Luolavuoren frisbeegolfpuisto on 2018 perustettu 18-väyläinen frisbeegolfrata lähellä Turun keskustaa.
Lue lisää
Rata on alun perin perustettu Turun AMK:n lopputyönä ja on siitä kasvanut nykyiseen mittakaavaansa.
Frisbeegolfradan toiminta myytiin talvella 2025 Prodigy Disc Europe Oy:lle ja nykyisen radan ilmeen ja kokonaisuuden takana on Seppo Paju. Luolavuoressa on kaksi layouttia, sininen ja valkoinen. Sininen on näistä pidempi mutta molemmilla radoilla on sama par lukema.
Ratamestari suosittelee valkoista rataa perus harrastajille ja sinistä niille jotka kaipaavat radalta enemmän haastetta. Kesän aikana radalla on kiekkokauppa sekä kioski. WC on auki kioskin ollessa auki.
Seuraa rataa Instagramissa @luolavuorenfrisbeegolfpuisto
Luolavuorentie 51
20720 Turku
2018
Prodigy
18
Tekonurmi
Mäkinen, paljon korkeuseroja
Prodigy
Puistorata
Päivittäinen
Seppo Paju
Seppo Paju, Eemeli Kouki, Akseli Kouki, Eetu Rantanen, Joonas Kurka, Tapani Aulu, Max Lehti, Santeri Lintuaho
maksullinen
ProShop ja kioski auki kesäkauden
Pelattavissa, talvikunnossapito
Pituus 163 metriä. Par 4
Pituus 99 metriä. Par 3
Pituus 111 metriä. Par 3
Pituus 237 metriä. Par 4
Pituus 179 metriä. Par 4
Pituus 84 metriä. Par 3
Pituus 193 metriä. Par 4
Pituus 79 metriä. Par 3
Pituus 88 metriä. Par 3
Pituus 200 metriä. Par 4
Pituus 91 metriä. Par 3
Pituus 157 metriä. Par 4
Pituus 118 metriä. Par 3
Pituus 160 metriä. Par 4
Pituus 90 metriä. Par 3
Pituus 143 metriä. Par 4
Pituus 103 metriä. Par 3
Pituus 164 metriä. Par 4
Pituus 124 metriä. Par 4
Pituus 87 metriä. Par 3
Pituus 99 metriä. Par 3
Pituus 193 metriä. Par 4
Pituus 158 metriä. Par 4
Pituus 63 metriä. Par 3
Pituus 146 metriä. Par 4
Pituus 67 metriä. Par 3
Pituus 69 metriä. Par 3
Pituus 161 metriä. Par 4
Pituus 72 metriä. Par 3
Pituus 131 metriä. Par 4
Pituus 88 metriä. Par 3
Pituus 128 metriä. Par 4
Pituus 79 metriä. Par 3
Pituus 117 metriä. Par 4
Pituus 82 metriä. Par 3
Pituus 135 metriä. Par 4
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Hieno rata lähellä keskustaa, jossa nurmikko on lyhyt, korit uusia ja tiipädit tikissä. On tietenkin makuasioita, mistä tykkää, mutta hyvästä ylläpidosta, opasteista ja esimerkiksi parkkipaikkojen määrästä voidaan olla yhtä mieltä. Täällä nämä asiat ovat kunnossa. Lisäksi löytyy aina kaksi leiskaa pelattavaksi, joten vaihtelua saa halutessaan helposti tai voi valita omaan taitotasoon paremmin sopivan layoutin.
Ongelmaksi muodostuu heittovalikoima, jota rata vaatii. Radalta puuttuu suuret männyt, jotka mahdollistaisivat erilaisiin linjoihin pakottamisen. Nyt todella moni väylä on rikottavissa tai pelattavissa perusrystyhyssellä, jos olet oikeakätinen. Tarkastelen tässä vielä tarkemmin Sinistä leiskaa, eli vaikeampaa layouttia.
Valkoisesta leiskasta totean vain sen, että se on todella johdonmukainen, hyvän mielen kokonaisuus, joka toimii tarkoituksessaan todella hyvin. Tykkään siitä paljon enemmän kuin Sinisestä.
Sininen layout väylä väylältä:
1. Pidin aiemmasta tiipaikasta enemmän, mutta tämäkin toimii. Avausheitto on uniikki, haastava ja reilu. Kakkosheittokin pitää osua aukkoon, jos pirkun haluaa. Hyvä väylä.
9+
2. Joko valtava forehysse tai sit tuurilla läpi. Takana todella lostiherkkää mörriä ja nokkosta. Vaatisi uudistuksen ollakseen jotain muuta kuin ”toivotaantoivotaan”-väylä. Portti ja triplamando? Tiitä taaksepäin tai alaspäin ja par4?
6,5
3. Pönttöhysse isosti, jos vaan löytyy se 110m hysse. Muuten tylsä hysse väylälle, neppi korille ja helpohko par. Saarta, lipputankoa mandoksi estämään hysset tai kori vielä lähemmäs outtia.
5,5
4.Hieno väylä, jossa tuulee aina, MUTTA. Nyt kori viety pois kummun päältä, johon oli oikeasti vaikea päästä. Vaatii kaks sadan metrin hysseä, vaikka OB-alue onkin kavennettu. Tämä ei kannusta mihinkään muuhun kuin turvalliseen hysseen. Lipputankomando valkoisen korin kohdalle OB-alueelle ja pakotetaan heittämään vaikeaa antsaa ja oikeasti onnistumaan avauksessa. Nyt vaan ruiskasuhysse tarpeeks pitkälle ja toinen perään.
6+
5. Taas hysseä avauksella. Sit aivan liian iso oikaisuaukko. Siihen aita ja pakotetaan pelaamaan koivujen välistä. Nykyinen koripaikka toimii hyvin ja pisin koripaikka hieno pro-tason koripaikka. Oikaisuaukko piiloon ni alkais homma toimia.
7+
6.Hauska, sopivan haastava uusi väylä. Voisi tuoda outtia vieläkin lähemmäs koria, jotta paine kasvaisi. Toimii kyllä näinkin. Voi heittää bäkkäriä, forea ja monia eri kulmia. Enemmän tekninen heitto kuin mitään muuta.
9-
7. Taas iso hysse täysiä taivaalla ja toinen perään ja pirkku. Takaouttia lähemmäs TAI vielä parempi olisi tuoda vasemman puolen outtia ylemmäs väylää pitkin, ni ei voi ihan surutta vaan hyssettää avausta aukosta. Toimii paremmin par-vitosena Stag-leiskassa kuin nyt. Uusi koripaikka jopa helpompi kuin vanha, joka oli todella liukas ja haastava pikkupuskapuineen.
6+
8. Koria vähän oikealle ni ei riitä hysseheitto rinkiin. Kuumottava avaus. Voisi rakentaa vähän aitaa aukon molemmille puolille. Ehkä avauksesta rankkua ja seuraava heitto tiiltä rankun kera? Eniveis toimiva väylä ja pakottaa pelaamaan muutakin kuin hysseä täysiä.
8+
9. Jos ottaisi kaikista oikeanpuolisimman hysselinjan pois, ni väylä paranisi. Nyt isoin aukko löytyy sieltä ja hysseheittoa taas suositaan. Sitä aukkoa tulisi tiukentaa OB-linjalla tai kuumotella uudella mandolla. Koripaikka sopivan vaikea, mutta tosiaan hysselinja liian houkutteleva muihin linjoihin nähden. Muut linjat ois teknisempiä ja toisi vaikeutta lisää väylään.
8-
10. Oispa tässä tasaisempaa nurmikkoa, ni rollerit tulis paremmin peliin. Aukosta pitäisi sahata yläoksia pois, jotta siitä pelaaminen olisi houkuttelevampaa, eikä tulisi hyville heitoille oksahipuja. Voisi minusta harkita jopa mandoa siihen aukon oikeaan reunaan, ni ei voisi vaan tuurilla sit scramblata itseään läpi par-paikoille. Koripaikka ja outtilinjat kohdillaan.
8+
11. Odotin enemmän. Vanha väylä tällä paikalla oli tylsähkö forehysse. Nyt on vähän matalaa kattoa, mutta väylä tuntuu sinisessä leiskassa melkeinpä pakkopirkulta. Kori vois viedä pidemmälle ja ehkä vähän vasemmalle, ni ei forehysse/foreflexi ois se selvästi suosiollisin peli. Tiitä vois viedä myös metrin-kaks taaksepäin ni Suomessa harvinainen matala katto tulisi entistä paremmin peliin.
7
12. Hauskimpia avauksia, kun pitää flexata leveärimminen aukkoon. Kuolleen puun vasurista löytyy vaan sit liikaa tilaa, eli liian paljon feidiä saanut heitto onkin itse asiassa paremmalla paikalla kuin keskellä aukkoa oleva heitto. Voisko kuollut puu olla mando? Saisko maata tasoitettua ni rollerit käyttäytyis ennakoitavammin? Potentiaalia on, mutta kuolleen puun vasurin tila pilaa vähän väylää.
8+
13. Tämä on ainakin yksi kuvauksellisimmista väylistä. Korin takana oleva pudotus kannustaa jättämään lyhyeksi, mutta sit mörriä löytyy sopivasti molemmin puolin. Pituus mahdollistaa joillekin jopa putteriavaukset, mut aivan yhtä lailla väylän malli mahdollistaa leveärimmisemmät avaukset korille. Hieno, ehkä hienoin väylä.
9,5
14.Väylää on vuosien varrella siivottu kannoista ja se on tosi hyvä. Vielä sais rakentaa pengerrystä oikealle. Tärkeämpää ois rakentaa aitaa estämään vahinkolipsautukset vasurista läpi. Mando estää vain korille oikaisemisen isokätisiltä, mut aita estäisi tuurihysset. Pengerrystä Monsterin kakkosväylän tavoin sweetiin voisi auttaa. Stagin tiipaikka loistava ja Sininen hieman liian antoisa tuuripompuille ja hyvätkin avaukset voi rollia turhaan alas.
7,5
15. Siis niin tekninen, taitoa vaativa avaus et tästä on tykättävä. Vain jotkut lähtee rikkomaan väylää upseilla tai pommihysseillä, joten ei ole iso ongelma. Ehkä korin vierestä voisi jonkun puun kaataa ja takana olevaa mörriä siistiä, mut avaus on hieno ja rinkiin voi päästä forellakin. Ei suuria ongelmia.
9-
16. Vanha par3 oli parempi, vaikken siinä korille päässytkään nuudelikädelläni. Ei tämäkään nyt katastrofi väylänä ole, mutta jotenkin tuntuu siltä, et isommat kädet vaan leipoo jotain mäen päälle ja sit voi vaikka pommittaa piikkihyssen yli. Vaihtaisin takaisin par-kolmoseen, sillä siinä outit rankaisi ja rinne pakotti heittämään tarpeeksi ylös.
6,5
17. Visuaalisesti hieno väylä. Toimii varsinkin vähän isommalle kädelle sopivan haastavana, eikä pysty hyssellä heittää korille asti ainakaan kovin helpolla. Hyvä korinpaikka, vaikka korin jalusta onkin lahonnut. Voisko visuaalisuutta ja haastetta lisätä rakentamalla tähän hienon, korotetun korin vielä?
8,5
18. On pirun vaikea väylä, ja hyvä et vaikein koripaikka säästetty pro-kisoihin. Avaus kuumottaa, outit rankaisee ja rinteessä heittäminen on oma taitolajinsa. Toimii kyllä tällaisena, kun erottelee kivasti ja tuloshajontaa tulee.Voisko siihen sweetin kohdille rakentaa pengerrystä, jotta ei ois aina niiiin liukas ja jyrkässä rinteessä ne onnistuneetkin avaukset? Ehkä liian iso työ pieneen muutokseen.
8,5
Luolavuori päivittynyt Sepon johdossa uuteen asuun. Käytössä nyt joka väylälle kaksi eri koripaikkaa, am ja pro. Amaleiska tarjoaa sopivasti haastetta jo jonkin aikaa heittäneelle, kokeneemmat voi hakea jo isoa miinusta tuloskorttiin. Ns. pro leiskakin on nyt helpompi kuin aikaisemmin. Rata oli muuttunut harrastajatason pelaajalle (kuten minä) jo tuskastuttavan vaikeaksi, eli kovin hauskaa ei ollut. Toisin on nyt. Joitain ennen todella pitkiä ja vaikeita väyliä on nyt hieman helpotettu joten silläkin leiskalla voi nyt harrastajakin hakea joitain pirkkuja, jahka heittopituutta löytyy yli 100 metriä. Pidän muutoksia pääosin erittäin onnistuneena. Joillekin pienille koripaikan muutoksille oli tosin vaikea keksiä järkevää selitystä. Sepon tarkoitus olikin että rata palvelisi mahdollisimman suurta pelaajamäärää ja siinä on mielestäni onnistuttu. Ainoa miinus on hiukan kallis päivämaksu (8€) joka ikävä kyllä tarkoittaa että kovin montaa kertaa kesässä ei tule kierrettyä. 4.5/5.
Maksulliselta radalta (rata on jopa hintavampi kuin Kippasuo 😮 ) voisi olettaa väyläopasteiden olevan kunnossa. Väyliä joutui etsimään tolkuttoman kauan. Mitään varoitusta myöskään alamäkipyöräilyradasta ei näkynyt.
Toiste emme radalla käy ennen kuin väyläopasteet ovat kunnossa JA radan pelaaminen maksutonta.
Kaksi pistettä muutamasta kivasta väylästä, mutta yksi piste pois, sillä siniset korit on otettu pois, vaikka on vasta elokuu. Voisi olettaa ne poistettavan marraskuun tienoilla.
Kolme tuntia radalla joista ainakin tunti meni oikeiden väylien etsimiseen. Piiiiiitkä miinus.
Ei ole pitkään aikaan tullut käytyä täällä ja rata oli varmastikin kunnossa Turku openin jäljiltä joten tänne suunnattiin juhannuksena 22.06.24: puitteet oli tosiaan erittäin mintissä, lyhyet(oranssit) korit eivät olleet tällä hetkellä asennettuna joten pelailtiin amatöörien lyhyet tiit -> pitkät korit-leiska joka sopi tällaiselle harrastelijalle varsin hyvin, vaikeustasoltaan ehkä jossain Mikko Rantasen radan ja Liedon välimaastossa.
Radan alkupuolelta löytyy edelleen infotaulu jonka avulla saa hoidettua ratamaksut mobilepaylla.
Seuraavan kerran varmaan sitten kun lyhyet tiit –> oranssit korit pelattavissa.
Mikäs on Luolavuoren 2024 tilanne? Onko käyttökunnossa ja ilmainen/maksullinen nyt?
”Lue lisää” maksulinkistä tulee vanhaa tietoa:
”Hinnasto
Kauden 2023 pelioikeudet ovat nyt myynnissä!”
Käytiin juhannuksena, jotain infoa kommentissa ylempänä.
Ensimmäistä kertaa Luolavuoren radalla ja ensivaikutelma on loppujen lopuksi niukasti positiivinen. Aloittelijoille luonnollisesti todella haastava, mutta avoimet väylät antavat mahdollisuuden harjoitella pidempiä heittoja sekä haastavat myös aloittelijaa lisäämään voimaa omiin heittoihinsa. Väylät ovat kuitenkin riittävän erilaisia, joten myös aloittelijalla on muutamalla väylällä hyvä mahdollisuus ihannetulokseen.
Vaikkakin väylät ovat siistissä kunnossa ja upean näköisiä, on rata maksulliseksi radaksi mielestäni puutteellisessa kunnossa. Väylät ovat todella lähekkäin ja limittäin, mikä johtaa helposti sekaannukseen. Opasteita kyllä löytyy, mutta niiden hyöty vähenee huomattavasti kun 50m säteellä on 3-5 opastetta, joissa kaikissa lukee vain ”Next tee” ilman mainintaa siitä, minne tiille opaste on pelaajaa johdattamassa. Parilla väylällä väyläopaste on joko vanha (eli ei kuvaa nykyistä väylää) tai jonkin ammattilaiskilpailun jäänteitä (eli erilainen kuin muut opasteet). Tämä ei sinällään vaikuttanut aloittelijan pelaamiseen, mutta aiheutti ihmetystä. Penkkejä oli mielestäni riittävästi, mutta roskakoreja ei, eikä roskakoreja ollut ihan hetkeen tyhjennetty. Ehkä myös tästäkin johtuen jonkin verran maastosta myös roskaa löytyi.
6 euroa/pelikerta on vielä mielestäni siedettävä, mutta nykyisellään mennään mielestäni aivan siinä rajalla, onko rata maksun arvoinen. Yhtään enempää en yhdestä pelikerrasta ainakaan maksaisi. Jos väylien ylläpitoon nähty vaiva saataisiin siirettyä myös radan muihin elementteihin, olisi 6 euroa mielestäni todella reilu hinta tästä radasta.
Suuri pettymys odotuksiin nähden.
Puutteelliset opastukset (siirtymillä) ja väylää 17 ei edes ollut pelattavissa.
Väylät muuten ihan ok, mutta hieman liian toistuvaa heittoa tuntui olevan.
Nurmi sekä väylien ulkopuolisten alueiden siisteys melkoisen rujossa kunnossa maksulliseksi radaksi.
Tällaisenaan ansaitsee vain 3/5.
Pelasin tänään 30/7/2023 ja en tykännyt tästä radasta. Maksullinen rata ja paljon aika samanlaisii väylii. OBllä ja pitkillä väylil väksin tehty vaikeeksi ja opasteet sinne päin tai puutteellisii. Väylä 17 ei löytynyt. Lauste huomattavasti monipuolisempi tähän verrattuna.
Alottelijana kiinnostais tietää miten tämmösellä maksullisella radalla maksuu hoituu?
Moikka Janina! ”Lue lisää”-kohtaan on juuri lisätty maksutiedot. Klikkaile linkkiä auki ja, jos jotain kysyttävää ilmenee, niin laittele seuralle suoraan viestiä, niin varmasti mielellään auttavat! T: Marko Nygrén – fgr.fi/ylläpito
Kaikki väylät mukavalla puistoalueella ja nurmipinnoilla. Avoimella olivat vain väylät 2, 3 ja 18, loput väylät kiinnostavammin lehtipuiden muotoilemia. Paljon hienoja, monipuolisia ja vaativia väyliä, joissa onnistuneesti hyödynnetty maaston korkeuseroja.
Heittoalustat lähes kaikki mainiossa kunnossa. Väylien väliset siirtymäopasteet ja kulku-urat olivat selkeät juuri pidetyn Euroopan ammattilaiskiertueen Turku Openin jälkeen. Puistoalustalla kulkeminen oli jouhevaa. Erinomainen rata!
Alue ja rata vaikuttaa hyvältä, mutta talvi layout -kartat ja opasteet puuttuvat täysin. Kyselemällä ja arvaamalla löysin kuitenkin 11 väylää. Toisilla käyttäjillä tuntui olevan samaa ongelmaa – aika moni antoi neuvoja tyyliin luultavasti tuonne ja todennäköisesti tänne.
Erittäin hyvä rata. Olen itse pelannut vasta 3kk, mutta silti sain lopputulokseksi +4.
Aninkainen on kuin hyvä viini, paranee vanhetessaan! Opasteisiin siirtymillä tai väylillä en osaa ottaa kantaa kun on tullut useamman käynnin aikana tutuksi.
Aloittelijoille en suosittele, haastavuutta löytyy ihan kokeneillekin heittäjille.
Nopeat ensifiilikset radasta. Perspektiivit: Stressaantunut kilpapelaaja, palvelumuotoilija, kaupunkisuunnittelija.
Ihan ensimmäiseksi pitää kehua tämän kauden 2021 layoutista ykkösväylää. Se tekee heti selväksi että ihan joka jannu ei täällä pelaa paria. Kuitenkin helppo bogi tai par useimmille kokeneille pelaajille jos hermot ja kunnianhimot ovat kurissa. Ja sitä samaa on tiedossa loppuradallakin. Muutama selvä birkkuväylä, muutama selvä par/bogi-tsemppi ja lopuilla voi harrastaja tehdä paljon hyvän tuloksen eteen.
Alueen pinnanmuodot ja tuulisuus on käytetty hienosti hyväksi suunnittelussa ja moni lyhyt väylä on käytännössä vaikeampi kuin paperilla ylämäen tai tuulisen greenin takia. Muutama onnella pelattava puupajatsokin löytyy, mutta ne eivät tee koko radasta silmät kiinni ja sinnepäin -kokemusta, vaan väylät ovat yleisesti ottaen selkeästi muotoiltuja ja vaaranpaikat ovat suunniteltuja.
Ensikierros intuitiivisesti ilman jatkuvaa kartanlukua meni yllättävän sujuvasti, yleisesti next tee -opasteet ovat siellä missä pitääkin eli ne pistävät silmään. Ysiväylän jälkeen kuitenkin tuli tehtyä harhareissu. Koriin kiinnitettyjä viittoja voisi harkita, koska monelta greeniltä lähtee pikku polkua sinne sun tänne. Ratalayoutin flow ei ole häävi, vaan monessa kohtaa ravataan edestakaisin samaa reittiä. Kun rata on muutenkin pitkä ja mäkinen, niin olisi tärkeää että eteneminen olisi muuten jouhevaa. Parikymmentä vuotta lisää kehitystyötä niin eiköhän niitä ratkaisuja löydy kuten Talissa 🙂
Kärryn käyttäjälle rata on pääosin hyvä, mutta muutama polku kaipaisi levennystä ja pari kivikkoa ravistelee kärryä aika väkivaltaisesti. Muutamia siirtymiä olikin asianmukaisesti täytetty sepelillä. Epävakaa kaatopaikkamaaperä tekee laadukkaiden siirtymien rakentamisesta haastavaa joten tsemppiä Forelle siihen työhön. Väylällä 17 kärryä ei halua tuoda väylälle ollenkaan jyrkän sivuttaiskaltevuuden takia ja tämä vaikeutti perässätulevan ryhmän spottausta sen verran että kiekkoa tuli niskaan. Silti Suomen keskitasoon nähden hyvä kärryrata ja jo pienillä parannuksilla erittäin hyvä.
Hatunnosto myös siitä että rata on maksullinen. Radan sijainti ja yleinen laatu on sen verran hyvä, että alueella todennäköisesti vallitsisi jonkinasteinen mayhem mikäli se olisi maksuton. Paikallinen seura saa maksuista myös rahaa ylläpitoon ja näin rata kehittyy. Pari maksullista rataa joka kaupunkiin, kiitos!
Kohteeseen pääsi paikallisbussilla todella hyvin. Maksullinen rata. Tiit olivat hyvät ja niitä oltiin osittain jopa uusittu. Väylämerkinnät olivat huonot ja muutamalta heittopaikalta puuttuivat väyläkartat. Siirtymät muutamissa kohdissa epäselvät. Väylä 16-17 pidempi siirtymä. Jonkin verran korkeuseroja. Aloittelija selviää myös radasta. Todella pitkiä väyliä, joissa pääsee liidättämään, jos osaa. Kannattaa käydä.
3/5
Kaikin puolin hyvä rata, ei suurempia haittoja. Viimeisimpiä väyliä piti vähän hakea.
Kiersin radan yksin, joten kommenttien perusteella pelkäsin vähän heinätilannetta. Väylillä heinä oli kuitenkin lyhyttä, eikä missään kohtaa oikein ollut riskiä joutua pusikkoon jos heittää edes vähän sinne päin. Väylät löytyivät helposti väyläopasteiden ja Udiscin avulla, eikä mitään tarvinut etsiä.
Ratana aivan huikea omalle tasolle (pari vuotta pelannut), eli haastaa mukavasti. Vaikea uskoa, että rata on tehty vasta viime vuonna, koska väylät ja layout tuntuivat niin valmiilta; ihan kuin rata olisi ollut tuossa aina.
Hyvää työtä!
Kiitos kaikille kommenteista jo tähän asti! Rataa pidetään yllä talkoovoimin ja uudet väylämuutokset on nyt saatu melko lailla valmiiksi. Väyläopasteet ja ratakartta ovat vielä graafikolla ja laitamme ne heti jakoon kun meille tulevat. Pikku hiljaa paremmaksi joten toivomme kärsivällisyyttä! 🙂
-Eemeli, FORE
Tänään käytiin ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen väylä heti vaativa mutta hyvä. Ratana todella hyvä. Opasteet kaipaa todella paljon parannusta sillä fiilis menee siihen että väyliä joutuu etsimään. Opasteet kun kunnossa niin suosittelen.
Tänään käytiin parin kaverin kanssa SM-keilailun karsinnan jälkeen heittämässä tämä.
Alue oli siistiä ja vielä ei ruohoa haitannut. Ratakartta oli vanhentunut ja muutamaa väylää jouduttiin kysymään että mikä on nykyinen tilanne. Toivottavasti nämä hoidetaan pian kuntoon. Niin fgr:n kuin metrixiin ja luonnollisesti itse radan tolppiin. Hieman oli opastenuolet vinksin vonksin jonka vuoksi teimme korkeimman töppärän kiertämisen päästäksemme muutaman viimeisen korin kimppuun.
Hieman huolestutti kun paikalle päästyä näki ”huonon toteutuksen merkkiä” eli valkoisia tolppia. Syystä tai toisesta keinotekoiset rajat eivät missään kohtaa aiheuttaneet ongelmia, joten tällä kertaa ei tästä lisämiinusta. Muutama vuosi sitten tuli heitettyä Malmössä jossa meri tuntui aiheuttavan aina jatkuvan tuulen radalle. Miten mahtaa olla täällä, varsinkin kun ratakin sijaitsee vielä tälläisellä ”mäen töppärällä”? Hyvä rata jolle toivottavasti palaamme joskus.
Erinomaisen mielenkiintoinen rata. Olin aluksi hiukan skeptinen, kun näin ratasuunnitelmat, ja pelkäsin, että tästä tulee nyt kovakätisten aktiiviharrastajien itselleen suunnittelema Lauste 2, mutta fiksusti tästä tehtiinkin huomattavasti laajempaa käyttäjäkuntaa palveleva rata. Väylät ovat ensikertalaisille ja aloittelijoille pitkiä, mutta Turun alueella on jo aika paljon ratoja, jotka vastaavat uusien harrastajien sisään vetämisestä lajin pariin. Sen sijaan lajia jo hiukan pidempään harrastaneille, mutta ei varsinaisille kilpapelaajille, ei Turussa ole ollut sopivan haastavaa rataa. Lauste on kuitenkin tällaisille välimallin pelaajille, joita kuitenkin suurin osa pelaajista on, turhan vaikea. Naantalin Suopelto ja Liedon koulukeskuksen radat ovat hyviä, mutta pitäähän nyt Turussakin olla oma ”advanced-rata”. Luolavuoren radan väylät ovat mielenkiintoisia ja keskenään hyvin erilaisia eli niihin ei kovin helposti kyllästy. Toki muutamat ratkaisut jakavat mielipiteitä, ja joillakin väylillä onkin jo tehty käytön myötä saatujen havaintojen pohjalta muutoksia, mutta uskon, että tästä tulee vielä erinomainen rata. Opasteetkin on saatu siirtymille säädettyä mielestäni jo kohdalleen. Ainoa kysymysmerkki on ylläpito. Olen ymmärtänyt, että radan ylläpidosta huolehtii varsin pieni porukka, joten toivottavasti jaksamista ja talkoohenkeä riittää.
Hyvä alku kohti loistavaa rataa. Otaen huomioon radan tuoreuden se on jo nyt varsin erinomainen. Muutamat väylät, joilla suunnittelu ei vain kohtaa omaa filosofiaa (mando doglegit ja hazardin ylitysväylä), koska niiden tilalle voisi yksinkertaisesti saada jotain parempaa. Sopii hyvin Turun ratakattaukseen Lausteen ”pikkuveljeksi”. Kiertäminen kannattaa jo pelkästää Luolavuoren huipulta aukeavien näkymien takia.
Oikein hyvä rata sellaisenaan ja kehittyessään 5/5 rata. Yllä onkin mainittu kaikki olennainen. Uutena ratana ongelmakohtia varmasti löytyy, ja toivotaan, että rataa ylläpidetään ja kehitetään parempaan suuntaan. Erinomaisia väyliä, hyvät opasteet. Tykkäsin!
Hieno sijainti keskellä kaupunkia. Ei mitään ihmeellistä, eikä toisaalta mitään liian veemäistä. Ei kiekkojen katoamisvaaraa juuri lainkaan. Tiit isoja. Siirtymät selviä. Ehkä vain jokin ”huima” alamäkiväylä jäi uupumaan. Mukava rata.
Loistava rata!
Hyvät korit
Sopivat väylät
Sopii niin kokeneelle kuin vähän kokemattomallekkin.
Tasoittumista sun muuta odotellessa.
Kävin testaamassa ja päällimmäiseksi jäi aika ristiriitaiset tuntemukset. Monta hienoa ja hieman erikoisempaa väylää, ja hyvät tiit. Kokonaisuudessaan rata kaipaa kuitenkin vielä aika viimeistelemistä, esimerkiksi muutamalla väylällä on tosi ankeaa jos joutuu hiemankin väylältä sivuun.
Ysiväylällä vasemmassa reunassa ob alueella ampiaispesä. Ainakin allergisen kannattaa harkita kiekon hakemista sieltä. Itse sain pari pistoa ja kiekko sai jäädä.
Uudeksi radaksi oikein mainio. Niittokoneelle olisi vielä töitä ja siirtymäopasteet puuttuu. Valkoiset korit ovat jokseenkin vaikea nähdä. Kannattaa käyttää spotteria mikäli mahdollista, kiekkojen etsimiseen heinikosta meni kiitettävästi aikaa.
Käyty koeajamassa, mieleen tulvi muistoja Talista, avoimempaa niittyä ja tiukempaa metsäpilliä. Vaikeustasoltaan sopivasti esimerkiksi Liedon ja Lausteen välissä. Korit olivat mielestäni ihan hyvät(Prodigyt?).
Rata varmasti hakee vielä aluksi lopullista muotoaan ja lopullisia opasteita ei näin vielä ole.
Pertsa
+Hyvät tiit
+Hyviä väyliä
-Ei siirtymisopasteita(viellä?)
-Huonot korit
-Paljon pitkää heinää, valmistautukaa etsimään kiekkoja.
Päivitys
Suurimmat heinät leikattu, siirtymät selvät.