"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."
Huippurata

Vesalan Monttu

Radan kuvaus

07/2023 isosti päivitetty tasokas hybridirata harrastajalta harrastajalle Jyväskylän Vesalassa. Vesalan Monttu on aktiivisesti ylläpidetty, nopeasti kehittyvä 18-väyläinen rata, joka kahdella vaihtoehtoisella layoutillaan palvelee ja haastaa kaikentasoisia pelaajia.

Lue lisää

Radan kehitystyön ja ylläpidon mahdollistava 6€:n päivämaksu suoritetaan MobilePayn kautta numeroon 86959

Punainen AA layout: Kaikentasoiset harrastajat
Sininen AAA layout: Edistyneet / kilpataso

Viikkokisoja Montulla järjestetään keskiviikkoisin Jyväskylän Liitokiekkoilijat RY toimesta (kts. Metrix)

Ajantaisaisimmat tiedot löydät ”Vesalan Monttu DG” facebook sivuilta.

PYSÄKÖINTI Ykköstiin vieressä tienvarressa osoitteessa Vesalantie 200,
Päivittäinen pysäköiminen sallittu ainoastaan ko. alueella.
(Tapahtumakohtaiset lisäpysäköintialueet järjestäjän ohjeistuksen mukaan)

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Vesalantie 200
    41930 Jyväskylä


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2020

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Hiekkakuopparata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Esa Salonen, Johannes Naukkarinen, Sakari Lehto, Joonas Pellinen

  • Suunnittelija

    Flippy Sports

  • Ilmainen/maksullinen

    maksullinen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Vesalan Monttu – Blue

Ratakartta

Väylä 1: Vesalan Monttu - Blue #1

Pituus 136 metriä. Par 3

Väylä 2: Vesalan Monttu - Blue #2

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 3: Vesalan Monttu - Blue #3

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 4: Vesalan Monttu - Blue #4

Pituus 120 metriä. Par 3

Väylä 5: Vesalan Monttu - Blue #5

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 6: Vesalan Monttu - Blue #6

Pituus 199 metriä. Par 5

Väylä 7: Vesalan Monttu - Blue #7

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 8: Vesalan Monttu - Blue #8

Pituus 300 metriä. Par 5

Väylä 9: Vesalan Monttu - Blue #9

Pituus 155 metriä. Par 4

Väylä 10: Vesalan Monttu - Blue #10

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 11: Vesalan Monttu - Blue #11

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 12: Vesalan Monttu - Blue #12

Pituus 204 metriä. Par 4

Väylä 13: Vesalan Monttu - Blue #13

Pituus 114 metriä. Par 3

Väylä 14: Vesalan Monttu - Blue #14

Pituus 198 metriä. Par 4

Väylä 15: Vesalan Monttu - Blue #15

Pituus 221 metriä. Par 4

Väylä 16: Vesalan Monttu - Blue #16

Pituus 139 metriä. Par 4

Väylä 17: Vesalan Monttu - Blue #17

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 18: Vesalan Monttu - Blue #18

Pituus 145 metriä. Par 4

Vesalan Monttu – Red

Väylä 1: Vesalan Monttu - Red #1

Pituus 98 metriä. Par 3

Väylä 2: Vesalan Monttu - Red #2

Pituus 55 metriä. Par 3

Väylä 3: Vesalan Monttu - Red #3

Pituus 71 metriä. Par 3

Väylä 4: Vesalan Monttu - Red #4

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 5: Vesalan Monttu - Red #5

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 6: Vesalan Monttu - Red #6

Pituus 150 metriä. Par 4

Väylä 7: Vesalan Monttu - Red #7

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 8: Vesalan Monttu - Red #8

Pituus 260 metriä. Par 5

Väylä 9: Vesalan Monttu - Red #9

Pituus 152 metriä. Par 4

Väylä 10: Vesalan Monttu - Red #10

Pituus 72 metriä. Par 3

Väylä 11: Vesalan Monttu - Red #11

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 12: Vesalan Monttu - Red #12

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 13: Vesalan Monttu - Red #13

Pituus 98 metriä. Par 3

Väylä 14: Vesalan Monttu - Red #14

Pituus 177 metriä. Par 4

Väylä 15: Vesalan Monttu - Red #15

Pituus 166 metriä. Par 4

Väylä 16: Vesalan Monttu - Red #16

Pituus 108 metriä. Par 4

Väylä 17: Vesalan Monttu - Red #17

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 18: Vesalan Monttu - Red #18

Pituus 79 metriä. Par 3

10 arvostelua radalle “Vesalan Monttu

    Monttu käyty pelaamassa Pro Tourin aikaan viidesti 18-22.9.

    Väylä 1, riittääkö mitta? Selkeä väylä ja jos heittopituutta riittää pääsee näppärästi korille, mutta jos jää vajaaksi on ilkeästi puun runkoja korin edessä, onnistuin jäämään vajaaksi ja osumaan kolme kolmesta samaan puuhun, onnekseni toiset putit osuivat jo koriin.

    Väylä 2, miksi en vieläkään ole opetellut 25 vuoden aikana forea? Oikurin backhandilla erittäin hankala päästä rinkiin, joka kierros jotakuinkin samalla kohdalla puttaamassa, mutta taas oli ohuita puun runkoja edessä häiritsemässä puttaamista.

    Väylä 8, täysiä pitkälle! Jos avaus menee vasemmalle, on melkoisesti tuurista kiinni jatkatko avoimelta paikalta vai oletko jonkun pienen puun tyngän (joita löytyy useita kymmeniä) juuressa heittämässä jotain sankariheittoa väylää eteenpäin. Loppuväylä selkeä ja hienosti kori asetetu korkealle kummulle.

    Väylä 10, älä osu keskipuuhun! Korilla oleva tasanne hyvä lisä, ilman sitä tulisi tolkuttoman paljon rollereita.

    Väylä 11, selkeä suora väylä vastarinteeseen, korin luona OB hieman liian tiukka, avaus n. kahdeksassa metrissä korin oikealla puolella ja oltiin OB:lla, ei kiva. Vasemmalla ja korin takanakin taitaa olla max. 10 metriä tilaa.

    Väylä 13, pitkää liidätystä oikealle, pitääkö kulma? Kori taas kummulla tuomassa haastetta puttiin.

    Väylä 14, käytännössä voit heittää saman avauksen kuin aikaisemmalla väylällä, jatkoheitto useimmiten selkeällä paikalla, kori pienessä taskussa muutaman puun suojelemana.

    Väylä 15, antsaa jyrkkään ylämäkeen, puttihermoja testataan usein. Olisin mielummin pelannut väylän pitemmälle FPO koripaikkaan jolloin toisella heitolla olisi päässyt testaamaan kiekon voima ja kulmakontrollia tiukahkoon alamäki ränniin.

    Väylä 16, joko heitetään puiden yli tai toivotaan että osuu oikeaan välikköön n. 90m päässä lähtöpaikasta.

    Väylä 17, ehkä radan paras väylä, kaksi 60-70m tarkkaa kontrolliheittoa lähärillä/putterilla ja birdietä tuloskorttiin.

    Väylä 18, heitä suoraan ja toivo että olet alle viidessä metrissä korista, oikealla tiheää pusikkoa ja vasemmalla rankaiseva OB.

    Isossa osassa väylistä selkeä idea ja väylät pelillisesti vaihtelevia, tulee käytettyä montaa eri heittoa ja kiekkoa kierroksen aikana. Väylien kunto aluskasvillisuuden osalta, varsinkin puttialueilla, melkoisen ankea, jos ei ole puttialue hiekkaa täynnä, löytyy sieltä jos jonkinlaista kantoa, juurta ja pieniä puita häiritsemässä. Greenillä olevat puut paikoittain ymmärtää, mutta kun tuntuu olevan lähes joka väylällä enemmänkin sääntö kuin poikkeus, niin siistimiselle olisi tarvetta isosti.

    Siirtymillä opastukset oikein hyvät ja selkeät.

    Vahva 4/5 arvosteluksi.

    Yhden kierroksen pelaamisen perusteella jäi mieleen opasteiden vähyys ja hieman risteävät väylät. Väylä 10 aiheutti itselle hieman ihmetystä, siinä kun ei ollut alkupäässä oikeen mitään mihin heittää. Muuten ihan ok rata, ei mikään über mahtava. Ei tänne joka viikko lähde, mutta saatan käydä uudestaan jos oon lähettyvillä. 3,5/5

    Jyväskylän kaupungissa Vesalan leirikeskuksen mailla sijaitseva ”Vesalan monttu” -niminen frisbeegolfrata. Pituutta radalla 18-väylää (2285m) ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 6500m. Rata pelattu 4.10.2020.

    Vaikkei rata sisältänytkään ihan mahdottomia korkeuseroja, niin siltikin radan kiertäminen kävi reippaasta kuntoilusta, sillä väylät olivat pitkiä ja muutamat pitkät siirtymät pitivät myös osaltaan huolen, että aikaa radalla saa kulumaan. Väylät olivat haastavia eikä pelaaja todellakaan pääse Vesalan montussa helpolla. Hiekkakuopilla enemmän avoimempaa tilaa heittää, metsäväylillä tarjolla perinteista puuränniä ylä- ja alamäkihöysteillä. Heittolinjat pääosin kohtuullisen selkeät. Mielenkiintoisin väylä ehdottomasti nro 15 mikä on ehdottomasti kaikkein kapein puuränni ja aika veikeän vaikea heittää, vaikka pituutta vaivaiset 51 metriä.

    Rakenteet pääosin hyvässä kunnossa, kuten ihan vastikään avatulta radalta voikin odottaa. Löytyi infokartta, heittopaikat riittävän isot ja jokaisella putsaukseen katuharja, heittopaikkaopasteet ja korit ( kisa + treeni ) hyvässä kunnossa. Löytyi myös taukopenkkejä ja roskiksia.

    Mutta voih… ei sittenkään. Ympäristö on erittäin hyvä ja miellyttävä frisbeegolfradalle, mutta rata on vasta raakile, jonka toivoo olennaisesti tuosta kehittyvän eteenpäin. Suurin asia oli useamman väylä heittolinjojen arpominen mistä ei tahtonut se elävä Erkkikään oikein ottaa selvää. Ykkösellä jo pusikkoa… kovakätinen heittää tietenkin yli, nou problem, mutta… kakkosella ja neljällätoista myös puita tiellä. Kaikkien heittolinja arpomisten äiti ja isoäiti oli kuitenkin väylä nro 9, josta ei pitkän pähkäilyn jälkeenkään oikein hahmottanut, jotta mistä olisi pitänyt heittää. Lopulta oletettu heittoväylä oli niin tavattoman kapea, että melkoista lottoamista oli siihen rakoseen osuminen. Reilua harvennusta kaipaisi puut ja pensaat vähintään edellä mainituilla väylillä, kenties hieman muuallakin avoimuutta voisi ottaa peliin lisää.

    Next tee -kyltit kulahtaneet lyhyessä ajassa ja pikkiriikkisiä muoviläpysköitä puissa melkein huomaamattomasti. Tosin oranssiraitaiset tolpat korjasivat hieman tilannetta, samoin Latituden koreihin laitetut teipit osoittamaan seuraavan korin suuntaa, mikä hyvä idea. Siltikin siirtymät 2 – 3 ja 12 – 13 olivat aika arvailua, jotta mihinkä sitä pitikään mennä. Siirtymät kummalliset, muutama pidempi kuten 17 – 18. Eniten kummallinen oli kuitenkin ratkaisu infokartalta ja p-paikalta 1-väylälle, joka oli oikeasti pitkä kävelytaival. Ei sinällään haittaa, sillä tykkään kuntoilusta kierroksen aikana, mutta silti… opasteita kaipaisi tuolle siirtymälle akuutisti, nyt ei ollut minkäänlaista. En tiedä sitten, jotta onko maankäytön kannalta ongelma, että olisi aloittanut radan heti parkkipaikalta ja pari väylää jo nykyisen siirtymätaipaleen varrelle…

    Turvallisuuspuutteista vakavin ja lähes ainoa oli väylien 12 ja 17 risteäminen keskenään. Tämä on ihan käsittämätön ratkaisu alueella missä on hehtaarikaupalla tilaa linjata väyliä miten huvittaa. Vaikka itsekin tiesin, jotta linjat risteävät, niin silti meinasi käydä moka ja melkein tuli heitettyä nro 17 avausheitto, kun nro 12 porukka valmistautui samaan toimenpiteeseen. Pahoittelin luonnollisesti tilannetta nro 12 heittäjille. 12-väylän par lukema myös huvitti. Pro-pelaajat toki vetävät heiton puiden yli tai kapeasta aukosta, mutta kyllä aika optimistinen tuo par3 on. Lisäksi Vesalan monttu kaipaisi aikaisempien teiden risteyksiin opasteita perille asti. Vaikka navipisteet on olemassa, niin silti aivan liian usein nämä ennakoivat tienvarsiopasteet joko kokonaan unohdetaan tai niistä tingitään rahasyistä, miten lie…

    Radan pelaaminen maksaa 5e/kerta/hlö ja sen maksaa mielellään hyvästä radasta. Nyt maksun kanssa oli vähän niin ja näin. En koe maksaneeni turhasta, mutta…

    Todella ison iso sääli. Rata on tosiaan hyvä aihio, jota pitäisi vain työstää eteenpäin, niin siitä saisi oikein mainion pitkän radan. Kuten aiemmatkin ovat jo todenneet, niin metsäosuudet olivat sitä samaa ränniä missä muuallakin, ei mitään erikoista sillä rintamalla. Väylien raivauksia, opasteiden kunnostamista ja turvallisuuspuutteiden korjaamista vaati Vesalan monttu. Joskus kasvojenkohotuksen jälkeen voisi pelata uudestaankin. Joka tapauksessa Vesalan Ysi pitää tsekata sitte myöhemmin.

    3/5

    Aiempien kommenttien, ratakartan ja radan maksullisuuden perusteella odotin Vesalan montulta huomattavasti enemmän. ”Ihan hyvä” hiekkamonttu-/metsärata, joka ei kuitenkaan suoranaisesti tarjoa mitään niin ihmeellistä, että tästä kannattaisi uudestaan maksaa. Radassa on melko paljon samaa fiilistä kuin esim. Hiiskassa.

    Väylät selkeitä ja monipuolisia. Useimmat väylät vaatii tarkkoja ja pitkähköjä heittoja. Väylältä sivuun joutuminen ei yleensä ole katastrofi.

    Radan maasto on miellyttävä. Tämän pelaa vaikka hieman kosteammallakin kelillä. Sopivasti korkeuseroja, mutta niitä olisi voinut hyödyntää enemmänkin.. Muutama pidempi siirtymä. Siirtymäopasteet hieman epäselvät.

    Radalla on 5€:n ratamaksu. Toivottavasti tästä ratojen maksullisuudesta ei tule pysyvää trendiä (vaikka tosin Jyväskylän alueella näin tuntuu jo valitettavasti tapahtuneen). Mielestäni maksullisen radan tulee tarjota jotain ”erityistä” ja olla aina vähintään kohtuullisessa pelikunnossa. Tästä hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa Kaatis ja Sibbe.
    Vesalan monttu on yksi tuhannesta toistaan toistavasta suomalaisesta metsäradasta, joka ei tarjoa mitään omalaatuista tai ihmeellistä. Väylillä oli risukasoja siellä täällä ja siirtymäreitit pieniä kinttupolkuja. Opasteet saisivat olla selkeämmät. Väylältä 8 puuttuu drop zone (sääntöuudistukset 2020).

    Rata-alueessa on kuitenkin potentiaalia, joten jään mielenkiinnolla seuraamaan, miten rata kehittyy tulevaisuudessa!

    Mukavan haasteellinen rata. Tiit ja väyläkuvaukset hyvät. Opasteet seuraaville väylille välillä hankalasti havaittavissa. Ei aina tajunnut etsiä oikeasta pikkuisesta puusta pikkuista nuolta. Näytti rataa kiertäessä muutamalla muullakin pelaajalla olevan samaa ongelmaa, kun väärillä väylillä harhailivat. Mutta tästä huolimatta miellyttäviä väyliä ja 5€ maksun maksoi mielellään tuosta kokonaisuudesta 🙂

    Harrastelijapelaajan näkökulmasta Vesalan monttu tarjoaa mahdollisuuden haastaa itseään kunnolla. Onnistuminen palkitaan parhaimmillaan pirkkoputtipaikalla, mutta epäonnistuminenkaan ei ole katastrofi kun kiekot löytyy helposti. Tykkäsin kun sai heittää täysillä, väylät on vaihtelevia ja radan suunnittelu on erittäin onnistunut. Outit ja harvat mandot oli järkevästi asetettu.

    Erittäin hyvä rata. Hiekkakuoppamaasto on hiekkakuoppamaastoa, mutta tästä 18-väyläisestä radasta on saatu mainio kokonaisuus. Monipuolista väylää, sopivasti käytetty outtitikkuja väylien haastavoittamiseksi ja korkeuseroja myös on hyödynnetty loistavasti. Ihan ei viittä tähteä pysty antamaan, mutta helposti kyllä neljä.

    Heittopaikat, korit ja opasteet priimaa. Alue siisti ja metsäväylätkin kunnossa. Kaksi väylää hieman pilasivat kokonaisuutta; nelonen (?) oli jotenkin rataan sopimaton väylä ja ryteikköinen vielä sekä banaaniväylää edellinen ”väylätön väylä” par 4. Se kaipaisi muutosta, ehkä muutama puu pois jotta olisi selkeä väylä mitä hakea ja ehkä tiitä hieman taaksepäin. Nyt melko lyhyt par 4, mutta liian sokkona avaamista jos haluaa pitkää yrittää.

    Toivottavasti rata pysyy!

Vastaa