"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Tuunaansaaren frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Lomakeskuksen frisbeegolfrata tunnetaan nykyisin nimellä Tuunaansaaren frisbeegolfrata.

Radan tiedot

  • Osoite

    Tuunaansaarentie 4 (Punkaharju Resort)
    58450 Savonlinna


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    8

  • Heittopaikat

    Maapohja

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, ei korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Tuunaansaaren frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Tuunaansaari #1

Pituus 48 metriä. Par 2

Väylä 2: Tuunaansaari #2

Pituus 59 metriä. Par 2

Väylä 3: Tuunaansaari #3

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 4: Tuunaansaari #4

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 5: Tuunaansaari #5

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 6: Tuunaansaari #6

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 7: Tuunaansaari #7

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 8: Tuunaansaari #8

Pituus 84 metriä. Par 3

5 arvostelua radalle “Tuunaansaaren frisbeegolfrata

    Oli hyvä rata kokonaisuudessaan. Aluskasvillisuudet oli leikattu pois ja siivottu oli myös pajut väylien reunoilta. Ainoastaan vitos väylällä oli hiukan vesoja keskellä väylää mutta ei juurikaan aluskasvillisuutta. Hiukan saniaisia. Kiekot löytyi hyvin. Lampi hiukan haasteellinen kovalla tuulella mutta vaihtoehtoinen reitti helpotti tilannetta huomattavasti. 22-27.8 ei muita heittäjiä aamulla, eikä illalla, joten oli hyvä heitellä. Tässä vaiheessa ei ollut myöskään juurikaan asuntoautoja reitin lähellä, vaan ne olivat parkkeerattu kauemmaksi. Suosittelen rataa.

    Savonlinnan kaupungissa Tuunaansaaressa Taidekeskus Retretin, Punkaharjun Kesämaan ja muiden Punkaharjun matkailupalveluiden äärellä Tuunaansaaren frisbeegolfrata. Pituutta radalla 8-väylää, 661m ja C2-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 2710m. Pelattu 29.6.2021.

    Koko rata oli hyvin tasaista, joten kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät olivat hyvin helppoja perusväyliä, jotka eivät varsinkaan pro-tason pelaajile hirveämmin haastetta tarjoile. Väylät 1, 7 ja 8 erittäin kauniissa puistoympäristössä veden äärellä. Loput viisi väylää kiertivät läheisessä metsässä. Siirtymät lyhyet, ainoastaan kutoselta seiskalle hieman pidempi. Ei erityistä suosikkiväylää.

    Heittopaikkaopasteet hyvät. Lisäksi korit aina varmaa dgp-laatua.

    Vaan, mutta, jotta, että… ei sinnepäinkään kaikesta ohimenevästä kauneudesta huolimatta! Ei infokarttaa lainkaan. Radan aloitus kummallinen, kun p-paikalta katsottuna lähin väylä olisikin 8-väylä. Heittopaikat maapohjalla. Asuntoautojen varominen 7 ja 8-väylillä. Nyt sijoittelu sellainen, että uskalsi juuri ja juuri heittää, mutta hyvin tarkkana sai olla ja ihan täydellä voimalla ei kannattanut viskaista.

    Ja se suurin ongelma: villiviidakko, heinät, villiviidakko, pusikot ja villiviidakko ja mikä tärkeintä, niin VÄYLILLÄ! Jep! Korkeaa heinää oli siellä täällä ja tuolla eli käytännössä viidellä metsäradalla lähes jokaisella. 4-väylä oli kaikkien surkeiden väylien esi-isä ja ruumiillistuma. Väylä oli kasvanut täysin umpeen ja tarkalla spottauksella pelattiin väylä pojan kanssa lyhyillä heitoilla, mutta suosittelen ehdottomasti väliin jättämistä. Nelosen innoittamana jätettiin vitonen kokonaan heittämättä missä heinää ja pusikoita oli paljon niin väylällä kuin sivustoillakin. Kutosella odotti taas vasurilla sellainen ryteikkömonsteri mitä onneksi harvoin näkee… ihan mykistävä kohtaaminen oli se! Ei heitetty tuotakaan, vaan käveltiin pelkästään läpi.

    Puistoväylät. Niin… 1-väylä heitettiin veden yli ja oma heittotaito ei ole niin varma, jotta olisin lammikon yli viskannut kiekon, vaan seifti-heitto veden reunalle ja siitä korille veden yli. Jos meinaa heittää suoraan korille, niin vaatii ehdottomasti spottauksen, sillä aivan korin takana tie mille kiekko herkästi karkaa. Seiskalla mahdoton tehtävä muille kuin pro-pelaajille päästä lammikkoa yli! Onneksi sentään lammen sivussa oli vaihtoehtoinen, tosin sen paremmin merkkaamaton heittopaikka. Kumman lie valitsin… Kasilla vaarana oikealla puolella lampi ja vasemmalla asuntovaunut.

    Radan aloitus ja lopetusmaisemaa hallitseva lampi on hieno maisemallisilta arvoiltaan, mutta kolmen väylä pelattavuus meni sitten siihen! Minusta veden ylitykset tai vastaavanlainen korien sijainti ei kuulu minkäänlaisille radoille. Mutta aivan erityisesti ei vastaaville radoille, ei ollenkaan. Ne, jotka parhaiten tuollaiset väylät osaisivat heittää, niin eivät vaivaudu näin huonolle radalle. Täysin aloittelijoille tai vähemmän pelanneille sekä muutoin vain huonomman tekniikan omaavalle nuo kolme väylää tarjoavat vain mahdollisuuden epäonnistua ja hukata kiekkonsa lampeen.

    Radalla olisi mahdollisuuksia hurjan paljon parempaankin. Kolme väylää lammen ympärillä vähän siinä ja siinä, että onko järkevä paikka. Tuunaansaari on joka kantilta veden ympäröimä, joten olisiko edes maisemallisesti mahdollista saada vesi järkevästi jotenkin mukaan luonnollisessa ympäristössään? Ehkä ei, mutta kuitenkin. Metsäväylien ylläpito laiminlyöty kokonaisvaltaisesti! Aivan älytön surkeuden huipentuma, jos viidestä metsäväylästä vähintään kolme olisi viisainta jättää heittämättä ja väyliä yhteensä vain kahdeksan! Ei ole minkäänlainen tarve pelata koskaan uudestaan!

    1/5 ( ykkönen vain ja ainoastaan komeista lampi-maisemista, muutoin lähellä 0-tasoa )

    Ei mitenkään mieltä ylentävä kokemus. Tiit maapohja eikä mitenkään tarkasti merkitty.

    Metsäväylät vesakkoisia (kiekkoja oli etsimässä useampikin pooli), ratakarttaa ei ole ja väyläkartat ei ajan tasalla kaikilla väylillä. Muutamalla väylällä ulkoilupolku aivan korin vieressä eikä muita liikkujia aina ole mahdollista havaita. Parilla väylällä teltat, autot ja asuntovaunut vaarallisen lähellä, viimeisellä väylällä märkä kiekko lipesi otteesta ja kiekko päätyi puolen metrin päähän Skodan takapuskurista. Vitosväylällä par ei onnistu ihan kaikilta aktiiviharrastajiltakaan. Puistoväylät helpompia ja par otettavissa epäonnistuneen avauksenkin jälkeen.

    Positiivistakin löytyi; hyvät korit.

Vastaa