"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Vimpelinvaara DiscGolfPark

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Kajaaniin Vimpelinvaaran ulkoilualueelle perustettu kilpatason 18-väyläinen DiscGolfpark on Kainuun vaativin frisbeegolfrata. Radan lähtöpiste on hiihtomajalla. Radan par on 58 heittoa.

Radan tiedot

  • Osoite

    Kuntokatu 8
    87100 Kajaani


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2012

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Vimpelinvaara DiscGolfPark

Ratakartta

Väylä 1: Vimpelinvaara DGP #1

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 2: Vimpelinvaara DGP #2

Pituus 210 metriä. Par 4

Väylä 3: Vimpelinvaara DGP #3

Pituus 129 metriä. Par 3

Väylä 4: Vimpelinvaara DGP #4

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 5: Vimpelinvaara DGP #5

Pituus 121 metriä. Par 3

Väylä 6: Vimpelinvaara DGP #6

Pituus 105 metriä. Par 3

Väylä 7: Vimpelinvaara DGP #7

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 8: Vimpelinvaara DGP #8

Pituus 177 metriä. Par 4

Väylä 9: Vimpelinvaara DGP #9

Pituus 150 metriä. Par 4

Väylä 10: Vimpelinvaara DGP #10

Pituus 136 metriä. Par 3

Väylä 11: Vimpelinvaara DGP #11

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 12: Vimpelinvaara DGP #12

Pituus 161 metriä. Par 4

Väylä 13: Vimpelinvaara DGP #13

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 14: Vimpelinvaara DGP #14

Pituus 114 metriä. Par 3

Väylä 15: Vimpelinvaara DGP #15

Pituus 72 metriä. Par 3

Väylä 16: Vimpelinvaara DGP #16

Pituus 132 metriä. Par 3

Väylä 17: Vimpelinvaara DGP #17

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 18: Vimpelinvaara DGP #18

Pituus 96 metriä. Par 3

4 arvostelua radalle “Vimpelinvaara DiscGolfPark

    Kajaanin kaupungissa Vimpelinvaara DiscGolfPark. Radalla pituutta 18-väylää, 2137m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 5320m. Pelattu poitsun kanssa 9.8.2023.

    Vimpelinvaaran metsärata sisälsi paljon korkeuseroja, joten hyvästä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät vaihtelevia, oli paljon ylämäkiä, mutta välillä mentiin myös alaspäinkin toki myös tasamaata unohtamatta. Väylät kulkivat paljon kuntopoluilla, mutta näkyvyys oli pääosin erittäin hyvä eikä riskiä osua kuntopolulla muihin liikkujiin juurikaan missään vaiheessa ollut. Heittolinjat oli koko ajan järkeviä eikä pääosin kiekkojen hukkumistakaan ollut tarvetta pelätä. 5-väylä oli mukava loiva alamäki. 12-väylä oli nätti 65m hieman alamäkeen vasemmalle kaartuen. Radan timantti oli kuitenkin ehdottomasti 15-väylä 72m upeasti puiden keskeltä alamäkeen! Siirtymät koko ajan järkevät, ei ylipitkiä marsseja tarvinnut suorittaa.

    Radan rakenteissa petrattavaa. Heittopaikat ja korit nuolineen hyvät samoin lukittava löytökiekkolaatikko. Next tee -kylttejä oli korinuolien lisäksi jonkin verran, tosin aika moni niistä oli pyörtynyt ilmeisesti kesä helteiden aikana. Kajaanin keskustan palvelut 1,5km päässä. Pojan kanssa kahviteltiin Kajaanin juna-aseman vieressä Kahvila Onnikassa ja ruokailtiin ravintola Ranchissa, molemmille niin tuotteiden maistuvuuden kuin palvelunkin puolesta lämmin suosittelu.

    Rakenteissa oli paljon korjattavaa. Rataa on selvästi uudistettu, sillä vanha 18-väylä oli poistettu kokonaan ja 8-väylän jälkeen oli rakennettu kokonaan uusi väylä. Kun väliaikaisesta ratakartasta ei tajunnu ottaa kuvaa lähtiessä, niin heittopaikalla olevien opasteiden isojen puutteiden takia oli aikamoista arpapeliä, jotta miten väylät olisi pitänny oikeasti pelata. Myöskään fgr:lle ei oltu raaskittu uutta karttaa toimittaa. Oma moka osin ja toivottavasti tuo pikaisesti korjataan tai on jo nyttemmin korjattu. Radan uudistaminen tuo luonnollisesti monesti hetkellisesti vajausta opasteidenkin tasoon. 8-väylän pituus oli isosti pielessä, oli hyvän matkaa päälle 200m. Väylät 2, 3, ja 8 olivat kovasti tylsiä ja samankaltaisia ylämäkiväyliä joita oli oikeasti tosi tylsää viskoa.

    Rata oli lopulta hyvä ja hyvin haastava. Etu-9 ei tosin paljoa radasta luvannut ja kyllästyminen pääsi kummasti valtaamaan mielialaa, sillä väylät toistivat pahasti itseään. Liian pitkät ylämäkiväylät ovat niin boring kuin olla ja saattaa vaikka tilaa niillä olikin harvinaisen paljon heittää kuitenkin. Taka-9 pelasti Vimpelinvaaran radan. Puolen välin jälkeen rata puhkesi täyteen kukkaansa ja väylät muuttuivat oikeasti mielenkiintoisiksi. Vaikka rata olikin hyvä ja sen voisi pelata uudestaankin, niin hienoinen pettymys kuitenkin ennakko-odotuksiin nähden.

    4/5

    Upea rata jossa korkeuserot luovat suurimmat haasteet ja omanlaisen twistin verrattuna moniin muihin ratoihin. Vaikka rata on haastava mikäli haluaa pärjätä tuloksellisesti, niin silti rata on myös aloittelijaystävällinen. Alueella ei ole vesiesteitä taikka pahoja pusikoita/nurmia muutamaa väylää lukuunottamatta joten kiekotkin säilyvät hyvin tallessa.

    Keväällä ja syksyllä alue muuttuu paikka paikoin erittäin kosteaksi, joten säävaraus kannattaa ottaa huomioon.

    Suosittelen ottamaan mukaan mahdollisimman pehmeää muovia lähestymisiin taikka puttauksiin, koska useat korit ovat kallioisilla paikoilla.

Vastaa