"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Suomenniemen frisbeegolfpuisto

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Pururataa myötäilevä metsärata, jolla on myös mukavasti korkeuseroja. Laajennettu 18-väyläiseksi syksyllä 2020.

Lue lisää

Lähistöllä Lounas-kahvila Niementähti (Opinraitti 9, 52830 Suomenniemi)

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Opinraitti 20
    52830 Mikkeli


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2018

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Timo Ruuska, Tomi Valkeapää, Jan Rusakko

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Suomenniemen Frisbeegolfpuisto

Väylä 1: Suomenniemi #1

Pituus 45 metriä. Par 3

Väylä 2: Suomenniemi #2

Pituus 134 metriä. Par 4

Väylä 3: Suomenniemi #3

Pituus 74 metriä. Par 3

Väylä 4: Suomenniemi #4

Pituus 68 metriä. Par 3

Väylä 5: Suomenniemi #5

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 6: Suomenniemi #6

Pituus 115 metriä. Par 4

Väylä 7: Suomenniemi #7

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 8: Suomenniemi #8

Pituus 60 metriä. Par 3

Väylä 9: Suomenniemi #9

Pituus 40 metriä. Par 3

Väylä 10: Suomenniemi #10

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 11: Suomenniemi #11

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 12: Suomenniemi #12

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 13: Suomenniemi #13

Pituus 128 metriä. Par 4

Väylä 14: Suomenniemi #14

Pituus 133 metriä. Par 4

Väylä 15: Suomenniemi #15

Pituus 162 metriä. Par 4

Väylä 16: Suomenniemi #16

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 17: Suomenniemi #17

Pituus 147 metriä. Par 4

Väylä 18: Suomenniemi #18

Pituus 72 metriä. Par 3

6 arvostelua radalle “Suomenniemen frisbeegolfpuisto

    Mikkelin kaupungissa Suomenniemen frisbeegolfpuisto. Radalla pituutta 18-väylää, 1692m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 3710m. Pelattu 1.9.2022.

    Suomenniemen rata sisälsi jonkin verran korkeuseroja, joten ihan jopa hien sai pintaan pelatessa ja siirtymillä tallustellessa. Pääosin purulla kulkenut rata sisälsi vähän kaikkea, pitkiä ja lyhyitä väyliä, ylä ja alamäkeä ja tasaistakin. Vaikka suurin osa väylistä menikin pururadalla, niin mukana oli myös metsäväyliä ja näiden kahden yhdistelmiä. Väylistä ehdottomasti paras nro 4 oli huikea alamäkiväylä vinosti vasemmalle alas ja aika jyrkästi vielä, ihan metsäväylien parhautta! Siirtymät olivat lyhyet. 12 ja 13 -väylillä tarjolla taustalla hienoa vesimaisemaa. Pahoja mörrejä ei ollut missään kohdin rataa.

    Rakenteet hyvässä kunnossa koko radalla. Infokartta, heittopaikat ja heittopaikkaopasteet kuin pakasta vedettyjä. DiscGolfPark koreja nuolineen reilusti ja ilmeisesti laajennuksen yhteydessä aika monelle väylälle oli laitettu Amexpon korit. P-paikka ruskean rakennuksen vieressä oikealla puolella tietä mistä 160m radan alkuun. Löytyi myös roskis ja taukopenkkejä. Next tee -kylttejä oli muutama, muutoin dgp-nuolet ohjasivat kulkua oikeaan suuntaan. Tiiviillä alueella ei pienet puutteet kyltityksessä hirveästi haitanneet. Kolmosen ja nelosen välisellä siirtymätaipaleella kävijälaskuri. Kutosen korille kulkua helpottamassa portaat. Suomenniemen keskustan palvelut 1km päässä, mm. Sale Suomenniemi eväiden ostoa varten.

    Suomenniemen radan suurin ja melkeinpä ainoa kompastuskivi oli samalta heittopaikalta lähtevät väylät. Yksi heittopaikka ja kaksi väylää, 5/16 – 6/17 – 7/18 – 8/10. Ei voisi yhtään tylsempi ratkaisu olla toteuttaa rata. Jos maa omistusoikeuksien tai vastaavien kanssa on ongelmia tai alue liian pieni, niin jätetään laajennus mieluummin tekemättä. Fiilis on osa pelaamista ja ainakin itsellä fiilis hyvin olennaisella tavalla kärsii, jos tulet toistamiseen samalle heittopaikalle… ”hei, tämähän on tullut jo nähtyä…”. Tilannetta ei pelasta yhtään sekään, että väylät haaraantuvat hieman eri suuntiin. Tuollakin oli kaksi komboa käytännössä aivan samanlaisia nämä kaksi väylää keskenään. Ei voida puhua edes eri layouteista mitkä fiksusti toteutettuna ovat asia aivan erikseen ja yleensä erillisillä heittopaikoilla varustettuna joka tapauksessa. Suomenniemen radalla näitä komboja ei onneksi ollut kovin montaa, sillä esim. Jyväskylän Viherlandian tapaan toteutettu 18-väylää ja vain 9-heittopaikkaa tyylinen supersurkea ratkaisu hidastaa olennaisella tavalla pelaamista ruuhka-aikaan, kun heittopaikkoja on käytössä tavallista vähemmän. Hidaste se on kuitenkin pienikin hidaste, tosin ei liene Suomenniemen rata nyt niitä Suomen ruuhkaisimpia kuitenkaan. 8/10-heittopaikka liian likellä 7-väylän koria. Sokkoväyliä liian monta, esim. nro 12. Lopussa vielä sai arpoa, jotta mihinköhän suuntaan sitä 18-väylän korilta pitääkään lähteä päästäkseen p-paikalle. Yhtään ohjaavaa opastetta ei tietenkään oltu raaskittu laittaa…

    Rataa pelatessa tuli valtavan ristiriitainen fiilis. Toisaalta Suomenniemen rata on aivan ehdottomasti yksi parhaita lähes pelkästään pururadalle tehdyistä radoista. Väylät ovat leveitä, fiksusti suunniteltuja ja ennenkaikkea pääosin erittäinkin turvallisia mikä on ongelma 99% pelkästään purulla kulkevilla radoilla. Samat heittopaikat kuitenkin tylsistyttävät olennaisesti omaa heittokokemusta ja ovat aina erittäin huono tapa toteuttaa rata. Pitää todellakin toivoa, ettei kyseinen tapa rakentaa fribaratoja tulisi koskaan yleistymään. Helposti voisi antaa parikin pykälää korkeamman arvioinnin, jos…

    2/5

    Kiva helpohko rata, joka on todella hienosti rakennettu.
    1. Helppo pirkkoväylä. Par 3
    2. Isokätinen heittää tästä eaglen, mutta oikean puolen rinne syö kiekkoja! Pirkko on siis turvallisempi valinta. Par 4
    3. Pirkotettava tämäkin, mutta ylärinne ja oikean puolen rinne ovat pelissä. Par 3
    4. Vaativa Par 3. Pirkottaminen vaalinee fleksi foren. Rysty kaartaa sivurinteessä helposti vasemmalle ja Pirkko vaatii jo tosi pitkän putin.
    5. Aika avoin fore ja antsa väylä korille ja pirkko taskuun. Par 3
    6. Semi kapea Par 4, joka vaatii sikoituksen teiden risteykseen ja siitä pitkähkön foren rinteen päälle. Pirkko vaatii siis jo kohtuullisen isoa kättä.
    7. Lyhyt alamäkiliidätys jossa vasemmalla vaaniva rinne imee kiekkoja. Suoralla läheatymisellä vähän korin taakse oikealle pirkko on taskussa. Par 3
    8. Lyhyt fore korille, mutta ylämäki tekee väylästä paljon karttaan merkittyä pidemmän! Voimaa saa siis löytyä jos Pirkon haluaa. Antsalla pääsee helpolla jos sen osaa ja saa pitämään kulman.
    9. Lyhyt Par 3. Vasemmalla enemmän tilaa joten lyhyt fore neppi tai suora feidaamaton Rysty vie helposti korin juurelle, josta pirkon voi nostaa sisään.

    Kiva rata aloittelijoille ja kokeneemmalle on ihan haastetta jos aikoo pirkottaa koko väylän. Vaatii jo monipuolisia heittoja.
    Väylät ovat enimmäkseen siistiä pururadan pohjaa, mutta paikkapaikoin sivusta ovat viidakkoa josta kiekkoa on tosi hankala tai jopa mahdoton löytää jos heittää kovaa ja saa kunnon kimmokkeen puusta, joten pysy väylällä!
    Väylällä portaita kävelijöille, joten puitteissa ei ole säästelty! Iso hatunnosto radan tekijöille. Kannattaa katsastaa, vaikka vain 9 väyläinen onkin.

    Päivitys: 2022
    Rata on laajennettu 18 väyläiseksi. Tässä tiedot uudesta leiskasta.

    10. Sama tii, kuin 8 väylällä, mutta päinvastaiseen suuntaan. Tunneli alamäkiliidätys. Älä mene metsään, kiekkoa muuten löydä et… Alamäkiväylä mörritunnelissä, joka harvenee lähellä koria.
    11. Fore antsalla voi pirkottaa, puttelilähestymisellä paariin. Aluskasvillisuus tiheää, joten älä ahnehdi liikaa.
    12. Sokkoheittä julman pudotuksen äärellä olevalle korille. Oikealla puolella tiheä mörri, joka syö kiekkoja, korin takan jyrkkä rinne alas. Heitä siis suora varma väylä myöten, kummulle tai vähän yli. Siitä sitten kuolonputti ja pirkko (tai tuplaboki) korttiin, tahi lähestyminen korin alle ja paarilla eteenpäin.
    13. Doglegi sokkona… Ehkä radan heikoin väylä. Ensin sijoitusheitto sokkona sweet spottiin polulle tai kiekko hukkaan jommakumma puolen aluskasvillisuuteen. Kakkosella mäki ylös korille. Jos et pääse korille, saakka, niin taasen saat etsiä kiekkoa kotvan aikaa aluskasvillisuuden seasta. Pelaajia liian vähän, joten vaatisi aktiivista aluskasvillisuuden raivaamista.
    14. Mörritunneli, joka aukeaa lopussa. Varsinkin oikeaa, reunaa kannattaa välttää, mutta pysy väylällä, sillä vasemmaltakin kiekkoa saa hakea. Suora sijoitus sweet spottiin aukealle, siitä lähetyminen korille, joka on taas metsässä, joten puuosumat lähestymisessä korjaavat satoa.
    15. Pitkä sokkona heitettävä mörritunneli. Pysy väylällä, pysy väylällä, pysy väylällä ja paari korttiin lyhyellä putilla. Jos eksy väylällä, niin vaikeuksia riittää. Eli älä ahnehti liikaa. Jos spotteri, niin voi yrittää pirkottamista heittämällä tiheän mörrin yli kakkosheitolla ison haiserin ja toivoa, että kiekko putoaa pikku aukealle korin vieressä… Tavan harrastelija hukkaa tosin tuolla reitillä vain kiekkonsa.
    16. Sama tii kuin 5 väylällä, mutta heitetään samaa mörritunnelia pidemmälle. Loiva fleksi, tai iso, iso fore ja olet korin alapuolella 10 m korista kaksi metriä korin alapuolella.
    17. Sama tii, kuin 6 väylällä, mutta nyt mennään sokkona vasemmalle mörritunneliin. Heitä vain kontrolliheitto risteykseen, joka näkyy, siitä kontrollikämmen, tai putteri rysty mörritunnelia eteenpäin ja pitkällä putilla hiihtoladun pohjalta pirkkoa tavoittelemaan. Iso hysse luultavasti tarkoittaa pitkää kiekon etsimistä mörristä,, mutta sillä voi tavoitella eagleä. (Vaatii spotterin, jos tuota yrittää)
    18. Sama tii, kuin 7 väylällä, mutta kori kauempana vasemmalla alarinteessä. Joko iso piikkihysse korille, tai putteriliidätys 7 korille ja sieltä pirkkoputti jyrkkän alarinteeseen. Älä heitä liikaa vasemmalle, tai kiekko ei löydy. Pikkaisen liikaa oikealla on turvallisempi kiekon suhteen.

    Eli takaysi on kokonaisuutena heikompi kuin etuysi. Lähinnä siitä syystä, että maasto on mitä on ja maastossa ei liikuta tarpeeksi, jotta aluskasvillisuus kuluisi luonnollisesti. Itse väylät ovat hyvin pitkälti mörritunnelia, joissa oleellisinta on pysyä väylällä. Kokeneemmat heittäjät pärjäävät kyllä ja ne jotka eivät heitä pitkälle. Muut saavat etsiä kiekkojaan pitkäänkin ja löytävät ne, jos löytävät.
    Aloittelijoille suosittelisin pysymään etuysillä, ja takaysille kannattaa ottaa kaveri mukaan spotteriksi. Kaikesta marinasta huolimatta, tämä on hyvä rata! Älä ahnehdi liikaa, pysy väylällä ja käytä spotteria, niin tämä kokonaisuus on oiva kokonaisuus kokeneemmallekkin heittäjälle. 13 väylälle pitäisi ehkä tehdä jotain. Iso aluskasvillisuuden perkuu, tai ehkä joku muu muutos. Varovainenkin yksinheittelijä saa hakea kiekkoa jollei lähde putteri, putteri lähestymisiin.
    Puitteet ovat hyvät, maisemat kauniita ja harvennussahalle töitä!

    Karttalinkki vie suoraan oikeaan paikkaan. Auto parkkiin ja kävellen noin 200 metriä talon ohi suoraan eteenpäin. Opaskartta on paikallaan väylän 1 vieressä.

    Rata muodostaa väylineen ja siirtyminen selkeän kokonaisuuden, rataa on selvästi suunniteltu. Väylät ovat monipuolisia ja muutama par4 väyläkin löytyy. Korit ja heittopaikat ovat laadukkaat. Väylät ovat siistejä ja heittolinjat selkeitä. Osa väylistä on lyhyitä, mutta silti rata on mielestäni laadukas 9-väyläinen.

    Rata sijaitsee sopivasti lähellä isoa tietä, joten tänne kannattaa poiketa vaikkapa ajotauolle. Maasto on tosin sen verran vaikeakulkuista, ettei rattailla pääse kunnolla liikkumaan. Iso plussa maaston siisteydestä – ei roskan roskaa! 🙂

    Vaikka rata oli helppo, silti vahva 4/5.

Vastaa