"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Särkkäinportti

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Kalajoella sijaitseva 18-väyläinen metsärata. Huom! Rata on suljettu talvisin, osa väylistä kulkee latupohjia pitkin

Radan tiedot

  • Osoite

    Hiihtomajantie 90
    85100 Kalajoki


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2018

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Golden beach disc golfers

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Harjoituskori(t)

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Särkkäinportti

Ratakartta

Väylä 1: Särkkäinportti #1

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 2: Särkkäinportti #2

Pituus 206 metriä. Par 4

Väylä 3: Särkkäinportti #3

Pituus 92 metriä. Par 3

Väylä 4: Särkkäinportti #4

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 5: Särkkäinportti #5

Pituus 91 metriä. Par 3

Väylä 6: Särkkäinportti #6

Pituus 179 metriä. Par 4

Väylä 7: Särkkäinportti #7

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 8: Särkkäinportti #8

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 9: Särkkäinportti #9

Pituus 203 metriä. Par 4

Väylä 10: Särkkäinportti #10

Pituus 162 metriä. Par 4

Väylä 11: Särkkäinportti #11

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 12: Särkkäinportti #12

Pituus 117 metriä. Par 3

Väylä 13: Särkkäinportti #13

Pituus 105 metriä. Par 3

Väylä 14: Särkkäinportti #14

Pituus 115 metriä. Par 3

Väylä 15: Särkkäinportti #15

Pituus 146 metriä. Par 4

Väylä 16: Särkkäinportti #16

Pituus 97 metriä. Par 3

Väylä 17: Särkkäinportti #17

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 18: Särkkäinportti #18

Pituus 131 metriä. Par 3

5 arvostelua radalle “Särkkäinportti

    Kalajoen kaupungissa Särkkäinportti frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 2110m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 5380m. Pelattu 30.7.2022.

    Särkkäinportin rata sisälsi jonkin verran korkeuseroja, mutta ilman pahempia hengästymisiä kierroksesta kuitenkin selvisi. Väylistä suurin osa meni mäntykangasmetsässä mistä kiekot löytyivät oikein hyvin, vaikka olisi vähän sivummallekin harhautunut. Väylillä 13, 16 ja 17 tultiin hieman avoimempaan maastoon. Väylät olivat selkeitä ja miellyttäviä heittää metsän puolella. Siirtymät olivat muutoin lyhyet, mutta 8 – 9 ja 12 – 13 olivat hieman turhan pitkiä kuitenkin. Kasin ja ysin väylälle oli rakennettu täyteväylä 8B, mutta kaikkeen pisimpään siirtymään ei oltu tämmöistä ratkaisua tehty.

    Rakenteet hyvässä kunnossa, kuten vain muutaman vuoden vanhalta radalta sopii vielä odottaakin. Infokartta, heittopaikat, heittopaikkaopasteet, next tee -kyltit ja korit, kaikki hyvässä iskussa. Ratamestarin hienona erikoisena 14-väylän korin sijainti traktorinrenkaiden päällä. 1-väylän triplamando ihan onnistunut rakennelma. Kalajoen Hiekkasärkkien palvelut 5km ja Kalajoen keskustan palvelut 6km päässä.

    Harmillisesti oli kuitenkin aika ratkaisevia puutteita, vaikka kiistatta kyllä oikein mukava rata olikin. Väylät vaativat välillä vähän liiankin tarkkaa heittämistä kuten kasilla. Paljon olisi karsimisen varaa puissa ilman, että radasta kuitenkaan tulisi liian helppo pro-pelaajillekaan. 13-väylän oikean puolen mörriin ei halua heittää, joten sieltä kannattaa pysyä pois. 16-väylän vasen mörri ja myös keskellä väylää kasvava pitkä heinä. Puhumattakaan sitten väylästä nro 17… voi, voi… Periaatteessa oikein kaunis ja mukava alamäkiväylä, mutta pelihetkellä käytännössä aivan heittokelvoton, korkeintaan tarkalla spottaamisella mahdollinen heittää, niin pitkää heinää ja puskaa väylän keskelläkin kasvoi. Väylien profiili oli hyvä metsässä ja osin sitä se oli avoimemmillakin väylillä, mutta heinien niittämättömyys toi mukanaan kitkerän sivumaun.

    Särkkäinportin rata on oikein mukava rata missä metsäväylät erityisesti hyviä, joskin hieman karsimista vaativia. Muutoin tunkeutuisi pelattavuuden puolesta ihan täysien pisteiden radaksi, mutta ylläpidon laiminlyönti heinien ja mörrien osalta sekä muutamat turhan pitkät siirtymät verottavat arvioinnista hieman pois.

    4/5

    Heitetty heinäkuussa – 20.
    Väylät sinällään olivat upeita metsäväyliä höystettynä muutamalla avoimemmalla. Radan ongelma on pitkät siirtymät, joka hakee Suomessa vertaistaan. Jos niitä ei olisi, menisi tämä omaan top-10 listaan. Rata on siis välillä haastavaakin metsäheittämistä ja avoimilla väylillä haaste on rakennettu ob-alueilla. Mutta ne siirtymät, nyt voi antaa vain 3-/5.

    Rata talkoillaan Toukokuussa 2020 täyteen iskuun. Suurin osa on nyt jo tehty ja muokkaukset on suoritettu/suoritetaan pelaajien toiveiden mukaisesti. Radan haastavuus on muutoksista huolimatta haluttu säästää ja PAR tulos on edelleen hatunnoston arvoinen suoritus.

    Siirtymille on lisätty opasteita niin, että seuraavat väylät löytyvät helposti. Lisäksi pisimmälle siirtymälle on tulossa silta (kunhan ELY:ltä saadaan lopullinen suostumus). Itse siirtymille harkittiin myös väyliä alunperin vaan valitettavasti niille sijoille emme saaneet lupaa väylien rakentamiseen. Mutta, kuten ratasuunnittelija Dick Lampinen sanoi ”eihän se ole kuin kävelyä ja samalla saa kasata ajatukset hyvin loppuja väyliä varten”.

    Rata on saanut pääosin kehuja. Toki risujakin on tullut niin kuin kuuluukin, että pelattavuutta voidaan entisestään kehittää.

    Palautetta radasta voi laittaa suoraan minulle facebookissa, spostitse tai puhelimitse (fonecta).

    ps. väylät 16 ja 17 ovat muuttuneet viime päivien aikana. Niistä tulee muutos tänne ratakarttaan Prodigyn toimesta lähiaikoina.

    Peli-iloa ja onnistumisia kaikille pelaajille!!

    Monipuolinen, pääosin metsärata mikä vielä hieman kaipaa töitä. Lopussa muutama avoimempi väylä mikä tuo kivasti vaihtelua metsässä heittelyyn.

    Muutamilla väylillä pienempien puiden ja/tai oksien karsimisella saisi näyttävämmän ratakokonaisuuden. Noin kolmanneksella väylistä myös turhahko ”keskipuu” väylällä, näitä voisi olla muutama vähemmän.

    Muutama pitkähkö siirtymä radalla, väylien 12 ja 13 välin siirtymälle kaipaisi ehkä pari opastenuolta lisää, sen verran ristiin rastiin meneviä polkuja ja teitä ettei tuosta ilman karttaa tai paikallisen apua selviäisi.

Vastaa