"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Myllymäen frisbeegolfrata, Lappeenranta

Radan kuvaus

20-väyläinen rata kiertää alueella sijaitsevalla metsän peittämällä mäellä sekä viereisillä pelloilla. Kapeat puukujat sekä korkeuserot ovat tyypillisiä piirteitä Myllymäen radan väylille.

Lue lisää

Huom! Väyliä 1 ja 20 ei saa pelata arkisin klo 8–12 välillä. Rajoitus on voimassa koulujen lukuvuoden ajan eli 1.6.2024 asti. Rata on normaalisti käytettävissä arkisin klo 12 eteenpäin, viikonloppuina sekä arkipyhinä.

Metrixiin ja UDisciin on luotu arkirajoitus-layoutit A ja B, joissa on mukana väylät 2–19.

Rata sijaitsee Myllymäen koulun läheisyydessä. Parkkipaikkoja ei valitettavasti tällä hetkellä ole tarjolla kovin läheltä rataa. Koulun ympäristön parkkipaikat ovat varattuja joten älä pysäköi niihin!

Myllymäen frisbeegolfrata on rakennettu Lappeenrannan kaupungin, WDG:n sekä paikallisten harrastajien kanssa yhteistyönä.

Rata on kokenut muutoksia vuosien varrella. Nykyään radalla on 20 väylää ja kaksi eri versiota, eli layoutia. Erot versioiden välillä tulevat eroavista korien paikoista ja/tai väylien lähtöpaikoista.  Väylien keskimitta on A-layoutilla n. 105 metriä ja koko radan ihannetulos on 64 heittoa. Vastaavat lukemat B-layoutilla ovat 95 m ja 62 heittoa.

Kosteilla keleillä radalla on mutaista, joten on syytä varustautua asianmukaisesti. Kesällä radalla on paljon käyttäjiä joten muista aina että olet itse vastuussa heittämästäsi kiekosta! Älä siis heitä jos väylällä on vielä muita pelaajia!

Metsäradoille ominaista on se että kiekot saattavat helposti hävitä metsän siimekseen, joten seuraa heitot aina loppuun saakka huolella.

Jos satut löytämään kiekon niin palauta se siihen tarkoitettuun laatikkoon joka löytyy 19. väylän viereisellä hiekkakentällä olevan kontin kyljestä.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Hiessillankatu 10
    53550 Lappeenranta


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2013

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    20

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Willimiehen Disc Golf ry

  • Suunnittelija

    Miikka Nieminen & Willimiehen Disc Golf ry

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Myllymäen frisbeegolfrata, Lappeenranta / A-layout

Ratakartta

Väylä 1: Myllymäki, Lappeenranta #1

Pituus 147 metriä. Par 4

Väylä 2: Myllymäki, Lappeenranta #2

Pituus 99 metriä. Par 3

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 93 m.

Väylä 3: Myllymäki, Lappeenranta #3

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 4: Myllymäki, Lappeenranta #4

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 5: Myllymäki, Lappeenranta #5

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 6: Myllymäki, Lappeenranta #6

Pituus 157 metriä. Par 4

Tällä väylällä myös B-kori, tällöin etäisyys tiiltä 97 m ja par 3.

Väylä 7: Myllymäki, Lappeenranta #7

Pituus 56 metriä. Par 3

Väylä 8: Myllymäki, Lappeenranta #8

Pituus 50 metriä. Par 3

Väylä 9: Myllymäki, Lappeenranta #9

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 10: Myllymäki, Lappeenranta #10

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 11: Myllymäki, Lappeenranta #11

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä 12: Myllymäki, Lappeenranta #12

Pituus 53 metriä. Par 3

Väylä 13: Myllymäki, Lappeenranta #13

Pituus 121 metriä. Par 3

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 97 m.

Väylä 14: Myllymäki, Lappeenranta #14

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 15: Myllymäki, Lappeenranta #15

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 16: Myllymäki, Lappeenranta #16

Pituus 82 metriä. Par 3

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 55 m.

Väylä 17: Myllymäki, Lappeenranta #17

Pituus 128 metriä. Par 3

Väylä 18: Myllymäki, Lappeenranta #18

Pituus 169 metriä. Par 4

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 100 m ja par 3.

Väylä 19: Myllymäki, Lappeenranta #19

Pituus 162 metriä. Par 4

Väylä 20: Myllymäki, Lappeenranta #20

Pituus 166 metriä. Par 4

Myllymäen frisbeegolfrata, Lappeenranta / B-layout

Väylillä mittaa yhteensä 1904m ja keskipituus 95m. Layoutin ihannetulos on 62 heittoa

Väylä 1: Myllymäki, Lappeenranta #1

Pituus 147 metriä. Par 4

Väylä 2: Myllymäki, Lappeenranta #2

Pituus 99 metriä. Par 3

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 93 m.

Väylä 3: Myllymäki, Lappeenranta #3

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 4: Myllymäki, Lappeenranta #4

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 5: Myllymäki, Lappeenranta #5

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 6: Myllymäki, Lappeenranta #6

Pituus 157 metriä. Par 4

Tällä väylällä myös B-kori, tällöin etäisyys tiiltä 97 m ja par 3.

Väylä 7: Myllymäki, Lappeenranta #7

Pituus 56 metriä. Par 3

Väylä 8: Myllymäki, Lappeenranta #8

Pituus 50 metriä. Par 3

Väylä 9: Myllymäki, Lappeenranta #9

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 10: Myllymäki, Lappeenranta #10

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 11: Myllymäki, Lappeenranta #11

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä 12: Myllymäki, Lappeenranta #12

Pituus 53 metriä. Par 3

Väylä 13: Myllymäki, Lappeenranta #13

Pituus 121 metriä. Par 3

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 97 m.

Väylä 14: Myllymäki, Lappeenranta #14

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 15: Myllymäki, Lappeenranta #15

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 16: Myllymäki, Lappeenranta #16

Pituus 82 metriä. Par 3

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 55 m.

Väylä 17: Myllymäki, Lappeenranta #17

Pituus 128 metriä. Par 3

Väylä 18: Myllymäki, Lappeenranta #18

Pituus 169 metriä. Par 4

Tällä väylällä myös B-tii, tältä etäisyys korille 100 m ja par 3.

Väylä 19: Myllymäki, Lappeenranta #19

Pituus 162 metriä. Par 4

Väylä 20: Myllymäki, Lappeenranta #20

Pituus 166 metriä. Par 4

17 arvostelua radalle “Myllymäen frisbeegolfrata, Lappeenranta

    Lappeenrannan kaupungissa Myllymäen frisbeegolfrata. Radalla pituutta 20-väylää, 2156m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4140m. Pelattu 25.8.2023.

    Myllymäen rata sisälsi paljon korkeuseroja joten oikein mainiosta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Radalla kaksi layouttia mitkä eivät rataa juuri miksikään muuta, toinen vain toista aavistuksen pidempi. Väylät monipuolisia ja rankkoja, jopa yllättävänkin rankkoja. 9-väylä nätti loiva puukuja alamäkeen. 12-väylä pikkunätti vasemmalle kaartuva alamäkiväylä. 13-väylä mukava loiva ja suora alamäki. 15-väylä todella rankka ylämäkiväylä ja kori hienosti kalliolla. 19-väylän kori hienosti kummun päällä, väylä muutoinkin hyvä. Siirtymät kohtuulliset paitsi ykköseltä kakkoselle turhan pitkä.

    Radan rakenteet ihan mukavassa kunnossa. Ratakartta, heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit suuntanuolineen ajoivat hyvin asiansa. Next tee -kylttejä oli aina toisinaan, mutta enemmänkin olisi kyllä mahtunut. 11-väylän suojaksi rakennettu puuaitaa. Radan alussa myös kävijälaskuri. Roskiksiakin oli. Koulun pihapiirissä leikkikenttää lapsien temmellykseen. Lappeenrannan keskustan palveluiden äärelle 3km matkaa, tosin aivan radan vieressä jo paljolti myös palveluja tarjolla. Itse evästelin keskustassa Konditoria-Kahvila Aleksandrassa. Leipuska savulohitäytteellä oli kyllä maistuvin suolainen syöminen ikinä missään kahvilassa, ihan ehdottomasti lämmin suosittelu Aleksandralle kaikilta osiltaan!

    Mutta ei, ei vain jaksanut innostaa. Radan signature sekoilu tuli koettua 15-väylän pelaamisen jälkeen. Omien muistiinpanojen sekavuus kuvaa sitä mielentilaa, kun lähdet etsimään seuraavaa väylää ja opasteiden mukaan päädytkin aivan jonnekin muualle kuin väylälle 16. Sitten arvot ja heität arpanoppaa pitkän tovin, jotta minne ihmeeseen tästä on jatkettava. Väylillä olevat opasteet eivät tuntuneet olevan tuossa osin rataa olevan ollenkaan kunnossa. En tiedä… aika kettuuntunut olo tuli tuolla siirtymällä. Tarkemmin en osaa kuvailla. Megaluokan pusikkomonstereita oli aivan liian monella väylällä, esim. 1, 4 ja 6. Noista kutosen korinpaikka oli kyllä hieno, mutta…

    Sokkojakin oli jonkin verran, ainakin kutonen ja seiska. 7-väylän kori ja 8-väylän heittopaikka aivan liian likellä toisiaan, esim. puuaita voisi olla toimiva ja nätti ratkaisu 8-väylän suojaamiseen. Tai sitten tietenkin näiden kahden väylän rakenteellinen muuttaminen. 8/12-väylien korin takana jonninmoinen pudotus mikä kannattaa huomioida lähestymisissä ja tietenkin puttaamisessa. Erityisen vaarallisia radalla olivat myös runsaat ja sateiden jäljiltä erityisen mutaiset ja samalla todella liukkaat kallioiset alamäkisiirtymät. Vaatisi todella moneen kohtaan läpi radan pitkiäkin portaita. Vain hyvällä tuurilla itsekin pystyssä säilyi.

    Myllymäen radalla oli paljon hyviä ja monipuolisia väyliä ja kaksi koria oikein nätillä sijainnilla, mutta… Supermegaheinämonstereita aivan liikaa varsinkin radan alkupuoliskolla, muuallakin keskimääräistä enemmän peitteisyyttä. Turvallisuudessa todella paljon parannettavaa erittäin liukkaiden kalliosiirtymien, sokkojen ja 7/8 väylien läheisyyden takia! Lopullisesti mielenkiinto rataa kohtaan upposi 15-16 siirtymä sekoiluun, aivan jotain absurdia oli se. Rataa voisi kuvailla tunkkaiseksi ja orastavan ahdistavaksi, ei kiirus uudestaan, vaikka Lappeenrannassa asuisinkin.

    2/5

    Radan haastavuuden tekee useammalla väylällä niiden ahtaus – ei niinkään pituus. Eli hyvä distancekontrolli ja tarkkuus ovat valttia. Korkeuserot tuovat oman mausteen radalle ja on ylä-ja alamäki väyliä. Ehkä pienenä miinuksena, että ainakin parilla väylällä joutuu heittämään ns. ”Sokkona”, ettei koria näy. Kesällä ylensä pitkää heinää ja aluskasvillisuutta eli jos mörriin joutuu, niin voi tovin kiekkoa etsimään. Arvosanaksi 4/5 radan monipuolisuuden vuoksi.

    Uusitun radan väylät ovat pituuksiltaan ihan hyviä radan päivitettyyn luokitukseen ”AA1”. Uudet radat ovat toki aika pusikkoisia, mutta alkuperäisen layoutin puisuutta pidän epämiellyttävämpänä vaihtoehtona nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Uusista väylistä suosikkini on ehkä 4, sillä siinä on aina hyvä mahdollisuus pirkolle ja pituuttakin löytyy yli 90 metriä.

    Rataa on jouduttu ilmeisesti uusimaan kaavoituksen muuttumisen myötä. Alkuperäiset väylät 1-4 ja 7 ovat ainakin poissa ja tilalle on tullut tylsähköjä tunneliväyliä. Uusien väylien idea tuntuu olevan se, että kori ei saa näkyä heittopaikalta ja usein joudutaan heittämään sokkona. Väylien sivussa on vielä melkoisen tiheää puustoa ja aluskasvillisuutta ja tämän lisäksi väylien pohja on paikoittain pitkähköä ruohoa. Sateen jälkeen väylien pohjat ovat niin märät, että kiertäminen ei juuri houkuttele. Siirtymät ovat samalla pidentyneet ja väylien pituuksissakaan ei ole hirveästi mietitty. Pidemmälle heittävät eivät saa käytännössä mitään hyötyä vaan peli perustuu siihen, kenelle on vähiten epäonnea. Ikävä kyllä uusitut väylät muuttavat tämän radan luonnetta niin paljon, että rata ei ole enää yhtä hieno ja mielekäs, mitä se oli alkuperäisessä layoutissa. Jatkossa tämä rata jää ainakin itselläni väliin, harmi.

    En oo parempaa rataa löytänyt. Jos tykkää avoimista alamäkiväylistä, niin Kivikko Helsingissä, tai Kuusamossa Ruka… joo… Mutta Myllymäki on tähän asti hienoin/monipuolisin rata. Tuusulan Ristikivessä on vähän samaa, muttei sit ihan kuitenkaan. Vielä toistaiseksi Myllymäki on helposti hienoin rata. – Tali on ehkä parempi testaamaan osaamista, mutta se ruuhka… Oulun korkealle rankatut (tuuliset) radat pitää tietty nähdä…

    Todella loistava metsärata! Tekninen osaaminen on valttia, jotta heitot osuvat minne pitääkin. Muutama väylä, missä pituuskin pääsee esittämään tärkeää osaa. Opasteet todella hyvät ja tiit myös. Muutama ”jännä” korinpaikka, josta helposti menee yli/ohi ja pääseekin sitten pidemmän kaavan mukaan hakemaan kiekkoa… Sateen jälkeen melko mutainen, muttei mahdottoman. Reilusti korkeuseroja. Tänne pitää päästä uudestaan!

    Lähtökohtaisesti rata on tyylikäs, mutta kunto on rapistumaan päin. Itse tehdyt aidat ja opasteet ovat vinksallaan ja kostean maan vuoksi jouduttu tekemään erilaisia pitkospuuvirityksiä, jolloin siirtymät tulevat jopa keskellä väylää. Harmittavan paljon roskia ja katkottuja puita. Väylän 17 koripaikka on hieno, mutta tukimateriaalina(?) olevat puuviritykset on rikottu eikä näitä ole korjattu. Tosiaankin muutama lyhyt täyteväylä, mutta noin tiiviille alueelle on vaikea saada pidempiä väyliä. Hieno ja hyvä kokonaisuus, jos alueesta pidettäisiin huolta. Kannattaa kuitenkin poiketa ohikulkumatkalla.

    Monipuolinen rata, joka vaatii monipuolista heittovalikoimaa. Muutama lyhyempi täyteväylä, mutta muuten lähes timanttia koko loppurata. Harmitti roskien määrä, kun paikallinen nuoriso? oli tehnyt tihutöitään. 2-väylän portti ja viimeisen väylän aitaus radan erikoisuuksia. Kannattaa käydä!

    Tarkkuus ja maltti on tällä radalla valttia. Aika lyhyitä ja kapeita ratoja pääasiassa. Oma arvio on 4,5/5. Opasteet ja tiit on tehty ihan tip-top, ainoa miinus tulee väylän ulkopuolisesta metsästä, jota minun mielestä on aivan liikaa. Eli jos heitto ei osu kapeaan väylää niin sitten sitä ollaan aika lailla joka kerta sellassa viidakossa ettei sieltä juuri eteenpäin päästä, vaan on pakko heittää pikku sneppi takas väylälle josta saa yrittää sitten uudestaan. Muuten tosi hyvä rata, paljon erinlaisia ratoja ja korkeusero etc.

    Metsää. Niin PALJON hyvää puuta. Melkoisen haastava setti sekä taidollisesti että fyysisesti.
    Perkeleen hyvää työtä tehty radan suhteen. Opasteet, siirtymät, korit ja tiit erittäin tip top. Viimeiselle peltoalueelle olisi ehkä voinut mahduttaa kolmannenkin väylän vastapainoksi radan metsäisyydelle.

Vastaa