"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Tervakoski frisbeegolf

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

Janakkalan Tervakoskella sijaitseva 19-väyläinen frisbeegolfrata joka tarjoaa kohtalaisen haasteellisen ratakierroksen kumpuilevassa maastossa.

Lue lisää

Radalta löytyy ahtaita haastavia väyliä, sekä reilumman puoleisia korkeuseroja.

1. tiin läheisyydessä on runsaasti pysäköintipaikkoja Lähdekorventien varressa. Myös Tervajoentie 2:ssa sijaitsevan uimahallin pysäköintialueelta on lyhyt matka 1. väylälle.

Alunperin 9-väyläinen rata laajeni kesällä 2018 19-väyläiseksi.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Lähdekorventie
    12400 Janakkala


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2014

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    19

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Juho Vuotila

  • Suunnittelija

    Juho Vuotila / ReTee ry

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Tervakoski frisbeegolf

Ratakartta

Väylä 1: Data-IT

Pituus 85 metriä. Par 3

Loivasti vasemmalle taittava vaikea avaus kummun yli. Korille mäen laelta matkaa vielä lähemmäs 40m. Väylän loppuosuus hieman kapeampaa. Aloitus birdiellä lupaa hyvää koko kierrokselle.

Väylä 2

Pituus 65 metriä. Par 3

Tekninen väylä jolla oikeakätisen foreantsa tai luotisuora heitto kapeaan 2m levyiseen tähystysaukkoon johtaa suoraan mukille. Väylä on loivaa ylämäkeä.

Väylä 3

Pituus 42 metriä. Par 3

Lyhyt alamäkineppi jonka suurin haaste on korin takana sijaitseva ob-alue.

Väylä 4

Pituus 55 metriä. Par 3

Tarkka avaus kapeahkoon väylään midarilla tai pieni hysse oikealla olevien puiden välistä tuottaa halutun lopputuloksen ja birdien voi nostaa koriin.

Väylä 5: K-market Tervapata

Pituus 115 metriä. Par 3

Radan avoimin liidätysväylä. Isokätinen pelaaja avaa suoraan korille, muut saanevat tyytyä pelaamaan par-tulosta. Kori sijaitsee rinteessä, joten rautoihin osunut putti tuottaa aika suurella todennäköisyydellä ikävän rollerin. Urheilukenttä aidan takana on kokonaisuudessaan ob-aluetta. Kentälle lipsahtanutta kiekkoa ei saa kiivetä noutamaan aidan yli. Aidan sisäpuolelle pääsee uimahallin kulmalla olevasta portista.

Väylä 6

Pituus 96 metriä. Par 3

Kapeahko väylä joka kaartaa lähes koko matkan oikealle kunnes suoristuu lopussa. Haastava väylä ja mukille liitävästä avauksesta voi olla todella tyytyväinen. Todennäköisin tapa suorittaa birdie on avata 10-15m päähän korista ja suorittaa pitkä putti. Tällä väylällä spotterin käyttäminen olisi suotavaa.

Väylä 7: ATS Autohuolto Oy

Pituus 55 metriä. Par 3

Väylä on alkuun ylämäkeä, mutta tasoittuu perältä. Kori löytyy linjalta joka vie tiiltä katsoen oikealla metriä leveänä aukkona kohti koria. Väylä on avattu vasemmalle jota kautta voi pommittaa korille. Ennen koria keskellä väylää löytyy kiusallinen nuori mänty.

Väylä 8: K-SuperMarket Keskuskatu

Pituus 70 metriä. Par 3

Luotisuora ja erittäin kapea metsäpilli. Pakottaa heittäjän opettelemaan putterilla tai midrangella draivaamisen mikäli tältä väylältä haluaa toistuvasti hyviä tuloksia. Kun tekniikka on hallussa, ei tältä väylältä pirkot kovin harvinaisia ole. Vasemmalla vaanii tikutettu ob-raja.

Väylä 9

Pituus 94 metriä. Par 3

Erittäin haastava pieneen ylämäkeen avattava metsäväylä. Kallion laella kapeahko puiden oksien rajaama "ikkuna" joka lienee suurimmalle osalle pelaajista niin sanottu sweet spot. Portilta suora väylä perälle ja kori taittaa pussiin oikealle. Pirkottaminen tällä väylällä erittäin haastavaa.

Väylä 10

Pituus 72 metriä. Par 3

Mukava alamäkineppi vasemmalle taittaen ja komeaan lehtometsään päättyen. Väylän perällä sekä oikealla laidalla tikutettuna ob-raja. Väylä on kohtalaisen tilava metsäväyläksi, mutta nostopirkolle pääsy vaatii koko väylän leveyden hyväksikäyttöä tai onnekkaita puuosumia. Pidemmälle putille pääsee hieman suoremmallakin heitolla. Tämä on väylä jossa putterillakin voi heittää helposti pitkäksi.

Väylä 11: Tervakosken Autokorjaamo

Pituus 70 metriä. Par 3

Lyhyt ja oikeakätisen forehysse vie pelaajan vaikeahkolle pirkkoputille. Mando estää suoran heittolinjan korille. Ei millään muotoa helppo väylä vaikka lyhyt onkin. Mikäli avaus kiertää mandon väärin, peli jatkuu drop zonelta. Tenimet Oy on tukenut tämän väylän rakentamista.

Väylä 12: Digital Lighthouse Oy

Pituus 155 metriä. Par 4

Väylä on selkeästi kaksiosainen kokonaisuus. Aluksi edetään vajaa 70 metrinen metsäränni sweet spotille, josta väylä taittaa 90 astetta vasemmalle. Jatkoheiton pituus korille on hieman vajaa 90 metriä, mutta kori sijaitsee kummun takana. Sweet spotilta korille väylä taittaa hienokseltaan oikealle.

Väylä 13

Pituus 95 metriä. Par 3

Hieman alivakaampaa kiekkoa kouraan ja oikeakätisen rystyantsa liitää hienosti suoraan korille. Vasurille hyzerflip tuottanee vähintään saman tuloksen. Kori sijaitsee montussa korotetun putken päässä. Visuaalisesti kauempaa katsottuna kori näyttää olevan ympäröivän maaston tasolla.

Väylä 14

Pituus 115 metriä. Par 3

Pitkähkö alamäkiväylä metsässä joka tarjoaa kaksi reittiä. Oikean puolinen reitti on käytännössä lähes suora linja korille, vasemman puoleinen puolestaan oikealle taittava. Väylään reunustavat asfaltoidut tiet toimivat OB-rajana.

Väylä 15

Pituus 70 metriä. Par 3

Oikeakätisen loiva rystyhysseväylä jossa kori on sijoitettu haastavalle puttipaikalle pieneen rinteeseen kiven päälle. Mikäli avaus osuu hyvin kohtalaisen leveään väylää ei par:n pelaaminen pitäisi olla vaikeaa. Birdie puolestaan vaatii täydellisen avauksen tai hyvän ja rohkean putin.

Väylä 16: Pekkaniska Group Oy

Pituus 115 metriä. Par 3

Hieman pidempi lopuksi oikealle taittava metsäpilli joka kapenee kurvin jälkeen. Alkuliidätykseen on metsäväyläksi verratin hyvin tilaa, mutta feidin täytyy tulla oikeaan aikaan. Väylän kruunaa mahtavan kokoinen tii joka sijaitsee korkealla kallion laella.

Väylä 17: Tehtaankadun Autohuolto Oy

Pituus 145 metriä. Par 4

Väylä kaksitoista on radan pisin väylä. Väylä alkaa ylämäkiosuudella ja mäen laki on tämän väylän ns. sweet spot. Mäen laelta voi valita joko suoran tai vasemmalta oikealle kaartavan reitin korille. Oikealla lenkkipolun varressa on koko väylän pituudella tikutettu ob-raja.

Väylä 18: Fenix Ohjelmapalvelut Oy

Pituus 128 metriä. Par 3

Väylä kolmetoista tarjoaa mukavaa liidätystä loivaan alamäkeen. Väylä on kohtalaisen pitkä ja mukille avaaminen on aika haasteellista koska väylä taittaa reilusti vasemmalle. Lyhyttä lähäriä sisään pääsee kuitenkin yrittämään jo keskitasoinenkin pelaaja. Väylä saattaa hyvinkin olla Tervakosken komein ja nautittavin. Harjoittelukierroksilla ei millään malttaisi jättää useampaa avausta kokeilematta.

Väylä 19: Riihisoft Oy

Pituus 126 metriä. Par 3

Uusi ja entistäkin haastavampi saariväylä pelataan hazard säännöllä. Eli peli jatkuu aina sieltä missä kiekko on, mutta mikäli se ei ole pelialueella lisätään tulokseen rangaistusheitto. Birdie tältä väylältä vaatii pientä riskinottoa sekä kohtalaista heittokättä.

17 arvostelua radalle “Tervakoski frisbeegolf

    Paremman puoleinen rata. Näyttävimpiä väyliä ehkäpä pitkät 12, 16 ja mahdollisesti spesiaalein 17. Viidellä väylällä korille eteneminen tapahtuu yli mäkien, osassa kohti huomioliputettuja koreja.

    Osa heittoalustoista olisi kunnostuksen tarpeessa. Väylällä 4 voisi pienellä täsmäaidalla estää avausheittoja rakennuksen suuntaan.

    Lämmittelyheittoihin on pari isoa kenttääkin aivan radan kupeessa!

    Lyhyeksi radaksi yllättävän monipuolinen ja haastava rata. Todella kapeita rännejä löytyy ja väylällä kannattaa kysyä. Monella väylällä kori oli piilossa ja ensimmäisellä kerralla joutui tarkistamaan korien sijainnit ja väylän tyhjyyden.

    Opasteet ihan hyvällä tasolla. Plussaa tulee hyvistä lämmittelymahdollisuuksista. Parikin hyvää kenttää vieressä lämmittelyä varten.

    Kohtalainen rata. Ensimmäiset kolme väylää tuntuivat vähän turhilta, mutta toimivathan ne jonkunlaisena lämmittelynä. Muuten rata sisältää tiukkoja metsäväyliä sekä muutama avoimella niityllä heitettävä väylä. Ei mitään erityistä oivallusta, mutta jokunen ihan mukava tarkkuutta vaativa väylä löytyy, ja parilla väylällä saa heittää vähän isomminkin.

    Puitteet sen verran kunnossa, että kokonaisuutena ehdottomasti parempi kuin huonompi rata.

    Oli erittäin positiivinen kokemus kiertää rata syyskuun arkiaamuna aamukasteessa. Tämä oli lyhyeksi radaksi harvinaisen monipuolinen. Haastavuutta riitti ja ihannetulokseen pääsemiseksi olisi syytä ottaa kolmella ensimmäisellä lyhyellä mäkiväylällä jo Birdie, siilä pidemmät väylät eivät anna anteeksi. Aivan huippua, mäkeä, metsäkurveja, niittyä ja loppusaareke.

    Rata bongattu ja heitetty. Kokonaisuutena mukava ja joissakin kohtaa haasteellinenkin rata, jota on kehitetty hiljalleen ja varmasti joitakin muutoksia on luvassa jatkossakin. 3 ensimmäistä väylää ovat mukavia lämmittelyväyliä ennen metsäpuolella siirtymistä, missä väylät ovat jo selvästi vaikeampia. Väylillä pystyy käyttämään heittovalikoimaa monipuolisesti, kannattaa silti pysyä väylillä. Väylän 12 saari on sopivan kokoinen ja sinne on helppo osua avauksella. Kannattaa käydä heittämässä läpi kerran jos toisenkin.

    Selkeä opasteet ja lyhyet siirtymät plussaa. Myös maasto oli siisti ja roskaton.

    12-väyläinen rata pelattu ja väylät pääosin tosi mielenkiintosia heitettäviä.

    Suuri miinus tulee kuitenkin väyläsuunnittelusta, jossa yli puolet väylistä pelataan ”sokkona” kummun tai mutkan taakse. Hyvin voi joutua ravaamaan 60m ylämäkeen nähdäkseen onko väylä vapaa. Pari tuollaista väylää on ihan jännää ja niihin vai laittaa tööttiä tai kelloja, mutta nyt se ois yhtä torvisoittokuntaa ku vuoron perään joka väylältä soiteltais.

    Kiitos palautteesta. Radalla tosiaan on 5 sokkoväylää tällä hetkellä. Väylille 5 ja 9 on mahdollisuus sahata näköyhteys tiiltä korille ja ainakin ysin kohdalla tällainen tullaan tekemään. Väylillä 6, 8 ja 10 se ei ole mahdollista koska välissä on ylämäkeä suoran näköyhteyden tiellä.

    Radalle on nyt lisätty siirtymäopasteita ensikertalaisten liikkumista selkeyttämään.

    Sen kun tietäisi, viimeistään keväällä lienee hyvä arvaus. Yhden väylän osalta ei ole vielä toteutuslupaa. Kaksi väylää raivasimme seuran toimesta menneenä lauantaina sekä pystytimme korit. Saariväylälle tikut tulevat tulevana viikonloppuna. Tiipaikat pitäisi ruopaista koneella ennen kuin matot asennetaan paikalleen, mutta koneen saapumisaikataulusta ei allekirjoittaneella ole tietoa. Maatiiltä voi väyliä jo heittää.

    Opasteet löytyvät, mutta ratakartta kannattaa olla matkassa ensimmäisellä kerralla. Väylät heittää mielellään. Vieressä on useampikin urheilukenttä lämmittelyä varten. En ole suurin metsäratojen ystävä, joten jokunen väylä jo hieman ahdisti.

    Ratana ei lainkaan hullumpi. Tarjoaa vaihtelua. Väylät ovat kuitenkin turhan kapeita (kiekko katoaa, jos vähänkin heitto lipeää) ja opasteet puuttuvat. Maasto suhteellisen hankalaa. Ensimmäistä kertaa radalle heittämään tuleva ei pärjää ilman ratakarttaa.

    Todella haastava rata, mutta samalla aivan hanurista. Kiekko hukkuu helposti jos vähänkin eksyy väylältä. Seuraavalle väylälle ohjaukset puuttuu, eikä löydy minkäänlaista taulua mistä näkisi missä mikäkin väylä menee.

Vastaa