"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."
Mellonmäen frisbeegolfrata
Radan kuvaus
Vanhalle laskettelurinteelle rakennettu 18-väyläinen frisbeegolfrata. Radalta löytyy monipuolisia ja tarkkaa heittoa vaativia väyliä ja pääsee heittämään kierroksen aikana niin ylä kuin alamäkeenkin.
Väylä laskeutuu heittopaikalta nurmiselle koivukujalle. Väylän poikki kulkee 90m kohdalla polku, joten huomioithan alueella mahdollisesti liikkuvat henkilöt. Väylä kaartuu loivasti oikealle polun jälkeen ja kori löytyy koivukujan päästä kahden ojan välistä. Väylän alkuosan vasemmalla puolella on oja ja vesiallas, jonne kiekon saa upotettua.
Väylä 2: Mellonmäki #2
Pituus 76 metriä. Par 3
Väylä 2 on alkuu suora, mutta lopussa jyrkästi vasemmalle kääntyvä. Väylän alkuosan poikki menee oja. Kori sijaitsee isojen kuusien suojaamassa taskussa. Hieman pitkäksi menneen avauksen pystyy yleensä vielä pelaamaan hyvin korille, mutta lyhyeksi sisäkurviin jäänyt kiekko on jo synkemmässä mörrissä.
Väylä 3: Mellonmäki #3
Pituus 108 metriä. Par 3
Väylä 3 on suorahko alkuun alamäkeen heitettävä väylä, joka kääntyy lopussa aavistuksen oikealle. Linja korille on suurten kuusien suojaama, mutta kiekon mentäviä rakoja löytyy monestakin kohtaa. Väylän vasemmassa reunassa on väylän 7 kanssa yhteinen OB, jonka yli kiekko helposti livahtaa jos heitto menee liian suoraksi.
Väylä 4: Mellonmäki #4
Pituus 135 metriä. Par 4
Heittolinja teepaikalta kulkee suurten kuusien lomasta aukeamalle ja matkalla kiekko kiertää väylän oikeassa reunassa olevan mandon vasemmalta puolelta. Jos mando tuli kierrettyä väärältä puolen, peli jatkuu drop zonelta. Aukealta löytyy useampi linja korille ja hyvän toisen heiton jälkeen päästään jo puttigreenille. Väylän keskivaiheilla saniaisten ympäröimänä on hieman kosteampi alue jonka yli on rakennettu kaksi kulkureittiä.
Väylä 5: Mellonmäki #5
Pituus 85 metriä. Par 3
Väylällä 5 on selkeästi kaksi eri heittolinjaa oikeakätiselle joko vasemman puoleista leveämpää linjaa kämmenellä tai oikeanpuoleiseen kapeampaa kujaa pitkin rystyllä. Väylällä on tuplamando, jonka läpäisemisessä tuskin haasteita kohdataan. Puttigreenillä kori löytyy vanhan kuusen kannon nokasta sekä on hieman normaalia korkeammalla ja tämä joskus lisää tarvittavien heittojen määrää.
Väylä 6: Mellonmäki #6
Pituus 150 metriä. Par 4
Väylän 6 avaus heitetään tietä pitkin, jonka vasen reuna on OB aluetta. OB alue jatkuu vasemmassa reunassa koko väylän ja OB-linjan takaa löytyy etenkin lähempää koria hyvin vetinen alue. Avausheiton tulisi kantaa noin sata metriä lopussa vasemmalle kääntyen. Kurvin jälkeen edessä on valittavissa kaksi kuusikujaa korille ja hyvän avauksen jälkeen useampi eagle on tältä väylältä pystytty nappaamaan.
Väylä 7: Mellonmäki #7
Pituus 117 metriä. Par 4
Etuysin viimeinen par4 väylä ei ole pitkä vaan tekninen. Väylän alkumatkalla vasemmassa reunassa on OB kuten loppupuoliskolla oikeassa reunassa kulkevan tien reunassakin. Avausheiton tulisi kantaa väylällä olevan mandon etuoikealle olevalle aukiolle, josta on hyvä mahdollisuus jatkaa kuusikujaa pitkin korille. Korin on kujan päässä avoimella alueella pienen kummun päällä ja haastetta lähestymiseen tuo lähellä oleva tien reunan OB.
Väylä 8: Mellonmäki #8
Pituus 67 metriä. Par 3
Vaikka väylä 8 onkin hyvin lyhyt niin se ei siitä automaattisesti helppoa tee. Avausheitto heitetään pieneen alamäkeen ja ojan jälkeen väylä kaartaa jyrkästi oikealle. Heitto menee todella helposti pitkäksi tai liian aikaisin feidatessa kopsahtaa sisäkurvin puihin.
Väylä 9: Mellonmäki #9
Pituus 125 metriä. Par 3
Jo vähän pituutta vaativan väylän 9 kori näkyy heittopaikalle hyppyrimäkeen nousevien portaiden alkupään oikealla puolella. Ison kämmenheiton omaavalle oikeakätiselle tai vasurin rystylle luonteva linja, mutta oikeakätinen rystyheittäjä saa taittaa heiton juuri sopivasti jotta ei ajaudu metsään oikealle tai liian aikaisin hyppyrimäen rinteeseen.
Väylän alkuosan poikki kulkeva polku on lenkkeilijöiden ja pyöräilijöiden aktiivisessa käytössä, joten ennen heittoa varmista ettei alueella ole ulkoilijoita.
Väylä 10: Mellonmäki #10
Pituus 84 metriä. Par 3
Lyhyt mutta jyrkkä lienee paras kuvaus väylälle 10. B-kori löytyy pienen puskan takaa olevalta tasanteelta ja hyvällä heitolla on hyvin mahdollista saada kiekko nätisti rollereita nappaavan kehikon sisään. Haastetta väylälle tuo kapeahko linja korille ja hyvin jyrkkä rinne. Korille noustessa viimeisille metreille on tehty tasoja, jotka ottavat ainakin osan alamäkeen pyrkivistä kiekoista kiinni.
A-kori puuttuu vielä toistaiseksi paikaltaan.
Väylä 11: Mellonmäki #11
Pituus 48 metriä. Par 3
Alamäkeen heitettävä lyhyt väylä. Väylän keskellä olevan puun voi kiertää joko oikealta tai vasemmalta ja väylän haaste on saada kiekko pysähtymään riittävän lähelle koria. Kori on sijoitettu rinteen reunalle ja puiselle tasolle ja penkan reuna on oikeasti jyrkkä. Tästä löytyy siis se Mellonmäen väylä, jossa voi sen kuuluisan “death puttin” laittaa sisään.
Väylä 12: Mellonmäki #12
Pituus 74 metriä. Par 3
Loivaan ylämäkeen jyrkkenevästi vasemmalle kaartava väylä kannattaa heittää siten, että ei vaan joudu sisäkaarteen pusikon sisälle. Väylällä on hyvin tilaa heittää kiekko joko väylää pitkin tai mielummin korkeampana hyzer heittona, jolloin puskat eivät tule juurikaan peliin. Kori on sijoitettu jyrkän rinteen juurelle, joten tällä väylällä ei ole ongelmia pitkäksi heittämisen kanssa.
Väylä 13: Mellonmäki #13
Pituus 70 metriä. Par 3
Radan ainoa saariväylä. Väylän alkuosa on loivaa ylämäkeä ensimmäiset 40 metriä, josta saaren reuna alkaa. Saaren etureunan jälkeen laskeudutaan jokunen metri alaspäin ja kori löytyy hyvinkin pian ison kiven päältä. Liian suora tai lujaa heitetty kiekko päätyy hyvin todennäköisesti yli saaren takareunan rajan.
Väylä 14: Mellonmäki #14
Pituus 80 metriä. Par 3
Väylä 14 antaa hetken hengähdyksen ylä ja alamäkiin ja on helppo, suora sekä liki tasamaalla heitettävä 80 metrinen. Avauksen voi heittää vielä halutessaan kovempaakin vaikka holaria hakien, kun korin takana on vastarinne pysäyttämässä kiekot. Väylän ehkä ainut oikea vaaranpaikka on puukikin kautta kiekon päätyminen väylän oikealla puolella olevaan rotkoon.
Väylä 15: Mellonmäki #15
Pituus 120 metriä. Par 4
Avausheitolla on väylällä 15 iso merkitys. Avaus tehdään rinteen päältä ja heitetään triplamandon läpi. Liikoja ei avausheitolla kannata lähteä hakemaan vaan hitaalla vakaalla kiekolla pääsee väylän kulmaan nurmialueelle, josta on hyvä jatkaa korille. Liian suorana etenevä heitto päätyy helposti aivan liian pitkälle suoraan tiheään metsään, josta on vaikea peliä jatkaa sekä kiekkoa löytää. Kun avaus on nurmialueella kurvissa, on siitä mahdollista lähestyä hyvin koria joka sijaitsee pienen kummun päällä. Jos et koriin eagle heittoa hae, niin mielummin jätä lähestyminen lyhyenä korin eteen kuin pitkänä taakse.
Väylä 16: Mellonmäki #16
Pituus 65 metriä. Par 3
Oikeakätinen hakee väylällä 16 holaria joko hysse kämmenellä tai tasaisesti ylikääntävällä putterilla. Tasaisesti oikealle kääntyvällä väylällä lähtö voi kämmenheittäjälle tuntua hieman kapealta, mutta muuten väylällä ei suuria haasteita ole. Liian suoraan lähtenyt heitto voi tosin päätyä ylärinteen pitkään horsmikkoon, josta kiekon etsiminen voi olla ikävää.
Väylä 17: Mellonmäki #17
Pituus 69 metriä. Par 3
Kunhan osut väylällä 17 puolessa välissä olevien puiden väliin, niin olet jo lähellä koria. Koko matkan tasaisesti vasemmalle kääntyvä väylä, jossa isoimmat ongelmat saa itselleen epäonnisilla puuosumilla. Väylä heitetään poikittain jyrkähkössä rinteessä ja puuosumien sekä mahdollisten rollerien takia on suositeltavaa käyttää spotteria puolessa välissä väylää.
Väylä 18: Mellonmäki #18
Pituus 203 metriä. Par 3
Ja viimeisen väylän parasta antia on ehdottomasti ne näkymät. A-tee paikka sijaitseen Mellonmäen huipulla ja matkaa korille on 203m ja korkeuseroa 45m. Tapoja on monia lähestyä koria, mutta ihan joka kerta avaus ei sinne edes C2-rinkiin laskeudu. B-teepaikka ei paljoa isoveljelleen näkymissä häviä ja heitto helpottuu huomattavasti kun ollaan jo rinteessä alempana.
Joka ikinen väylä kasvanut umpeen. Väyliä ympäröi pääasiassa aivan pelikelvoton ryteikkö. Puolet radan teepadeistä oli rikki. Väyläopasteet harhaanjohtavia ja osa puuttui kokonaan. Etuysillä aivan jumalan hylkäämillä puskaväylillä käsittämättömiä OB alueita ja Mandoja. Kaksi viimeistä väylää olivat kauniita ja mukava heittää.
En toivoisi tätä kokemusta pahimmalle vihamiehellenikään. Käteen jäi inferiaalinen vitutus, yksi hävinnyt kiekko ja +6 tulos.
Uutena ratana itselle tällä viikolla heitetty ja erittäin miellyttävä kokonaisuus ja monipuolisia väyliä. Teknistä heittoa enemmän kuin liidätystä. Kentänhoidon panostus näkyi jo radalla ja tiialustojen päivitystä kuulemma vielä luvassa. Hieman sokkoväyliä ensikertalaiselle mutta ei haittaavasti. Vahva suositus tälle radalle 4/5
Heitetty kivassa syyssäässä – 20 vieläpä ratamestari oppaana.
Positiivinen yllätys! Rata on virkistävän omalaatuinen pläjäys. Heikommallakin heittokädellä pärjää, mutta vain jos on tarkka. Näin lyhyistäkin väylistä ollaan saatu mielenkiintoisia. Korkeuseroja on monella väylällä, mikä ainakin omasta mielestä tekee radasta aina houkuttelevamman. Täällä maastonmuodot on käytetty kivasti hyödyksi ja rata päättyy upeaan liidätykseen vanhaa laskettelurinnettä alas rinteen pohjalle.
Rata on kuulemma vielä työn alla ja mm. portaita kuulemma on tulossa pahimpiin paikkoihin. Tämä on kuitenkin vain loppusilausta, rata oli jo nyt erittäin hyvässä kunnossa ja todellakin heittämisen arvoinen. Ruohot oli leikattu, tiipaikat hyviä, opasteet kunnossa, upeita monipuolisia väyliä. Koritkin olivat aivan uusia. Jos nyt jotakin haluaa parantaa niin muutama siirtymä oli vähän ärsyttävä, esimerkiksi 1-väylältä 2:lle.
Puuhaporukalle vain tsemppiä radan saattamiseksi lopulliseen loistoonsa. Nyt arvio 4-/5.
Pelattu 14.7.2020.
Tiit kunnossa, väylät siistittyjä, ratakartta ja väyläoppaat ajantasalla.
Väyläoppaan QR-koodilla saa puhelimeensa ratakartan ja ko väylästä valokuvat jne.
Ratakartta täysin väärä, rata ilmeisesti nykyään 18-väyläinen. Itse löysin noin 6 väylää ennen kuin turhauduin ja poistuin. Heinä oli pitkää rinteissä, koreja kahta erilaista ja tiitä montaa eri sorttia.
Voisi suoraan sanoa rataesittelyssä, että rata on 18-väyläinen eikä ole opasteita, tuli turha reissu radalle ilman paikallista opasta.
Ne väylät, mitkä löysin, oli mielenkiintoisia ja haastavia, harmi vaan että radan opasteet ja info on täysin olemattomat.
Rata tosiaan 18-väyläinen, mutta ilman karttaa tai opasteita emme lähteneet kaikkia lisättyjä väyliä edes etsimään. Jo 12-väyläisenä rata tuntuu vähän keskeneräiseltä. Monen väylän sivussa oli reilun metrin korkuista heinää ja nokkospusikkoa, joillain väylillä jopa ihan väylän keskellä. Iso osa pelaamiseen käytetystä ajasta meni kiekkojen etsimiseen. Korit olivat vähintäänkin epäilyttävät ja tiipaikat pienet ja ahtaat.
Ainoa plussa tulee siitä, että ruuhkaa ei radalla ollut. Ymmärrän toki myös syyn siihen, sillä itsekään en meinaa tänne enää montaa kertaa tulla kiekkojani kadottamaan. Toivottavasti paikallinen seura hoitaa ensimmäisenä 12 väylää hyvään kuntoon ja jatkaa laajentamista vasta sen jälkeen. Hyvin ylläpidettynä rata voisi olla häpeäpilkun sijasta hieno lisä Imatran laajaan ratavalikoimaan.
Rata laajentunut 18-väyläiseksi ja uusimmat väylät eivät ehkä ihan valmiita. Hauskoja ja tavallisesta poikkeavia väyliä runsaasti. Omalaatuinen positiivisessa mielessä. Hyvällä ylläpidolla (heinien niitto, kunnon raivaukset, pidemmät tiipaikat) antaisin 5/5. Toki nytkin oli jonkin verran niitetty ja haketettu, mutta haastava kasvusto vaatii vielä enemmän. Nyt ”vain” 3/5. Toivon kovasti, että tätä rataa kehitetään ja ylläpidetään jatkossa. Tulen uudelleenkin.
Nyt olisi suurin osa toiveistasi toteutettu ja rata on päivittäisessä kunnossapidossa. Ainoastaan pidemmät tiit vielä puuttuvat. Tervetuloa katsastamaan rata uudelleen.
Korit siis Westside black basket ja niiden varaan radan rakentaminen on kyllä sellaista puuhaa että ei pitkään kestä.
Korit aseteltu melko haastaviin paikkoihin ja alle laitto monessa paikassa se ainoa järkevä asia koska ohi vetämällä on koko ajan rinteestä alas.. Melko fyysinen nyppylän kierto on joten kovin montaa kertaa ei tässä maistu.. Silti combo Imatran muihin ratoihin on loistava ja yhden päivän visiitti koko ratojen kiertämiseen maistuu kyllä hyvälle tällä lisäyksellä.
3/5…rata muodostaa siirtymineen ja väylineen järkevän kokonaisuuden. Väylät ovat monipuolisia ja heittovalikoimaa voi käyttää vaihdellen, koska heittoreittejä löytyy. Betoniset tiimatot erinomaiset, lautaviritelmät ovat märkinä liukkaita. Korkeuseroja on mukavasti, etenkin viimeisen väylän liidätys on hieno. Valitettavasti emme vain löytäneet viimeisen väylän koria. Korit ovat muutenkin vähän heppoisen oloiset, kuinkahan kauan pysyvät kunnossa? Opasteisiin on myös syytä panostaa. Kuten yllä on mainittu, niin rata kaipaa varsinkin kesäaikaan huoltoa/ylläpitoa. Rata sopii hyvin profiililtaan muiden Imatran ratojen joukkoon, koska muilla radoilla ei näin kovia korkeuseroja olekaan.
Aika HC rata. Kaikenlaista jännää väylää. Kasvukaudella vaan mahdoton pelata ilman paikallisopasta ja spottaamista monella väylällä. Tai näin toukokuussa, en tiedä miten mahtoi olla talkoilu ym. kesemmällä/ensi vuonna, mutta kasvusto vaikutti sellaiselta että vaikka vetää machetella matalaksi niin viikon päästä sama.
Joka ikinen väylä kasvanut umpeen. Väyliä ympäröi pääasiassa aivan pelikelvoton ryteikkö. Puolet radan teepadeistä oli rikki. Väyläopasteet harhaanjohtavia ja osa puuttui kokonaan. Etuysillä aivan jumalan hylkäämillä puskaväylillä käsittämättömiä OB alueita ja Mandoja. Kaksi viimeistä väylää olivat kauniita ja mukava heittää.
En toivoisi tätä kokemusta pahimmalle vihamiehellenikään. Käteen jäi inferiaalinen vitutus, yksi hävinnyt kiekko ja +6 tulos.
Uutena ratana itselle tällä viikolla heitetty ja erittäin miellyttävä kokonaisuus ja monipuolisia väyliä. Teknistä heittoa enemmän kuin liidätystä. Kentänhoidon panostus näkyi jo radalla ja tiialustojen päivitystä kuulemma vielä luvassa. Hieman sokkoväyliä ensikertalaiselle mutta ei haittaavasti. Vahva suositus tälle radalle 4/5
Heitetty kivassa syyssäässä – 20 vieläpä ratamestari oppaana.
Positiivinen yllätys! Rata on virkistävän omalaatuinen pläjäys. Heikommallakin heittokädellä pärjää, mutta vain jos on tarkka. Näin lyhyistäkin väylistä ollaan saatu mielenkiintoisia. Korkeuseroja on monella väylällä, mikä ainakin omasta mielestä tekee radasta aina houkuttelevamman. Täällä maastonmuodot on käytetty kivasti hyödyksi ja rata päättyy upeaan liidätykseen vanhaa laskettelurinnettä alas rinteen pohjalle.
Rata on kuulemma vielä työn alla ja mm. portaita kuulemma on tulossa pahimpiin paikkoihin. Tämä on kuitenkin vain loppusilausta, rata oli jo nyt erittäin hyvässä kunnossa ja todellakin heittämisen arvoinen. Ruohot oli leikattu, tiipaikat hyviä, opasteet kunnossa, upeita monipuolisia väyliä. Koritkin olivat aivan uusia. Jos nyt jotakin haluaa parantaa niin muutama siirtymä oli vähän ärsyttävä, esimerkiksi 1-väylältä 2:lle.
Puuhaporukalle vain tsemppiä radan saattamiseksi lopulliseen loistoonsa. Nyt arvio 4-/5.
Portaat on saatu rakennettua syksyllä 2020 ja tänä kesänä lisäillään kaiteita portisiin ja kulkusiltoja radan siirtymille sekä väylille
Paljon mainettaan parempi rata.
Pelattu 14.7.2020.
Tiit kunnossa, väylät siistittyjä, ratakartta ja väyläoppaat ajantasalla.
Väyläoppaan QR-koodilla saa puhelimeensa ratakartan ja ko väylästä valokuvat jne.
Hyvinkin vierailun arvoinen rara.
Ratakartta täysin väärä, rata ilmeisesti nykyään 18-väyläinen. Itse löysin noin 6 väylää ennen kuin turhauduin ja poistuin. Heinä oli pitkää rinteissä, koreja kahta erilaista ja tiitä montaa eri sorttia.
Voisi suoraan sanoa rataesittelyssä, että rata on 18-väyläinen eikä ole opasteita, tuli turha reissu radalle ilman paikallista opasta.
Ne väylät, mitkä löysin, oli mielenkiintoisia ja haastavia, harmi vaan että radan opasteet ja info on täysin olemattomat.
Rata tosiaan 18-väyläinen, mutta ilman karttaa tai opasteita emme lähteneet kaikkia lisättyjä väyliä edes etsimään. Jo 12-väyläisenä rata tuntuu vähän keskeneräiseltä. Monen väylän sivussa oli reilun metrin korkuista heinää ja nokkospusikkoa, joillain väylillä jopa ihan väylän keskellä. Iso osa pelaamiseen käytetystä ajasta meni kiekkojen etsimiseen. Korit olivat vähintäänkin epäilyttävät ja tiipaikat pienet ja ahtaat.
Ainoa plussa tulee siitä, että ruuhkaa ei radalla ollut. Ymmärrän toki myös syyn siihen, sillä itsekään en meinaa tänne enää montaa kertaa tulla kiekkojani kadottamaan. Toivottavasti paikallinen seura hoitaa ensimmäisenä 12 väylää hyvään kuntoon ja jatkaa laajentamista vasta sen jälkeen. Hyvin ylläpidettynä rata voisi olla häpeäpilkun sijasta hieno lisä Imatran laajaan ratavalikoimaan.
Rata laajentunut 18-väyläiseksi ja uusimmat väylät eivät ehkä ihan valmiita. Hauskoja ja tavallisesta poikkeavia väyliä runsaasti. Omalaatuinen positiivisessa mielessä. Hyvällä ylläpidolla (heinien niitto, kunnon raivaukset, pidemmät tiipaikat) antaisin 5/5. Toki nytkin oli jonkin verran niitetty ja haketettu, mutta haastava kasvusto vaatii vielä enemmän. Nyt ”vain” 3/5. Toivon kovasti, että tätä rataa kehitetään ja ylläpidetään jatkossa. Tulen uudelleenkin.
Nyt olisi suurin osa toiveistasi toteutettu ja rata on päivittäisessä kunnossapidossa. Ainoastaan pidemmät tiit vielä puuttuvat. Tervetuloa katsastamaan rata uudelleen.
Korit siis Westside black basket ja niiden varaan radan rakentaminen on kyllä sellaista puuhaa että ei pitkään kestä.
Korit aseteltu melko haastaviin paikkoihin ja alle laitto monessa paikassa se ainoa järkevä asia koska ohi vetämällä on koko ajan rinteestä alas.. Melko fyysinen nyppylän kierto on joten kovin montaa kertaa ei tässä maistu.. Silti combo Imatran muihin ratoihin on loistava ja yhden päivän visiitti koko ratojen kiertämiseen maistuu kyllä hyvälle tällä lisäyksellä.
3/5…rata muodostaa siirtymineen ja väylineen järkevän kokonaisuuden. Väylät ovat monipuolisia ja heittovalikoimaa voi käyttää vaihdellen, koska heittoreittejä löytyy. Betoniset tiimatot erinomaiset, lautaviritelmät ovat märkinä liukkaita. Korkeuseroja on mukavasti, etenkin viimeisen väylän liidätys on hieno. Valitettavasti emme vain löytäneet viimeisen väylän koria. Korit ovat muutenkin vähän heppoisen oloiset, kuinkahan kauan pysyvät kunnossa? Opasteisiin on myös syytä panostaa. Kuten yllä on mainittu, niin rata kaipaa varsinkin kesäaikaan huoltoa/ylläpitoa. Rata sopii hyvin profiililtaan muiden Imatran ratojen joukkoon, koska muilla radoilla ei näin kovia korkeuseroja olekaan.
Aika HC rata. Kaikenlaista jännää väylää. Kasvukaudella vaan mahdoton pelata ilman paikallisopasta ja spottaamista monella väylällä. Tai näin toukokuussa, en tiedä miten mahtoi olla talkoilu ym. kesemmällä/ensi vuonna, mutta kasvusto vaikutti sellaiselta että vaikka vetää machetella matalaksi niin viikon päästä sama.