"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Finby DiscGolfPark

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Paraisten Finbyssä sijaitseva metsärata. Radan ominaispiirteitä ovat korkeuserot ja kapeahkot heittolinjat. Tarjoaa haasteita lähes kaiken tasoisille pelaajille ja 2017 tapahtuneen laajennuksen myötä radalta löytyy nyt myös avoimempia väyliä.

Lue lisää

Radalla ei varsinaisesti ole tarkkaa katunumeroa, vaan se sijaitsee n. 150m Finbyntien länsipäädystä. Kätevin reitti Turun suunnasta tullessa on ajaa Saaristotietä Paraisten keskustan läpi ja jatkaa kohti Nauvoa. Sen jälkeen käännytään Sydmontielle ja seuraavaksi jälleen oikealle Finbyntielle. Myös golfkentän kylttien seuraaminen avittaa perille, sillä Archipelagia Golf Club sijaitsee frisbeegolfradan läheisyydessä.

Rata perustettiin 9-väyläisenä vuonna 2014 ja se laajeni 2017 18-väyläiseksi. Valtaosa uusista väylistä sijoittuu Finbyntien toiselle puolelle, hiihtostadionin maastoon.

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Finbyntie 86
    21600 Parainen


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2014

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Juho Rantalaiho

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Finby DiscGolfPark

Väylä 1: Finby DGP #1

Pituus 66 metriä. Par 3

Ylämäkeen heitettävä väylä kaartuu aika jyrkästi oikealle.

Väylä 2: Finby DGP #2

Pituus 62 metriä. Par 3

Kori sijaitsee jokusen metrin alempana kuin tii. Väylä kaartuu tiukasti vasemmalle.

Väylä 3: Finby DGP #3

Pituus 71 metriä. Par 3

Lähes suora väylä lievään ylämäkeen.

Väylä 4: Finby DGP #4

Pituus 61 metriä. Par 3

Tällä kertaa viivasuora väylä. Korin takana olevan kallion ansiosta voi hakea huoletta holaria.

Väylä 5: Finby DGP #5

Pituus 77 metriä. Par 3

Nyt tekee tiukkaa. Ylempänä kallioilla sijaitseva kori näkyy hädin tuskin tiille ja väylän puolessa välissä olevan puun oksat puskevat oikeakätisen rystyheittäjän loivan hyssen linjalle. Kovakätiset pystyvät kiertämään jo kauempaakin. Kori on kallion reunalla, takana on reipas pudotus.

Väylä 6: Finby DGP #6

Pituus 62 metriä. Par 3

Väylä 7: Finby DGP #7

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 8: Finby DGP #8

Pituus 152 metriä. Par 4

Väylä 9: Finby DGP #9

Pituus 63 metriä. Par 3

Taas pukkaa hysseä. Ei kannata heittää pitkäksi.

Väylä 10: Finby DGP #10

Pituus 105 metriä. Par 3

Alkuperäisen 9-väyläisen radan pisimmällä väylällä haetaan suoraa heittoa alamäkeen. Puut tulevat helposti tielle jos eksyy sivuun.

Väylä 11: Finby DGP #11

Pituus 75 metriä. Par 3

Forella hysseä tai rystyllä annukkaa. Heti tiiltä ahdas puuportti, johon pitäisi osua tai heittoja kertyy helposti. Väylä viettää koko matkan vasemmalle, joten kiekon täytyy pysyä linjalla koko matkan tai ainakin kakkonen jää haaveeksi.

Väylä 12: Finby DGP #12

Pituus 70 metriä. Par 3

Ennen kierros päätettiin reippaasti alamäkeen viettävään suoraan pilliin. Nykyään matka jatkuu vielä tien toiselle puolelle.

Väylä 13: Finby DGP #13

Pituus 192 metriä. Par 4

Väylä 14: Finby DGP #14

Pituus 109 metriä. Par 3

Väylä 15: Finby DGP #15

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 16: Finby DGP #16

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 17: Finby DGP #17

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 18: Finby DGP #18

Pituus 90 metriä. Par 3

11 arvostelua radalle “Finby DiscGolfPark

    Opastetaulun mukaan radan väylät 13-18 ovat tien toisella puolella mutta kun katsoo ratakarttaa ja lähtee hakemaan väyliä niin ei niitä meinaa löytää ja kaikkia ei edes löytynyt kun tänään kävin

    Radan väylät 13-18, eli hiihtostadionin puoli, on uudistettu, mutta väylät eivät näy fgr.fi palvelussa eikä myöskään radan infotaulussa. Ne löytyvät kuitenkin suhteellisen helposti: uusi tii #13 on heti radan parkkipaikan kohdalla, tien toisella puolella

    Päivitys 2019: karttalinkki vie suoraan oikeaan paikkaan ja opastaulu on hyvin näkyvillä. Rata koostuu kahdesta lenkistä: etu12 ja taka6. Ensimmäiset 12 väylää tarjoavat pääosin lyhyempää ja teknisempää heittämistä. Väylät ovat selkeitä ja heitoille on riittävästi tilaa. Pirkkupaikkoja on tarjolla lähes joka väylällä. Alkuun on mahdutettu pari pidempääkin väylää. Pääosin putteri- ja midariheittoja.

    Taka6 tarjoaakin sitten enemmän tilaa ja pidempää heittämistä. Radan profiili muuttuu melkoisesti takaväylillä. Kokonaisuus on mielestäni mukava, siirtymätkin ovat pääosin lyhyitä. Maasto on helppokulkuista, vaikka korkeuseroja ja juurakkoja riittää. Oikeastaan ainoa merkittävä heikkois on heittoalustat. Ne voitaisiin päivittää kunnon alustoihin. Tässä kunnossa 3/5 rata.

    Iha ok neppailurata mutta itse toivoisin että joskus siihen tehdään/saadaan lisää väyliä ja ennenkaikkia pidempiä, potentiaalia tuossa maastossa on kyl tehdä siitä loistava ja haastava rata. Ne korit sieltä keskuspuistosta vois mielestäni siirtää tuonne Finbyn radalle jos ja kun on mahdollisuus laajentaa sitä ja mitä tulee itse koreihin niin olisi kiva jos Finbyn radalla olisi koreja muillakin väylillä kuin vaan #9 🙂 , miksi korit on otettu talveksi pois? Pk-seudulla missä ite heitän about joka viikko niin kaikilla radoilla on korit kesät-talvet ja hyvin ne kestää. Teet vois kans kesällä laittaa kuntoon vaikka vauhtia ei tuolla radalla välttämättä tarvitsekaan. Noista mun kommenteista huolimatta niin kiva rata mielestäni on ja siellä on kiva käydä viskomassa kun käy kotikonnuilla, ainoo häiritsevä asia on just tuo että korit on talveksi otettu pois.

    Paraisten keskuspuiston radan jouduttua karsintatoimien kohteeksi oli ilahduttavaa todeta, että alueen uusi rata Finnbyssä osoittautui verrattoman mainioksi, vaikkakin hyvin erilaiseksi radaksi. Yhdeksästä väylästä ainoastaan alkuosaltaan hiukan sekava #8 saa silmäni kapenemaan, mutta muuten rata on monipuolinen ja palvelee erinomaisesti alueen harrastajapotentiaalia.

    Samaa mieltä ja korkeuserojakin aika paljonkin 9 väyläselle radalle, toivottavasti jokupäivä saa lisää väyliä vielä. Mitä tulee väylä #8 niin koska Mandoja ja OBtä ei ole niin oikealta backhand hyssellä #7 radan kautta pääsee mukavasti pirkkoputti paikalle, sieltä löytyy hyvä aukko 🙂 …mutta katellaan uudestaan kesällä kun sitä kasvustoa tulee lisää mutta uskon et kesälläkin sama reitti toimii.

Vastaa