"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Joutsan frisbeegolfrata

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Pururataa myötäilevä metsärata, jolla pääsee myös vilaukselta ihailemaan järvimaisemia.

Lue lisää

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Tapiontie 3
    19650 Joutsa


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2016

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Joutsan frisbeegolfrata

Väylä 1: Joutsa #1

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 2: Joutsa #2

Pituus 62 metriä. Par 3

Väylä 3: Joutsa #3

Pituus 121 metriä. Par 4

Väylä 4: Joutsa #4

Pituus 56 metriä. Par 3

Väylä 5: Joutsa #5

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 6: Joutsa #6

Pituus 71 metriä. Par 3

Väylä 7: Joutsa #7

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 8: Joutsa #8

Pituus 170 metriä. Par 4

Väylä 9: Joutsa #9

Pituus 77 metriä. Par 3

Väylä 10: Joutsa #10

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 11: Joutsa #11

Pituus 110 metriä. Par 3

Väylä 12: Joutsa #12

Pituus 106 metriä. Par 3

Väylä 13: Joutsa #13

Pituus 105 metriä. Par 3

Väylä 14: Joutsa #14

Pituus 148 metriä. Par 4

Väylä 15: Joutsa #15

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 16: Joutsa #16

Pituus 56 metriä. Par 3

Väylä 17: Joutsa #17

Pituus 124 metriä. Par 4

Väylä 18: Joutsa #18

Pituus 60 metriä. Par 3

8 arvostelua radalle “Joutsan frisbeegolfrata

    Joutsan yhtenäiskoulun, liikuntahallin ja urheilukentän läheisyydessä Joutsan frisbeegolfrata. Pituutta radalla 18-väylää (1644m) ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4900m. Rata pelattu 11.11.2020.

    Joutsan lajissaan hyvin perinteinen metsärata ei kovin kummoisia korkeuseroja sisältänyt, joten kevyen puoleisesta ulkoilusta lopulta kävi radan kiertäminen. Rataan mahtui hyvässä suhteessa niin metsä kuin puhtaita pururataväyliä. Onneksi ei oltu Joutsassa sorrottu ko. ratojen perisyntiin, jotta säästetään tonni ja laitetaan kaikki väylät kulkemaan pururataa pitkin, pointsit siitä! Väylät olivat enimmäkseen tasamaan tekemistä, pari ylämäkeen mennyttä väylää taisi olla ja alaspäin ei taidettu kunnolla mennä kuin kerran. Heittolinjat olivat koko ajan ihan hahmotettavissa. Tasaisen harmaasta väylämassasta ei oikein suosikkiväylää erottunut.

    Väylät olivat kohtalaisen lyhyitä ja, kun siirtymätkin pääosin lyhyitä (hieman pidempi 4 – 5 ja 14 – 15), niin radan kiersi ”normaalia” 18-väyläistä selkeästi nopeammin.

    Radan rakenteet olivat hieman vaihtelevassa kunnossa. Infokarttoja löytyi kaksikin kappaletta hyväkuntoisena. Ensimmäinen oli yhtenäiskoulun parkkipaikan kupeessa urheilukentän päädyssä mistä luuli radan jo merkintöjen mukaan alkavankin. Tarkempi tarkastelu osoitti ettei ko. karttaan oltu kuitenkaan merkattu ko. kartan sijaintia, tämä oli jälkikäteen tussattu karttaan. Lähtöpaikka ja toinen infokartta löytyi kentän toisesta päädystä 400m päässä p-paikalta alikulun jälkeen. Auto tosin parkkiin koulun luokse, lähtöpaikalla ei parkkipaikkoja! Sekava viritys oli tuo karttasekoilu, kun yksi pieni, mutta merkittävä juttu oli unohtunut karttaan merkata.

    Heittopaikat olivat nurmimattoa ja suurimmaksi osaksi suoraan maahan lätkäistynä ja tietenkin hyvin muhkuraisia. Osa oli sitten parempia ja tasaisempia lavetille nostettuna. Heittopaikkaopasteet olivat hyvässä iskussa. Kuten aiemmin jo todettua, niin korien suhteen ratkaisu oli mielenkiintoinen, kun osa oli dgp:tä ja osa prodigya, mutta ajoivat toki mainiosti asiansa. Dgp:ssä oli kori nuolet, muissa ei. Treenikorikin löytyi ennen alikulkua urheilukentän puolelta. Korien suhteen ratamestarin erikoisina nähtiin kahden korin sijoittelu puisen kaapelikelan päälle. Next tee -kylttejä oli periaatteessa ihan riittävästi, mutta ainakin 11 – 12 siirtymä oli oppailua, lisäksi kyltit kovasti kulahtaneet ja olisivat isossa uusimisen tarpeessa.

    Kahdessa kohdin väylät menivät turhan likellä toisiaan. Nelonen ja seitsemäntoista olivat hankalat sillä neloselta tullut heitto eksyy helposti nro 17:n heittopaikalle mitä ei oltu mitenkään suojattu. Sitten nro 8 ja 9 suhteen suunnittelijalla on käynyt todellinen suunnittelumokien klassikko missä ysin heittopaikka on likimain keskellä kasin heittolinjaa, siltä osin kartta ei pidä aivan paikkaansa. ISO vaaran paikka tuollaisenaan! Ysin heittopaikka olisi helposti siirrettävissä muutaman metrin sivummalle tai sitten vahvasti suojattavissa, mutta tuollaisenaan ehdottomasti yksi vaarallisimmista ratkaisuista mitän olen tähän mennessä nähnyt! Lenkkeilijöiden takia spottaus erityisen tärkeää tällä radalla.

    Joutsan rata oli kyllä erikoinen oman arvioinnin kannalta. Näitä ratoja löytyy 13 kappaletta tusinasta, sillä rata oli niin tyypillinen metsä/pururata rata kuin olla ja saattaa, voisi jopa sanoa tylsähköksi. Väylistä ei löytynyt mitään oivaltavaa erikoisuutta. Rakenteissa ja radan turvallisuudessa oli yllä mainittuja merkittäviä puutteita. Mutta… siltikin rataa oli mukava pelata. Vaativuutta oli lyhyistä väylistä huolimatta ja puutteetkaan eivät pelaamisen iloa tällä kertaa vieneet. Rata oli ehjä ja looginen kokonaisuus minkä voisi pelata aivan hyvin joskus uudestaankin. Normaalisti tuollaiset puutteet veisivät arvioinnista pari pykälää pois, nyt ei.

    4/5

    Rata löytyy, kun kävelee urheilupuistosta tien alittavan tunnelin läpi. Heittopaikat löytyivät helposti, opasteita oli riittävästi, ja molemmat oli pidetty oikein kivasti kunnossa (2020).

    Radat olivat aika tavallisia ja helpohkoja, ei suuria innovaatioita, mutta ei myöskään hankaluuksia tai pettymyksiä. Muutaman kerran huonompien heittojen jälkeen kiekkojen perässä sai vähän haahuilla, mutta ei tämä ollut lainkaan hankalimmasta päästä jos muutamaan muuhun näkemääni metsärataan vertaan. Erikoisuutena monet radoista kulkivat lenkkipolkuja pitkin, siinä missä ne yleensä ovat OB. Heittovuorojaan ei tästä huolimatta joutunut odottelemaan, Joutsa kun ei ole kovin ruuhkainen paikka.

    Heitän mielelläni täällä toistekin.

    Kuten yllä jo todettu, karttalinkki vie väärään paikkaan. Auto on järkevintä jättää urheilukentän parkkiin. Siitä pieni siirtyminen kentän ohi ja kierros voi alkaa.

    Väylät ovat monipuolisia ja selkeitä. On avoimempaa linjaa ja sittem tarkempaa osumaa vaativaa heittämistä. Erikoisuus on koreissa: radalla on sekä Discatcherin että Prodigyn koreja lähes vuorotellen.

    Opasteet olivat kunnossa ja radan pelasi nopeasti läpi. Ratakartaa ei tarvinnut tiirailla kännykästä kierroksen aikana ollenkaan.

    Kokonaisuuten hyvä ja pelattava rata. Kannattaa poiketa pelaamaan. Nykymuodossaan 3,5/5.

    Mukava ja monipuolinen metsärata, siirtymiltä löytyi hyvin opasteita, ei tarvinnut kuin kerran kaivaa ratakartta esiin. Hieman ihmettelyä aiheuttaa, että puolet väylien koreista on DGP ja puolet Prodigyä, pelillisesti ei haitaksi kuitenkaan.

    Olisikohan ollut väylä 8 ja 9, jossa oli hieman omituisesti seuraavan väylän lähtöpaikka ns. keskellä edellistä väylää. Näköyhteys on toki lähtöpaikoilta toisille, mutta voi aiheuttaa vaaratilanteita.

    Erityisesti tykkäsin jokaisesta par 4 väylästä, ne olivat oikein hyviä.

    Vahva 4/5 radalle.

    Ihan toimiva metsärata.

    Ratakartta ja osoite vähän harhaanjohtavia; parkkipaikka on urheilukentän toisessa päässä oleva urheilukentän parkkipaikka, parkkipaikan osoite Tapiontie (joka on osittain kevyen liikenteen väylä, kulku seuraavasta risteyksestä Metsätietä?), Pertunmaantie 133 on ison maantien osoite, maantieltä ei pääse kääntymään tuossa mihinkään. Tuo ratakartta löytyy tuolta urheilukentän parkkipaikalta, ja aiheuttaa lievää hämmennystä ”i” -merkinnän suhteen, joskin kartta löytyy uudestaan myös ”i” -merkinnän kohdasta.

    Kunhan tuosta sekoilusta on selvitty, niin itse radalla on puitteet kunnossa, tiit, korit ja väyläopasteet hyvät. Opasteita väylien välilläkin jonkun verran oli, itselläni oli mukana paikallisopas joten ihan joka välissä en tarkasti tarkkaillut.

    Väylät sellaista perustekemistä. Ei oikeastaan mitään kovin huonoja väyliä, joskaan ei mitään älyttömän hienoa, vaan keskimäärin hyviä perusväyliä. Vaihtelevan muotoisia ja pituisia, ylä- ja alamäkiä, osa avoimemmassa kangasmetsässä ja osa vähän pusikoisemmassa sekametsässä. Osa väylistä heitetään kuntopolkuja pitkin, mutta sokkopaikkoja ei onneksi ole. Mandoilla on otettu muutamia ei-toivottuja heittolinjoja pois turvallisuus- ja muista syistä.

    Heinä-elokuun vaihteessa alueella oli jonkun verran marjastajia, jotka maastoutuvat puskiin aika hyvin, joten tarkkuutta vaaditaan kuntopolulla liikkujien varomisen lisäksi. Jostain syystä marjastajia ei myöskään koske liikennesäännöt ja siellä oli myös autoja seassa, joten niidenkin kanssa kannattaa olla varovainen.

    Yhteenvetona, hyvä, toimiva ja siisti metsärata.

Vastaa