"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ford DiscGolfPark

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Rataa uusittu syksyllä 2021. mm. kokonaan uusi 4 väylä ja väylä 8 pidennetty Par4:seksi. Sininen layout käytössä kesäisin ja syksy, talvi ja kevät pelataan punaista layouttia. Käytössä olevan layoutin näet paikanpäällä ratakartasta. Rata, suunniteltu erityisesti enemmän lajia jo harrastaneille se pro-pelaajille. Radan ensimmäinen ja viimeinen väylä ovat Hyrylän Urheilukeskuksessa. Täältä siirrytään Rykmentinpuiston entiselle ampumarata-alueelle. Alueella on tiheää kuusikkoa, upeaa kangasmetsää, pieniä korkeuseroja ja avointa hiekkakuopaa. Tarjolla on siis jokaiselle jotakin. Alueelta löytyy myös armeijan aikaisia poteroita haastamassa pelaajia. Tuoreimmat tiedotteet radalta löydät radan omilta Facebook-sivuilta.

Lue lisää

Ford DiscGolfPark on kilpatason frisbeegolfrata Tuusulan Rykmentinpuistossa. Rata on rakennettu yhteisteistyössä Tuusulan Kunnan, FrisbeeGolfClub Hyrylä ry:n ja Oy Ford Ab:n kanssa.

Paikallinen seura järjestää viikkokisoja radalla. Voit seurata tiedotusta seuran kotisivujen sekä Facebook sivujen kautta:
https://fgch.fi/
Frisbeegolfclub Hyrylä ry
Ford DiscGolfPark

 

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Kilpailukuja
    04300 Tuusula


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2017

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Frisbeegolfclub Hyrylä ry

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa, Joni Luumi, Ilkka Roukala

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Katso radan live-kävijätiedot tästä!

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Ford DiscGolfPark, Punainen

Väylä 1: Ford DGP Punainen #1

Pituus 100 metriä. Par 3

Aloitetaan kierros mukavalla perusheitolla. Kori keskellä suoraan edessä avoimella korotettuna kelalla. Tässä voi hyvin testata lentääkö se kiekko oikeasti sen 100m.

Väylä 2: Ford DGP Punainen #2

Pituus 85 metriä. Par 3

Nyt pääsee heittämään sitä isoa hysseä. Tii pienen metsäsaarekkeen takana mikä pitäsi kiertää. Kori puiden syvässä syleilyssä ja korotettuna kelan päällä. Korin takana rinne joka pysäyttää pitkäksi menneet heitot, mutta siellä on myös muutama kuusi joiden alta puttaaminen ei ole kaikista helpointa.

Väylä 3: Ford DGP Punainen #3

Pituus 62 metriä. Par 3

Radan tiukin väylä. Väylän alussa tupla Mando jonka väliin kiekko pitäisi saada osumaan. Kun siitä selvii tulee parinkymmenen metrin päässä toinen tiukempi kohta josta pitäisi päästä ohi. Kori loivasti oikealla, mutta suoralla 60m heitolla ollaan jo tosi lähellä.

Väylä 4: Ford DGP Punainen #4

Pituus 83 metriä. Par 3

Tässä vaaditaan nättiä oikeankäden s-heittoa rystyllä. Väylä kaartuu alussa loivasti oikealle ja lopussa vasemmalle. Tuurilla voi koittaa myös pelata vasemman puolen metsän läpi.

Väylä 5: Ford DGP Punainen #5

Pituus 75 metriä. Par 3

Ylös vallin päälle pelattava väylä. Tilaa on heittää vasemmalta tai oikealta. Pitää kuitenkin olla tarkkana, että ei heitä liian pitkälle, koska korin takana jyrkkä pudotus n.15m päässä.

Väylä 6: Ford DGP Punainen #6

Pituus 90 metriä. Par 3

Laakson yli pelattava väylä. Kori sijaitsee vastapuolella sijaitsevan vallin päällä loivasti vasemmalla. Ylös vallin päälle tarvitaan n.75m heitto. Väylän molemmilla puolilla melko tihää metsikkö, jonne ei ole kiva mennä pelaamaan.

Väylä 7: Ford DGP Punainen #7

Pituus 88 metriä. Par 3

Vanhan sinisen layoutin tuttu 8 väylä. Väylä kääntyy kokoajan oikealle. Molemmin puolin väylää melko tiheää metsää, jonne joutuminen lähes aina tarkoittaa väliheittoa.

Väylä 8: Ford DGP Punainen #8

Pituus 77 metriä. Par 3

Suorahko, todella loivasti vasemmalle kääntyvä väylä. Suhteellisen tiukkaa metsäpilliä, että isoja hyssejä ei tähän väylälle voi heittää. Korin takana valli, jonne kiekot pysähtyvät, joten jopa holaria voi tässä hakea..?

Väylä 9: Ford DGP Punainen #9

Pituus 90 metriä. Par 3

Vihdoinkin avoimella. Kori väylällä suoraan edessä. Pelataan loivaan alamäkeen. Kannattaa pysyä väylällä, koska täälläkin reunojen puusto alkaa olemaan melko tiheää.

Väylä 10: Ford DGP Punainen #10

Pituus 76 metriä. Par 3

Vieläkään eivät puut paljon häiritse. Kori loivasti vasemmalla pienin kummun päällä.

Väylä 11: Ford DGP Punainen #11

Pituus 76 metriä. Par 3

Sinisen layoutin DropZonelta pelattava väylä. Edessä oleva OB alue ei ole talvisin käytössä. Kori isojen puiden lomassa. Oikean kautta isompi aukko korille, mutta vasemmalta pääsee myös.

Väylä 12: Ford DGP Punainen #12

Pituus 80 metriä. Par 3

Kapeahko metsäpilli. Väylän puolenvälin paremmalla puolella potero. Kori sijaitsee loivasti vasemmalla, mutta suoralla heitolla olet puttipaikoilla.

Väylä 13: Ford DGP Punainen #13

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä pelataan kummun yli ja kori vasemmalla metsän keskellä. Käyttäkää tällä väylällä aina spotteria, koska korille ei näe tiiltä.

Väylä 14: Ford DGP Punainen #14

Pituus 90 metriä. Par 3

Edessä aukeaa suora metsäpilli kohti leveämpää kohtaa missä kori sijaitsee vasemmalla. Väylällä kannattaa koittaa pysyä, koska molemmissa reunoissa puita riittää.

Väylä 15: Ford DGP Punainen #15

Pituus 90 metriä. Par 3

Tii ylhäällä vallinpäällä. Korille pääsy vaatiin melko suoran tai loivasti oikealle kääntyvän heiton. Kori pienen kummun päällä myös, mutta väylä heitetään alaspäin.

Väylä 16: Ford DGP Punainen #16

Pituus 85 metriä. Par 3

Kokoajan oikealle kääntyvä väylä. Alussa suhteellisen tiukka väli johon pitää osua. Kori puiden keskellä joten ihan korille pääsy vaatii tarkan heiton.

Väylä 17: Ford DGP Punainen #17

Pituus 75 metriä. Par 3

Taas tullaan hieman avoimemmalle. Kori edessä näkyvän aukon vasemmassa reunassa. Nyt pitäisi se kiekko saada lentämään suoraan.

Väylä 18: Ford DGP Punainen #18

Pituus 99 metriä. Par 3

Vanha tuttu liidätysväylä. Väylä kääntyy loivasti oikealle. Tässä myös tuulee usein mikä tekee heitosta entistä haastavamman. Vasemmalla aita, joka OB sekä tikut oikealla.

Ford DiscGolfPark, Sininen

Väylä 1: Ford DGP Sininen #1

Pituus 221 metriä. Par 4

Radan pisin väylä, jota reunustaa OB-alue vasemmalla sekä korin takana (tiiltä katsottuna). Kori on hieman korotettu ja sijaitsee väylän vasemmalla reunalla.

Väylä 2: Ford DGP Sininen #2

Pituus 76 metriä. Par 3

Tämä on radan lyhyin väylä, mutta todella tiukka ja avausheitto tulisi saada kulkemaan myös Mandojen välistä, jotka sijaitsevat noin 10m päässä tiiltä. Väylän vasenta puolta reunustaa OB-alue.

Väylä 3: Ford DGP Sininen #3

Pituus 180 metriä. Par 4

Ihanteellinen avaus kaartaa loivasti oikealle koko matkan, tällä heitolla pääsee ulos metsästä ja kiekko jää hyvälle jatkopaikalle. Väylä on kapeimillaan juuri ennen aukeaa. Kakkosheiton pitäisi kantaa aina muuta väylää muutaman metrin ylempänä sijaitsevalle koritasanteelle saakka. Reippaammin pitkäksi heilahtaneiden lähestymisheittojen myötä voi päätyä kauas korista alamäkeen.

Väylä 4: Ford DGP Sininen #4

Pituus 120 metriä. Par 3

Tämä on radan täysin uusi väylä (2021). Väylä kaartaa jyrkästi vasemmalle, mutta päästäksesi avausheitolla korille on heiton oltava korkea ”hysse”. Vastapuolen kummun reuna sijaitsee 75m päässä. Vasenkätisen hyssen tai oikeakätisen foreheiton voi myös suorittaa vasemman kautta puiden yli. Kummun takana oleva tie on OB, joten älä heitä avausheittoa liian suoraksi. Käyttäkää bäginarikkaa, jotta seuraavat heittäjät tietävät, että onko korilla pelaajia.

Väylä 5: Ford DGP Sininen #5

Pituus 162 metriä. Par 4

Tunnelmallinen dogleg-väylä, jolla alun suora osuus on huomattavasti lyhyempi, kuin kurvin jälkeen aukeava aina korille saakka jatkuva suora. 1. heitolla siis haetaan tarkkaa sijoitusta, eikä niinkään pituutta. Avauksen onkin syytä päätyä väylän keskelle, sillä sivuille harhailleiden avausten myötä reitit koria kohti käyvät haastaviksi. Nurmiporien kaivamat poterot toimivat tehokkaina rollereiden pysäyttäjinä ja paikoin heittoasennoista tulee varmasti sangen poikkeuksellisia.

Väylä 6: Ford DGP Sininen #6

Pituus 102 metriä. Par 3

Pääväylä kulkee oikean kautta, mutta väylää pystyy pelaamaan myös vasenta linjaa pitkin. Päästäksesi korille oikean kautta on heiton oltava aluksi suora ja sitten puolivälin jälkeen kaarruttava voimakkaasti vasemmalle.

Väylä 7: Ford DGP Sininen #7

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylän keskellä olevat puut voi kiertää joko vasemmalta tai oikealta, joten kätisyydellä ei ole niin väliä tällä väylällä. Kori korotettu  muutamalla traktorin renkaalla.

Väylä 8: Ford DGP Sininen #8

Pituus 170 metriä. Par 4

Väylän alku on tuttu, sillä ennen väylä oli Par 3 ja nyt sitä on jatkettu korilta eteenpäin ja siitä on tehty Par 4. Väylä kaartuu aluksi oikealle ja avausheitolla olisi hyvä päästä vanhan koripaikan tienoille, josta olisi ihanteellista jatkaa suoraan metsäpilliin. Kori on mahdollista nähdä tiin vasemmalta puolelta.

Väylä 9: Ford DGP Sininen #9

Pituus 78 metriä. Par 3

Tämä on radan alkuperäisiä signature-väyliä, eli heitetään suoraan OB-saaren ylitse. Suurin osa pelaajista heittää rystyä, mutta korille on mahdollista päästä myös kämmenheitolla. Jos avausheitto päätyy OB-alueelle, niin peliä jatketaan DropZonelta.

Väylä 10: Ford DGP Sininen #10

Pituus 115 metriä. Par 3

Yksi radan pisimmistä Par 3 -väylistä, joka kuitenkin heitetään pienehköön alamäkeen ja korille onkin mahdollista päästä reilun sadan metrin suoralla heitolla. Väylän voi myös pelata vasemman tai oikean kautta, mutta puut rajoittavat hieman näitä linjoja.

Väylä 11: Ford DGP Sininen #11

Pituus 213 metriä. Par 4

Tämä on radan toiseksi pisin väylä, mutta samalla ehkä helpoin birdie-väylä. Tiiltä väylä kaartuu loivasti oikealle ja toisella heitolla olisi tarkoitus päästä heittämään OB-alueen ylitse korille. Jos kiekkosi päätyy kuitenkin OB-alueelle, niin peliä jatketaan DropZonelta.

Väylä 12: Ford DGP Sininen #12

Pituus 145 metriä. Par 4

Tämä on radan viimeinen Par 4 -väylä ja antaa myös ehkä suurimmat mahdollisuudet napa Eagle tuloskorttiin kaikista radan Par 4 -väylistä. Väylä kulkee puiden keskellä loivasti oikealle ja ennen korille pääsyä on ylitettävä pieni monttu, koria vartoivat puut. Kori sijaitsee hienon männyn alla ja sen takana on pienehkö pudotus, joten älä heitä liian pitkäksi.

Väylä 13: Ford DGP Sininen #13

Pituus 96 metriä. Par 3

Avausheitto heitetään kummun ylitse ja koripaikka on nykyään 15m oikealle entisestä koripaikasta. Heiton tulisikin olla hieman erilainen kuin ennen, ellei se sitten ole aina ollutkin hieman liikaa oikealla. Käyttäkää aina spotteria, sillä korille ei näe tiiltä.

Väylä 14: Ford DGP Sininen #14

Pituus 135 metriä. Par 3

Edessä aukeaa suora baana, jolla pitkälle heittävät pelaajat pääsevät jopa korille saakka. Niiden, joilla ei heiton mitta riitä korille saakka, kannattanee hyödyntää koria ennen sijaitseva leveämpi kohta väylällä, mistä lähestyminen on huomattavasti helpompaa kuin väylää reunustavasta sankasta metsästä.

Väylä 15: Ford DGP Sininen #15

Pituus 102 metriä. Par 3

Tii on sijoitettu vallin päälle ja väylä kaartuu loivasti oikealle, joten oikean käden ”antsa” on oikein hyvä valinta, mutta toki muitakin heittotapoja saa tarjota.

Väylä 16: Ford DGP Sininen #16

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä kaartaa loivasti oikealle ja korin takana noin 15m päässä on OB-alue, joten älä heitä pitkäksi. Varo myöskin vasemmalla puolella 3-väylän pelaajia.

Väylä 17: Ford DGP Sininen #17

Pituus 124 metriä. Par 3

Väylä ei ole erityisen tiukka, mutta puolivälin kieppeillä on muutamia puita, johon saattaa osua ennen kuin pääsee aukealle. Väylä kaartuu loivasti oikealle ja kori on sijoitettu vastarinteeseen.

Väylä 18: Ford DGP Sininen #18

Pituus 117 metriä. Par 3

Kuten monet aiemmatkin väylät, tämäkin kaartuu loivasti oikealle ja alussa on kaksi Mandoa, joiden välistä heitto tulee suorittaa. Varo myös OB-alueita oikealla sekä vasemmalla. Jos heität Mandosta ohitse, niin peliä jatketaan DropZonelta, joka sijaitsee Mandojen välissä. Mikäli heittosi päätyy OB-alueelle, niin jatka peliä ylimenokohdasta.

11 arvostelua radalle “Ford DiscGolfPark

    Hieno lisä pääkaupunkiseudun muutenkin kattavaan ratavalikoimaan. Radassa on sopivasti haastetta ja vaihtelua, vaatii monipuolista heittovalikoimaa ja mörrissäkin ollaan välillä. Muutama hankalampi paikka Zucan kanssa, mutta kyllä silläkin pääsee.

    Kesäkaudella pidemmät sinisten koripaikkojen väylät ja muina vuodenaikoina osa väylistä lyhyempiä punaisilla koripaikoilla. Yksi suosikkiradoista. Fordin logoilla suuret tiit sekä korit ja opasteet tyylikkäitä.

    Metsäväyliä enemmistö, eivät kuitenkaan juuri kapeita. Aukeampaa hiekkakenttää / vanhaa ampumaratapohjaa on enemmän pitkillä väylillä 1, 10 ja 11. Pieniin alamäkiin avauksia pääsee pudottamaan väylillä 4, 11 ja 18. Birdietilaisuudet hieman harvemmassa ja usein pidemmän avausheiton takana.

    Näyttäviä väyliä mm. numero 3 korkeasta kuusikosta kumpuilevalle niitylle nousten vallille, 5 kangasmetsässä varuskunnan peruja kiekkojemmapoteroineen pienelle kuusikkoaukealle sekä 12 metsässä yli armeijakaivantojen nousten loivalle rinteelle. Maastonmuodot loivapiirteisiä ja siirtymät kevyehköjä kulkea.

    Pysäköintipaikka hehtaariluokkaa ja Hyrylän murkinapaikkoihin vain parin kolmen minuutin ajomatka.

    Hieno ja haastava rata mukavassa maastossa. Tarkkoja heittoja ja monipuolista heittovalikoimaa tarvitaan jos haluaa kovaan tulokseen yltää. Oikeakätinen pääsee heittämään paljon forea ja antsaa, omaan makuun rata suosii vasureita vähän liikaa. Isot tiit ja Ford-teema eivät ainakaan heikennä radan pisteitä. Tällaisia sponsoroituja ratoja voisi olla enemmänkin!

    4,5/5

    Minun mielestäni yksi upeimmista ja ainakin 2018 parhaimmassa kunnossa olevista radoista. Sopivan haastava, vaihteleva ja ison efektin tekee kyllä viimeisen päälle Ford-henkisesti toteutetut tiit, korit ja opasteet. Iso peukalo, kannattaa käydä pelaamassa!

    Vaikka ihannetuloksesta jäätiinkin roimasti harrastelijatasoisena heittäjänä, niin kovin paha mieli radasta ei kuitenkaan jäänyt. Väylät pitivät mielenkiinnon hyvin yllä monipuolisuudellaan. Jokaisen par -tuloksen eteen sai heittää vähintään kohtalaisen hyvin, eikä birdie paikkoja ollut ilmaiseksi jaossa millään väylällä.

    Ihan karmeata ryteikköä ei missään vaiheessa tullut koluttua, vaikka rata vaatiikin tarkkoja heittoja. Rata myös suosii selvästi foren osaajia tai vastaavasti vasenkätisen rystyheittoa. Itselläni oli hieman taiteilemista oikean käden rystyheittäjänä..

    Väylät kulkivat loogisesti ja opasteet sekä tiipaikat olivat kunnossa. Eli niiden suhteen asiat hyvin kunnossa.

    4/5

    Hieno metsärata.

    Kalusto kunnossa, tiit, korit jne. viimeisen päälle, opasteitakin oli väylältä toiselle.

    Maasto osin avoimempaa kangasmetsää jossa hyvä näkyvyys ja puusto harvempaa isoa kuusta, osin tiheämpää pusikkoa jonka keskellä menee kapeita väyliä. Muutama avoimempi kenttä/niittyväylä. Ekalla ja 11:llä pääsee heittämään oikeasti lujaa, 3:lla, 5:llä ja 14:llä pitää myös löytyä mittaa, mutta tarkkuus myös pitää hallita, loput väylät sitten enemmän ja vähemmän lyhyempiä tarkkoja rännejä, suoria ja vääriä.

    Muutamalla väylällä mahdollisuus vaihtoehtoiseen korinpaikkaan ja ykkösväylällä vaihtoehtoiseen tiipaikkaan, ratakartassakin merkitty erikseen sininen ja punainen rata. Hyvä idea, saa vaihtelua välillä, mutta toteutuksessa täälläkin sama ongelma kuin muualla jossa vastaavaa kohdannut, eli mistä se satunnainen kävijä tietää kumpi leiska on käytössä kun molempia koreja ei ole? FB ei välttämättä ole ratkaisu, ei sitä kaikki seuraa. Ehkä joku kyltti ykköselle, ”Tänään käytössä sininen layout”, tms.

    Parilla väylällä oli mielestäni huono, vähän vaarallinen tii-ratkaisu. 10:n tii on kymmenen metrin päässä 9:n sinisestä korista, suoraan korin takana. On siinä pusikko välissä, mutta ei sekään kaikkea pysäytä. Viidentoista tii puolestaan 14:n korista samoin noin 15 metriä oikealle eteenpäin. Oma kakkosheittoni pysähtyi siihen pieneen pusikkoon korin ja tiin välissä. Kummassakaan näistä ei heittäjä myöskään näe tiille, joten ensikertalaisena ei välttämättä tiedä/tajua, että se tii on niin lähellä, eikä osaa edes varoa.

    Kokonaisuutena kuitenkin siis oikein hyvä ja miellyttävä metsärata.

Vastaa