"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Kusiaismäen frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Ei pelattavissa talvella

A-rata (entinen punainen rata) on osaksi uusittu ja kokonaan raivattu vuonna 2022 jolloin radalla pelattiin Parifrisbeegolfin SM kisat. Radan ylläpitoa jatketaan ja rata koitetaan aina pitää parhaassa mahdollisessa kunnossa. 

Myös B-rata (entinen sininen rata) koki vuonna 2022 pari muutosta ja raivauksen ja on nyt entistä ehompi. Myös tämä rata on nykyään 18-väyläinen. 

Radan tiedot

  • Osoite

    Hyppyrimäentie
    43100 Saarijärvi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2014

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

    Petri Saarinen

  • Suunnittelija

    Petri Saarinen

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei pelattavissa

Väyläkuvaukset

Kusiaismäen frisbeegolfrata – A-rata

Ratakartta

Väylä 1: Kusiaismäki A #1

Pituus 103 metriä. Par 3

Väylä 2: Kusiaismäki A #2

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 3: Kusiaismäki A #3

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 4: Kusiaismäki A #4

Pituus 198 metriä. Par 4

Väylä 5: Kusiaismäki A #5

Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 6: Kusiaismäki A #6

Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 7: Kusiaismäki A #7

Pituus 117 metriä. Par 3

Väylä 8: Kusiaismäki A #8

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 9: Kusiaismäki A #9

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 10: Kusiaismäki A #10

Pituus 106 metriä. Par 3

Väylä 11: Kusiaismäki A #11

Pituus 117 metriä. Par 3

Väylä 12: Kusiaismäki A #12

Pituus 105 metriä. Par 3

Väylä 13: Kusiaismäki A #13

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 14: Kusiaismäki A #14

Pituus 68 metriä. Par 3

Väylä 15: Kusiaismäki A #15

Pituus 145 metriä. Par 4

Väylä 16: Kusiaismäki A #16

Pituus 156 metriä. Par 3

Väylä 17: Kusiaismäki A #17

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 18: Kusiaismäki A #18

Pituus 145 metriä. Par 3

Kusiaismäen frisbeegolfrata – sininen

Ratakartta

Väylä 1: Kusiaismäki - Sininen #1

Pituus 54 metriä. Par 3

Väylä 2: Kusiaismäki - Sininen #2

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 3: Kusiaismäki - Sininen #3

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 4: Kusiaismäki - Sininen #4

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 5: Kusiaismäki - Sininen #5

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 6: Kusiaismäki - Sininen #6

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 7: Kusiaismäki - Sininen #7

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 8: Kusiaismäki - Sininen #8

Pituus 119 metriä. Par 4

Väylä 9: Kusiaismäki - Sininen #9

Pituus 120 metriä. Par 4

Väylä 10: Kusiaismäki - Sininen #10

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 11: Kusiaismäki - Sininen #11

Pituus 87 metriä. Par 3

Väylä 12: Kusiaismäki - Sininen #12

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 13: Kusiaismäki - Sininen #13

Pituus 59 metriä. Par 3

Väylä 14: Kusiaismäki - Sininen #14

Pituus 72 metriä. Par 3

Väylä 15: Kusiaismäki - Sininen #15

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 16: Kusiaismäki - Sininen #16

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 17: Kusiaismäki - Sininen #17

Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 18: Kusiaismäki - Sininen #18

Pituus 92 metriä. Par 3

8 arvostelua radalle “Kusiaismäen frisbeegolfrata

    Saarijärven kaupungissa Kusiaismäen hiihtokeskuksen ja hyppyrimäen vieressä Kusiaismäen frisbeegolfrata. Pelattu erikseen kaksi alueen rataa:

    Blue-rata, 19-väylää, 1662m ja A1-luokitus. Kiekon perässä kävelyä 4080m.

    Red-rata, 21-väylää, 2169m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä kävelyä 6160m. Molemmat radat pelattu 26.5.2021. Arvointi pohjautuu ensin pelattuun Blue-rataan, johon täydennyksenä red-radan juttuja.

    Paljon korkeuseroja sisältäneen blue-radan kiertäminen kävi mukavasta kuntoilusta. Väylät kuntopolun reunustalla ja metikössä olivat vaihtelevia ja lyhyitä, ei oltu menty yli siitä mistä aita yleensä matalin eli, jotta olisi seurattu pelkkää kuntopolkua väylien osalta. Heittotilaa oli yleensä oikein mukavasti myös metikössä mitä tällainen epätarkka paikaltaan kiekon viskoja arvostaa isosti. Siirtymät lyhyet.

    Heittopaikkaopasteet ja next tee -kyltit asianmukaiset. Penkkejä mukavasti ja erityismaininta rakenteiden puolesta tupakoitsijoita varten tehdyistä tuhkiksista, niin harvemmin radoilla kuitenkaan näkee.

    Rakenteissa olisi jossain määrin petraamisen varaa. Hieman tuli blue-radalla sellainen fiilis, jotta rata on kasattu kokoon ylijäämätarpeista mitä on mistäkin kiinni saatu ja laitettu radalle. Korit olivat osittain dgp-laatua, mutta hyvin paljon oli myös omametallipaja.comin rakentamia koreja. Heittopaikat myös vaihtelivat tasoltaan melkoisesti. Välillä hätäisesti maahan sutaistuja mattotilkkuja, välillä ihan kelvollisia ja riittävän isoja heittopaikkoja ja välillä taas turhan kapeita pitkällä hapsulla varustettuja nurmimattoja. Kaikki korit ja heittopaikat ajoivat kuitenkin ihan asiansa, vaikka aika sekava vaikutelma siltä osin tulikin.

    Infokartta löytyi blue-radan lähdöstä, mutta siitä ei ollut enää opastetta eteenpäin red-radalle mikä piti sitten paikalliselta alkuasukkaalta kysäistä. Löytökiekkolaatikko oli, muttei tietenkään lukittavaa mallia. Märkää oli monessa kohdin ja voisi ehkä hakkeen lisääminen pahimpiin paikkoihin auttaa. 8-väylän heittopaikka sillan päällä mikä hieman hämäävä ja siltä osin tuli käveltyä harhaan, kun ei tajunnut next tee -kyltin osoittavan juurikin sillalle.

    Laskettelukeskuksen mailla kiertäneen Blue-radan vieressä hieman pidempi Red-rata joilla 8 yhteistä heittopaikkaa/väylää, joten kahdesta täysin erilaisesta radasta ei ole kyse. Blue-rata on hyvä kokonaisuus missä itse väylät ja korkeuserot ovat ehdottomasti radan parasta antia. Kuten yllä mainittua, niin radan rakenteissa kuitenkin reilusti parannettavaa ja se madaltaa hieman omaakin arvosanaa.

    4/5 ( Blue-rata )

    Red-rata sisälsi hurjasti korkeuseroja, joten rankasta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät olivat vaihtelevia ja pidempiä kuin Blue-radalla. Siirtymät lyhyet, muutama pidempi joukossa, kuten 11 – 12. Koko Kusiaismäen ehdottomasti komein väylä oli heti 1-väylä minkä jyrkkä ylämäki otti heti alkuun luulot pois, mutta ylhäällä avautuivat sitten oikein komeat maisemat.

    Heittopaikkaopasteet kunnossa ja heti ykkösellä varoitettiin hienosti reitillä olevista käärmeistä, onneksi yhtään ei näkynyt. Infokartta hyvä ja korit nuolineen Red-radalla lähes kokonaan dgp-tasoa suuntanuolineen. Heittopaikkojen taso vaihteli, välillä lavetit suorastaan heiluivat ja joustivat heittäjän alla…

    Mutta… ei tämä Red-rata sytyttänyt tätä heittäjää. Next tee -kylttejä oli, mutta esim. ykköseltä kakkoselle sai sitten heitellä arpanoppaa moneen kertaan, jotta minne lie olisi pitänytkään mennä. Samat heittopaikat Blue-radan kanssa peräti kahdeksalla väylällä ja nämä väylätkin pääosin samanmittaisia. Penkkejä oli Blue-radan kanssa yhteisiä, muttei yhtään Red-radan omilla väylillä. 4-väylälle kuljettiin suoraan Blue 19:n läpi… jep! Lisäksi 20-väylä ristesi pahasti Blue 19:n kanssa ( näillä kahdella sama kori ) eikä heittopaikalta nähnyt sillalle oliko siellä heittäjiä eikä satunnainen turisti tajunnut sitä edes katsoa. 20-väylä oli vielä kaiken lisäksi kokonaan merkkaamatta opasteilla. 21-väylän löytämiseen kaivoin taas arpanopat esiin ja onneksi olivat nopat niin hyvässä iskussa, jotta muutaman heiton jälkeen alkoi tilanne onneksi hahmottumaan paremmin.

    19-väylä oli tavallaan oikein hieno maisemiltaan juurikin, mutta… mietin vain, jotta onko jo liian jyrkkä ja vaikea alamäki edes pro-pelaajille… jotenkin tuntuu, että väylä on aivan turha, kun miettii kuinka jyrkkä, kapea ja pitkä se on. 14-väylältä siirtymä 15-väylälle oli oikea miinojen miina. Korinuoli näytti hieman harhaan ja seuraava next tee -kyltti rinteessä sijaitsevan polun varrella sen verran kaukana, jotta itse tallustelin hyvän tovin kuntopolkua eteenpäin, kunnes tajusin kävelleeni harhaan. Sadattelujen kera takaisin ja ihmettelemään huonoa opastusta.

    Jep! Paikallinen alkuasukas sanoi, jotta vain 4-5 väylää on samoja Blue-radan kanssa. Jos olisin tiennyt, että peräti 8-väylää olikin samoja, niin en olisi enää Red-rataa lähtenyt Bluen jälkeen erikseen kiertämään. Red-rata ei tarjoa tällä hetkellä mitään järkevää elämystä kenellekään, yhtään pelaajaa en lenkillä nähnyt, kun Blue oli kerännyt pelaajia enemmänkin. Liekö Red vielä kehitysvaiheessa, kun puuttui penkkejä ja opasteet osin onnettomat, mene ja tiedä… Siirtymät olivat pelkillä Red-väylillä turhan pitkiä eikä väylät mitään kovin erikoista elämystä tarjonneet pidempien väyläpituuksien lisäksi. Jotenkin sellainen turhautunut fiilis tuli Red-rataa kiertäessä. Tulipahan kavuttua Kusiaismäen rinteitä yli 10 km edestä, joten voi sanoa kyllä, jotta kuntoiltua todellakin tuli ja onneksi Blue-rata oli hyvä.

    2/5 ( Red-rata )

    3/5 ( Kokonaisarvosana Blue + Red )

    Heinäkuussa 2016 opasteet oli kyllä ihan ok, mutta tällaiselle normipelaajalle rata oli erittäin haastava.
    Varsinkin radan jälkimmäisellä puoliskolla oli useita kapeita alaspäin viettäviä kapeita väyliä joissa puskat nielivät kiekot tehokkaasti. Erityismaininnan ansaitsee väylä 17, kapea alamäkiväylä jossa rännin vasemmalla puolella alkoi välittömästi suo, ei kiva paikka hakea kiekkoja. Väylä 18 jonka oikealla puolella oli läpitunkematon ryteikkö (sinne jäi yksi Valkyrie) ja viimeinen väylä 20, eli 240 metrinen par 4 joka lähtee laskettelurinteen päältä (sick). Ylhäältä katsottuna väylä on riittävän leveä ja reunojen heinikkokin aika matalaa, mutta silmä pettää.
    Sinänsä kivaa heittää 150 metrin avauksia alamäkeen, mutta ei niin kivaa jos kiekot hukkuu saman tien. Sinne jäi 2 mun lempi tiipparia, jos joku joskus löytää niin otan mielelläni takaisin (kiekoissa on yhteystiedot) Toinen karkasi vähän vasemmalle ja toinen oikealle =)

    Maaston jäljistä saattoi päätellä että suurin osa pelaajista on lopettanut pelaamisen jo ensimmäisen kymmenen väylän jälkeen, jotka ovatkin suurimmalta osin oikein mukavia väyliä, joskin korkeuserot ovat suuria ja helpottaa kovasti jos on kaveri spottaamassa kiekkoja. Varsinkin väylä 7 tarjoaa haastetta, 145 metrinen par kolmonen jonka tiiboxi on puiden latvojen tasalla ja kori kapean rännin päässä mäen alla.

    Sen sijaan harjoittelukenttä saa ison plussan, yksi parhaista heittojen harjoittelupaikoista joita on tullut vastaan. Tilaa on riittävästi ja kentälle mahtuu aina heittämään.

Vastaa