"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Hämeenlinnan frisbeegolfrata

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Hämeenlinnaan heinäkuussa 2011 avattu frisbeegolfrata. Radan on talkoovoimin ja sponsoriyritysten tuella rakentanut Hämeenlinnan Discaajat ry, joka on kehittänyt rataa tasaiseen tahtiin.

Lue lisää

Rata on kaikille avoin ja käytössä maksutta. Parkkipaikka löytyy osoitteesta Hirvilammentie 38.

Ajankohtaista

30.04.2013
Frisbee Service -viikkokisat 7.5. alkaen
Discaajat järjestää kaikille avoimet Frisbee Service –viikkokisat, jotka käynnistyvät 7.5. klo 18.00 kuvan kauniilla Hämeenlinnan ... Lue lisää

22.08.2012
Sportia -viikkokisafinaali 1.9
1.9.2012 lauantaina pelataan tämän vuoden viimeiset viikkokisat Viisarilla hieman eri konseptilla. Tiistaina 28.8 Hattulassa pelataan ... Lue lisää

15.05.2012
Viikkokisat alkaa tiistaina 15.5
Eli viikkokisat starttaa tiistaina Hämeenlinnan Viisarin radalta. Paikalla olisi hyvä olla ajoissa, sillä kisan ensimmäiset avaukset ... Lue lisää

Radan tiedot

  • Osoite

    Hirvilammentie 38
    13130 Hämeenlinna


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    19

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Metsärata
    Hiekkakuopparata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Jouni Huusko / Eero Puhakka

  • Suunnittelija

    Hämeenlinnan Discaajat ry

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Radan tapahtumat: http://discaajat.fi/kilpailut/

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

    Intersport Hämeenlinna
    Eteläkatu 12 13100 HÄMEENLINNA puh. 03-6823910

Väyläkuvaukset

Hämeenlinnan frisbeegolfrata

Väylä 1: Prisma

Pituus 92 metriä. Par 3

PrismaVäylä kulkee noin 69m suoraan jonka jälkeen kaarretaan tiukasti oikealle metsän sisään. Tiin oikealla etupuolella oleva lipputanko on mando joka pitää kiertää vasemmalta.

Väylä 2: OmaSP

Pituus 167 metriä. Par 4

Väylä kulkee noin 97m suoraan jonka jälkeen kaartaa oikealle alas soralle. Tämän jälkeen on vielä edessä pieni pieni tunnelin jonka perällä kori häämöttää. Väylän takana kuumottaa OB-raja. Väylän alkupuolella on mando joka tulee kiertää vasemmalta. Mikäli heittosi menee mandon väärältä puolelta niin peliä jatketaan Drop Zonelta rangaistusheiton kera.

Väylä 3: Liiketila KokoNaisuus

Pituus 103 metriä. Par 3

Liiketila KokoNaisuusVäylä avataan ylämäkeen avoimelle alueelle  jonka jälkeen väylä kuristuu  sisään metsään. Tämän jälkeen onkin vielä kaarros oikealle alamäkeen. Kori on pienen harjanteen päällä, joten ohiputeista voi tulla mystisiä jatkoheittopaikkoja. Väylän korilta on hienot näkymät Hirvilammelle. Jos kiekkosi menee tiin oikealla puolella olevan tien ja polun oikean puolen OB-ryteikköön niin varmista, ettei alueella ole käynnissä Airsoft-taistelu kun haet kiekkoasi.

Väylä 4: Renta

Pituus 210 metriä. Par 4

Renta

Tällä väylällä pääset heittämään avauksessa pitkää siivua. Väylä kaartuu noin 118m jälkeen oikealle puukujaan joka vaatii kapeutensa puolesta tarkkaa kakkosheittoa. Kori odottaa lopussa kuumottavasti kukkulan päällä ja kun tällä väylällä tuulee melkein aina niin viimeistään putissa pelaajat punnitaan.

Väylä 5: Hostelli Naurava Kulkuri

Pituus 134 metriä. Par 4

Hostelli Naurava KulkuriRadan ensimmäinen saariväylä. Väylä kulkee ensin aavistuksen vasemmalle kaartaen noin 80m. Tämän jälkeen pitää heittää OB-alueen yli saareen jossa kori on saaren korkeimmalla kohtaa. Jos kädestä löytyy ruutia niin avaus on mahdollista heittää suoraan saareen ja silloin eagle-putti häämöttää.

Väylä 6

Pituus 159 metriä. Par 4

Yksi radan vaikeimmista väylistä. Alun kapea puukuja vaatii todella taitavaa 85m heittoa jotta pääset väylän keskivaiheilla olevalle aukealle. Tämän jälkeen pitää vielä heittää toiseen kapeikkoon jonka jälkeen kori sijaitsee toisen aukean vasemmalla laidalla vartijapuiden suojassa. Väylän keskivaiheilla olevat vesialueet ovat OB.

Väylä 7: Maanrakennus Jalo Oy

Pituus 94 metriä. Par 3

Maanrakennus Jalo OyTiipaikka löytyy Hirvilammentien varresta betonitasanteelta. Väylä menee ensin noin 40m suoraan jonka jälkeen väylä tekee pienen "ässän". Kori on aidattu rolliesteillä. Oikealla puolella menevä tie ja sen oikeanpuoleinen alue on OB-aluetta.

Väylä 8

Pituus 90 metriä. Par 3

Jyrkkä alamäkiväylä puukujaa pitkin. Tällä väylällä heitto saattaa liidellä helposti pitkäksi OB-alueelle, joka sijaitsee noin 15m korin takana rinteen reunassa. Varmista, että 9. väylän tii on tyhjä ennen avausheittoasi. Jos tiillä on väkeä niin ÄLÄ HEITÄ!

Väylä 9

Pituus 73 metriä. Par 3

Suora 73m väylä väljää puukujaa pitkin. Väylän vasemmalla puolella olevasta rinteestä saattaa tulla ikäviä rolleja alamäkeen.

Väylä 10: Infranet via Beodo Oy

Pituus 77 metriä. Par 3

InfranetTekninen väylä jossa paras linja kulkee ensin noin 60m suoraan ja feidaa tämän jälkeen vasemalle keskipuiden takaa. Alle 5m korin takana on jyrkkä rotko joten tätä ei kannata heittää pitkäksi. Jos avauksesi menee OB:lle niin jatka peliä Drop Zonelta.

Väylä 11: Hämeen TiliDiili Oy

Pituus 194 metriä. Par 4

Hämeen TiliDiili OyPitkä mutta erittäin tekninen väylä. Alussa väylä menee jyrkästi alas noin 93m jonka jälkeen se kaartaa jyrkästi vasemmalle pitkään ja ilkeään puuränniin. Kori on puurännin loputtua aukean vasemmassa laidassa. HUOM! Väylällä on keskivaiheen jälkeen oikean puolen metsässä mando joka kierretään vasemmalta. Jos heitto menee mandosta ohi niin peliä jatketaan väylän keskellä olevalta Drop Zonelta rangaistusheiton kera. Väylällä on soittokello jolla viestitään tiillä odottaville, että he voivat heittää avausheittonsa. Soita kelloa reilusti jotta tiillä olevat myös kuulevat sen autotien melulta.

Väylä 12: Markku Juselius Oy

Pituus 78 metriä. Par 3

Markku Juselius OyVäylä menee ensin suoraan jonka jälkeen tulee jyrkkä ylämäki. Kori on sijoitettu puusta tehtyyn kaukaloon. Rollit eivät ole epätavallisia jos heittosi jää vajaaksi korin alla olevaan rinteeseen.

Väylä 13

Pituus 76 metriä. Par 3

Suorahko väylä rinteen reunaa kulkevalla polulla. Väylä menee suoraan noin 70m ja kaartaa tämän jälkeen jyrkästi vasemmalle. Oikealla on rinne alas joten kannattaa pysyä väylällä tai sen vasemmalla puolella. Kori on viistoon maastoon rakennetulla tasanteella.

Väylä 14

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä kulkee ensin noin 44m suoraan jonka jälkeen kaartaa tiukasti oikealle ja sukeltaa puiden välistä vähän alaspäin. Tällä väylällä ei kannata ottaa alussa kimmoketta vasemmalle. Mikäli näin käy niin muistakaa varoittaa alla kulkevan väylän pelaajia "FORE!" -huudolla.

Väylä 15: Partioaitta

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä heitetään lievään alamäkeen.  Alussa on haasteena pari isompaa puuta mutta kun näistä selviää niin väylä aukeaa. Sweetspot par-tulokseen on noin 63m päässä tiistä. Taitavat heittäjät avaavat tämän korille saakka.

Väylä 16

Pituus 148 metriä. Par 3

Iso liidätys alla avautuvan aukean yli. Kori on vastapuolen rinteessä pienessä taskussa. Kun olet heittänyt avauksen tiiltä niin kulke oikealle menevää polkua kunnes tulee portaat alas. HUOM! Varmista, ettei alhaalla liiku ketään kun olet heittämässä. Jätä kiekkolaukkusi aukean loppuun korin lähelle merkiksi jos olet puttaamassa tai etsimässä kiekkoasi tällä väylällä. Tiillä olevat eivät muuten näe sinua. Muista myös varoittaa väylän 2. tiillä olevia mikäli avausheittosi karkaa kauas vasemmalle.

Väylä 17: Lukiokadun Kotipizza

Pituus 62 metriä. Par 3

Lukiokadun KotipizzaLyhyt suora neppi vastarinteeseen. Ei pitäisi olla vaikea homma, mutta porttimando kuumottaa edessä... Jos heittosi menee ohi portin väärältä puolelta (ulkopuolelta) niin heitä uusi heitto tiiltä ja lisää rangaistusheitto tulokseesi.

Väylä 18

Pituus 124 metriä. Par 3

Väylä etenee suoraan noin 92m, jonka jälkeen jatkuu noin 32m loivasti vasemmalle alamäkeen.

Jos kiekkosi karkaa aikaisin vasemmalle alamäen metsään niin varoita "FORE!" -huudolla 16. väylän pelaajia.  

Väylä 19: Härkälä

Pituus 80 metriä. Par 3

Radan kruunaa viimeinen väylä joka on komea ja taitoa vaativa saariväylä. Jos avauksesi ei osu saareen niin jatka peliä hazard-alueella sieltä missä kiekkosi on, rangaistusheiton kera. Jos kiekkosi menee oikealla olevalle OB-alueelle niin huomioi silmävamma-vaara sillä alue on airsoftaajien käytössä. OB-alueelta ei saa pelata!

32 arvostelua radalle “Hämeenlinnan frisbeegolfrata

    Rata on päivittynyt tänään 30.5.2021 uuteen layoutiin. Uusi 19 väylän layout sisältää kaksi uutta väylää, päivityksiä joihinkin vanhoihin väyliin ja entinen 12. väylä jäi historiaan poistumalla radalta.

    Uusin ratakartta löytyy tällä hetkellä vain nettisivuiltamme http://www.discaajat.fi/ratainfo kunnes se päivittyy tänne FGR:ään.
    Uusia väyläopasteita ei löydy vielä radalta, mutta ne löytyvät yllämainituilta nettisivuiltamme ja tältä FGR:n sivulta.

    Huh 2014 käynyt ja nyt kävin kääntymässä uudelleen. Meni ihan helposti top vitoseen tää rata. Terve mikä kokemus!! Ei yhtään paskaa väylää vaan kaikki täyttä timanttia!! Kiitos ja nähdään taas!!

    Kesällä 2019 opasteet jo aika hyvässä kunnossa. Vain parissa kohdassa piti vilkaista karttaa. On kiinnostavaa ja vaihtelevuutta. Rytmitys on mielestäni hyvä, eli esim korkeuseroväylät on ripoteltu sopivasti. Karanneet kiekot löytyivät näillä onneksi melko helposti. Suosittelen ehdottomasti käymään ja kiitän kauniisti Discaajia.

    No tämähän oli muuttunut melkoisesti siitä kun vuosia sitten kävin ekat kerrat heittämässä! Alku on mahtipontisen mukavaa, mutta sitten alkoi sellainen vuoristokiipeily ettei mitään rajaa. Tämä on niitä ratoja, joilla kuntokin karttuu hyvällä säkällä kiekkoja viskellessä! Päätösväylä ja muistaakseni nro 15 ovat kyllä sellaisia, että suunnittelijan mielenterveys mietityttää: molemmissa kiekko nakataan metsikön yli rinnettä alas Suureen Tuntemattomaan ja sitten rukoillaan, että sen vielä löytää tai ettei joku onneton metsänkävijä saa sitä naamariinsa. Luonnetta tällä radalla kyllä on, ja jopa yksi par 5 -harvinaisuus!

    Tämä rata käytiin kiertämässä fribatourin lämmittelyratana, mutta rata yllättikin positiivisesti haastavuudella. Puitteet kunnossa, hyvä maasto radalle ja mielenkiintoisia väyliä. Ehkä muutamalla väylällä oli vähän liikaa ”tuuripuita” ja pari väyläpituutta saattoi olla alakanttiin. Kokonaisuudessaan hieno rata. 4+/5

    Väylät 1,2 ja 3 ovat muuttuneet 13.5.2019.

    Ykkösväylälle tuli mando ja väyliä 2 & 3 pidennettiin kumpaakin noin 20m.
    Huomautuksena, että väylä 9 korin paikka muuttui myös toukokuussa. Kori on nykyään jonkun verran alempana ja edempänä, joten puukujalta ei ole enää hyötyä oikasta metsän läpi.

    Nykyään 18-väyläisenä löytyy kaikki opasteet, mukaanlukien siirtymiin. Teknisesti haastava ja fyysisesti raskas, mutta hieno rata. Siirtymät voisivat olla lyhyemmät ja paikoittain selkeämmät. Väylän 9 soittokello on pakko mainita hienona keksintönä, jota saisi muillakin radoilla käyttää.

    Tuli käytyä kokeilemassa ja jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Alkuun fiilistelin useamman väylän ajan että on mukavan monipuolisia ja ”sopivan haastavia”. Selkeästi enemmän teknisen kuin voimaheittäjän rata. Jossain vaiheessa kuitenkin iski vähän pettymys radan yleiskuntoon; siirtymät huonosti merkattuja ja vähän pitkähköjäkin välillä, opasteet surkeassa kunnossa. Ratakartasta onneksi sain vinkin ottaa kuvan ennen kierrosta.

    Pienillä muutoksilla sellainen 4/5-rata, nykyisessä kunnossaan/muodossaan noin 2,5/5. Käyn varmasti toistekin kuitenkin, nopeahko kiertää ja hyvä sijainti itselle tällä haavaa kun hml suunnalla käy sukuloimassa.

    Rata nyt 14 väylainen. Ykkösväylän viereiseltä taululta löytyy infoa ja kartta josta kuvan ottamalla radan kiertäminen onnistuu hyvin. Radalla tehty kesän aikana muutoksia jotka eivät vielä täysin kunnossa.
    Vanhat pienemmät heittopaikat toisinaan hieman sekoittavat aloituspaikkaa toisaalta radan voi kiertää kumpaa tahansa käyttäen.
    Väylät paikoitellen aika haastaviakin ja korkeuseroja on reilusti. Väylästä 7 olisi minusta voinut tehdä kaksi eri väylää. Opasteet nyt tärvelty enemmiltä osin mutta kuuleman mukaan uudet tulossa vielä tänä vuonna. siirtymillekin kun vielä saisi merkinnät. Muutamilla väylillä tuli kiekko aika lähellekkin toiselta väylältä joten varoivaisuutta väylillä liikkumiseen mikää nyt on kyllä paikallaan kaikilla radoilla.

    Varsin mukava rata, mutta opasteet olivat paikka paikoin puutteelliset. Lisäksi joillakin väylillä oli vaihtoehtoisia koreja, joista ei ollut mitään merkintää itse heittopaikoilla. Onko tässä nyt käymässä niin, että kun alueelle ilmestyy uudempia ratoja, niin vanhojen ylläpito ei enää kiinnosta? Toivottavasti ei, sillä tässä radassa on paljon potentiaalia. Väylät ovat erittäin mielenkiintoisia ja sopivan haastavia.

    Korkeuseroilla täytetty rata. Hienoja väyliä, joista oikeastaan yhdellä tarvitse kunnolla revitellä, muuten mukavaa helppoa heittelyä. Rataa ollaan selvästi kehittämässä, mikä ilmenee etu- ja takatiipaikoista, ja vaihtoehtoisista koripaikoista joillakin väylillä. Opasteiden tulisi olla selvemmät, mutta lopulta kaikki väylät löytyivät kahden eri kartan avulla ja vähän eksymälläkin. Varmasti hieno rata, kunhan valmistuu ja muotoutuu lopulliseen formiinsa. Kannattaa käydä bongaamassa.

    Mukava, sopivan haastava rata. Kivoja metsäväyliä, muutama vähän avoimempikin. Korkeuseroja hienosti mukana, ja vaihtelevia pituuksia. Kakkosen kori ehkä liian lähellä kolmosen tee:tä, ei tarvitse paljon feidat niin on riski osua johonkin. Opasteita kaipaisi lisää väylien välille, mutta kartan avulla löytyi. Viimeisen väylän kori on kyllä vaikea nähdä, itse tiesin mihin heittää edellisten heittäjien katsomisen perusteella.

    Ihan hauska rata, ilman karttaakin löytää suurimman osan väylistä – tosin pari väylää hieman epäselviä. Opasteet osalla väylistä kunnossa, osalla ei. Yksin heittäessä pieniä ongelmia, koska moni väylistä on sellaisia ettei välttämättä näe heittopaikalta mihin kiekko putoaa niin vaikkei maasto ole pääosin hankalaa, meinaa kiekkoja hukkua. Korkeuseroja on paljon ja hellepäivänä saa varata juomista mukaan, vaikka väyliä on vain 12 niin rata on raskas kiertää. Viimeisellä väylällä ei oikein tiennyt tarkkaan mihin suuntaan sitä kiekkoa kuuluisi liidättää, kun en ainakaan itse onnistunut tiiltä koria spottaamaan. Joka tapauksessa ihan kiva rata, parempi pienessä porukassa todennäköisesti.

    Hämeenlinnan rata on mukava piipahtaa kun se muistuttaa jonkin verran Hattulan rataa. En tiedä mikä oli päivässä vikana, kun aurinkoisena sunnuntaina en nähnyt radalla itseni lisäksi kuin yhden kiertäjän sekä perheen kiertämässä rataa? Erikoista että aina jään väylällä kolme odottamaan edessä menevää pienlapsiperheen etenemistä. 😉 Väylällä yhdeksän sitten heittoni lähti pahasti ylös ja kaarsi vasemmalle niin että näin pitkään sen menevän osumatta puihin ja näkyvyyden loputtua ei edes kuullut kopsahdusta. Yritin hakea mutta pelkään sen liitäneen jonnekin kauas 10 väylän monttuun asti. No, odotetaan että rehellinen löytäjä soittaa; oranssissa kiekossa on toki puhelinnumero. Viimeinen väylä oli toinen murheenkryyni. Ihan ok väylä mutta tällaisen väylän ympäristöä on leikattava! Kahdesti sain hakea valkoista kiekkoani aluskasvillisuuden joukosta ennen kuin löysin. Yksin heittäessä ei ole edes kaveria joka varmistaisi kiekkojen loppupaikan. Muuten tuloksellisesti kierros menee ihan par-keskiarvojen muuttamisessa normaaliin eli isompiin lukuihin. Toivottavasti täällä taas 2016.

    Mukava rata varmasti useamminkin käyn pelaamassa. Risuja tosiaan siitä, että väylien välillä ei ole opasteita, että kuva radasta tai jokin muu kartta on ehdoton ensimmäisellä kerralla mukana. En tiedä ovatko toki asiaa muuttaneet, kun pitivät juuri radalla huolto päivää.

    Hyvin monipuolinen ja mielenkiintoinen rata. Löytyy niin pidempää avausta kielekkeeltä kuin erittäin lyhyttä mutta jyrkkää nousua. Pärjää vähän lyhyemmilläkin heitoilla. Opasteet kuitenkin ihan hirveät ja ilman karttaa useammalta korilta lähdettäessä puhdasta arvaamista mistä seuraava väylä löytyisi.

Vastaa