"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Radan kuvaus

Munkinpuiston klassikko on kokenut kasvojen kohotuksen kesällä 2019. Munkkiniemen frisbeegolfrata on toiminut jo yli vuosikymmenen ajan pääkaupunkilaisten aloitteluratana.

Lue lisää

Munkinpuiston alue on hyvien kulkuyhteyksien päässä (mm. raitiovaunu 4) ja monien palveluiden lähellä. Radan läheisyydestä löytyy kauppaa ja kioskia, joten heittelyn lomassa ei nälkä tai jano pääse yllättämään.

Puistossa on kesäaikaan paljon muita käyttäjiä, kuten pyöräilijöitä, muiden lajien harrastajia, auringonpalvojia ja lapsiperheitä. Kannattaa siis tulla radalle joko aivan aamusta tai iltamyöhään.

Ajankohtaista

26.03.2010
Moikka maailma!
Tervetuloa blogiin FGR.fi -blogit. Tämä on ensimmäinen artikkeli. Muokkaa sitä tai poista se ja voit aloittaa muokkaamisen!

Radan tiedot

  • Osoite

    Nuottapolku 12
    00330 Helsinki


  • rata kartalla

  • Perustettu

  • Korit

    Amexpo

  • Väylien määrä

    9

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Helsingin kaupunki

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

    Frisbeepoint -palveleva frisbeekauppa
    Takkatie 18 00370 HELSINKI

    Megastore Helsinki Mikonkatu
    Mikonkatu 7 00100 HELSINKI puh. 09-85677900

    Intersport Forum
    Mannerheimintie 20 00100 HELSINKI puh. 09-6122380

Väyläkuvaukset

Munkkiniemi

Väylä 1: Munkka #1

Pituus 89 metriä. Par 3

Uusi väylä vm. 2019. 89 metriä suoraan, loivaa hysseä tai antsaa.

Väylä 2: Munkka #2

Pituus 68 metriä. Par 3

Vanhempaa väylää uudella twistillä, nyt on paremmin tilaa puilta kuin ennen.

Väylä 3: Munkka #3

Pituus 57 metriä. Par 3

Lähes klassikkoväylä hieman lyhennettynä. Kori on hieman puiden suojaamassa taskussa, mutta riittää että pääsee korin aukon kohdalle nurmikentän reunaan ja on puttipaikalla.

Väylä 4: Munkka #4

Pituus 111 metriä. Par 3

Entinen Munkan pisin väylä, aukealta koivujen lomaan.

Väylä 5: Munkka #5

Pituus 65 metriä. Par 3

Täysin uusi väylä vm. 2019. Metsäränni, mikä on aiemmin puuttunut Munkasta.

Väylä 6: Munkka #6

Pituus 97 metriä. Par 3

Täysin uusi väylä vm. 2019. Oikealle kaartava metsäränni. Sisäkaarteessa mando, kierrettävä vasemmalta.

Väylä 7: Munkka #7

Pituus 132 metriä. Par 3

Lähes täysin uusi väylä vuodelle 2019. Nyt täytyy jo hieman siivuttaa, mikäli mielii korille. Oikeassa reunassa lampi, vasemmalla taas metsää.

Väylä 8: Munkka #8

Pituus 78 metriä. Par 3

Klassikkoväylä kummulle, vaatii tarkkaa sijoitusta avauksella, tai timanttista puttia, jos haluaa kakkosen tuloskorttiin.

Väylä 9: Munkka #9

Pituus 98 metriä. Par 3

Ja vielä tuore tulokas kaudelle 2019. Avoin väylä, jonka myötä palataan lenkin lähtöpaikalle.

19 arvostelua radalle “Munkkiniemi

    Loistava 9 väyläinen, jossa saa tosissaan harjoitella heittojen vähentämistä. Useampi PAR 2 väylä tuo tosissaan haastetta bogien ja tuplabogien vähentämiseen. Toisin kuin aiemmin oli sanottu, mielestäni #6 väylä on mandon kera mahtava haaste ja olen itsekin heittänyt pirkkoputin siitä rautoihin, eli varmasti onnistuu lähestymään koria esim. Teebirdillä OKRH unskalla.

    Koko radan pääsee kävelemään läpi myös lastenvaunut mukana, mikä tekee siitä perheellisille mahtavan rennon heittopaikan!

    Uusikin leiska on nyt kokeiltu muutamaan otteeseen, ja tuo ”melkein, mutta ei aivan” kuvaa kyllä hyvin.

    Yksi ongelma on juurikin tuo 5. ja 9. väylän tiimattojen suuntaus, sillä matot tuntuvat osoittavan aika paljonkin sivuun siitä ideaalista heittosuunnasta. Tämän johdosta yleensä tulee viidennellä väylällä heitettyä ilman vauhtia, ysillä tohtii jo vähän ottaa vauhtia kun laittaa kämmenheittoa. Pyöräbaana vieressä toki pelottaa.

    Koko 6. väylä on toinen ongelma. Sellaista heittoa, joka ensin menee 20 metriä suoraan ja sitten tekee äkillisen 45 asteen käännöksen oikealle jatkaen 50m suoraan, on kyllä aivan mahdoton heittää. Joku fiksu ja ystävällinen sielu on ruksinut sen nykyisen mandon tussilla väyläopasteesta ylitse, ja merkannut tiimattoa lähinnä olevan koivun mandoksi. Se juuri ajaisikin mandona asian, estäen pelaajaa lähestymästä rystyhyssellä koirapuiston laitaa kulkevaa pururadan pätkää pitkin, joka olisi ilman muuta vaarallista.

    Lisäksi parissa väyläopasteessa oli väylä merkitty par 2:ksi vaikka mitään par 2 väyliä ne eivät todellakaan olleet. Seiskaväylää voisi melkein toisesta päästä venyttää vielä parillakymmenellä metrillä ja tehdä siitä par 4, nykyisellään tuo 132m on vähän väliinputoaja pituuden ja haasteensa puolesta. Toisaalta kyseessä on nykyiselläänkin hieno väylä kovakätisemmille kavereille.

    Ja lopulta, keskellä oleva heinikko on aika korkeaa, ja muutamalla väylällä huono heitto voi sinne eksyä, ollen vaikea löytää vaikka vierestä kävelisi. Ei kannata mennä shortsit jalassa.

    Paljon tuli kritiikkiä listattua mutta vioistaan huolimatta hieno rata; sopiva haaste, hienot ja suuret tekonurmimatot, väyläopasteet, laadukkaat korit, leikatulta alueelta nurmi oli todellakin leikattua, ja suurin osa väylistä oli varsin hienoja ja ympäristöön sopivia.

    Moi! Kiitos palautteesta. Olen ollut mukana suunnittelemassa rataa. Tosiaan, väylän 5 tii on suunnattu aivan väärin, ja tämä on rakennusmiesten virhe, jolle ei ole löytyny selitystä. Ysin tiin tarkoitus oli suunnata heitto selvästi puun ohi, ei siis tielle tai edes oksien ali. Vielä suunnitellessa puun lehdet tulivat niin alas, että ei tullut mieleenkään suunnata tiitä muualle. Heinikon ajamista on pyydetty.

    Mitä par 2 -väyliin tulee, niille on yhtä paljon selityksiä kuin vitosen tiille. En tiedä, miksi ne on merkitty sellaisiksi, vaikka nimenomaan sanoin, että jokainen väylä on par 3. Myös siis väylä 6, jonka mando kuuluisi olla ensimmäisessä koivussa, ei keskellä väylää.

    Seiskan halusin nimenomaan sellaiseksi kuin se on. Nyt se on vaativa par 3, jossa voi kokeilla heittopituuttaan. Yhtään pitempänä se olisi vain helppo par 4. Nyt se haastaa sekä pitkälle heittävät että lyhyemmälle heittävät, joille jää hankala lähestyminen ison puskan yli.

    Toivottavasti kaupungilla on intoa kehittää rataa vielä sellaiseksi kuin sen alunperin suunnittelin. Tai paremmaksikin.

    Ystävällisesti
    Jaani Länsiö

    HIENO, uudistettu 9-väyläinen! Varottava heitettäessä muita alueella liikkuvia etenkin väylillä 2-4 ja 9.

    Munkkiniemen rata on helmi etenkin uudemmille harrastajille. Näyttävä puistoalue ja tasokkaat ratafasiliteetit: suuret tasaiset tiit, huippukorit (Prodigy) ja selkeät opasteet.

    Melkein, mutta ei aivan. Se jäi päällimmäiseksi fiilikseksi radasta. Uusi Munkka vm. 2019 on parempi kuin vanha, lähes jopa oikeasti hyvä rata. Kalusto on kunnossa, isot tekonurmitiit, uudet korit ja väyläopasteetkin ovat ihan fiksut. Rata on nykyään paikoin jopa aika haastava. Driverin saa kaivaa esiin useammalla väylällä ja 8. väylällä saa jo heittää ihan tosissaan, jos haluaa birkkupaikalle. Muutamat asennus-/toteutus-/suunnitteluvirheet vaikuttavat rataan aika merkittävästi.

    2. väylän kaksi koria on hieman jännä ratkaisu. Toinen saattaa tosin olla treenikori, mutta se ajaisi sitä virkaa paremmin 1. väylän lähtöpaikan läheisellä nurmella? 3. väylän tii on hieman montussa ja vieressä on monttuun johtava rinne. Tämän johdosta tii sijaitsee suht syvässä ja todella suuren lätäkön keskellä. (Pakkasella tulee piikkarit tarpeeseen.) 5. väylän tiin asennuksessa on tehty luovia ratkaisuja, samoin 9. väylän. Tosin 9. väylällä suuntauksen ymmärtää jollain tasolla, jos heittää laajaa antsalinjaa, mutta valta osa heittänee suoraan tiin edessä olevan puun alta. 6. väylästä ei ole oikeastaan mitään hyvää sanottavaa, sitä näkisi mieluusti muutettavan.

    Turvallisuus arvelluttaa useammalla väylällä ja siten myös pelinopeus. Toivon mukaan heittäjillä ei ole kiire ja tarpeettomia riskejä ei oteta.

    Haastetta radasta kyllä löytyy. Vertailukohtaa ei toki ole, en koskaan käynyt vanhassa Munkassa. Muutamien väylien sijoittelu on tehty liian huolimattomasti muiden puiston käyttäjien turvallisuuden kannalta. Täysin huoletta heittäminen on näillä väylillä tehty vaikeaksi. Muut väylät ovat sopivan haastavia jo jonkin verran pelanneelle, mutta aloittelijana en ehkä kovin paljoa nauttisi kyseisestä radasta. Väylien 5 ja 9 tiimatot ovat todella kummallisesti asemoidut, suuntaamaan ihan muualle kuin missä kori sijaitsee. Väylällä 6 mando ei ole kunnolla merkattu. Pienillä muutoksilla radasta saa oikein hyvän, tällä hetkellä vielä vähän menettelee.

    Uusi leiska käyty koeajamassa. Kaikki oli paikallaan ja valmiin näköstä opastetaulua myöten, mutta jäi fiilis että lienee vielä kuitenkin kesken.

    Alkupään väylät 1-4 erinomaisesti suunniteltuja, mutta erityisesti 6 väylällä alko mietityttää että mitähän toteuttajan päässä on liikkunu. Väylä merkattu par 3, mutta opasteesta tulkittavan mandon kera laittaisin itse par 4 ihan kenen tahansa heittämänä. Saattaa olla myös että mando on joku toinen puu, mutta tulkinta oli haastavaa kun ei ollut maastossa merkkiä ja puita oli mistä valita.

    Myös 7-väylä on haastava, kuitenkin tehtävissä, mutta 9:llä tuli varsin ikävä tunne heittää kun pelkäsi kiekon menevän pyöräbaanalle tai koiranulkoiluttajan päähän, liikenne kun on todella vilkasta. Toivoisin oikeastaan korkeahkoa aitaa viimeisen väylän ja baanan väliin niin saisi heittää vähän huolettomammin.

    Tuli fiilis että radan haastavuutta haluttu nostaa aivan turhaan turvallisuuden kustannuksella.. Kyseessä on kuitenkin vain puolikas rata puistossa jossa on todella paljon muuta liikkujaa lähes aina. Aloittelijaystävällisyys väheni todella paljon tämän uudistuksen myötä.

    Väyliin sinällään saatu mukavaa monipuolisuutta, mutta puistoympäristöä ei tässä, niinkuin ei vanhassakaan leiskassa ole otettu tarpeeksi huomioon.

    En myöskään ymmärrä miksi jengi haukkuu rataa ”karmeaksi”. Joo, heittopaikoilla ei ole tekonurmea (joka toki lukee esim tämän saitin ratainfossa) ja korit on hiukan vanhoja ja muutama vinossakin. Kartan avulla väylät löytyvät hyvin, väyliltä näkee joka suuntaan ja rarta on suhteellisen turvallinen heittää. Lisäksi varsinkin aloittelevalle pelaajalle rata tarjoaa hyvää treeniä, radalta löytyy sekä pidempiä avoimia heittoja sekä muutamia tiukempia tarkkuutta vaativia mestoja. Itse suosittelen tätä kaikille etenkin uran alkuvaiheessa oleville heittäjille, tn:sesti erittäin paljon positiivisempi pelikokemus kuin liian vaikea Kivikko tai läpeensä ruuhkainen Siltamäki.

    Hieman kun käytti ratakarttaa, Google Mapsia ja maalaisjärkeä, niin tiiauspaikat löytyivät ihan hyvin. Väylät olivat aloittelija-ystävällisiä ja puistomaisessa radassa oli oma fiiliksensä. Kannattaa mennä vaikka iltasella, kun puisto ei ole enää niin ahkerassa käytössä. Mikäli tiiauspaikat uusittaisiin ja paikalle saataisiin jonkinlaisia opasteita, niin radasta tulisi varsin mukava aloittelijoille. Seiskaväylällä joutuu huonon avauksen jälkeen etsimään kiekkoa pitkästä heinikosta.

    Helpohko puistorata, joka voisi pienillä parannuksilla olla varsin mukava neppailurata. Tiipaikat osassa väylistä vähän epämääräisiä ja jossain ollut selvästi oikeakin tiipaikka, joka jätetty huoltamatta. Muutenkin yleisilme ränsistynyt.

    Nelosväylällä kengät menevät mutaan varmasti, paitsi ehkä jos on ollut kuukauden kuivaa. Muillakin väylillä maasto saattaa yllättäen olla märkää.

    Totta, väylät ovat helppoja mutta tänne ei kannata tulla ilman että lataa kartan etukäteen ja arvailee sen perusteella tiiauspaikat. Mitään merkkejä ei radalla niistä ole. Tällä hetkellä rataa halkoo upouusi ja paikoin todella vilkasliikenteinen ”Baana”, siinä saa välillä varoa ettei jää ”succiksen” alle… Suojatiet? Onneksi yksikään väylä ei mene sentään siitä ylitse…

Vastaa