18-väyläinen metsärata Nastolan harjumaisemissa
Turrantie 5
15550 Lahti
2016
DiscGolfPark-maalikori
18
Tekonurmi
Mäkinen, paljon korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Kuukausittainen
Nastola Woodpeckers Disc Club ry
Pasi Koivu, Nastola Woodpeckers Disc Club ry
ilmainen
Ei pelattavissa
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 4
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 4
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 4
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Pituus metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Lahden kaupungissa Rakokivi DG. Radalla pituutta 18-väylää, 1540m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 3830m. Pelattu 29.4.2024.
Rakokiven metsärata sisälsi paljon korkeuseroja, joten hyvästä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Lyhyistä väyläpituuksista huolimatta kyse hyvin rankasta radasta. Erittäin vaihtelevia väyliä, ylämäkiä, alamäkiä, tasaista ja vinorinnettä, käytännössä aivan kaikkea Rakokiven radalta löytyi. 5-väylällä kaunis alapuukuja, tosin teeopaste oli irroitettu ja viety korin luokse, palautettu oikealle paikalleen. 12-väylä radan todellinen signature-väylä. Aivan upea alamäkiliidätys mikä sopisi aivan mille tahansa pidemmällekin radalle, ihan täyttä timanttia! 7-väylän korin paikka hieno kannon päällä minne myös portaat. Radan erikoisuutena ainakin väylien 3, 6 ja 11 vinorinteet mitkä lisäävät huimasti radan vaikeutta, kun huonolla tuurilla hyvinkin pitkät rollerit ovat rollerisuojista huolimatta mahdollisia. Siirtymät lyhyet.
Ratakartta, heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit (dgp) nuolineen hyvässä iskussa. Löytyi myös roskiksia matkan varrelta. Puiden suojaamiseen kiinnitetty huomiota. Alueella hiekkakenttä draiverien ulkoilutukseen. Lahden keskustan palvelut 19km päässä. Lämmin suosittelu ehdottomasti Kahvila Kariranta Lahden matkustajasatamassa. Upea vanhanajan henkeä huokuva rakennus ja sisustus. Siihen päälle maistuvat tuotteet ja lämmin palvelu, niin ei voi reissaaja olla muuta kuin isosti tyytyväinen. Nastolan keskustaan matkaa 2km.
Puutteitakin oli. Kuntopolkusokkoja (joko polun yli, polkua pitkin tai koria ei näkynyt) turhan paljon, ainakin väylät 2, 4, 13, 16, 17 ja 18. Next tee -kylttejä oli, muttei kaikilla väylillä missä niitä olisi myös kipeästi tarvinnut, mm. siirtymät 6-7 ja 15-16. Siirtymällä 11-12 oli jyrkässä ylämäessä kaide millä ei oikeastaan juuri mitään tee, vaan portaat olisivat hyvin paljon paremmat. 16-väylän heittopaikan suojana 15-väylän heitoilta suojaverkko minkä pitäisi olla huomattavan paljon korkeampi ja pidempi. 3-väylällä mietin, että missä menee jo liian vaikean väylän raja. Tuo väylä oli hyvin jyrkässä vinorinteessä missä harhautuneen kiekon rollerin pituus saattaa enimmillään saavuttaa aika megalomaaniset mittasuhteet ja väylälle takaisin pääseminen onkin sitten yhtä tuskaa. Periaatteessa hieno ja näyttävä väylä, mutta todella vaikea!
Rakokiven radalla lyhyet väyläpituudet todellakin hämäävät! Rata on hyvin raskas ja vaativa ja väylät todella monipuolisia. Turvallisuuspuutteita turhan paljon mitkä normaalisti närästäisivät vielä hurjan paljon enemmän. Vinorinteiden haastavuus sai monta kertaa toistuessaan närästysoireita aivan liian monta kertaa. Nyt vain yksi pinna täydestä arvosanasta pois, sen verran miellyttävä rata oli kuitenkin pelata. Voisi ihan milloin tahansa mennä uudestaankin!
4/5
Rata meni jatkoon. Haasteita sopivasti. Vaihtelevasti eri mittaisia väyliä. Korkeuseroa löytyy ja kuntoilusta käy. Muutama pidempi siirtymä. Ehdottomasti kannattaa käydä heittämässä
Hyvä rata, joka alkaa isommin haastavilla kuusikkoväylillä 3-6. Väylällä 12 huiman pitkä alamäkiliidätys, jossa kiekon näkee koko ajan! Loppuradasta ehkäpä ”silmukkaväylä” 15 spesiaalein. Muutamilla muilla väylillä huomioitava kuntopolkujen käyttäjät.
Erinomaiset kulkuopasteet ja hyvät tiit. Urheilualueen yhteinen parkkipaikkakin on tilava.
Hyvää työtä on laajennusporukka tehnyt. Valitettavasti uusien väylien maasto on frisbeegolfin kannalta käytännössä sitä alinta kastia, joten en oikein tykännyt. Vaikka hyvin heitinkin.
Rata on tosiaan laajentunut ja päivittynyt parin viime vuoden aikana, kuten edelliset kommentoijat ovat jo huomauttaneetkin. Nykyään Rakokivi DG -nimellä kulkeva rata on hyvässä pelikunnossa, ja kaikkien nettipalveluiden tiedot on hoidettu ajan tasalle.
Paikallinen seura on ottanut aktiivisemman otteen radan ylläpidon ja kehittämisen suhteen, joten palautetta ja kehitysehdotuksia otetaan mieluusti vastaan. Tervetuloa heitolle!
Oskari Suvanto / Nastola Woodpeckers Disc Club ry
Rata on tosiaan nykyisin 18-väyläinen. Uudet väylät tosin kapeita ja eivät mitään erityisen pitkiä ja nyt kaksi pitkää alamäkiväylää joilla pääsee liuttamaan kunnolla. Väylä opastus hyvä ja kortti löytyy Metrixistä. Olen heittäjänä harrastelija ja seniori ja tästä radasta jäi hyvä maku, etenkin näin syksyllä miellyttää hiekkapohjaiset kuivat väylät. Ainoa miinus kierrokselta oli yksi hävinnyt kiekko, mutta toivotaan että löytää kotiin.
Nastola DiscGolfPark on nykyään 18 väyläinen kokonaisuus.
Ai hitto miten tuo piiitkä liidätys oli huikea!!
Ihan mukava 9-väyläinen ”neppirata” jossa kuitenkin parilla väylällä pääsee liidättämään kunnolla. Muutama väylä aika lähellä toisiaan ja siirtymätkin voisi miettiä vähän paremmin. 7. väylän sivut aikamoista heinikkoa, muuten väylät suhteellisen hyväkuntoisia. Kannattaa käydä jos matkan varrelle sattuu.
Loistava 9-väyläinen rata. Löytyy avointa, hieman tiukempaa, lyhyttä ja pitkää väylää ja korkeuseroja on käytetty hyvin. Erinomainen rata treenaamaan lähestymispeliä ja soveltuu varmasti loistavasti lajin aloittelijoille. Ainoana haittana on muutamat rinnakkain menevät väylät ja montun alhaalla oleva väylä, jonka voisi suojata esim pienellä verkolla, jolloin vaaratilanteilta vältyttäisiin.
Muutama ihan kiva väylä, mut kulku tapahtuu ristiin rastiin ja jos pelaajia on enemmän kuin kaksi samaan aikaan on jatkuvasti vaaratilanteita väylillä 1-5. Rata on helppo ja antaa aloittelijoille mukavaa pikku haastetta ja onnistumisen tunteita. Näin vähän pidempään pelanneelle -7 ekakerta jäi myös todennäköisesti viimeiseksi kerraksi.
Parempi kuin Pajulahti, mutta ei vielä täydellinen. Radalta löytyy Suomen tasolla muutama todella hieno väylä, mutta radassa valitettavasti paistaa se, että pienelle alueelle on väkisin koitettu tunkea turvallisuudesta tinkimällä 9-väylän rata. Ykkösväylän kori on kolmosväylän avauspaikasta juuri ja juuri 10m päässä. Samoin kakkosväylän tii on pimeässä kulmassa ykköskorin vieressä. Edellämainituissa kommenteissa onkin sitten loput turvallisuusriskit. Muuten kyllä ihan hieno ja kelpo rata. Toivottavasti rataa muutettaisiin niin kanssapelaajille kuin lenkkeilijöillekin turvallisemmaksi tulevaisuudessa.
Uusi rata, ja koska DGP, voidaan pitää ihan itsestäänselvyytenä, että opasteet, tiit, korit ja sensellaiset ovat kunnossa. Ei tainnut olla mitään varsinaisia opasteita väylien välillä, muuta kuin korien pohjien nuolet, mutta useimmat tiit näkyivät edelliseltä korilta. Tiit kompaktit, mutta isommille ei suurta tarvetta.
Itse väylät vaihtelevia, kolmosella ja vitosella hieno liidätys, ysilläkin saa heittää ihan kunnolla. Muuten pääosin tarkempaa ”neppailua”, mutta korkeuserojen takia ihan pelkkiä lähäreitä ei kaikilla lyhyilläkään väylillä ole. En tiedä minkälaisia suunnitelmia radalle jatkossa on, onko kyseessä joku kehitettävä projekti vaiko kunnan ”tossa toi nyt on, ei kosketa siihen seuraavaan kymmeneen vuoteen” -tyyppinen hankinta, mutta jotain pientä parannettavaa kyllä näkisin. Ykkösen tii on eri paikassa kuin kartassa, varmaankin ladun takia, en tiedä johtuuko siitä vai mistä, mutta jotenkin nuiva väylä. Kakkonen on pimeä, jos sieltä polulta joku vastaan tulee, ei kumpikaan näe toistaan ennen kuin kopsahtaa. Seiskassa ehkä häiritsee se, ettei koria näe, en tiedä muuttaisiko se väylää paljoakaan jos kori olisi sen verran lähempänä rinteen reunaa, että kori pilkistäisi (edes lippu katolla) tiille? Ysissä on vaaranpaikka, heitetään kuntopolkua pitkin alamäkeen ja puolessa välissä väylää on risteys jossa oikealta tulevia ei näe kunnolla. En tiedä mitä sille voisi tehdä, saako tuolla trimmata metsää, mutta muuten ehkä koko radan haastavin väylä, joten harmi olisi toisaalta sitä lyhentääkään.
Nelonen ja kasi perusväyliä, vähän matkaa kuntopolkua ja sitten pisto sivulle metsään korille. Kutosen tarkka avaus ~2 metrin aukosta tuo hienosti sipulinkuorintaa mukaan, nimim. ”pirkku+tuplabogi kahdelta kierrokselta”.
Kokonaisuutena ihan perushyvä rata, muutama hieno elementti, muutama heikompi kohta, mutta ennen kaikkea riittävän vaihteleva, ettei oikeastaan kahta samanlaista avausta ole.
Erinomainen uutuus Nastolassa!
Väylät olivat erittäin monipuolisia. Vaikka tiimatot olivat hieman pieniä, niin pääasiallisesti vauhdinottoon on tilaa.
Toivottavasti rataa käytetään aktiivisesti, jotta se voisi laajentua 18 väyläiseksi. Sitten useampi pidempi yli 100m väylä olisi paikallaan.
Suosittelen toki jo nyt kaiken tasoisille!
Mukava 9-väyläinen rata. Parkkipaikalta pääsee suoraan ensimmäiselle väylälle ja rata on suunniteltu hyvin siirtyminen, vaikka väylien 3-5 välillä pientä sahaamista onkin. Väylät monipuolisia, tosin osa kohtuullisen lyhyitä. Väylän 5 pitkä liidätys on hieno ja onneksi maasto on avointa. Sopii niin enemmän kuin vähemmänkin pelanneelle heittäjälle. Korit erinomaiset, tiimatot vähän pienet. Radan kiertää nopeasti ympäri, joten ensimmäinen kierros tutustumiseen ja lämmittelyyn ja toisella sitten tulosta korttiin.