"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Keinukallio

Radan kuvaus

Ei pelattavissa talvella

Keinukallion frisbeegolfrata, "Keinari", "Keinis", "Sherwood". Kaudella 2019 kokonaan uudistettu haastava 18 väyläinen rata, joka tarjoaa sekä pitkiä avonaisia peltoväyliä että tiukkoja metsäväyliä. Ykköstiin vierestä löytyy kolme puttikoria sekä noin 100 metrin range.

Lue lisää

Radan ja seuran viimeisimmät kuulumiset löydät https://fgck.net/
sekä seuran Facebook-ryhmästä.

TAUSTATIETOA

Kesällä 2007 perustettu rata sijaitsi alunperin vanhan laskettelurinteen ympäristössä, josta johtuen osalla väylistä oli huimia korkeuseroja.

Loppuvuodesta 2010 radalle perustettiin uusi seura Frisbeegolf Club Keinukallio. Lisää tietoja seurasta seuran facebook-sivuilta.

Seuran aloittaessa radalla oli 9 väylää jotka olivat päässeet kasvamaan jo pahasti umpeen. Aktiivisella talkootoiminnalla kunnostettiin vanhat väylät pelikuntoon, mutta jo pian alettiin haaveilla laajemmasta uudistuksesta. Osa vanhoista suosikkiväylistä jäi käyttöön ja uusia suunniteltiin, ensin 12-13 väylän laajennuksella ja lopulta kesän 2013 aikana täydet 18 väylää näki päivänvalon.

Kaudella 2019 rata koki täyden uudistumisen, eikä alkuperäiset klassikkoväylät ole valitettavasti enää pelattavissa.

Keinukallion radalla ei ole talviylläpitoa.

 

 

Radan tiedot

  • Osoite

    Keinukalliontie 47
    04250 Kerava


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2007

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Petri Koivunen

  • Suunnittelija

    Seppo Paju

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei pelattavissa

Väyläkuvaukset

Keinukallio

Ratakartta

Väylä 1: Etupelto, osa 1

Pituus 189 metriä. Par 4

Pelottava peltoaloitus, OB-tikuilla molemilta puolilta koristeltu par 4. Midarilla tarkasti heitellen pääsee par tulokseen, mutta jos kiekkoa puristaa liikaa on mahdollisuus aloittaa kierros tosi isolla plussalla. Kiekon joutuessa vapautusalueelle jatketaan pelaamista kuten OB-virheestä, mutta rangaistusta ei tule.

Väylä 2: Jyrkänne

Pituus 103 metriä. Par 3

Jyrkänteeltä alas ison kiven päällä olevaa koria kohti liidättäen. Poistuminen tiilta takavasemmalle polulle, ei suoraan jyrkänteeltä alas pää edellä.

Väylä 3: Fore

Pituus 117 metriä. Par 3

Sivuttaisrinteessä lievään alamäkeen oleva puiden reunustama par 3. Liian korkeat heitot pääsevät feidaamaan kauas, pahimmillaan väylälle 7 asti.

Väylä 4: Kelo

Pituus 65 metriä. Par 3

Lyhyt metsäpilli, helppo heittää pitkäksi jos avaus osuu ikkunaan. Korotettu kori on kummun takana suojassa, mutta sen yläpanta näkyy tiille. Radan lyhyin väylä.

Väylä 5: Etupelto, osa 2

Pituus 224 metriä. Par 4

Takaisin pellolle. OB tikkuja tarjolla alussa oikealla (yhteinen väylän 1 kanssa), oikealla alhaalla oleva oja (väylän 18 suunnalla), sekä väylien 5 ja 17 välillä. Kori on siirtynyt vuonna 2021 hieman aiempaa helpompaan paikkaan, samalla rollien riski on pienentynyt ja väylä lyheni 12 metriä. Väylälle on tullut myös hazard alue, jokaisesta sille joutuneesta heitoista palkitaan yhdellä rangaistuksella. Seuraava heitto heitetään siitä mihin kiekko jäi, eli hazard alueen sisältä.

Väylä 6: Koivumetsä

Pituus 91 metriä. Par 3

Suora vajaa satametrinen, mutta puut suojaavat koria. Väylältä ulos lipsahtaminen palkitaan ikävällä mörrillä.

Väylä 7: Keskipelto, osa 1

Pituus 145 metriä. Par 3

Haastava par 3 alamäkeen. Alussa metsäpilliä, lopussa peltoaukea. Oikeassa reunassa OB, yhteinen väylän 8 kanssa. Lopussa OB taittuu korin taakse. Koripaikan takana asuinrakennus ja jousiammuntavaara, ei siis ole syytä mennä etsimään pahasti karanneita kiekkoja sieltä asti.

Väylä 8: Keskipelto, osa 2

Pituus 110 metriä. Par 3

Loivaan ylämäkeen täysillä tehoilla. OB:t oikealla ja vasemmalla, mutta tilaa on kuitenkin reilusti.

Väylä 9: Helppo

Pituus 74 metriä. Par 3

Yksi radan helpoimmista väylistä. Heittolinjat löytyvät sekä vasemmalta että oikealta, kori on korotettuna kiven päällä.

Väylä 10: Laakso

Pituus 90 metriä. Par 3

Laakson yli heitettävä väylä tarjoaa helpon pirkkopaikan. Väylää on helpotettu kaudella 2021 siirtämällä koria oikealle. Puttirallien riski on nyt aiempaa pienempi.

Väylä 11: Metsälenkki

Pituus 151 metriä. Par 4

Ratakierroksen ensimmäinen kokonaan metsässä pelattava par 4. Korin on hiukan kummun päällä, jonka seurauksena varomaton lähäri on helppo heittää yllättävän paljon pitkäksi. Huomio, siirtymä väylälle 12 on muuttunut kaudella 2021, väylä 12 on kokonaan uusi!  

Väylä 12: Takapellon käynnistys

Pituus 128 metriä. Par 3

Kaudelle 2021 kokonaan uusi väylä. Helppo liidätys pieneen alamäkeen, vasemmalla ja korin takana tarjolla OB tikutusta.

Väylä 13: Takapellon tunneli

Pituus 208 metriä. Par 4

Heti tiin edessä matala tunneli triplamandolla koristeltuna. Avauksella pitäisi päästä mahdollisimman kauas pellolle. OB-oja oikealla koko matkan, kiemurteleva OB pellolla vasemmalla puolella, lukuisia vapautusalueita pitkin väylää. Jos kiekko joutuu vapautusalueelle jatketaan kuten OB-virheestä, mutta ilman rankkua. Väylän lopussa oikean reunan OB alue kaartuu korin takaa ollen lähimmillään noin 9m päässä korista.

Väylä 14: Par femma

Pituus 276 metriä. Par 5

Radan pisin väylä on kokenut kaudelle 2021 paljon muutoksia. Tarjolla on uusi korinpaikka ja koko matkan vasemmalla kummitteleva OB. Tiiltä saa painaa esteettä 170 metrin avauksen peltomaiseman yli.

Väylä 15: Välipala

Pituus 81 metriä. Par 3

Lyhyt vasemmalle kaartuva alamäkiväylä, korotettu kori kiven päällä.

Väylä 16: Pikkusilta

Pituus 190 metriä. Par 4

Haastava metsäinen par 4. Vasemmalla kuusimetsä, oikealla sekametsä, kumpaankaan ei kannata mennä. Vasemmalla myös hevosaitaus, jonka aidan tolpat ovat OB:n raja. Aitauksesta ei saa pelata.

Väylä 17: Paluu etupellolle

Pituus 123 metriä. Par 3

Alamäkeen peltoaukealle, väylän 7 lyhyempi versio. Vasemmalla hevosaitaus, jonka aidan tolpat ovat OB:n raja. Aitauksesta ei saa pelata. Oikealla väylän 5 kanssa yhteinen OB ja korin takaa löytyy OB-oja.

Väylä 18: Etupelto, osa 3: Metsäsaareke

Pituus 187 metriä. Par 4

Kesällä 2022 päivittynyt väylä, vasen OB on tullut hieman aiempaa lähemmäs eikä ojasta tai puiden takaa joudu enää heittämään. Samalla OB tikut ovat tulleet myös korin taakse, noin 8m korista.

17 arvostelua radalle “Keinukallio

    ”Löysin Ternisi Keinukallion radalta.
    Jussi”
    Pontus: ”Morjens, ok hyvä että löytynyt jännä että sieltä löytyi kun Kokkolassa meni hukkaan🤣🤣 jos ei minkään mukana koskaa kulkeudu tänne suunnalle voit pitää sen!”

    Muutamia hyviä metsäväyliä ja kourallinen hienoja tiipaikkoja. Suurin osa väylistä kuitenkin OB-kepeillä vaikeaksi rajattua savista peltoa, joista puuttuu mielenkiinto. Sateen jälkeen mutaa ja suota riitti. Opasteet monin paikoin huonot, joten ensikertalaisten on syytä pitää ratakartta jatkuvasti käsillä. Pääkaupunkiseudulta löytyy mielestäni huomattavasti parempiakin ratoja. 2/5.

    Keinukallio on nykyisin yksi suosikkejani. Suorastaan loistavat puitteet monipuolisiin heittoihin. Kättä radalla vaaditaan jonkin verran kuin myös malttia ja tarkkuutta. Aloittelijoille toki todella haastava paikka. (niin kuin minulle) Keinaria, kun käy viskomassa muutamat kerrat niin rupeaa muut radat tuntumaan helpolta, joten kehitystä täältä löytää moneen!

    Väylät ovat mielestäni suuniteltu erittäin hyvin ja kaikki tasapainoisesti haastavia. Se että lähtee ensimmäisellä kerralla 0 tulosta hakemaan, niin sen voi unohtaa. Täältä löytyy varmasti haastetta riittäviin ihan kovemmillekkin heittäjille, joten suosittelen harjoittelumieltä ja malttia. Mielestäni erittäin hyvä, että löytyy lähistöltä myös haastavempia ratoja! Ei aina jaksa koluta samoja ”helppoja” ratoja, mistä ei mitään kehitystä ole saatavilla. Siperia opettaa. Positiivista myös, että itse en ole vielä juurikaan ruuhkiin kyseisellä radalla joutunut. Meneppä vaikka hyvänä kesäarkena Ford tai Lemmenlaakso heittämään, niin 50% ajasta menee seisoskeluun.

    Kiitos vain Keravan väelle ynnämuille tästä mainiosta mahdollisuudesta! 🙂

    Todella hyvä kirjoitus ja allekirjoitan tuon kyllä täysin. Itsellä on peli parantunut joka osa-alueella kun rata kokonaisuudessaan siirtyi nykyiselle paikalla. Jopa korotetut korit ovat antaneet puttiin itseluottamusta.

    Radan uusi layout oli tarpeen turvallisuus syistä. Mutta uudet väylät ovat tasoltaan kyllä huonoja näin keskiveroheittäjälle. Missä mielenkiinto ja monimuotoisuus. Pilliä sinne ja tänne kovalla virherankaisulla. Kilpakäyttöön varmaan hyvät mutta harmittaa hukattu potentiaali. Rata oli aiemmin suosikkejani vaan ei enää. Samalta suunnalta löytyy minulle parempia ratoja joten Keinari jää osaltani historiaan. Kommentoin näin rankasti koska on olemassa ratoja joilla suunnittelu palvelee sekä kilpa että harrasteheittäjiä.

    Vastaan tässä itselleni. Annoin Keinukalliolle uuden mahdollisuuden ja vedän sanojani takaisin. Rata on on siis edellen todella vaikea muutaman vuodenkin pelanneelle. Kuitenkin se on huippukunnossa ja nautittava pelattava , koska ylläpitäjät ovat nähneet vaivaa ja väyliä pidetään kunnossa. Näkee että homma otetaan tosissaan. Kiitokset Keravalle.

    Radan väylissä löytyy muutama helmi, joilla onnistuessaan tietää tehneensä todella hyvän suorituksen. Harvassa paikassa saa näin paljon heittää. Esimerkiksi peräkkäin on kaksi yli 200 m mittaista väylää. Tämä on fyysisesti vaativa rata ja mittaa oman tason rankasti. Kärsivällisyys ja nollaaminen ovat paikallaan aina välillä itselläni ainakin kun Keinukallion rataa kiertää.

    Rata on kehittynyt huimasti vuodesta 2012 kun itse kävin ensimmäistä kertaa Keinarin 9-väyläisellä. Nykyinen layout haastaa niin taidollisesti, fyysisesti kuin myös henkisesti. Uusi rata on jo alle vuoden jälkeen hyvässä kunnossa, ja toivottavasti paranee vielä entisestään tulevaisuudessa. Väylät ovat hienoja, haastavia ja niissä on selkeät linjat joita heittää. Metsäväylillä on todella tiheää metsää väylien ulkopuolella ja pelloilla OB-kepit, joten väylällä kannattaa pysyä.

    Rata on hidas pelata erityisesti ruuhka-aikaan. Arki-iltaisin on kierros kestänyt monesti yli 2,5h. Toivottavasti radalle saadaan jossain vaiheessa vaihtoehtoinen layout tai lähialueelle helpompi rata, koska isolle osalle pelaajista rata on liian haastava.

    Kokonaisuudessaan loistava rata. 5-/5

    Uusi layout erittäin hieno ja haastava. Opasteet luonnollisesti paranevat vielä ja varmasti pientä ”siivoamista” mutta se on odotettavaa näin tuoreella radalla. Ei tosin mitään ongelmia löytää väyliä jos jaksaa vähän vilkaista ratakarttaa välillä.

    Fyysisesti raskas rata. Useat, varsinkin par 4 väylät vaativat tarkkaa placement shottia, jotta pääsee birkkua hakemaan.

    Vanha Keinari oli yks inhokki radoista mutta uusi menee yhden heittokerran jälkeen jo suosikkiryhmään.

    Nyt on sitten tosiaan haastava rata. Ei todellakaan mikään rento ”Sunnuntaineppailu” vaan mahd. vähän kamaa kantoon ja kunnolla energiaa mukaan. Eipä oikeastaan yhtäkään ”helppoa” par tulosta korttiin luvassa. Päällimmäisenä itselle jäi vahvasti sellainen kuva, että väylien kanssa on liioiteltu. Monesta väylästä saisi, jopa kaksi haastavaa väylää. Väylät on todella pitkiä ja maasto rankaisee rankalla kädellä epäonnistuneet heitot (en tiedä millaista painajaista kesällä luvassa metsän vihertäessä kun nytkin tuntui ahtaalta). Verrattuna esim. Taliin, Ford DGP tai Varistoon (jotka kaikki todella haastavia) on tämä mielestäni vähintään haastavuudeltaan kertaa kaksi. Vaatii pitkät ja tarkat suorat avaukset ja edistyneen foren, jos meinaa pärjätä ja saada järkevää tulosta. Toivottavasti hamassa tulevaisuudessa rataan lisätään helpompi leiska, mutta mikäli ei niin onneksi Suomessa on muitakin ratoja itseäni varten. Varmasti sopii kuitenkin etevämmille heittäjille, mutta muille en suosittele ainakaan ruuhkatunteina.

    Syyskuussa 2019 avattu uusi layout, jossa kaikki väylät ovat Keravantien pohjoispuolella on edistyneimpiäkin harrastajia taatusti haastava rata. Uusimuotoinen ”Keinari” on siis vasta hiljattain avattu ja paikallinen seura tulee ilmoituksensa mukaan tekemään vielä viimeistelytöitä lisäopasteiden yms. muodossa.

    Kuuden pisimmän väylän keskipituus on ennätyksellisesti yli 210 metriå! Väylien lyhimpäänkin kolmannekseen kuuluvien kuuden väylän keskipituus on selvästi yli 80 metriä eli niissäkään ei vaikkapa puuosumalla kannata jäädä avausheitolla kovin lähelle tiitä…

    Näyttävästi erottuvia väyliä ovat ainakin:
    – uusista 7 metsämäeltä kiinnostavan kapeahkoa väylää alamäkeen pellolle (ylivoimasesti pisin Par 3),
    – 12 ohuiden lehtipuiden välistä matalahkoa linjaa aukealle ja kauas yli peltokumpareen loivaan alamäkeen (Par 4),
    – 16 tiheän havu- ja harvemman lehtipuuston välissä kumpuilevasti kauas vasemmalle loivasti kaartaen (Par 4)
    – sekä vanhoista väylistä säilyneenä tyylikkäänä päätöksenä 18 vasemmalla pitkän suoran lehtipuurivistön ja oikealle OB-rajausten välissä metsäkumpare kiertäen yli peltoniityn (Par 4).

    Tässä uudessa layoutissa väylät on saatu selkeämmin omalle alueelleen ja heittoturvallisuus on kohonnut uudelle tasolle, kun ulkopuolisia pelialueella ulkoilevia ei enää juurikaan ole.

    Keinukallion uusi rata kuorruttaa ensiluokkaisesti Keski-uudenmaan alueen jo varsien messevää ratavalikoimaa!

Vastaa