"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Pajulahti

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

Pajulahden rata on suunniteltu aloittelijoille, mikä näkyy väylien mitoissa. Kokeneemmille harrastajille rata menee lähinnä lähestymisharjoittelun puolelle.

Lue lisää

Liikuntakeskus Pajulahti sijaitsee Nastolassa, 20 km Lahdesta itään Kouvolan suuntaan. Pajulahden rataa on laajennettu 18-väyläiseksi.

Frisbeegolfvuorot voi varata vastaanotostamme ja myyntipalvelustamme. Pelivälineet ovat vuokrattavissa kesäisin välinevuokrauksesta ja muina aikoina vastaanotosta.

LIIKUNTAKESKUS PAJULAHTI
Pajulahdentie 167, 15560 Nastola
keskus: (03) 8855 11
asiakaspalvelu@pajulahti.com

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Pajulahdentie 167
    15560 Lahti


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2015 (Uudistettu)

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Maapohja

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Välinevuokraus, kahvio, WC:t

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Pajulahti

Ratakartta

Väylä 1: Pajulahti #1

Pituus 30 metriä. Par 2

Väylä 2: Pajulahti #2

Pituus 45 metriä. Par 3

Väylä 3: Pajulahti #3

Pituus 31 metriä. Par 2

Väylä 4: Pajulahti #4

Pituus 46 metriä. Par 3

Väylä 5: Pajulahti #5

Pituus 47 metriä. Par 3

Väylä 6: Pajulahti #6

Pituus 41 metriä. Par 3

Väylä 7: Pajulahti #7

Pituus 55 metriä. Par 3

Väylä 8: Pajulahti #8

Pituus 80 metriä. Par 4

Väylä 9: Pajulahti #9

Pituus 57 metriä. Par 3

Väylä 10: Pajulahti #10

Pituus 43 metriä. Par 3

Väylä 11: Pajulahti #11

Pituus 54 metriä. Par 3

Väylä 12: Pajulahti #12

Pituus 41 metriä. Par 3

Väylä 13: Pajulahti #13

Pituus 35 metriä. Par 3

Väylä 14: Pajulahti #14

Pituus 35 metriä. Par 2

Väylä 15: Pajulahti #15

Pituus 36 metriä. Par 2

Väylä 16: Pajulahti #16

Pituus 43 metriä. Par 3

Väylä 17: Pajulahti #17

Pituus 37 metriä. Par 3

Väylä 18: Pajulahti #18

Pituus 42 metriä. Par 3

13 arvostelua radalle “Pajulahti

    Lahden kaupungissa Pajulahden urheiluopiston frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 798m ja A2-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4430m. Pelattu 28.4.2024

    Pajulahden puisto/metsärata sisälsi vain hyvin hillittyjä korkeuseroja, joten lähinnä kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Seitsemän ensimmäisen väylä aikana tarjolla kaunista vesimaisemaa taustalla. 16-väylä poikkesi tasaisesta väylämassasta vaativana ylämäkeen heitettävänä väylänä. 8-väylä vaikeahko vinorinteeseen heitettävä väylä millaisia harvemmin näkee.

    Radan rakenteet oli mitä oli, kirjaimellisesti. Ratakarttaa ei etsinnöistä huolimatta löytynyt. Korit DGP ja Seppo eli kovasti sekalaista seurakuntaa. Heittopaikkaopasteet aika niukat informaatioltaan. Heittopaikat osin maapohjalla osin oli muutamilla väylillä muhkuraiset, suoraan maahan lätkäistyt tekonurmimatot. Matkan varrella oli roskiksia ja penkkejä taukojen pitämiseen. Urheiluopistolla tarjolla mm. ulkokuntosali, minigolf, fatbike-vuokraus, rantalentis, tennis, padel, jäähalli, futiskenttä, kiipeilypuisto, uimahalli ja paljon, paljon muuta. Itse evästelin Pajulahden päärakennuksen kahvilassa, ihan ajoi hyvin asiansa ja reissaaja sai mahansa hyvin täyteen evästä. Lahden kaupungin palveluiden äärelle 20km matkaa. Nastolan palvelut 3km päässä.

    Mutta ei… paljon oli kaikenlaista puutetta, todellakin. Kovasti oli hajanainen rata ja siirtymät pitkiä, mm 7-8, 12-13, 13-14, 17-18 ja 18-P. Opastus p-paikalta 1-väylälle puuttui, fgr:n kartan avulla sai navigoitua alkuun. Next tee -kylttejä oli hyvin, mutta puuttui ainakin 12-13 siirtymältä mikä aiheuttikin isoja ongelmia. 11 ja 12-väylä piirretty karttaan aivan väärin eikä 13-väylää meinannut millään löytyä ja itsekin kävelin arviolta lähemmäs kilometrin ylimääräisen lenkin. Jep. Kiva juttu. 10/11-väylät aivan liian lähellä toisiaan. Kuntopolkusokkoja aivan liikaa, ainakin väylillä 10, 11, 16, 17 ja 18. Radalla paljon par 2-väyliä mitä ei nykyaikaisella frisbeegolfradalla enää koskaan ole. Alueella paljon toimintoja mitkä menevät lomittain radan kanssa. Nyt oli hiljaista, mutta todennäköistä on, että kesällä monen väylän joutuu jättämään välistä, muulloinkin isoa varovaisuutta heittoihin. Superhuonon väyläturvallisuuden ruumiillistuma oli oikeastaan 7-väylä minkä korin edustalla leveä oja (ei näe heittopaikalta) ja korin takana heti kevyen liikenteen väylä minne hyvin helppo viskata kiekko ilman, että yhtään näet, että tuleeko sieltä joku asfaltoitua tietä pitkin vai ei. 6-väylän heittolinja kummallinen… jos heität vasemmalta kuten ilmeisesti tarkoitus, niin vaarana edessä oleva vesimonttu. 17-väylän turvallisuus myös surkea. Ensinnäkin heittolinjaa en hahmottanut ollenkaan ja, jos sellaisen jostain tuurillansa löysi, niin autotie odottamassa korin takana hieman reilumman viskaisun karkaamista alamäkeen. Oikea sokkojen sokko tuokin. Ja tietenkin lopussa vielä 18-väylä missä on potentiaalinen vaara kiekolla lähteä feidaamaan oikealle suoraan sokkona kohden alikulkutunnelia minne et yhtään näe, että tuleeko sieltä joku vai ei.

    Olipahan hyvin ristiriitainen fiilis pelata tätä Pajulahden rataa. Varsinkin alussa ja vähän myöhemminkin väylät itsessään ihan mukaviakin ja helppoja neppiväyliä. Mitä pidemmälle rata kuitenkin eteni, niin vastaan tuli toinen toistaan vaarallisempia väylävirityksiä. Rakenteissa erittäin paljon puutteita. Kamelin selän katkaisi lopullisesti siirtymä 12-13 mitä oli ihan täysin mahdoton hahmottaa ja joutuikin kiertämään pitkän lisälenkin, kun 11/12 väylät piirretty karttaan ihan miten sattuu. Pajulahden rata vaatisi täysin uuden ratasuunnittelun sekä rakenteiden täyden uudistamisen. Alueelle saisi helposti tiiviimmän ja todella hyvän radan, oheispalveluthan alueella on kunnossa. Nykyisessä kunnossa ei täyty oikein mitenkään nykyaikaisen radan laatuvaatimuksia.

    1/5

    Radan ylläpito retuperällään.
    Alkuun kolme väylää mintissä ja sen jälkeen heinikkoa, samoin opasteet loppuivat puolivälissä rataa. Aihiota kivaksi neppailuradaksi alueella olisi mutta vaatisi radan uudelleen suunnittelun. Hassua kulkea siirtymiä satoja metrejä päästäkseen heittämään 40m.

    Kevyt tutustumisrata vaikkapa uudemmille heittäjille. Vilkkaalla liikuntakeskuksen alueella malttia heittämiseen, esimerkiksi maastopyöräilijät voivat ilmaantua nopeastikin väylille.

    Hyvät kulkuopasteet. Osa heittopaikoista maapohjaisia ja osassa minimatot. Koreissa sekä DGP- että retromalleja.

    Samasta parkista vaikkapa lounasravintolaan tai muihin liikuntakeskuksen palveluihin!

    Hyvä rata jos haluaa harjoitella lähestymistä ja puttaamista, muuta hyvää radassa ei sit ollu. Tien toisella puolella olevat alkuväylät ihan jees, mutta toiselle puolelle mentäessä sai jatkuvasti odotella väylien vapautumista muilta ulkoilijoilta. 4/10, en lähde enää uudestaan.

    Silmiin pisti todella lyhyet väylät. Kuitenkin pusikkoa ja vesakkoa sen verran, että ei ihan ekalla korin alle edes joillain par2 väylillä. Olisi ollut ihan jees, mutta ne 500 lapsifutaajaa, jotka olivat levittäytynyt futiskentän alueelle, hieman haittasi uskallusta heittää.

    Olis varmaan mahdollisuuksia levittää korit paremminkin alueelle, mutta kiitos vain, ihan tyytyväinen olen. Useampi kori oli helposti saavutettavissa lapsen rattaiden kanssa, muutamalla väylällä ehkä hieman haasteellisempia mutapolkuja, mutta ehjänä kotiin.

    A-luokituksen ensimmäinen kriteeri toteutuu, mutta toinen ei lähimainkaan. Kyseessä on siis C/D-luokan aloittelijarata.
    Olisikin hyvä, että tuo toinenkin vaatimus olisi jollakin konkreettisella tasolla todistettava (väylien keskipituus tms.).

    Maalikoreja 18 tai enemmän
    Kilpapelaajille suunniteltu

    Mutta itse rata hyötyisi suunnattomasti siitä, että puolet maalikoreista otettaisiin pois ja saataisiin hieman pidempiä ja monipuolisempia väyliä. 18 puttauspaikkaa on vähän turhaa.

    Pajulahden rata on melko köykäinen lyhyiden väylien rata. Väylien keskipituus on jossain 40m pinnassa ja tiipaikat ovat täysin olemattomat. Itseprintatut väylämerkit löytyvät tosin. Kyllähän tämä varmaan aloittelijoita lämmittää, muttei hieman enemmän harrastanutta. Lisäksi fgr:n ratakartta on virheellinen, väylät 11 ja 12 eivät ole kartan paikassa.

    Tutustuttuani luokitusjärjestelmään, voin vain todeta että 18 väylää antavat A-luokan, joskin yhdenkin väylän puuttuminen laskisi tämän radan C-luokkaan… Lisäksi varustelutaso on lähempänä 3:sta kuin 2:sta. Rata on ilmiselvästi uusiutunut kaudelle 2016. t: FGR-käyttäjä.

    Tämä rata on jatkuvasti uudistuksen alla, kun jotkut väylät joutuvat siirtymään milloin minkäkin projektin alta pois. Nimimerkillä ainakin viiden layout kahdeksan vuoden aikana.

    Rata on kokeneemmille pelaajille kiva putterineppirata. Aloittelijat saavat tästä radasta vähän enemmän ehkä iloa. Osa väylistä sijoiteltu niin, että esimerkiksi jos futiskenttä on käytössä, niin heti 1-4 väylää on pois käytöstä, jos yleisöä sattuu olemaan vähääkään enemmän paikalla. Toivottavasti Nastolaan saataisi yksi hyvin suunniteltu kiinteä rata eikä alatimuuttuvaa huonosti suunniteltua rataa.

    Todellakin aloittelijoille suunniteltu rata, 18-väyläisyyden ei pidä antaa hämätä. Onhan se toisaalta mukava, että aloittelijoillekin on muutakin kuin 6-väyläisiä ratoja, ei siinä mitään vikaa ole. Toki nämä väylät voisi vähän pidempiäkin olla, suuri osa on niin lyhyitä ja suoria, että varmasti aivan aloittelijakin kaipaisi enemmän vaihtelua.

    Osa koreista DisCatchereitä, osa jotain rimpuloita. Ainoastaan muutamalla väylällä pieni tee-matto, muuta hiekalta.

    Vaikka radan ideana onkin varmaankin tarjota paikan lajitarjontaan yksi laji lisää, olisi väyliä voinut vähän enemmän miettiä. Suurin osa on sellaisia, että yhtään ruuhkaisempana päivänä muut kuntoilijat tulevat aiheuttamaan ongelmatilanteita, varsinkin kun radalla liikkunee pääasiassa aloittelijoita. Nyt näytti siltä, että väylät on vain ripoteltu sopivin välimatkoin alueella kiertävien kävelyteiden ja kenttiä reunustavien huoltoteiden varsille.

    15-väylällä kaukolämpökaivaukset menossa, matto heivattu metsään ja opaste korin viereen, mutta se lienee vain hetkellinen häiriö.

    Rata on muutettu radan omistajan toimesta lapsille/ensikertalaisille sopivaksi, eikä nykymuodossaan kyllä oikeastaan sovi edes lapsille tai ensikertalaisille, saatikka sitten jollekkin, joka on onnistuneesti joskus heittänyt frisbeetä eteenpäin… Radan luokitus pitäisi nykymuodossaan olla C- tai D-luokkaa…

    Kommentin kirjoittajan syytä perehtyä luokitusjärjestelmään. Rata uudistunut kaudelle 2015. t: FGR-ylläpito

Vastaa