"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Kirjurinluodon frisbeegolfpuisto

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Kirjurin frisbeegolfpuisto on upeaan puistomaastoon sijoittuva rata Porin Kirjurinluodolla ja sen lähimaastossa, aivan kaupungin keskustan tuntumassa, "porilaisten olohuoneessa". Rata on päivitetty kaudelle 2019 muutamalla uudella väylällä. Muutama vanha väylä jäi Pormestarinluodon puolella varhaiskasvatuksen rakennusten alle, joten radalle vallattiin hieman uutta aluetta käyttöön.

Lue lisää

Kirjurin frisbeegolfpuisto on upeaan puistomaastoon sijoittuva rata Porin Kirjurinluodolla ja sen lähimaastossa, aivan kaupungin keskustan tuntumassa, ”porilaisten olohuoneessa”.

21 väyläinen, laajalle 19 hehtaarin alueelle sijoittuva rata on kokonaisuudessaan helppokulkuisessa hoidetussa puistomaastossa. Rata muodostaa yhtenäisen lenkin ja radan kierto sujuu luontevasti. Pitkiä siirtymiä ole, vaikka Kokemäenjoki ylitetään välillä kävelysiltaa pitkin. Toisaalta joki jakaa radan myös kahteen pienempään itsenäiseen lenkkiin ja näiden mukaan radan numerointikin on nimetty A ja P lenkkiin.

Avoimen ja helppokulkuisen maastonsa ansiosta rata sopii erinomaisesti aloittelijoille, mutta haasteidensa vuoksi myös kilpakentäksi lajin aktiiviharrastajille. Radan par on 66. Väylien pituudet vaihtelevat 66-233 metriin.
Radalla on monipuolisia väyliä, joille puiston puut ja pensaat, sekä useat vesiesteet luovat vaikeusastetta. aloittelijalle riittää pelattavaa, vaikka jättäisikin pahimmat vesiväylät väliin. Turvallisesti vesiesteen ylittämistä pääsee kokeilemaan radalle vartavasten rakennetun bunkkerin kanssa, väylällä P6.
Radan puistoalueesta huolehtii Porin kaupungin puistotoimi, joka mm. leikkaa nurmikot säännöllisesti.

Liitokiekkoseura mustavaris päivystää radalla aktiivisesti ja järjestää harrastustoimintaa, mm. viikkokisoja säännöllisesti läpi vuoden.

Osa radasta sijaitsee Delta Arenan alueella, missä järjestetään joka vuosi suuria yleisötapahtumia, kuten Pori Jazz festivaalit heinäkuun puolivälissä. Vilkkaimman festarikauden aikana osa radasta ei ole käytössä, vaan korit ja opasteet kerätään varastoon. Vuonna 2010 väylät A5-A9 ovat pois käytöstä 10.7.-10.8.

Turvallisuus

Koska rata sijaitsee ”porilaisten olohuoneessa” ja puistossa liikkuu paljon ulkoilijoita, on radan suunnittelussa kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen. Rataa varten on löydetty hienoja alueita, jotka ovat vähällä käytöllä, mutta sopivat erinomaisesti radan tarpeisiin.

Pelaajien on oltava aina huolellisia turvallisuuden kanssa, mutta muutamilla väylillä on syytä tarkistaa erityisen huolellisesti, että väylän alue on vapaa ennen avausheittoja. Väylät ovat A1, P9 ja P10.

Historia
Alueelle oli haaveiltu rataa jo monet vuodet, mutta vuonna 2007 radan suunnittelu aloitettiin todenteolla yhteistyössä Porin kaupungin vapaa-aikaviraston ja puistotoimen kanssa. Kahden vuoden huolellisen suunnittelun ja rakentamisen tuloksena rata avattiin toukokuussa 2009, kauden ensimmäisen SM osaturnauksen toimiessa avajaistapahtumana. Kisassa tehtiin silloinen SM turnausten osallistujaennätys, 138 pelaajaa. Ensimmäiset kisan ulkopuoliset käyttäjät odottelivat kärsimättöminä finaalien päättymistä, päästäkseen radalle.

Kiekkomyynti
Porin seudun matkailu Oy:llä, Maisalla, on Kirjurinluodolla infopiste, joka on radan lähin kiekkokauppa. Infopiste sijaitsee puiston keskellä, Pelle Hermannin leikkipuiston kupeessa. Samassa paikassa on myös kahvila, koski ja wc:t. Tänne on lyhyin matka väylän A2 korilta.

Palvelut
Porin keskusta monipuolisine majoitus- sekä ruokailu- ja ravintolapalveluineen on muutaman minuutin matkan päässä radalta.

Paikoitus
Paikoitustilaa on mm. Radan molempien lenkkien alkupäiden läheisyydessä. A1:n lähellä, Arenan sisääntulon kohdalla. P1:n vieressä koulun parkkipaikalla.

Väyläkuvaukset
Koska Porin rata koostuu A- ja P-lenkistä, on väyläkuvauksien järjestystä hieman avattava. Perinteisesti aloitetaan pelaamalla väylä A1-A3, joiden jälkeen ylitetään joku ja pelataan P-lenkki kokonaisuudessaan ja vasta lopuksi pelataan väylät A4-A9.

Ajankohtaista

07.05.2010
Kirjurin ratamuutoksia 2010
Kirjurin frisbeegolfpuistoa parannellaan palvelemaan entistä paremmin huipputason frisbeegolfia Porissa. Käsittelyn jälkeen rata ... Lue lisää

26.03.2010
Moikka maailma!
Tervetuloa blogiin FGR.fi -blogit. Tämä on ensimmäinen artikkeli. Muokkaa sitä tai poista se ja voit aloittaa muokkaamisen!

Radan tiedot

  • Osoite

    Pormestarinpolku
    28100 Pori


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2009

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Mikko Järvinen

  • Suunnittelija

    Marko Timonen, Mikko Järvinen, Jussi Meresmaa

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

    Porin Seudun Matkailu Oy
    Yrjönkatu 17 28100 PORI

    Intersport Pori
    Yrjönkatu 14 28100 PORI puh. 02-6305230

Väyläkuvaukset

Kirjurinluodon frisbeegolfpuisto, Pori

17 arvostelua radalle “Kirjurinluodon frisbeegolfpuisto

    Todella toimiva kokonaisuus. Lämpiminä kesäiltoina usein pientä ruuhkaa, joten varaa tarpeeksi aikaa kierrokselle. Radalle mahtuu pari kapeaa ränniä ja pari vaarallista jokirastia. Pääsääntöisesti kuitenkin avoimen maaston ratoja, joissa monta ”oikeata” tapaa päästä korille.
    Protip: Ei kannata mennä kahlaamaan veteen kiekkoa etsimään, kuulemma melkoisen täynnä huumeneuloja.

    Tätä on kesäkausi kierretty lähes päivittäin. Silti jaksaa lähteä aina uudestaan.

    Vesi tekee mukavasti jännitettä p1/p10/p11/p12 sekä a3 -radoilla. On hysse/anhysse radat p2/p3. Pitkiä siivuja a1 ja p9/10. Tiukkoja väyliä a4/7 jne.
    Maisemat ja ympäristö upeat.

    Vesistöissä ei onneksi huumeneuloja ole, mutta p1 ja p12 vedet ovat kyllä niin paskaisia, että varusteiden valinta sen mukaan.
    Muksut naaranneet kiekkoja näistä keväisin kymmenittäin.
    Upea rata, tänään taas kissoille!

    Kaikkeen täällä nähtyyn hehkutukseen nähden pettymys. Hieno väylä, joo. Mutta. Pitkiä siirtymiä, paskoja opasteita, huonokuntoisia tiimattoja, nokkosia, muita ihmisiä ja toisiaan toistavia väyliä. Loppujen lopuksi kun on löytänyt kaikki väylät ja viskellyt ne läpi, niin olo on turhautunut.

    Tässä ongelmana oli totta kai kovat odotukset, eikä rata huono ole. Se ei vaan ole niin hyvä, kuin sen annetaan ymmärtää olevan. Käyn kyllä heittämässä tämän uudestaan, jos lähistöllä käyn, mutten pelkästään tämän radan takia istu puoltatoista tuntia autossa, kun kerran Lausteelle on matkaa kymmenen minuuttia ja siellä pääsee samalla tavalla kiskomaan kättä irti, mutta sillä erolla, että tilaa on vähemmän ja vaihtelua saa metsäväylistä.

    Kovat odotukset, pieni pettymys, loppujen lopuksi hyvä rata. 3/5.

    Hieno kokonaisuus kaikkineen, vaikkakin ensikertalaisena haastava kulkea oikeaoppisesti väylältä väylälle, aikaa tuhraantuu reilusti. Opasteet ei niin selkeitä, tiit ei näy koreilta yms., next tee-merkinnät… No ei edes puhuta niistä… Tiit, no kyllähän niiltä paikoiltaan hyvä on heittää 😉 Hieno päästellä säästelemättä pitkää siivua, hurjia metrilukemia mutta pelattavissa par tulokseen hyvillä onnistumisilla, lyhyemmät väylät suo kivoja birdie mahdollisuuksiakin. Sellainen, jonka mieluusti kiertää uudelleenkin vaikka ajomatkaa kertyy.

    Muutamia todella upeita puistoväyliä, muutama ei-niin-upea väylä ja paljon peruskivoja väyliä. A-puolella aivan liikaa suorastaan väkinäisiä ratkaisuja ja tämä jättää A-puolesta vähemmän nautittavan tunnelman. A4 ja A5 tuntui ensikertalaisesta suorastaan surkeilta väyliltä. Useilla A-puolen välillä myös täysin tarpeettoman tuntuisia tuplamandoja. Mandot eivät blokkaa mitään heittolinjoja, eivätkä toisaalta edes vaikeuta peliäkään. P-puolella harmittamaan jäivät lähinnä P2 väylän väkinäisyys ja se ettei P4:sta voinut pelata (on suljettu, syy ymmärrettävä). Muuten P-rata tuntui omasta mielestäni oikein hienolta.

    Uusi P4 näytti olevan vailla opasteita. P1:n alussa olevan ratakartan voisi laittaa uuteen uskoon tai edes liimata siihen ilmoituksen, että P5 ja P6 ovat poissa ja P4 on muuttanut paikkaa tyystin (lähtee läheltä pyörätietä P3:n korista päinvastaiseen suuntaan kuin vanha P4.
    Muuten kyllä mukava rata!

Vastaa