"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ristinummi frisbeegolf

#ristinummidgp

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Yksi haastavimmista radoista Pohjanmaalla. Pääset pelaamaan metsässä, niityllä ja aukeilla pelloilla (huom ob:t) Täällä on kaikille jotakin.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Vanhan Vaasan Katu
    65370 Vaasa


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Puistorata
    Metsärata
    Hiekkakuopparata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    WDGC

  • Suunnittelija

    Pasi Koivu

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Ristinummi frisbeegolf

Ratakartta

Yksi haastavimmista radoista Pohjanmaalla. Pääset pelaamaan metsässä, niityllä ja aukeilla pelloilla (huom ob:t). Täällä on kaikille jotakin.

Väylä 1: Ristinummi #1

Pituus 121 metriä. Par 3

Vesi on OB. Väylällä on mando (pakollinen kierto) Kori ojan oikealla puolella puiden suojassa.

Väylä 2: Ristinummi #2

Pituus 110 metriä. Par 3

Kori on väylän oikeassa reunassa puiden suojassa. Mando poistettu ja väylä pidennetty n.110 metriseksi.

Väylä 3: Ristinummi #3

Pituus 87 metriä. Par 3

Pyörätie oikealla ja sen ulkopuolella OB. Väylällä tripla-mando. Heitettävä poikkiriman alta.

Väylä 4: Ristinummi #4

Pituus 178 metriä. Par 4

OB vain väylän oikeassa reunassa. Varo väylän 3 pelaajia.

Väylä 5: Ristinummi #5

Pituus 105 metriä. Par 3

Kori mäen alla, koivujen keskellä. 105m par 3. HUOM! Korotettu kori. Tarkista AINA ennen heittoa että montussa ei ole ketään.

Väylä 6: Ristinummi #6

Pituus 95 metriä. Par 3

Haastetta väylään tuo lähelle koria sijoitettu aita, josta kiekko saattaa nousta pystyyn ja rollata mäkeä alas.

Väylä 7: Ristinummi #7

Pituus 101 metriä. Par 3

Vesi oikealla sekä pyörätie vasemmalla ja sen ulkopuolella ovat OB.

Väylä 8: Ristinummi #8

Pituus 128 metriä. Par 3

Oikealle kääntävä väylä ja lopussa ojan ylitys. HUOM! Varo lampea! Vasemmalla väylän lopussa yhteinen OB-raja väylän 17 kanssa.

Väylä 9: Ristinummi #9

Pituus 243 metriä. Par 5

OB-raja vain väylän oikealla reunalla. Pellolle tultaessa OB-raja melko tiukka, joten ennen heittoa on hyvä käydä kurkkimassa väylää.

Väylä 10: Ristinummi #10

Pituus 84 metriä. Par 3

Väylän alussa tiukka "portti". Älä heitä ennen kuin väylä on vapaa.

Väylä 11: Ristinummi #11

Pituus 95 metriä. Par 3

Tiukkaa metsäpilliliidätystä. Varmista aina ennen heittoasi että väylä on vapaa.

Väylä 12: Ristinummi #12

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylällä iso kivi, jonka taakse voi jäädä pelaajia piiloon, joten varmista aina että väylä on vapaa ennen kuin heität.

Väylä 13: Ristinummi #13

Pituus 165 metriä. Par 4

Väylä pidennetty ja mando poistettu. Väylä pelataan opasteissa näkyvien korien väliin. Pituus n.165 metriä Par 4.

Väylä 14: Ristinummi #14

Pituus 188 metriä. Par 4

OB-rajat reunustavat väylää. Tällä väylällä kannattaa käyttää spotteria jos mahdollista.

Väylä 15: Ristinummi #15

Pituus 138 metriä. Par 3

OB-rajat reunustavat väylää. Väylälle lisätty mittapaalut, joilla voit mittauttaa heittosi.

Väylä 16: Ristinummi #16

Pituus 84 metriä. Par 3

Kori kummun päällä. Välttäkää ainakin hetken kävelyä kummun rinteillä kaikin mahdollisin keinoin. Kumpu muokkaantuu vielä, mutta voi olla pehmeä.

Väylä 17: Ristinummi #17

Pituus 180 metriä. Par 4

Väylällä 17 OB-raja ratakartasta poikkeava: Väylällä oleva lampi OB:ta, mutta metsä vasemmalla sisällä. (tikut lisätään myöhemmin)

Väylä 18: Ristinummi #18

Pituus 95 metriä. Par 3

Varmista aina että väylä on vapaa ennen kuin heität. Vesi vasemmalla ja ykkösen teen vieressä ja takana on OB. Huomioikaa korilla olijat, koska heittopaikalta ei näe korille. 18B: 62m.

15 arvostelua radalle “Ristinummi frisbeegolf

    Niin, no, enpä tiedä vuolaista kehuista. Saa tästä radasta tykätä, mutta ei vakuuttanut minua. Ei millään tapaa suosikki, mutta ajaa asiansa.

    Alkupään väylät ok, rehevä lehtimetsä haittaa kiekkojen löytämistä, jos sattuu lipsahtamaan kolme ekaa väylää ok, nelonen tylsä perusväylä. Viitonen ja kutonen heitetään typerästi ristiin, eli hidastaa kierrosta huomattavasti, jos joutuu odottelemaan. Seiska taas tulsä niitty, kasissa on ideaa vesiesteen ja pienen nyppylän takia.

    Sitten kävellään tien yli. Ysiväylässä on ideaa. Pitää saada hyvä suora avaus puiden välistä tai pidempi vasemmalle kaartava, jotta par voisi toteutua. Kuitenkaan niityllä heittäminen ei ole mitenkään kiinnostavaa, joten lopputulos jäi vaisuksi. Kymppi taas puiden välistä niitylle, mutta nyt lyhyempänä.

    11 ja 12 ehdottomasti parhaat väylät, ja oikeastaan ainoat, mitkä miellyttivät minua. Selkeät väylät, joissa mäntyjä ja kiviä esteenä.

    13 hyvin kapea pilli niitylle. 14-16 pelkkää niittyä, eli äärettömän tylsää. Taas kävellään tien yli ja niitty jatkuu väylällä 17.

    Viimeinen väylä on jotain erilaista. Heitetään suoraan lammen yli, jos tavoitellaan pirkkoa. Muut kiertävät lammen, jos eivät halua ottaa riskiä ja upottaa kiekkojaan, mutta tällöin on hyvä mahdollisuus hukata kiekkonsa rehevään aluskasvillisuuteen.

    Rata on haastava pitkien väylien, tiukkojen pillien, vesiesteiden ja monen ob:n takia. Radalla on yritetty tarjota jokaiselle jotain, mutta ehkä juuri sen vuoksi kokonaisuus jää valjuksi. Pari hyvää väylää ei vain riitä.

    Erittäin hieno rata. Mukavaa vaihtelua Suomessa niin yleisiin havumetsäränneihin. Väylissä monipuolisuutta. Radan ylläpitäjää tosin ei ei käy kateeksi: on nimittäin rehevöityvää leikattavaa, ob-tikkuja jne…Arvosana 4,5/5. Pieni miinus hiukan pitkäksi venähtäneestä heinikosta muutamilla väylillä.

    Hieno rata kokonaisuus. Haastaa todella hyvin ja rankasee jos ei osu heitto linjaansa. Miinusta tarvii antaa sekavuudesta monella väylällä vaihtoehtoinen kori paikka ja ei selkeää linjaa onko a vai b korit käytössä. Meni välillä vähän arvailuksi korin sijainti. Mutta todellakin käymisen arvoinen rata. Varmasti tulen toistekkin kun reissu taas maisemiin suuntautuu.

    Rata alkaa heti vaikealla par 4. Ottaa välittömästi luulot pois ja voi pilata fiiliksen koko kierrokselle.
    Muutkin väylät vaikeita ja haastavia, kiekotkin voi hävitä. ei mikään kaunis rata mielestäni mutta suosittelen käymään jos on jo hieman lajia harrastanut, ei aloittelijoille.

    Rata on kokenut pieniä muutoksia alkuvuonna 2021. Väylä 1 pelataan nyt lyhyempänä 121 metrisenä, väylä 2 on hieman pidempi n.110m ja mando poistettu, väylä 5 on korotettu, väylä 13 mando poistettu ja kori viety hiukka pidemmälle ja lisäksi väylä 16 kori tällä hetkellä väylän vasemmassa reunassa. Kori palautetaan oikealle paikalleen kunhan kumpu saa ruohomattonsa valmiiksi. Välttäkää kummulle menoa kaikin mahdollisin keinoin.

    Bongattu 8/2019: rata löytyy osoitteella ja ratakartta on hyvin näkyvillä. Heti ykkösväylällä flashback vanhaan videokoosteeseen ja Herra Piipon avaukseen forella – melkein heitin yhtä pitkälle oman yritykseni. Tarjolla on haastavampi 18 väylää suurimmaksi osaksi puistomaisessa metsässä. Muutama väylä on tiukempaa heittämistä ja osa taas avoimella peltoalueella.

    Väylät on suunniteltu hyvin ja ne ovat monipuolisia. Tällä radalla pitää heittää järkevästi ja pitkälle. Heittovalikoimaa saa käyttää monipuolisesti. Opasteita oli siirtymillä riittävästi ja radan kiertää ilman kartan tuijottamista. Rataa on selvästi kehitetty ja kunnostettu ajan saatossa. Toivon, että työ jatkuu edelleen, sillä rata on mielestäni erinomainen rata. Korit ja heittomatot olivat hyvässä kunnossa.

    Rata tarjoaa haasteita kaikille pelaajille. Itselleni rata oli positiivinen yllätys ja suosittelen pelaamaan radan läpi. Nykyisellä kunnolla vahva 4, melkein jopa 5/5. +++

    Itse käytännössä aloitin lajin viime kesänä Ristinummen radalta vastoin kaikkia ennakko-ohjeistuksia, mutta näin vajaata vuotta myöhemmin oon ollu ratkaisuuni ja itsepäisyyteeni tyytyväinen. Radalta löytyy todella erilaisia väyliä, on niin isokätisille temmellyskenttää kuin sitten teknisempääkin suorittamista, ja väyliä jossa näitä kahta yhdistellään. Myös radan korkeuserot ja maastovaihtelut ovat mielenkiintoa lisäävä aspekti. Etupuolen lampi ja ojat on sen verran liejuista vettä täynnä, että todella pistää keskittymään parilla väylällä heittoon, ettei tarvitse onkireissulle lähteä.

    Kaikin puolin tykkään radasta, väylät ovat hyvin hoidettuja, kun ei mahdottomia vaadi. Väyläopasteita ilmeisesti ollaan uusimassa tämän kesän aikana, eli nyt vaihtoehtoisissa paikoissa olevat koritkin löytyvät kartalta, joka varmasti hämää varsinkin ensi kerran rataa kiertäviä. Koreissa olevat nuolet kyllä opastavat hyvin seuraavalle tiipaikalle, mutta esimerkiksi kolmosväylälle voisi laittaa opasteen mäen laelle, koska siinä aina välillä pyörii porukkaa etsimässä.

    Kyllä minä annan radalle arvosanaksi 5/5, henkilökohtaisesti tykkään kovasti.

    Aluksi voi luulla, että radalla eksyy helposti, mutta next tee-merkinnät auttoivat asiaa hyvin. Itse pidin radan jälkimmäisestä puolesta (9-15) enemmän, pääasiassa maisemien ja hiukan helpompien väylien takia. Metsäosuuksilla kesällä paljon hyttysiä, ne osaavat olla kunnon riesa heitettäessä 😛 Rata tarjosi mukavasti haastetta, ja väylät olivat hyvin suuniteltuja. OB-alueet sai hahmotettua helposti puutikkujen avulla.

    Arvosanani radalle: 4/5. Pelaisin uudestaan kun liikun maisemissa.

    Hieno maasto, hyviä väyliä, joskin aika vaativia. Radalla oli käytössä ratakartasta poikkeavia koripaikkoja. Vierailijana oli tuskastuttavaa pelata, kun pelaa väyläopasteen mukaan korille ja huomaa olevansa 40 metriä väärässä paikassa. Poikkeavan radan tiedot olisi voinut aivan hyvin laittaa esim. radan infotaululle tarjolle. Opasteet seuraavalle väylälle puuttuvat ja väärässä paikassa olleiden korien opastenuolet opastivat kaiken lisäksi monesti väärään suuntaan. Ensikertalaisia ei todellakaan auteta.

    Lomareissulla kävin kokeilemassa. Lähtökohdat radalle ovat erinomaiset: korkeuseroja, niittyjä ja metsää sopivan vaihtelevasti. Tästä saisi yhden Suomen parhaista radoista. Jäin kaipaamaan hieman parempaa opastusta seuraaville tiipaikoille, niin ensimmäisellä kerrallakin olisi kokemus ollut hieman mutkattomampi. Jokunen väylä ontuu suunnittelultaan, mutta pääsääntöisesti väylät olivat laadukkaita. Paremmalla ylläpidolla rata olisi loistava, nyt oli heinä/nurmi päässyt hieman rehottamaan. Paikoin hieman raivauksia ja vielä kun karsimisten jäljiltä jaksaisi viedä jätteetkin reilusti sivuun väyliltä. Käymisen arvoinen kohde kuitenkin.

    Rata on kokonaan uusittu syksyllä 2014 – keväällä 2015, ja viimeistelyt ovat käynnissä jatkuvasti. 15 väylää muutti 18:ksi, ja samalla väylät pitenivät ja saivat paljon uutta aluetta käytöönsä. Tiit ovat nykyisin tekonurmea, ja melkein kaikki korit uusia. Opasteet puuttuvat edelleen, mutta karttaa hyväksikäyttäen löytää hyvin. Väylät ovat vielä osittain hyvinkin epätasaisia, ja juurakoita, monttuja ja muita raivauksen jälkiä on todella paljon. Muutamalla väylällä on myös mandatory, tai sellainen tullaan lisäämään. Myös parille väylälle on tulossa OB-alueet.

    Kuitenkin jo nyt mainiosti pelattavissa oleva rata, mistä löytyy paljon erilaisia väyliä.

    Ristinummen frisbeegolf rata tarjoaa kauniin maaston frisbeegolfille, paljoa muuta se ei tarjoakkaan. Väylät ovat ajatukseltaan hyviä, mutta ratana hieman tuskastuttava.

    Kuten kuvauksesta näkee, radalla ei ole tiipaikkoja. Tiipaikat ovat merkattu poikittaisilla lankuilla. Osa väylistä ovat kasvaneet lähes umpeen pitkästä heinikosta ja löytyi sieltä punkkikin matkaan. Korit ovat vanhempaa Amexpon mallia.
    Radalla on potentiaalia olla huomattavasti miellyttävämpi ja tasokkaampi, mikäli sinne lisättäisiin kunnon tiimatot, väyläopasteet ja aluskasvillisuutta pidettäisiin paremmin kurissa. Jonkin verran sieltä täältä oli kasvillisuutta raivattu, mutta ei varmasti olisi vienyt hirveästi enempää aikaa raivata vähän laajemmin. Heitot kun voivat mennä muuallekkin kuin sille kapealle polulle.

    Radan helmeksi tituuleerattu väylä 14 oli hyvä esimerkki aluskasvillisuuden vallasta. Ehdotankin väylän uudeksi nimeksi ”Radan viidakko”.

Vastaa