"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Kolin frisbeegolfrata

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Kolin kansallismaisemissa 9-väyläinen frisbeegolfrata. Rata sijaitsee Loma-Kolin rinteiden vieressä haastavassa maastossa. Radalla on paljon korkeuseroja; ylöspäin iskettäviä ja alaspäin leijutettavia väyliä

Lue lisää

Kolin kansallispuistossa 9-väyläinen metsärata. Tarkempi kartta löytyy täältä.

Ajankohtaista

26.03.2010
Moikka maailma!
Tervetuloa blogiin FGR.fi -blogit. Tämä on ensimmäinen artikkeli. Muokkaa sitä tai poista se ja voit aloittaa muokkaamisen!

Radan tiedot

  • Osoite

    Loma-Kolin holleilla
    Lieksa


  • rata kartalla

  • Perustettu

  • Korit

    Amexpo

  • Väylien määrä

    9

  • Heittopaikat

    Kivituhka

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Ei ylläpitoa

  • Ratamestari

    Matti Lehti

  • Suunnittelija

    Tony Sheng, Matti Lehti

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Kolin frisbeegolfrata, Koli

Väylä 1: Koli #1

Pituus 45 metriä. Par 3

korkeusero -2

Väylä 2: Koli #2

Pituus 65 metriä. Par 3

korkeusero +10

Väylä 3: Koli #3

Pituus 70 metriä. Par 3

korkeusero -3

Väylä 4: Koli #4

Pituus 60 metriä. Par 3

korkeusero +14

Väylä 5: Koli #5

Pituus 105 metriä. Par 3

korkeusero -2

Väylä 6: Koli #6

Pituus 80 metriä. Par 4

korkeusero +12

Väylä 7: Koli #7

Pituus 145 metriä. Par 4

korkeusero -29

Väylä 8: Koli #8

Pituus 75 metriä. Par 3

korkeusero -11

Väylä 9: Koli #9

Pituus 80 metriä. Par 3

korkeusero 0

7 arvostelua radalle “Kolin frisbeegolfrata

    Lieksan kaupungissa Loma-Kolin lähellä Kolin frisbeegolfrata. Radalla pituutta 9-väylää, 725m ja B2-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 2070m. Pelattu 23.7.2021.

    Loma-Kolin rata sisälsi runsaasti korkeuseroja, joten oikein hyvästä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät hyvin vaihtelevia eikä millään mittarilla mitattuna helppoja väyliä. Löytyi ylä- ja alamäkeä sekä kaarroksia moneen suuntaan. Monia mukavia väyliä, joista ehkä nro 3 oli miellyttävin, alas vasemmalle kaartuva puukujaväylä. Nro 7 oli myös aika mielenkiintoinen alamäkeen heitetty väylä, mutta samalla radan vaikein. Maasto erittäin miellyttävää kuivaa mäntykangasmetsää mistä pääosin kiekot löytyvät mukavasti, tosin kivien koloihin saattaa kiekko joskus sukeltaa… muutoin kivet/kalliot maisemallisesti erittäin hyvät.

    Rata löytyy hyvin fgr:n ”rata kartalla” -navipisteen avulla. P-paikka kolmelle autolle on n. 100 ennen radan alkua oikealla puolella tietä. Alussa pikkiriikkinen ratakartta. Heittopaikkaopasteet kohtalaisessa kunnossa, tosin heittosuuntaa kuvaavia pikkukuvia olisi kyllä kovasti kaivannut. Seppo-korit hyvässä kunnossa.

    Mutta… radassa oli paljon hyvää visuaalisesti ja väyläsuunnittelun puolella, mutta ikävästi sitten niitä huonojakin puolia. Heittopaikat kivituhkaa ja isosti montulla. Väylien turvallisuus retuperällä. Liian monet väylät liian lähekkäin. Esim. 2 ja 3 sekä 6 ja 7 korit ja heittopaikat aivan liian likellä toisiinsa nähden. Ja vaikka tilaa olisi ollut jopa muillekin jaettavaksi, niin tietenkin nro 5 ja 7 oli laitettu risteämään keskenään… auts! Next tee -kylttejä ei yhtään kappaletta ja heittopaikkoja saikin aika huolella etsiä ja arpoa. Seiskan kori isosti vääntynyt, miten lie noin päässytkin käymään… Useammalla väylällä hienoista karsimisen tarvetta, sillä runsas kasvillisuus piti huolen siitä, että heittolinjoja piti vähän turhankin paljon tuumailla, erityisesti nro 8 ongelmallinen. Sokkoväyliä liikaa.

    Loma-Kolin rata oli mukava, hyvin korkeuseroja sisältänyt rata. Väylät mukavia pelata ja visuaalinen vaikutelma hyvä kivikkoineen ja korkeuseroineen. Rakenteiden ja turvallisuuden puutteet olivat kuitenkin turhan isoja, jotta kokemus olisi noussut mitenkään kovin kummoiseksi kuitenkaan. Maastoon saisi rakenteet uusimalla ja paremmalla väyläsuunnittelulla helposti 5/5 kenties 9-väyläisen tai pidemmänkin radan. Jos maan omistuskysymykset eivät nouse esteeksi, niin tilaa tosiaan on, vaikka muille jakaa!

    Rata oli ihan kiva keskitason kokemus. Voisi pelata joskus myöhemminkin, mutta kiire sellaisen uudelleenpelaamissuunnitelman oikeaan toteutukseen on aika kaukana todellisuudesta.

    3/5

    Ratakartta oli omituinen ja opasteet ”omalaatuiset”, mutta tykkäsin radasta kovasti. Tällä radalla oppii heittämään ylämäkeen kovia suoria heittoja ja lisäksi alamäkiliidättelyä löytyy myös. Väylät ovat melko lyhyitä, joten birdien pelaaminen on mahdollista useimmilla väylillä vaikkei ammattitason pelaaja olisikaan. Heittoalustat ovat huonot: lyhyet ja epätasaiset, joten pitkät vauhdinotot saa unohtaa.

    Erityismainintana 7-väylä, joka on mahtava liidättelyväylä. Suosittelen valitsemaan väylälle mahdollisimman kirkkaanväristä kiekkoa, sillä minulla ainakin kakkosheitto tahtoi feidata monta kertaa ison alamäen vasemmalle kivikkoon, josta kiekkoa sai etsiä hyvän aikaa.

    Yhdeksän väylää näin hienoja maisemia tuntuu liian vähältä, mutta nämäkin väylät tarjoavat mahdollisuuden käyttää monipuolisesti erilaisia heittoja.

    Hyvä rata! Miinuksena väylä opasteiden ja karttojen puuttuminen. Välillä oli ihan hukassa että minne pitää mennä. Lisäksi heittoalustoiden puuttuminen. Muutamalla väylällä tosi epätasainen alusta ja vauhdillisia heittoja ei niissä kyllä tekisi mieli tehdä. Mutta muuten itse rata mielenkiintoinen ja mukavasti korkeuseroja.

    Mukavan monipuolinen, mutta myös aloittelijaystävällinen rata. Pitkä miinus opasteiden puutteesta, sekä tiiden ja korien merkkaamattomuudesta. Ratakartta ja opasteet radan alkuun olisivat myös paikallaan. Päällimmäisenä hyvät fiilikset!

Vastaa