Rysätie 21
49210 Pyhtää
2010
DiscGolfPark-maalikori
20
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Hiekkakuopparata
Viikoittainen
Miika Hoppania
Kaj Rantamo ja Miika Hoppania
ilmainen
Harjoituskori(t)
Ei tiedossa
Pituus 135 metriä. Par 3
Pituus 70 metriä. Par 3
Pituus 70 metriä. Par 3
Pituus 91 metriä. Par 3
Pituus 155 metriä. Par 4
Pituus 60 metriä. Par 3
Pituus 195 metriä. Par 4
Pituus 96 metriä. Par 3
Pituus 96 metriä. Par 3
Pituus 82 metriä. Par 3
Pituus 128 metriä. Par 3
Pituus 112 metriä. Par 3
Pituus 178 metriä. Par 4
Pituus 93 metriä. Par 3
Pituus 77 metriä. Par 3
Pituus 126 metriä. Par 3
Pituus 72 metriä. Par 3
Pituus 92 metriä. Par 3
Pituus 141 metriä. Par 4
Pituus 173 metriä. Par 4
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Kiinnostavasti korkeuseroja sisältävä rata vanhan metsittyneen hiekkakuopan liikunta-alueella. Kiekot löytyvät nopsasti ja maasto on vedetöntä. Hyvät heittoalustat. Muutamat väylät samankaltaisia, esim. väylät 15 ja 16 ylittävät vain hiekkakenttää. Löytyy muutama lyhempi väylä ja onneksi useita pitkiä väyliä haastamaan eri taitotasoja!
Pyhtään kunnassa Huutjärven frisbeegolfrata. Pituutta radalla 21-väylää (2295m) ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 5100m. Pelattu 15.10.2020.
Huutjärven hiekkakuopparata ei kovin isoja korkeuseroja ylämäkien muodossa sisältänyt, joten reippaasta ulkoilusta kävi, ihan kuntoilun puolelle ei 5km kävelystä huolimatta päästy. Pääosin väylät olivat aika tasaisia, mutta joitakin ylä- ja alamäkiäkin oli joukkoon kuitenkin saatu. Välillä oli oikein kunnolla tilaa liidättää kiekkoa ( nro 15 ja 16 ) mikä tällaiselle aloittelijalle hieno asia, ettei aina puut ahdistele joka väylällä. Väylät olivat monipuolisia ja teknisesti haastavia ja monesti pituuttakin riitti vaikka muille jakaa. Väylät sijaitsivat hyvin tiiviillä alueella, joten siirtymät olivat lyhyitä.
Radan ehdottomiin hyviin puoliin kuului maaston kuivuus myös rankkojen sateiden jäljiltä, vedenpitäville kengille harvoin tarvetta eikä mutavelliä tarvitse varoa yhdelläkään väylällä koko radalla. Väylältä harhautuneet kiekot löytyvät lisäksi ilman mitään ongelmia maastosta. Suosikkiväylä nro 13 mikä oli aika uniikki alamäkeen monttuun matalahkon kiven takaa heitettävä väylä ja kori edessä metsäsaarekkeen keskellä jonne johti kapeahko puuväylä.
Radan rakenteissa ei pahemmin huomautettavaa ollut. Löytyi infokartta, heittopaikat hyvässä kunnossa ja monin paikoin komeasti vähän isompien ja pienempienkin kivien ympäröimänä, heittopaikkaopasteet löytyi, mutta moninpaikoin joko vinossa tai maassa makaamassa, korit nuolineen (muutama korotettu kori) sekä treenikori hyvät. Next tee -opasteet olivat monenkirjavia, osa jo parhaat päivänsä nähneitä pieniä muovilärpäkkeitä. Löytyi lukittava löytökiekkolaatikko ja roskiksia. Positiivinen erityismaininta myös isommalta tieltä radalle ohjanneesta opaste-kyltistä.
Puutteita? Olihan niitäkin. Ensimmäinen havainto oli, jotta rata olikin 21-väyläinen, kun oli valmistautunut pelaamaan 18-väyläisen. Toivoisi, että tiedot toimitettaisiin viivettää myös fgr:lle. Väyläpituudet olivat monilla väylillä täysin pielessä. Yleisurheiluvalmentajana työskentelevä pelikumppanikin naureskeli, jotta ihan varmuudella ei ilmoitetut pituudet pitäneet paikkaansa. Epätarkkuuksia ainakin väylillä 4, 11, 12 ja 18. Kun rata oli tiivis, niin välillä sai arpoa, että minneköhän korille sitä pitää tällä kertaa heittää, kun useampi kori näkyvillä yhdellä silmäyksellä.
10-väylän korin paikka oli onneton. Muutoin tilaa heittää väylällä hyvin, mutta kori sijoitettu jostain syystä sankan puuryppään keskelle minkä läpi ei mitään linjaa kulkenut, moottorisahalle olisi tuossa kohden paljon töitä. Hieman arvelutti viimeinen väylä nro 21, joka aika likellä isompaa tietä, jonne kohtalaisen helppo heittää kiekko, jos oikein tarttuu käteen ja lähtee feidaamaan vasemmalle.
Väylät 15 ja 16 sijaitsivat hiekkakentällä mikä periaatteessa ihan hyvä ratkaisu, kun pääsee avoimesti heittämään. Mutta… sitten, jos kentällä onkin käyttöä, niin heittämättä jää ja pilaa siltä osin fiiliksen radasta heti. Näitä jalkapallo yms. kenttien ylittäviä väyliä näkee ihan liikaa. Mieluummin rata ilman liidätysväylää kuin muiden käyttäjien kannalta riskialttiilla alueella, jos siirtoa turvallisempaan paikkaan ei ole mahdollista tehdä. Minusta rata oli selkeästi liian tiiviillä alueella 21-väyläiseksi, pitkäksi radaksi. Väylät todella lähekkäin ja turvallisuus siltä osin vähän siinä ja siinä, pahoja puutteita ei kuitenkaan. Monissa kohdin yhdellä silmäyksellä näkee monta koria, ei hyvä.
Kaiken kaikkiaan oikein vaihteleva ja vaativa rata, jota oli ihan miellyttävä heittää. Tietojen päivittämättömyys fgr:ssä, pielessä olleet väyläpituudet ja muut pienet puutteet tipauttivat arvosanaa sen verran ettei ihan sinne suosikkiratojen joukkoon mitenkään pääse. Sääli… potentiaalia olisi ja hyvin pienillä muutoksilla radalle olisi helppo antaa täysi vitonen arvosanaksi. Kaikista puutteista huolimatta voisi pelata joskus uudestaankin.
4/5
Tällä radalla kaikki toimii! Parkkipaikka on lähes tyhjä ja aivan ykkösen tiin vieressä. Väylät ovat vaihtelevia ja sopivan haastavia. Maasto on kuivaa ja Zucalla pääsee. Vahva suositus.
Hyvät opasteet ja paikat kunnossa. Ratanakin ihan kelvollinen kokonaisuus.
Kävin tänään ensimäistä kertaa heittämässä tämän radan ja ei varmasti ole viimeinen kerta. Rata on minusta kivan haastava ja oli ihan hyvässä kunnossa heittopaikat sekä korit. Opasteet olivat aika selkeitä. Radan ylläpitäjille kiitoksia että radalta oli vesakot kaadettu pois tieltä. Voin suositella kaikille.
Rata bongattu! Karttalinkki vie suoraan oikeaan osoitteeseen ja rata kartta on hyvin näkyvillä. Rata on kokonaisuutena suunniteltu hyvin: siirtymät ovat lyhyitä ja opasnuolet ovat paikallaan. Väylät ovat monipuolisia ja hyvin suunniteltuja. Osa väyläopasteista vaatii korjausta, mutta kännykästä pystyi katsomaan väylätiedot. Maasto on helppokulkuista, sopii tulla heittämään vaikka rattaiden/kärryjen kanssa. Avoimessa maastossa tuuli vaikuttaa varmasti heittoihin, tällä kertaa oli onneksi tyyni päivä. Lisäksi ympäristö oli kaikin puolin siisti, ei roskan roskaa yhdelläkään väylällä. Radasta jäi positiiviset fiilikset, kannattaa käydä heittämässä. 4/5
Radan laajennuksen jälkeen tämä on parantunut erinomaiseksi radaksi. Uudet väylät tuovat reilusti lisää vaihtelua ja tekevät radasta kiinnostavan ja keskivertoa haastavamman radan, joka tarjoaa myös aloittelijoille onnistumisen mahdollisuuksia. Vanhoja väyliä on hieman siirretty ja saatu radasta hieman turvallisempi kun näkymät väylille ovat paremmat eivätkä heitot karkaa niin helposti nääpuriväylälle.
Saarekeväylät erinomaiset lisät, muutoin pituuksissa riittävästi vaihtelua, kaarroksia oikealle ja vasemmalle ja nousua ja laskua. Mukavan monipuolinen rata! Tänne tulee varmasti lähdettyä entistä useammin…
Aika perus hiekkakuopparata, jossa pidemmillä väylillä riittää heittämistä. Mäkinen maasto antaa hyvää harjoitusta ylös/alaspäin heittämiseen.
Kiitos kommentista. Rata todellakin on perushiekkakuopparata ja valitettavasti jo ikänsä puolesta loppupuolella. Pientä laittoa, ehkä uusia koreja/heittopaikkoja sekä pientä viilaamista niin kyllä tuolla voi vielä muutaman vuoden harjoitella. Radan tiedot pitäisi päivittää nettiin sekä korjata PAR:tukset osalta väyliä.
Rata on aikoinaan rakennettu talkoovoimin ja ilman minkäänlaista budjettia eli vain kahdella korilla oli sponsori. Tämä kertoo jo hiukan radan tasosta (korit/heittopaikat) ja kun rataa oli pystyttämässä vain 3käsiparia niin ollaan tyytyväisiä siitä että kuntalaiset saivat hyvän harjoittelupaikan upealla paikalla sekä mahdollisuuden tutustua mahtavaan lajiin.
Rata on aivan törkeän vaikea nykyisillä PAR:eilla. Väylien 4 ja 5 tulisi ehdottomasti olla PAR 4 väyliä. Myös 8 on erittäin vaikea selvittää kolmella heitolla. Ehkä radan suunnittelijat ovat halunneetkin tehdä radasta törkeän vaikean? Olisi kuitenkin mukavempaa meille perus harrastelijoille jos rimaa hieman laskettaisiin.
Radan rakennusvaiheessa väylien PAR:sta keskusteltiin kovasti ja nimenomaan väylä 4 on kyllä PAR4. Myös väylä 5 voisi olla 4. Nyt isompi ongelma on se että kuka rataa hoitaa jos hoitaa?
Entä mikä on radan tulevaisuus? Toivottavasti ko.rata jatkaa elämistään ja jo vuodelle 2016 saadaan uusi ratakartta sekä muut tiedot nettiin päivitettyä.
Ko.rata on edelleen kuitenkin heitettävässä kunnossa ja toimii hyvänä harjoittelu paikkana paikallisille vaikkakin PAR:tukset ovat päin sitä!