AA1 luokituksen rata, joka tarjoaa haasteita myös enemmän lajia harrastaneille. Radan ensimmäinen ja viimeinen väylä ovat Hyrylän Urheilukeskuksessa. Täältä siirrytään Rykmentinpuiston entiselle ampumarata-alueelle. Alueella on tiheää kuusikkoa, upeaa kangasmetsää, pieniä korkeuseroja ja avointa hiekkakuopaa. Tarjolla on siis jokaiselle jotakin.
Tuoreimmat tiedotteet radalta löydät radan omilta Facebook-sivuilta.
Lue lisää
Ford DiscGolfPark on kilpatason frisbeegolfrata Tuusulan Rykmentinpuistossa. Rata on rakennettu yhteisteistyössä Tuusulan Kunnan, FrisbeeGolfClub Hyrylä ry:n ja Oy Ford Ab:n kanssa.
Paikallinen seura järjestää viikkokisoja radalla. Voit seurata tiedotusta Facebookin kautta:
Frisbeegolfclub Hyrylä ry
Ford DiscGolfPark
Ei blogipostauksia.
Kilpailukuja
04300 Tuusula
2017
DiscGolfPark-maalikori
18
TeePad
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
TeeSign
Peltorata
Metsärata
Kuukausittainen
Frisbeegolfclub Hyrylä ry
Jussi Meresmaa
ilmainen
<a href="https://www.facebook.com/Frisbeegolfclub-Hyrylä-ry-435397696545801">Facebook: Frisbeegolfclub Hyrylä ry</a> <a href="https://www.facebook.com/FordDiscgolfpark">Facebook: Ford DiscGolfPark</a>
Pituus 120 metriä. Par 3
Pituus 56 metriä. Par 3
Radan lyhimmällä väylälläkään birdie ei ole täysin ilmiselvä, sillä se on myöskin yksi radan tiukimmista väylistä. Lähes suora heitto, joka ei saisi lopussa liiemmin kaarrella suuntaan tai toiseen.
Pituus 180 metriä. Par 4
Ihanteellinen avaus kaartaa loivasti oikealle koko matkan, tällä heitolla pääsee ulos metsästä ja kiekko jää hyvälle jatkopaikalle. Väylä on kapeimillaan juuri ennen aukeaa. Kakkosheiton pitäisi kantaa aina muuta väylää muutaman metrin ylempänä sijaitsevalle koritasanteelle saakka. Reippaammin pitkäksi heilahtaneiden lähestymisheittojen myötä voi päätyä kauas korista alamäkeen. Huom! 4. väylän tiin korin takana oikealla.
Pituus 74 metriä. Par 3
Oikeakätinen turvautunee kämmenheittoon tällä jyrkästi oikealle kaartavalla alamäkiväylällä. Feidin pureuduttava kurvissa aika väkevästi, jos haluaa päästä korille saakka. Sisäkurvin puolella mando, kierrettävä vasemmalta puolelta. Jos heitto harhautuu mandopuun oikealle puolelle jatketaan edeltävältä heittopaikalta yhden rangaistusheiton kera.
Pituus 162 metriä. Par 4
Tunnelmallinen dogleg-väylä, jolla alun suora osuus on huomattavasti lyhyempi, kuin kurvin jälkeen aukeava aina korille saakka jatkuva suora. 1. heitolla siis haetaan tarkkaa sijoitusta, eikä niinkään pituutta. Avauksen onkin syytä päätyä väylän keskelle, sillä sivuille harhailleiden avausten myötä reitit koria kohti käyvät haastaviksi. Nurmiporien kaivamat poterot toimivat tehokkaina rollereiden pysäyttäjinä ja paikoin heittoasennoista tulee varmasti sangen poikkeuksellisia.
Pituus 84 metriä. Par 3
Lähes suora reilu 80-metrinen heitto ja birdie kortissa on varsin todennäköinen. Kovin paljon ylimääräistä tilaa ei ole sivuilla, eikä korkeuden puolestakaan, joten tarkkaa heittoa haetaan jälleen kerran.
Pituus 94 metriä. Par 3
Väylän keskellä olevat puut voi kiertää joko vasemmalta tai oikealta, joten kätisyydellä ei ole niin väliä tällä väylällä. Kori korotettu.
Pituus 90 metriä. Par 3
Tiukka oikealle kaartava ränni, jolla et halua eksyä kovin pitkälle väylästä, sillä roughi on todella roughia tällä väylällä.
Pituus 77 metriä. Par 3
Jaksaa jaksaa! Vielä yksi heitto puurännissä ja sitten pääsee vähän liidättelemään välillä. Jälleen haetaan suoraa heittoa, korin takana vastarinne, joten voi jopa hakea hyvillä mielin holaria?
Pituus 120 metriä. Par 3
Nyt on hieman tilaa erehtyäkin, ilman että heti kolisee puut. Kori aavistuksen alempana kuin tii, ja väylällä on tilaa hakea mieleistään linjaa.
Pituus 213 metriä. Par 4
1. väylän jälkeen radan avoin väylä, sekä myös toiseksi pisin (sinisellä layoutilla, punaisella pisin väylä). Avaus olisi syytä saada putoamaan tiitä alempana sijaitsevalle väylälle, jotta saa pedattua hyvän paikan jatkoheitolle. Optimaalinen sijoitusheitto putoaa tonttiin ennen neliönmuotoista OB-aluetta, joka sijaitsee n. 120 m päässä tiistä ja jatkuu n. 30 m kohti koria. Lähestymisheitot ujutetaan puiden vartioimalle korille.
Pituus 95 metriä. Par 3
Oikeakätisen heittäjän kämmenheitto on koetuksella, S-linjaa haetaan, jos mielit nostolle. Toki tarkalla rystyhysselläkin pääsee putille, matkaa vain jää hieman reippaammin.
Pituus 94 metriä. Par 3
Oikeakätinen sokkohysse maavallin ylitse. Feidin osuttava lopussa tarkasti väylään, jotta heitto kantaa koko matkan korille saakka.
Pituus 123 metriä. Par 3
Edessä aukeaa suora baana, jolla pitkälle heittävät pelaajat pääsevät jopa korille saakka. Niiden, joilla ei heiton mitta riitä korille saakka, kannattanee hyödyntää koria ennen sijaitseva leveämpi kohta väylällä, mistä lähestyminen on huomattavasti helpompaa kuin väylää reunustavasta sankasta metsästä.
Pituus 102 metriä. Par 3
Kori on hieman piilossa väylän oikeassa reunassa. Oikeakätiset pääsevät korille niin loivalla rystyantsalla kuin lopussa feidaavalla suoralla kämmenheitollakin.
Pituus 100 metriä. Par 3
Deja vu? No ei aivan, sillä tämä väylä on visuaalisesti aivan eri luokkaa, vaikka samankaltaista heittoa haetaankin kuin edeltävällä väylällä. Tämä väylä kaartuu koko ajan reippaasti oikealle - onnistunut heitto ui nätisti tiensä läpi jykevän kuusimetsän.
Pituus 124 metriä. Par 3
Kori reippaasti oikealla ja muutaman metrin korkeammalla kuin väylä ja tii. Oikeakätisellä rystyheitolla haetaan oikeastaan myöhäistä kaarrosta oikealle, sillä reilu puolikas väylästä kulkee metsän siimeksessä, minkä jälkeen se aukeaa oikealle.
Pituus 99 metriä. Par 3
Kierros viimeistellään vajaalla 100-metrisellä alamäki liidätyksellä, jonka tulisi hakeutua aavistuksen oikealle lopussa.
Pituus 221 metriä. Par 4
Pituus 70 metriä. Par 3
Radan lyhimmällä väylälläkään birdie ei ole täysin ilmiselvä, sillä se on myöskin yksi radan tiukimmista väylistä. Lähes suora, hienoisesti vasemmalle kaartava heitto, joka ei saisi lopussa liiemmin feidata suuntaan tai toiseen.
Pituus 180 metriä. Par 4
Ihanteellinen avaus kaartaa loivasti oikealle koko matkan, tällä heitolla pääsee ulos metsästä ja kiekko jää hyvälle jatkopaikalle. Väylä on kapeimillaan juuri ennen aukeaa. Kakkosheiton pitäisi kantaa aina muuta väylää muutaman metrin ylempänä sijaitsevalle koritasanteelle saakka. Reippaammin pitkäksi heilahtaneiden lähestymisheittojen myötä voi päätyä kauas korista alamäkeen. Huom! 4. väylän tiin korin takana oikealla.
Pituus 74 metriä. Par 3
Oikeakätinen turvautunee kämmenheittoon tällä jyrkästi oikealle kaartavalla alamäkiväylällä. Feidin pureuduttava kurvissa aika väkevästi, jos haluaa päästä korille saakka. Sisäkurvin puolella mando, kierrettävä vasemmalta puolelta. Jos heitto harhautuu mandopuun oikealle puolelle jatketaan edeltävältä heittopaikalta yhden rangaistusheiton kera.
Pituus 162 metriä. Par 4
Tunnelmallinen dogleg-väylä, jolla alun suora osuus on huomattavasti lyhyempi, kuin kurvin jälkeen aukeava aina korille saakka jatkuva suora. 1. heitolla siis haetaan tarkkaa sijoitusta, eikä niinkään pituutta. Avauksen onkin syytä päätyä väylän keskelle, sillä sivuille harhailleiden avausten myötä reitit koria kohti käyvät haastaviksi. Nurmiporien kaivamat poterot toimivat tehokkaina rollereiden pysäyttäjinä ja paikoin heittoasennoista tulee varmasti sangen poikkeuksellisia.
Pituus 84 metriä. Par 3
Lähes suora reilu 80-metrinen heitto ja birdie kortissa on varsin todennäköinen. Kovin paljon ylimääräistä tilaa ei ole sivuilla, eikä korkeuden puolestakaan, joten tarkkaa heittoa haetaan jälleen kerran.
Pituus 94 metriä. Par 3
Väylän keskellä olevat puut voi kiertää joko vasemmalta tai oikealta, joten kätisyydellä ei ole niin väliä tällä väylällä. Kori korotettu.
Pituus 90 metriä. Par 3
Tiukka oikealle kaartava ränni, jolla et halua eksyä kovin pitkälle väylästä, sillä roughi on todella roughia tällä väylällä.
Pituus 78 metriä. Par 3
Suurin osa tästä suorasta väylästä kulkee pitkin kapea puuränniä, jonka päätyttyä väylä nousee harjanteelle. Kori harjanteen päällä. Vähän ennen harjannetta on OB-lampi, jos kiekko eksyy lampeen avausheitolla, jatketaan lammen lähellä sijaitsevalta dropzonelta yhden rangaistusheiton kera.
Pituus 120 metriä. Par 3
Nyt on hieman tilaa erehtyäkin, ilman että heti kolisee puut. Kori aavistuksen alempana kuin tii, ja väylällä on tilaa hakea mieleistään linjaa.
Pituus 213 metriä. Par 4
1. väylän jälkeen radan avoin väylä, sekä myös toiseksi pisin (sinisellä layoutilla, punaisella pisin väylä). Avaus olisi syytä saada putoamaan tiitä alempana sijaitsevalle väylälle, jotta saa pedattua hyvän paikan jatkoheitolle. Optimaalinen sijoitusheitto putoaa tonttiin ennen neliönmuotoista OB-aluetta, joka sijaitsee n. 120 m päässä tiistä ja jatkuu n. 30 m kohti koria. Lähestymisheitot ujutetaan puiden vartioimalle korille.
Pituus 140 metriä. Par 4
Oikeakätinen heittäjä voi valita S-linjan kämmenheiton tai loivan rystyhyssen. Hyssellä matkaa 2. heitolle jää vähän reippaammin, mutta kämmen-S:n täytyy osua linjaan juuri, eikä melkein. Sweetspotista jatketaan suoralla heitolla ylämäkeen, kori on hieman kummun takana ja puun suojaama.
Pituus 94 metriä. Par 3
Oikeakätinen sokkohysse maavallin ylitse. Feidin osuttava lopussa tarkasti väylään, jotta heitto kantaa koko matkan korille saakka.
Pituus 135 metriä. Par 3
Edessä aukeaa suora baana, jolla pitkälle heittävät pelaajat pääsevät jopa korille saakka. Niiden, joilla ei heiton mitta riitä korille saakka, kannattanee hyödyntää koria ennen sijaitseva leveämpi kohta väylällä, mistä lähestyminen on huomattavasti helpompaa kuin väylää reunustavasta sankasta metsästä.
Pituus 102 metriä. Par 3
Kori on hieman piilossa väylän oikeassa reunassa. Oikeakätiset pääsevät korille niin loivalla rystyantsalla kuin lopussa feidaavalla suoralla kämmenheitollakin.
Pituus 100 metriä. Par 3
Deja vu? No ei aivan, sillä tämä väylä on visuaalisesti aivan eri luokkaa, vaikka samankaltaista heittoa haetaankin kuin edeltävällä väylällä. Tämä väylä kaartuu koko ajan reippaasti oikealle - onnistunut heitto ui nätisti tiensä läpi jykevän kuusimetsän.
Pituus 128 metriä. Par 3
Pitkä suora heitto ylös harjanteelle. Jos mitta ei riitä, kannattaa unohtaa haaveet korille heittämisesta ja tehdä jatkoheitto itselleen helpoksi. Tällöin riittää, että heittää alun rännistä ulos aukealla, sillä väylällä on reippaasti tilaa oikealla n. 70m päässä tiistä.
Pituus 99 metriä. Par 3
Kierros viimeistellään vajaalla 100-metrisellä alamäki liidätyksellä, jonka tulisi hakeutua aavistuksen oikealle lopussa.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Ykkösväylä nykyisin toisella puolella kuplahallia. Väylätiedot päivitetty layoutien alle, ja sieltä löytyy myös väyläopasteen kuva. Ratakartta päivitetään kun se saadaan.
Hyvä rata. Sai suosikkiratamerkinnän 👍. Helppokulkuista ja vaihtelevia väyliä. Eksymäänkään ei päässyt. Jonottamista kuitenkin, joka kärsimättömälle henkilölle on aika tuskastuttavaa. Suosittelen!
Ihan hyvä rata. Jossain kohtaan opasteet oli vähän sekavia ja joutui vähän etsiä raidia. Uudestaan pitää kyllä mennä vielä monta kertaa heittämään.
Hieno lisä pääkaupunkiseudun muutenkin kattavaan ratavalikoimaan. Radassa on sopivasti haastetta ja vaihtelua, vaatii monipuolista heittovalikoimaa ja mörrissäkin ollaan välillä. Muutama hankalampi paikka Zucan kanssa, mutta kyllä silläkin pääsee.
Hyvin vaihteleva rata on hiekkakenttää, niittyä ja metsärännejä. Parit portitkin on saatu lisättyä, kiitos kunnossapitäjille. Alueella ei ole suuria korkeuseroja, joten vaakaliidätystä tiedossa. Suosittelen.
Kesäkaudella pidemmät sinisten koripaikkojen väylät ja muina vuodenaikoina osa väylistä lyhyempiä punaisilla koripaikoilla. Yksi suosikkiradoista. Fordin logoilla suuret tiit sekä korit ja opasteet tyylikkäitä.
Metsäväyliä enemmistö, eivät kuitenkaan juuri kapeita. Aukeampaa hiekkakenttää / vanhaa ampumaratapohjaa on enemmän pitkillä väylillä 1, 10 ja 11. Pieniin alamäkiin avauksia pääsee pudottamaan väylillä 4, 11 ja 18. Birdietilaisuudet hieman harvemmassa ja usein pidemmän avausheiton takana.
Näyttäviä väyliä mm. numero 3 korkeasta kuusikosta kumpuilevalle niitylle nousten vallille, 5 kangasmetsässä varuskunnan peruja kiekkojemmapoteroineen pienelle kuusikkoaukealle sekä 12 metsässä yli armeijakaivantojen nousten loivalle rinteelle. Maastonmuodot loivapiirteisiä ja siirtymät kevyehköjä kulkea.
Pysäköintipaikka hehtaariluokkaa ja Hyrylän murkinapaikkoihin vain parin kolmen minuutin ajomatka.
Hieno ja haastava rata mukavassa maastossa. Tarkkoja heittoja ja monipuolista heittovalikoimaa tarvitaan jos haluaa kovaan tulokseen yltää. Oikeakätinen pääsee heittämään paljon forea ja antsaa, omaan makuun rata suosii vasureita vähän liikaa. Isot tiit ja Ford-teema eivät ainakaan heikennä radan pisteitä. Tällaisia sponsoroituja ratoja voisi olla enemmänkin!
4,5/5
Kävin tänään ensimmäistä kertaa täällä, mutta ei siellä ollut yhtään ns punaisia väyliä. En ainakaan huomannut.
Minun mielestäni yksi upeimmista ja ainakin 2018 parhaimmassa kunnossa olevista radoista. Sopivan haastava, vaihteleva ja ison efektin tekee kyllä viimeisen päälle Ford-henkisesti toteutetut tiit, korit ja opasteet. Iso peukalo, kannattaa käydä pelaamassa!
Vaikka ihannetuloksesta jäätiinkin roimasti harrastelijatasoisena heittäjänä, niin kovin paha mieli radasta ei kuitenkaan jäänyt. Väylät pitivät mielenkiinnon hyvin yllä monipuolisuudellaan. Jokaisen par -tuloksen eteen sai heittää vähintään kohtalaisen hyvin, eikä birdie paikkoja ollut ilmaiseksi jaossa millään väylällä.
Ihan karmeata ryteikköä ei missään vaiheessa tullut koluttua, vaikka rata vaatiikin tarkkoja heittoja. Rata myös suosii selvästi foren osaajia tai vastaavasti vasenkätisen rystyheittoa. Itselläni oli hieman taiteilemista oikean käden rystyheittäjänä..
Väylät kulkivat loogisesti ja opasteet sekä tiipaikat olivat kunnossa. Eli niiden suhteen asiat hyvin kunnossa.
4/5
Hieno metsärata.
Kalusto kunnossa, tiit, korit jne. viimeisen päälle, opasteitakin oli väylältä toiselle.
Maasto osin avoimempaa kangasmetsää jossa hyvä näkyvyys ja puusto harvempaa isoa kuusta, osin tiheämpää pusikkoa jonka keskellä menee kapeita väyliä. Muutama avoimempi kenttä/niittyväylä. Ekalla ja 11:llä pääsee heittämään oikeasti lujaa, 3:lla, 5:llä ja 14:llä pitää myös löytyä mittaa, mutta tarkkuus myös pitää hallita, loput väylät sitten enemmän ja vähemmän lyhyempiä tarkkoja rännejä, suoria ja vääriä.
Muutamalla väylällä mahdollisuus vaihtoehtoiseen korinpaikkaan ja ykkösväylällä vaihtoehtoiseen tiipaikkaan, ratakartassakin merkitty erikseen sininen ja punainen rata. Hyvä idea, saa vaihtelua välillä, mutta toteutuksessa täälläkin sama ongelma kuin muualla jossa vastaavaa kohdannut, eli mistä se satunnainen kävijä tietää kumpi leiska on käytössä kun molempia koreja ei ole? FB ei välttämättä ole ratkaisu, ei sitä kaikki seuraa. Ehkä joku kyltti ykköselle, ”Tänään käytössä sininen layout”, tms.
Parilla väylällä oli mielestäni huono, vähän vaarallinen tii-ratkaisu. 10:n tii on kymmenen metrin päässä 9:n sinisestä korista, suoraan korin takana. On siinä pusikko välissä, mutta ei sekään kaikkea pysäytä. Viidentoista tii puolestaan 14:n korista samoin noin 15 metriä oikealle eteenpäin. Oma kakkosheittoni pysähtyi siihen pieneen pusikkoon korin ja tiin välissä. Kummassakaan näistä ei heittäjä myöskään näe tiille, joten ensikertalaisena ei välttämättä tiedä/tajua, että se tii on niin lähellä, eikä osaa edes varoa.
Kokonaisuutena kuitenkin siis oikein hyvä ja miellyttävä metsärata.
Loistava metsärata, jolla vaaditaan tarkkoja heittoja koko bägin sisällöllä. Paikoitellen pääsee myös heittämään pidempiä siivuja avoimella.