"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Petäjäsuon frisbeegolfrata

#petäjäsuonfrisbeegolfrata

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Kesällä 2015 Kotkan Petäjäsuolle auennut nykyään 20-väyläinen metsärata.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Petäjäsuontie 34
    48400 Kotka


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2015

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    20

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Kotkan Latu

  • Suunnittelija

    Fabrizio Ferrara

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Petäjäsuon frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Petäjäsuo #1

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 2: Petäjäsuo #2

Pituus 140 metriä. Par 4

Väylä 3: Petäjäsuo #3

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 4: Petäjäsuo #4

Pituus 62 metriä. Par 3

Väylä 5: Petäjäsuo #5

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 6: Petäjäsuo #6

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 7: Petäjäsuo #7

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 8: Petäjäsuo #8

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 9: Petäjäsuo #9

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 10: Petäjäsuo #10

Pituus 72 metriä. Par 3

Väylä 11: Petäjäsuo #11

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 12: Petäjäsuo #12

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 13: Petäjäsuo #13

Pituus 186 metriä. Par 4

Väylä 14: Petäjäsuo #14

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 15: Petäjäsuo #15

Pituus 149 metriä. Par 4

Väylä 16: Petäjäsuo #16

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 17: Petäjäsuo #17

Pituus 134 metriä. Par 4

Väylä 18: Petäjäsuo #18

Pituus 220 metriä. Par 4

Väylä 19: Petäjäsuo #19

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 20: Petäjäsuo #20

Pituus 149 metriä. Par 4

8 arvostelua radalle “Petäjäsuon frisbeegolfrata

    Pitkään ”Haluan pelata” listalla ollut rata tuli viimeinkin bongattua.

    Mukavan monipuolinen rata selkeillä väylillä. Loppupäässä pääsee myös pistää hieman pitempää siivua, mutta en suosittele tätä tekemään jos on jo ennen radalle saapumista pohjilla ~40 pelattua väylää kesähelteessä 😀

    Muutama pitempi siirtymä, mutta opastus oli kunnossa (vaikka hieman kärsineetkin) tarpeeksi hyvin.

    Ehkä se oli väsymys kahdesta aikaisemmasta radasta, mutta jotenkin jäi mieleen että radalta kuitenkin puuttui se joku, mikä olisi antanut ’wau-elämyksen’, joten tällä kertaa joutuu antamaan arvosteluksi vain 3/5, mutta se on vahva kolmonen.

    Onnistunut rata, joka edellyttää monipuolisia heittoja. Radan alkupuolikas osin ehkäpä tavanomaisilla väylillä männikössä, sileillä kallioilla ja voimalinjan alla. Radan keskivaiheilla haastavuus kasvaa ahtaammilla teknisillä väylillä 8-13, sisältäen mm. hienon lyhyehkön 10. väylän suoran lehtipuidenkin vahtimana. Vilkkaan autotien kupeessa vaihtuu ympäristöksi paikoin hienostikin niittyväylien 14-18 osuus. Loppuväylillä loivaan ylämäkeen, päättyen väylän 20 kalliokummun laelle. Hyvät heittoalustat, korit ja paljon kulkuopasteita!

    okei wow, todella siisti rata lähellä Kotkaa. 20 todella kivaa väylää jossa heitetään monipuolisesti metsässä sekä pellolla. Pitkiä ja lyhyitä väyliä joten ei tule paha mieli mutta haasteita riittää.

    Kotkan kaupungissa Petäjäsuon frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 2182m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4660m. Pelattu 21.10.2021.

    Rata sisälsi jonkin verran korkeuseroja, joten sellaisesta kohtuullisesta kuntoilusta kävi radan kiertäminen, syke ei päässyt isoihin lukemiin nousemaan kuin ehkä surkeiden heittojen ja yhden hukatun kiekon takia…

    Tämä metsä/puistorata oli kyllä upea ylämys, aivan upeita ja monilta osin täysin uniikkeja väyliä toinen toisensa perään! Väylät vaihtelevia ja pitkiä, heittotekniikoita (jos niitä osaisi) saisi käyttää laidasta laitaan. Väylillä koko ajan selkeät heittolinjat ja paljon heittotilaa, vaikka toki puitakin oli ihan riittävästi häiritsemässä yhden satunnaisen frisbeegolffaajan elämää… Siirtymät pääosin hyvin lyhyet, ainoastaan 18 – 19 ja 19 – 20 teiden takia hieman pidemmät.

    6-väylä ja 7-väylä valtavien voimalinjojen ”hellässä syleilyssä” aukealla, hieno ja erilainen maisema tuokin. 7-väylällä kori hienosti ison kaapelikelan päällä jonne portaat, sellainen radoilla hyvin toivottava ”ratamestarin erikoinen”. 8-väylä hieno puukuja. 13-väylä hieno ja pitkä alavasen, toki sokkona joutuu heittämään, kun kaartuu jyrkästi vasemmalle, jolloin spottaaminen tärkeää. Mutta sitten… se 14-väylä… ei periaatteessa mikään älyttömän erikoinen, mutta… sijainti pienemmän tien ja moottoritien välissä aika uniikki. Rekkoja ja henkilöautoja pyyhki aika likeltä koko ajan ohi kovaa vauhtia. Väylä aukealla ja paljon heittotilaa. Vaikka motari aivan vieressä, niin vaaraa sinne heittämiselle ei meikäläisen tasoisellakaan tunarilla ole minkäänlaista. Kaikista pelaamistani väylistä tämä Petäjäsuon 14-väylä nousee ihan kärkikastiin. Väylät 15-18 joko kokonaan tai osin upeaa puisto/nurmi/peltoväylää. 15-väylän heittopaikka korkealla ja heitto alamäkeen hieno eikä väylät siitä eteenpäinkään tasoaan laskeneet. 17-väylällä upotin upouuden Mako3:n korin oikealle puolelle syvälle ojan pohjalle. Eihän se leveä oja ole, mutta sateiden jälkeen toki enemmän vettä ja huono tuuri kun käy kohillensa, niin sitten se vain käy. Kun ei löytynyt, niin ei löytynyt.

    Rakenteetkin ensiluokkaisessa kunnossa. Löytyi infokartta, teet, teeopasteet, next tee-kyltit ja korit (kisa + treeni x 1). Roskiksia riittävästi ja rakennuksen seinässä luukku löytökiekkoja varten. Kotkan Prisma monipuoliseen evästelyyn vain 2,5km päässä. Kotkan keskustaan 11km.

    Jos jotain parannettavaa rakenteista haluaa etsiä, niin taukopenkkejä olisi voinut edes joku kappale olla. Lisäksi rata oli tosiaan erityisen hyvin next tee -kylteillä vuorattu, joten karttaa ei pahemmin tarvinnut vilkuilla. Ainoastaan p-paikalta 1-väylälle osoittava next tee -kyltti osoitti väärään suuntaan, joten kaverin kanssa käveltiin ensin pieni matka harhaan.

    Petäjäsuon rata oli upea ja monipuolinen rata. Rakenteet priimaa ja niin paljon upeita väyliä, että happi meinasi välillä loppua niitä ihastellessa. Ja ne upeiden väylien ”ulkopuoliset” väylätkin olivat hyvin tehtyjä ja selkeitä, joten kokonaisuus oli aivan erinomainen! Voin erittäin lämpimästi suositella ja tulisin itsekin milloin tahansa uudestaan pelaamaan, jos vain lähempänä kotia rata olisi! Kirjaimellisesti heittämällä suosikkiratojen listalle!

    5/5

    Myönnettäköön, että aina, kun tälle samaiselle ratakokonaisuudelle saapuu niin ihan kirpoaa ilotippa munan päähän. Siis silmämunan päähän.

    Väylät ovat välimatkoiltaan sopivia, eivätkä ne puuduta aloittelevaakaan heittäjää. Ratahan on suunniteltu kilpapelaamista varten.
    Loppujen lopuksi rata kokonaisuutena sisältää vähemmän variaatioita, kuin esimerkiksi Haminassa sijaitseva Ruissalon rata. Tämä ei tosin implikoi, etteikö haastetta silti saisi kerrakseen.

    Huomioita:
    – Tienalituksen jälkeen olevalle väylälle voisi lisätä puuportaat, jotta ei tarvitse ylimääräistä santaa lapioida tohveleista ja sukista vaivalloisen vaeltamisen jälkeen.

    + Rata ja ympäröivä luonto on siisti (vrt. Ruissalon rata)
    + Rataa ylläpitävä vanha herrasmies on huikea ukko!
    + Viime vuoden puolella tapahtunut väylien uudelleenvisiointi toi paljon uutta ja jännää kokonaisuuteen. Kiitos tästä.

    Arvosanani:
    5/5, kierrän hyvinkin mielelläni uudestaan.

    Omia mietintöjä väylistä:
    1) Perus-tylsä aloitusväylä, eli juuri sellainen kuin pitääkin olla. Ei turhia kikkailuja ja saa vähän lämmiteltyä.
    2) Kakkonen melko ok, joskin sweet spot menee helposti ohi.
    3) Perusväylä mandolla, voisi olla pidempikin?
    4) Avoimin väylä koko radalla, pidin tästä jostain syystä.
    5) Melko tylsä metsäpilli, kori mukavasti ”reunalla”, joten putti voi viedä kauemmaksi…
    6) Kutosella ok väylä, loputon aluskasvusto oikealla. Kasvuston pohja kosteikkoa, joten kiekkojen etsiminen on märkää puuhaa.
    7) Kiva metsäpilli, tunnelmallinen
    8) Tämä oli todella hyvä dogleg, vietti kivasti vasemmalle ja laskeutui metrikaupalla. Tykkäsin.
    9) Ok väylä, lopetus ihan ”huippu” 😉

    Opasteet toimivat hyvin ja rata tuntuu mukavan kompaktille. Tämä on melko hyvä rata!

    Päivitetyt kommentit uusista väylistä:
    1 & 2 Samat kuin aiemminkin.
    3) Mando poistunut ja kori siirtynyt 15m taaemmaksi. Väylä muuttunut hieman tylsemmäksi, pituus ok.
    4) Ihan ok lyhyt vasemmalle kääntävä metsäväylä, ei ihmeitä.
    5) Suorempi metsäpilli, joka lopussa kaartaa nopeasti ja jyrkästi oikealle, tämä ihan ok.
    6 = vanha 4 ilman muutoksia.
    7) Vanha 5, josta kori siirtynyt 15m taaksepäin ja pusikoita reunoilta raivattu. Tämä reilusti tylsempi kuin ennen, nyt liian avoin…
    8 & 9 vanhat 6 & 7 ilman muutoksia.
    10) Melko hyvä loiva ylämäkiväylä, jossa kori piileskelee pienehkön kummun takana.
    11) Lyhyt ja melko suora väylä, jossa kori lievästi vasemmalla väylän päässä. Tämä tuntuu toimivan.
    12) vanha 8 ilman muutoksia.
    13) Reippaasti oikealle kääntyvä väylä, jossa fore-osaaminen on valttia. Ihan ok.
    14) Pienen kummun yli heitettävä väylä, jossa kiekon lipeäminen liikaa vasemmalle vie heinikkoon kiekkoa etsimään. Aika turhan tuntuinen väylä.
    15) Pellon yli parin pensaan lomitse heitettävä väylä, jonka kori piileskelee metsän reunassa. Tympeän tuntuinen väylä, mutta korin sijoittelu hyvä.
    16) Pieni liidättely mäkeä alas puiden välistä, peltopuolen väylistä paras.
    17) Pitkä väylä pellon reunaa pitkin kaartaen oikealle. Oikeassa reunassa väijyy oja ja jos ruoho jää ajamatta täältä, niin viidakko kutsuu… Turhan tuntuinen väylä, jossa haettu vain pituutta radalle.
    18) Pitkä väylä hieman mutkitellen pellon reunaa pitkin. Puolessa välissä esteenä kaksi puuta, joiden välistä rohkeimmat heittävät. Mando takaa että vasenta laitaa on mentävä. Ihan ok väylä.
    19) Lyhyt oikealle kaartava väylä, josta pensaistoa karsittu korin tieltä.
    20) vanha 9 ilman muutoksia.

    Jotenkin tuntuu että uudemmat väylät on lisätty vain radan keskipituuden kasvattamiseksi. Pelkällä pituuden lisäämisellä ei oikein rataa paranneta. Myös esteitä (ja 3:n mando) poistettu väylien ”helpottamiseksi”, joten rata muuttunut enemmän pituutta kuin tarkkuutta suosivaksi. Tiipaikat ovat melko muhkuraiset ja pienehköt. Opasteet ovat vieläkin toimivia. Radan väylät 1-13 & 20 ovat melko hyviä ja niitä tulee etupäässä kierrettyä.

Vastaa