

Väylä 12: Luolavuori PRO #12

Pituus 122 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 13: Luolavuori PRO #13

Pituus 163 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 64 metriä. Par 3

Väylä 14: Luolavuori PRO #14

Pituus 90 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 15: Luolavuori PRO #15

Pituus 100 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 143 metriä. Par 4

Väylä 16: Luolavuori PRO #16

Pituus 81 metriä. Par 3

Oranssi: Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 17: Luolavuori PRO #17

Pituus 183 metriä. Par 4

Oranssi: Pituus 164 metriä. Par 4

Väylä 18: Luolavuori PRO #18

Pituus 95 metriä. Par 3

Oranssi: -

xLuolavuoren talvirata

Ratakartta

Talvirata pelattavissa loka-huhtikuussa aina pakkasjaksoilla, jolloin maapohja kestää pelaamista.

33 arvostelua radalle “Luolavuoren frisbeegolfrata

    Maksulliselta radalta (rata on jopa hintavampi kuin Kippasuo 😮 ) voisi olettaa väyläopasteiden olevan kunnossa. Väyliä joutui etsimään tolkuttoman kauan. Mitään varoitusta myöskään alamäkipyöräilyradasta ei näkynyt.
    Toiste emme radalla käy ennen kuin väyläopasteet ovat kunnossa JA radan pelaaminen maksutonta.
    Kaksi pistettä muutamasta kivasta väylästä, mutta yksi piste pois, sillä siniset korit on otettu pois, vaikka on vasta elokuu. Voisi olettaa ne poistettavan marraskuun tienoilla.

    Ei ole pitkään aikaan tullut käytyä täällä ja rata oli varmastikin kunnossa Turku openin jäljiltä joten tänne suunnattiin juhannuksena 22.06.24: puitteet oli tosiaan erittäin mintissä, lyhyet(oranssit) korit eivät olleet tällä hetkellä asennettuna joten pelailtiin amatöörien lyhyet tiit -> pitkät korit-leiska joka sopi tällaiselle harrastelijalle varsin hyvin, vaikeustasoltaan ehkä jossain Mikko Rantasen radan ja Liedon välimaastossa.

    Radan alkupuolelta löytyy edelleen infotaulu jonka avulla saa hoidettua ratamaksut mobilepaylla.

    Seuraavan kerran varmaan sitten kun lyhyet tiit –> oranssit korit pelattavissa.

    Ensimmäistä kertaa Luolavuoren radalla ja ensivaikutelma on loppujen lopuksi niukasti positiivinen. Aloittelijoille luonnollisesti todella haastava, mutta avoimet väylät antavat mahdollisuuden harjoitella pidempiä heittoja sekä haastavat myös aloittelijaa lisäämään voimaa omiin heittoihinsa. Väylät ovat kuitenkin riittävän erilaisia, joten myös aloittelijalla on muutamalla väylällä hyvä mahdollisuus ihannetulokseen.

    Vaikkakin väylät ovat siistissä kunnossa ja upean näköisiä, on rata maksulliseksi radaksi mielestäni puutteellisessa kunnossa. Väylät ovat todella lähekkäin ja limittäin, mikä johtaa helposti sekaannukseen. Opasteita kyllä löytyy, mutta niiden hyöty vähenee huomattavasti kun 50m säteellä on 3-5 opastetta, joissa kaikissa lukee vain ”Next tee” ilman mainintaa siitä, minne tiille opaste on pelaajaa johdattamassa. Parilla väylällä väyläopaste on joko vanha (eli ei kuvaa nykyistä väylää) tai jonkin ammattilaiskilpailun jäänteitä (eli erilainen kuin muut opasteet). Tämä ei sinällään vaikuttanut aloittelijan pelaamiseen, mutta aiheutti ihmetystä. Penkkejä oli mielestäni riittävästi, mutta roskakoreja ei, eikä roskakoreja ollut ihan hetkeen tyhjennetty. Ehkä myös tästäkin johtuen jonkin verran maastosta myös roskaa löytyi.

    6 euroa/pelikerta on vielä mielestäni siedettävä, mutta nykyisellään mennään mielestäni aivan siinä rajalla, onko rata maksun arvoinen. Yhtään enempää en yhdestä pelikerrasta ainakaan maksaisi. Jos väylien ylläpitoon nähty vaiva saataisiin siirettyä myös radan muihin elementteihin, olisi 6 euroa mielestäni todella reilu hinta tästä radasta.

    Suuri pettymys odotuksiin nähden.

    Puutteelliset opastukset (siirtymillä) ja väylää 17 ei edes ollut pelattavissa.

    Väylät muuten ihan ok, mutta hieman liian toistuvaa heittoa tuntui olevan.

    Nurmi sekä väylien ulkopuolisten alueiden siisteys melkoisen rujossa kunnossa maksulliseksi radaksi.

    Tällaisenaan ansaitsee vain 3/5.

    Pelasin tänään 30/7/2023 ja en tykännyt tästä radasta. Maksullinen rata ja paljon aika samanlaisii väylii. OBllä ja pitkillä väylil väksin tehty vaikeeksi ja opasteet sinne päin tai puutteellisii. Väylä 17 ei löytynyt. Lauste huomattavasti monipuolisempi tähän verrattuna.

    Moikka Janina! ”Lue lisää”-kohtaan on juuri lisätty maksutiedot. Klikkaile linkkiä auki ja, jos jotain kysyttävää ilmenee, niin laittele seuralle suoraan viestiä, niin varmasti mielellään auttavat! T: Marko Nygrén – fgr.fi/ylläpito

    Kaikki väylät mukavalla puistoalueella ja nurmipinnoilla. Avoimella olivat vain väylät 2, 3 ja 18, loput väylät kiinnostavammin lehtipuiden muotoilemia. Paljon hienoja, monipuolisia ja vaativia väyliä, joissa onnistuneesti hyödynnetty maaston korkeuseroja.

    Heittoalustat lähes kaikki mainiossa kunnossa. Väylien väliset siirtymäopasteet ja kulku-urat olivat selkeät juuri pidetyn Euroopan ammattilaiskiertueen Turku Openin jälkeen. Puistoalustalla kulkeminen oli jouhevaa. Erinomainen rata!

    Alue ja rata vaikuttaa hyvältä, mutta talvi layout -kartat ja opasteet puuttuvat täysin. Kyselemällä ja arvaamalla löysin kuitenkin 11 väylää. Toisilla käyttäjillä tuntui olevan samaa ongelmaa – aika moni antoi neuvoja tyyliin luultavasti tuonne ja todennäköisesti tänne.

    Aninkainen on kuin hyvä viini, paranee vanhetessaan! Opasteisiin siirtymillä tai väylillä en osaa ottaa kantaa kun on tullut useamman käynnin aikana tutuksi.

    Aloittelijoille en suosittele, haastavuutta löytyy ihan kokeneillekin heittäjille.

    Nopeat ensifiilikset radasta. Perspektiivit: Stressaantunut kilpapelaaja, palvelumuotoilija, kaupunkisuunnittelija.

    Ihan ensimmäiseksi pitää kehua tämän kauden 2021 layoutista ykkösväylää. Se tekee heti selväksi että ihan joka jannu ei täällä pelaa paria. Kuitenkin helppo bogi tai par useimmille kokeneille pelaajille jos hermot ja kunnianhimot ovat kurissa. Ja sitä samaa on tiedossa loppuradallakin. Muutama selvä birkkuväylä, muutama selvä par/bogi-tsemppi ja lopuilla voi harrastaja tehdä paljon hyvän tuloksen eteen.

    Alueen pinnanmuodot ja tuulisuus on käytetty hienosti hyväksi suunnittelussa ja moni lyhyt väylä on käytännössä vaikeampi kuin paperilla ylämäen tai tuulisen greenin takia. Muutama onnella pelattava puupajatsokin löytyy, mutta ne eivät tee koko radasta silmät kiinni ja sinnepäin -kokemusta, vaan väylät ovat yleisesti ottaen selkeästi muotoiltuja ja vaaranpaikat ovat suunniteltuja.

    Ensikierros intuitiivisesti ilman jatkuvaa kartanlukua meni yllättävän sujuvasti, yleisesti next tee -opasteet ovat siellä missä pitääkin eli ne pistävät silmään. Ysiväylän jälkeen kuitenkin tuli tehtyä harhareissu. Koriin kiinnitettyjä viittoja voisi harkita, koska monelta greeniltä lähtee pikku polkua sinne sun tänne. Ratalayoutin flow ei ole häävi, vaan monessa kohtaa ravataan edestakaisin samaa reittiä. Kun rata on muutenkin pitkä ja mäkinen, niin olisi tärkeää että eteneminen olisi muuten jouhevaa. Parikymmentä vuotta lisää kehitystyötä niin eiköhän niitä ratkaisuja löydy kuten Talissa 🙂

    Kärryn käyttäjälle rata on pääosin hyvä, mutta muutama polku kaipaisi levennystä ja pari kivikkoa ravistelee kärryä aika väkivaltaisesti. Muutamia siirtymiä olikin asianmukaisesti täytetty sepelillä. Epävakaa kaatopaikkamaaperä tekee laadukkaiden siirtymien rakentamisesta haastavaa joten tsemppiä Forelle siihen työhön. Väylällä 17 kärryä ei halua tuoda väylälle ollenkaan jyrkän sivuttaiskaltevuuden takia ja tämä vaikeutti perässätulevan ryhmän spottausta sen verran että kiekkoa tuli niskaan. Silti Suomen keskitasoon nähden hyvä kärryrata ja jo pienillä parannuksilla erittäin hyvä.

    Hatunnosto myös siitä että rata on maksullinen. Radan sijainti ja yleinen laatu on sen verran hyvä, että alueella todennäköisesti vallitsisi jonkinasteinen mayhem mikäli se olisi maksuton. Paikallinen seura saa maksuista myös rahaa ylläpitoon ja näin rata kehittyy. Pari maksullista rataa joka kaupunkiin, kiitos!

    Kohteeseen pääsi paikallisbussilla todella hyvin. Maksullinen rata. Tiit olivat hyvät ja niitä oltiin osittain jopa uusittu. Väylämerkinnät olivat huonot ja muutamalta heittopaikalta puuttuivat väyläkartat. Siirtymät muutamissa kohdissa epäselvät. Väylä 16-17 pidempi siirtymä. Jonkin verran korkeuseroja. Aloittelija selviää myös radasta. Todella pitkiä väyliä, joissa pääsee liidättämään, jos osaa. Kannattaa käydä.

    Kiersin radan yksin, joten kommenttien perusteella pelkäsin vähän heinätilannetta. Väylillä heinä oli kuitenkin lyhyttä, eikä missään kohtaa oikein ollut riskiä joutua pusikkoon jos heittää edes vähän sinne päin. Väylät löytyivät helposti väyläopasteiden ja Udiscin avulla, eikä mitään tarvinut etsiä.

    Ratana aivan huikea omalle tasolle (pari vuotta pelannut), eli haastaa mukavasti. Vaikea uskoa, että rata on tehty vasta viime vuonna, koska väylät ja layout tuntuivat niin valmiilta; ihan kuin rata olisi ollut tuossa aina.

    Hyvää työtä!

    Kiitos kaikille kommenteista jo tähän asti! Rataa pidetään yllä talkoovoimin ja uudet väylämuutokset on nyt saatu melko lailla valmiiksi. Väyläopasteet ja ratakartta ovat vielä graafikolla ja laitamme ne heti jakoon kun meille tulevat. Pikku hiljaa paremmaksi joten toivomme kärsivällisyyttä! 🙂
    -Eemeli, FORE

    Tänään käytiin ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen väylä heti vaativa mutta hyvä. Ratana todella hyvä. Opasteet kaipaa todella paljon parannusta sillä fiilis menee siihen että väyliä joutuu etsimään. Opasteet kun kunnossa niin suosittelen.

    Tänään käytiin parin kaverin kanssa SM-keilailun karsinnan jälkeen heittämässä tämä.
    Alue oli siistiä ja vielä ei ruohoa haitannut. Ratakartta oli vanhentunut ja muutamaa väylää jouduttiin kysymään että mikä on nykyinen tilanne. Toivottavasti nämä hoidetaan pian kuntoon. Niin fgr:n kuin metrixiin ja luonnollisesti itse radan tolppiin. Hieman oli opastenuolet vinksin vonksin jonka vuoksi teimme korkeimman töppärän kiertämisen päästäksemme muutaman viimeisen korin kimppuun.
    Hieman huolestutti kun paikalle päästyä näki ”huonon toteutuksen merkkiä” eli valkoisia tolppia. Syystä tai toisesta keinotekoiset rajat eivät missään kohtaa aiheuttaneet ongelmia, joten tällä kertaa ei tästä lisämiinusta. Muutama vuosi sitten tuli heitettyä Malmössä jossa meri tuntui aiheuttavan aina jatkuvan tuulen radalle. Miten mahtaa olla täällä, varsinkin kun ratakin sijaitsee vielä tälläisellä ”mäen töppärällä”? Hyvä rata jolle toivottavasti palaamme joskus.

    Erinomaisen mielenkiintoinen rata. Olin aluksi hiukan skeptinen, kun näin ratasuunnitelmat, ja pelkäsin, että tästä tulee nyt kovakätisten aktiiviharrastajien itselleen suunnittelema Lauste 2, mutta fiksusti tästä tehtiinkin huomattavasti laajempaa käyttäjäkuntaa palveleva rata. Väylät ovat ensikertalaisille ja aloittelijoille pitkiä, mutta Turun alueella on jo aika paljon ratoja, jotka vastaavat uusien harrastajien sisään vetämisestä lajin pariin. Sen sijaan lajia jo hiukan pidempään harrastaneille, mutta ei varsinaisille kilpapelaajille, ei Turussa ole ollut sopivan haastavaa rataa. Lauste on kuitenkin tällaisille välimallin pelaajille, joita kuitenkin suurin osa pelaajista on, turhan vaikea. Naantalin Suopelto ja Liedon koulukeskuksen radat ovat hyviä, mutta pitäähän nyt Turussakin olla oma ”advanced-rata”. Luolavuoren radan väylät ovat mielenkiintoisia ja keskenään hyvin erilaisia eli niihin ei kovin helposti kyllästy. Toki muutamat ratkaisut jakavat mielipiteitä, ja joillakin väylillä onkin jo tehty käytön myötä saatujen havaintojen pohjalta muutoksia, mutta uskon, että tästä tulee vielä erinomainen rata. Opasteetkin on saatu siirtymille säädettyä mielestäni jo kohdalleen. Ainoa kysymysmerkki on ylläpito. Olen ymmärtänyt, että radan ylläpidosta huolehtii varsin pieni porukka, joten toivottavasti jaksamista ja talkoohenkeä riittää.

    Hyvä alku kohti loistavaa rataa. Otaen huomioon radan tuoreuden se on jo nyt varsin erinomainen. Muutamat väylät, joilla suunnittelu ei vain kohtaa omaa filosofiaa (mando doglegit ja hazardin ylitysväylä), koska niiden tilalle voisi yksinkertaisesti saada jotain parempaa. Sopii hyvin Turun ratakattaukseen Lausteen ”pikkuveljeksi”. Kiertäminen kannattaa jo pelkästää Luolavuoren huipulta aukeavien näkymien takia.

    Oikein hyvä rata sellaisenaan ja kehittyessään 5/5 rata. Yllä onkin mainittu kaikki olennainen. Uutena ratana ongelmakohtia varmasti löytyy, ja toivotaan, että rataa ylläpidetään ja kehitetään parempaan suuntaan. Erinomaisia väyliä, hyvät opasteet. Tykkäsin!

    Hieno sijainti keskellä kaupunkia. Ei mitään ihmeellistä, eikä toisaalta mitään liian veemäistä. Ei kiekkojen katoamisvaaraa juuri lainkaan. Tiit isoja. Siirtymät selviä. Ehkä vain jokin ”huima” alamäkiväylä jäi uupumaan. Mukava rata.

    Kävin testaamassa ja päällimmäiseksi jäi aika ristiriitaiset tuntemukset. Monta hienoa ja hieman erikoisempaa väylää, ja hyvät tiit. Kokonaisuudessaan rata kaipaa kuitenkin vielä aika viimeistelemistä, esimerkiksi muutamalla väylällä on tosi ankeaa jos joutuu hiemankin väylältä sivuun.

    Uudeksi radaksi oikein mainio. Niittokoneelle olisi vielä töitä ja siirtymäopasteet puuttuu. Valkoiset korit ovat jokseenkin vaikea nähdä. Kannattaa käyttää spotteria mikäli mahdollista, kiekkojen etsimiseen heinikosta meni kiitettävästi aikaa.

    Käyty koeajamassa, mieleen tulvi muistoja Talista, avoimempaa niittyä ja tiukempaa metsäpilliä. Vaikeustasoltaan sopivasti esimerkiksi Liedon ja Lausteen välissä. Korit olivat mielestäni ihan hyvät(Prodigyt?).
    Rata varmasti hakee vielä aluksi lopullista muotoaan ja lopullisia opasteita ei näin vielä ole.

    Pertsa

Vastaa