"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ford DiscGolfPark

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Radan ensimmäinen ja viimeinen väylä ovat Hyrylän Urheilukeskuksessa. Täältä siirrytään Rykmentinpuiston entiselle ampumarata-alueelle. Alueella on tiheää kuusikkoa, upeaa kangasmetsää, pieniä korkeuseroja ja avointa hiekkakuopaa. Eli rata on todella monipuolinen ja haastetta löytyy niin aloittelijoille kuin ammattilaisillekin.

Lue lisää

Ford DiscGolfPark on kilpatason frisbeegolfrata Tuusulan Rykmentinpuistossa. Rata on rakennettu yhteisteistyössä Tuusulan Kunnan, FrisbeeGolfClub Hyrylä ry:n ja Oy Ford Ab:n kanssa.

Paikallinen seura on jo ryhtynyt järjestämään viikkokisoja radalla. Voit seurata tiedotusta Facebookin kautta:
Frisbeegolfclub Hyrylä ry
Ford DiscGolfPark

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Kilpailukuja
    04300 Tuusula


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2017

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Frisbeegolfclub Hyrylä ry

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Ford DiscGolfPark, Punainen

Väylä 1: Ford DGP Punainen #1 - Go Further

Pituus 132 metriä. Par 3

Kohtalaisen avoin väylä, jonka korille johtaa kaksi avoimempaa reittiä. Perille pääsee niin oikeakätisellä kuin vasenkätisellä hyzer-heitolla. Edellyttäen että heitolle kertyy mittaa n. 130m.

Väylä 2: Ford DGP Punainen #2 - KA

Pituus 56 metriä. Par 3

Radan lyhimmällä väylälläkään birdie ei ole täysin ilmiselvä, sillä se on myöskin yksi radan tiukimmista väylistä. Lähes suora heitto, joka ei saisi lopussa liiemmin kaarrella suuntaan tai toiseen.

Väylä 3: Ford DGP #3 - S-MAX

Pituus 180 metriä. Par 4

Ihanteellinen avaus kaartaa loivasti oikealle koko matkan, tällä heitolla pääsee ulos metsästä ja kiekko jää hyvälle jatkopaikalle. Väylä on kapeimillaan juuri ennen aukeaa. Kakkosheiton pitäisi kantaa aina muuta väylää muutaman metrin ylempänä sijaitsevalle koritasanteelle saakka. Reippaammin pitkäksi heilahtaneiden lähestymisheittojen myötä voi päätyä kauas korista alamäkeen. Huom! 4. väylän tiin korin takana oikealla.

Väylä 4: Ford DGP #4 - ECOSPORT

Pituus 74 metriä. Par 3

Oikeakätinen turvautunee kämmenheittoon tällä jyrkästi oikealle kaartavalla alamäkiväylällä. Feidin pureuduttava kurvissa aika väkevästi, jos haluaa päästä korille saakka. Sisäkurvin puolella mando, kierrettävä vasemmalta puolelta. Jos heitto harhautuu mandopuun oikealle puolelle jatketaan edeltävältä heittopaikalta yhden rangaistusheiton kera.

Väylä 5: Ford DGP #5 - MONDEO

Pituus 162 metriä. Par 4

Tunnelmallinen dogleg-väylä, jolla alun suora osuus on huomattavasti lyhyempi, kuin kurvin jälkeen aukeava aina korille saakka jatkuva suora. 1. heitolla siis haetaan tarkkaa sijoitusta, eikä niinkään pituutta. Avauksen onkin syytä päätyä väylän keskelle, sillä sivuille harhailleiden avausten myötä reitit koria kohti käyvät haastaviksi. Nurmiporien kaivamat poterot toimivat tehokkaina rollereiden pysäyttäjinä ja paikoin heittoasennoista tulee varmasti sangen poikkeuksellisia.

Väylä 6: Ford DGP #6 - FIESTA

Pituus 84 metriä. Par 3

Lähes suora reilu 80-metrinen heitto ja birdie kortissa on varsin todennäköinen. Kovin paljon ylimääräistä tilaa ei ole sivuilla, eikä korkeuden puolestakaan, joten tarkkaa heittoa haetaan jälleen kerran.

Väylä 7: Ford DGP #7 - FOCUS RS

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylän keskellä olevat puut voi kiertää joko vasemmalta tai oikealta, joten kätisyydellä ei ole niin väliä tällä väylällä. Kori korotettu.

Väylä 8: Ford DGP #8 - C-MAX

Pituus 90 metriä. Par 3

Tiukka oikealle kaartava ränni, jolla et halua eksyä kovin pitkälle väylästä, sillä roughi on todella roughia tällä väylällä.

Väylä 9: Ford DGP Punainen #9 - RANGER

Pituus 77 metriä. Par 3

Jaksaa jaksaa! Vielä yksi heitto puurännissä ja sitten pääsee vähän liidättelemään välillä. Jälleen haetaan suoraa heittoa, korin takana vastarinne, joten voi jopa hakea hyvillä mielin holaria?

Väylä 10: Ford DGP #10 - TRANSIT

Pituus 120 metriä. Par 3

Nyt on hieman tilaa erehtyäkin, ilman että heti kolisee puut. Kori aavistuksen alempana kuin tii, ja väylällä on tilaa hakea mieleistään linjaa.

Väylä 11: Ford DGP #11 - MUSTANG

Pituus 213 metriä. Par 4

1. väylän jälkeen radan avoin väylä, sekä myös toiseksi pisin (sinisellä layoutilla, punaisella pisin väylä). Avaus olisi syytä saada putoamaan tiitä alempana sijaitsevalle väylälle, jotta saa pedattua hyvän paikan jatkoheitolle. Optimaalinen sijoitusheitto putoaa tonttiin ennen neliönmuotoista OB-aluetta, joka sijaitsee n. 120 m päässä tiistä ja jatkuu n. 30 m kohti koria. Lähestymisheitot ujutetaan puiden vartioimalle korille.

Väylä 12: Ford DGP Punainen #12 - EDGE

Pituus 95 metriä. Par 3

Oikeakätisen heittäjän kämmenheitto on koetuksella, S-linjaa haetaan, jos mielit nostolle. Toki tarkalla rystyhysselläkin pääsee putille, matkaa vain jää hieman reippaammin.

Väylä 13: Ford DGP #13 - KUGA

Pituus 94 metriä. Par 3

Oikeakätinen sokkohysse maavallin ylitse. Feidin osuttava lopussa tarkasti väylään, jotta heitto kantaa koko matkan korille saakka.

Väylä 14: Ford DGP Punainen #14 - FOCUS ST

Pituus 123 metriä. Par 3

Edessä aukeaa suora baana, jolla pitkälle heittävät pelaajat pääsevät jopa korille saakka. Niiden, joilla ei heiton mitta riitä korille saakka, kannattanee hyödyntää koria ennen sijaitseva leveämpi kohta väylällä, mistä lähestyminen on huomattavasti helpompaa kuin väylää reunustavasta sankasta metsästä.

Väylä 15: Ford DGP #15 - ECOBOOST

Pituus 102 metriä. Par 3

Kori on hieman piilossa väylän oikeassa reunassa. Oikeakätiset pääsevät korille niin loivalla rystyantsalla kuin lopussa feidaavalla suoralla kämmenheitollakin.

Väylä 16: Ford DGP #16 - TRANSIT CONNECT

Pituus 100 metriä. Par 3

Deja vu? No ei aivan, sillä tämä väylä on visuaalisesti aivan eri luokkaa, vaikka samankaltaista heittoa haetaankin kuin edeltävällä väylällä. Tämä väylä kaartuu koko ajan reippaasti oikealle - onnistunut heitto ui nätisti tiensä läpi jykevän kuusimetsän.

Väylä 17: Ford DGP Punainen #17 - GT

Pituus 124 metriä. Par 3

Kori reippaasti oikealla ja muutaman metrin korkeammalla kuin väylä ja tii. Oikeakätisellä rystyheitolla haetaan oikeastaan myöhäistä kaarrosta oikealle, sillä reilu puolikas väylästä kulkee metsän siimeksessä, minkä jälkeen se aukeaa oikealle.

Väylä 18: Ford DGP #18 - FOCUS

Pituus 99 metriä. Par 3

Kierros viimeistellään vajaalla 100-metrisellä alamäki liidätyksellä, jonka tulisi hakeutua aavistuksen oikealle lopussa.

Ford DiscGolfPark, Sininen

Väylä 1: Ford DGP Sininen #1 - Go Further

Pituus 221 metriä. Par 4

Kori sijaitsee kaukana hallin takana. Vasemmalla puolella vaanii OB-alue, jonka nurkan kiertäminen vaatii yli 100-metristä heittoa. Kunnianhimoiset, pitkälle heittävät pelaajat voivat oikaista kulman yli kohti koria, kuinka paljon on ihan itseluottamuksesta ja ahneudesta kiinni. Heitolta vaadittava mitta kasvaa kohti koria ja puutkin tulevat helposti eteen jatkoheitolla.

Väylä 2: Ford DGP Sininen #2 - KA

Pituus 70 metriä. Par 3

Radan lyhimmällä väylälläkään birdie ei ole täysin ilmiselvä, sillä se on myöskin yksi radan tiukimmista väylistä. Lähes suora, hienoisesti vasemmalle kaartava heitto, joka ei saisi lopussa liiemmin feidata suuntaan tai toiseen.

Väylä 3: Ford DGP #3 - S-MAX

Pituus 180 metriä. Par 4

Ihanteellinen avaus kaartaa loivasti oikealle koko matkan, tällä heitolla pääsee ulos metsästä ja kiekko jää hyvälle jatkopaikalle. Väylä on kapeimillaan juuri ennen aukeaa. Kakkosheiton pitäisi kantaa aina muuta väylää muutaman metrin ylempänä sijaitsevalle koritasanteelle saakka. Reippaammin pitkäksi heilahtaneiden lähestymisheittojen myötä voi päätyä kauas korista alamäkeen. Huom! 4. väylän tiin korin takana oikealla.

Väylä 4: Ford DGP #4 - ECOSPORT

Pituus 74 metriä. Par 3

Oikeakätinen turvautunee kämmenheittoon tällä jyrkästi oikealle kaartavalla alamäkiväylällä. Feidin pureuduttava kurvissa aika väkevästi, jos haluaa päästä korille saakka. Sisäkurvin puolella mando, kierrettävä vasemmalta puolelta. Jos heitto harhautuu mandopuun oikealle puolelle jatketaan edeltävältä heittopaikalta yhden rangaistusheiton kera.

Väylä 5: Ford DGP #5 - MONDEO

Pituus 162 metriä. Par 4

Tunnelmallinen dogleg-väylä, jolla alun suora osuus on huomattavasti lyhyempi, kuin kurvin jälkeen aukeava aina korille saakka jatkuva suora. 1. heitolla siis haetaan tarkkaa sijoitusta, eikä niinkään pituutta. Avauksen onkin syytä päätyä väylän keskelle, sillä sivuille harhailleiden avausten myötä reitit koria kohti käyvät haastaviksi. Nurmiporien kaivamat poterot toimivat tehokkaina rollereiden pysäyttäjinä ja paikoin heittoasennoista tulee varmasti sangen poikkeuksellisia.

Väylä 6: Ford DGP #6 - FIESTA

Pituus 84 metriä. Par 3

Lähes suora reilu 80-metrinen heitto ja birdie kortissa on varsin todennäköinen. Kovin paljon ylimääräistä tilaa ei ole sivuilla, eikä korkeuden puolestakaan, joten tarkkaa heittoa haetaan jälleen kerran.

Väylä 7: Ford DGP #7 - FOCUS RS

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylän keskellä olevat puut voi kiertää joko vasemmalta tai oikealta, joten kätisyydellä ei ole niin väliä tällä väylällä. Kori korotettu.

Väylä 8: Ford DGP #8 - C-MAX

Pituus 90 metriä. Par 3

Tiukka oikealle kaartava ränni, jolla et halua eksyä kovin pitkälle väylästä, sillä roughi on todella roughia tällä väylällä.

Väylä 9: Ford DGP Sininen #9 - RANGER

Pituus 78 metriä. Par 3

Suurin osa tästä suorasta väylästä kulkee pitkin kapea puuränniä, jonka päätyttyä väylä nousee harjanteelle. Kori harjanteen päällä. Vähän ennen harjannetta on OB-lampi, jos kiekko eksyy lampeen avausheitolla, jatketaan lammen lähellä sijaitsevalta dropzonelta yhden rangaistusheiton kera.

Väylä 10: Ford DGP #10 - TRANSIT

Pituus 120 metriä. Par 3

Nyt on hieman tilaa erehtyäkin, ilman että heti kolisee puut. Kori aavistuksen alempana kuin tii, ja väylällä on tilaa hakea mieleistään linjaa.

Väylä 11: Ford DGP #11 - MUSTANG

Pituus 213 metriä. Par 4

1. väylän jälkeen radan avoin väylä, sekä myös toiseksi pisin (sinisellä layoutilla, punaisella pisin väylä). Avaus olisi syytä saada putoamaan tiitä alempana sijaitsevalle väylälle, jotta saa pedattua hyvän paikan jatkoheitolle. Optimaalinen sijoitusheitto putoaa tonttiin ennen neliönmuotoista OB-aluetta, joka sijaitsee n. 120 m päässä tiistä ja jatkuu n. 30 m kohti koria. Lähestymisheitot ujutetaan puiden vartioimalle korille.

Väylä 12: Ford DGP Sininen #12 - EDGE

Pituus 140 metriä. Par 4

Oikeakätinen heittäjä voi valita S-linjan kämmenheiton tai loivan rystyhyssen. Hyssellä matkaa 2. heitolle jää vähän reippaammin, mutta kämmen-S:n täytyy osua linjaan juuri, eikä melkein. Sweetspotista jatketaan suoralla heitolla ylämäkeen, kori on hieman kummun takana ja puun suojaama.

Väylä 13: Ford DGP #13 - KUGA

Pituus 94 metriä. Par 3

Oikeakätinen sokkohysse maavallin ylitse. Feidin osuttava lopussa tarkasti väylään, jotta heitto kantaa koko matkan korille saakka.

Väylä 14: Ford DGP Sininen #14 - FOCUS ST

Pituus 135 metriä. Par 3

Edessä aukeaa suora baana, jolla pitkälle heittävät pelaajat pääsevät jopa korille saakka. Niiden, joilla ei heiton mitta riitä korille saakka, kannattanee hyödyntää koria ennen sijaitseva leveämpi kohta väylällä, mistä lähestyminen on huomattavasti helpompaa kuin väylää reunustavasta sankasta metsästä.

Väylä 15: Ford DGP #15 - ECOBOOST

Pituus 102 metriä. Par 3

Kori on hieman piilossa väylän oikeassa reunassa. Oikeakätiset pääsevät korille niin loivalla rystyantsalla kuin lopussa feidaavalla suoralla kämmenheitollakin.

Väylä 16: Ford DGP #16 - TRANSIT CONNECT

Pituus 100 metriä. Par 3

Deja vu? No ei aivan, sillä tämä väylä on visuaalisesti aivan eri luokkaa, vaikka samankaltaista heittoa haetaankin kuin edeltävällä väylällä. Tämä väylä kaartuu koko ajan reippaasti oikealle - onnistunut heitto ui nätisti tiensä läpi jykevän kuusimetsän.

Väylä 17: Ford DGP Sininen #17 - GT

Pituus 128 metriä. Par 3

Pitkä suora heitto ylös harjanteelle. Jos mitta ei riitä, kannattaa unohtaa haaveet korille heittämisesta ja tehdä jatkoheitto itselleen helpoksi. Tällöin riittää, että heittää alun rännistä ulos aukealla, sillä väylällä on reippaasti tilaa oikealla n. 70m päässä tiistä.

Väylä 18: Ford DGP #18 - FOCUS

Pituus 99 metriä. Par 3

Kierros viimeistellään vajaalla 100-metrisellä alamäki liidätyksellä, jonka tulisi hakeutua aavistuksen oikealle lopussa.

4 arvostelua radalle “Ford DiscGolfPark

    Hieno metsärata.

    Kalusto kunnossa, tiit, korit jne. viimeisen päälle, opasteitakin oli väylältä toiselle.

    Maasto osin avoimempaa kangasmetsää jossa hyvä näkyvyys ja puusto harvempaa isoa kuusta, osin tiheämpää pusikkoa jonka keskellä menee kapeita väyliä. Muutama avoimempi kenttä/niittyväylä. Ekalla ja 11:llä pääsee heittämään oikeasti lujaa, 3:lla, 5:llä ja 14:llä pitää myös löytyä mittaa, mutta tarkkuus myös pitää hallita, loput väylät sitten enemmän ja vähemmän lyhyempiä tarkkoja rännejä, suoria ja vääriä.

    Muutamalla väylällä mahdollisuus vaihtoehtoiseen korinpaikkaan ja ykkösväylällä vaihtoehtoiseen tiipaikkaan, ratakartassakin merkitty erikseen sininen ja punainen rata. Hyvä idea, saa vaihtelua välillä, mutta toteutuksessa täälläkin sama ongelma kuin muualla jossa vastaavaa kohdannut, eli mistä se satunnainen kävijä tietää kumpi leiska on käytössä kun molempia koreja ei ole? FB ei välttämättä ole ratkaisu, ei sitä kaikki seuraa. Ehkä joku kyltti ykköselle, ”Tänään käytössä sininen layout”, tms.

    Parilla väylällä oli mielestäni huono, vähän vaarallinen tii-ratkaisu. 10:n tii on kymmenen metrin päässä 9:n sinisestä korista, suoraan korin takana. On siinä pusikko välissä, mutta ei sekään kaikkea pysäytä. Viidentoista tii puolestaan 14:n korista samoin noin 15 metriä oikealle eteenpäin. Oma kakkosheittoni pysähtyi siihen pieneen pusikkoon korin ja tiin välissä. Kummassakaan näistä ei heittäjä myöskään näe tiille, joten ensikertalaisena ei välttämättä tiedä/tajua, että se tii on niin lähellä, eikä osaa edes varoa.

    Kokonaisuutena kuitenkin siis oikein hyvä ja miellyttävä metsärata.

    Vaikka ihannetuloksesta jäätiinkin roimasti harrastelijatasoisena heittäjänä, niin kovin paha mieli radasta ei kuitenkaan jäänyt. Väylät pitivät mielenkiinnon hyvin yllä monipuolisuudellaan. Jokaisen par -tuloksen eteen sai heittää vähintään kohtalaisen hyvin, eikä birdie paikkoja ollut ilmaiseksi jaossa millään väylällä.

    Ihan karmeata ryteikköä ei missään vaiheessa tullut koluttua, vaikka rata vaatiikin tarkkoja heittoja. Rata myös suosii selvästi foren osaajia tai vastaavasti vasenkätisen rystyheittoa. Itselläni oli hieman taiteilemista oikean käden rystyheittäjänä..

    Väylät kulkivat loogisesti ja opasteet sekä tiipaikat olivat kunnossa. Eli niiden suhteen asiat hyvin kunnossa.

    4/5

    Minun mielestäni yksi upeimmista ja ainakin 2018 parhaimmassa kunnossa olevista radoista. Sopivan haastava, vaihteleva ja ison efektin tekee kyllä viimeisen päälle Ford-henkisesti toteutetut tiit, korit ja opasteet. Iso peukalo, kannattaa käydä pelaamassa!

Vastaa