Haminaan toukokuussa 2010 perustettu ja 2012 laajennettu 18-väyläinen frisbeegolfrata.
Rata sijaitsee Ruissalon urheilukeskuksessa. Rata alkaa jäähallin parkkipaikalta, jonka viereen se myös päättyy. Väylien pituudet vaihtelevat 48 – 155 metrin välillä. Parkkipaikalta löytyy ratakartta ja siirtymäväleille on tulossa valkoiset opastenuolet.
Osa väylistä sijaitsee urheilukeskuksen hoidetuilla puistomaisilla nurmialueilla ja osa taas viereisen hiihtomaan ja Myllyvuoren korkeuseroja tarjoavassa metsäisessä ja kallioisessa maastossa.
Urheilukeskuksen alueella ja pururadoilla on ajoittain runsaastikin muita ulkoilijoita, joita varottava.
Kiekkokuja 1
49410 Hamina
2010
DiscGolfPark-maalikori
18
TeePad
Mäkinen, paljon korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Puistorata
Metsärata
Kuukausittainen
Haminan Frisbeegolf ry / Mika Koskimies
ilmainen
Ei tiedossa
Pituus 77 metriä. Par 3
Nurmiväylä jäähallin parkkipaikan vierestä ojan yli suoraan korille. Väylän oikealla puolella oja ja viljelty pelto, joka on kiellettyä aluetta. OB-raja merkitty valkoisilla tikuilla.
Pituus 97 metriä. Par 3
Suora nurmiväylä, korin takana pensaita. Väylän oikealla puolella sekä korin takana ajotiet, joten ennen heittoa katsottava ettei autoja ole tulossa. Tiet ovat myös OB-aluetta.
Pituus 48 metriä. Par 3
Metsäväylä pyörätien vierestä hiukan yläviistoon. Väylän loppupäässä keskellä väylää puu. Onnistuneella heitolla hyvät holarisaumat. Pyörätie OB-aluetta.
Pituus 55 metriä. Par 3
Hiihtomaan kalliolla oleva, oikealle kaartuva väylä, kallion laen yli. Kori on näkymättömissä laen takana olevassa supassa. Väylän laidoilla puita, korin takana tiheikköä.
Pituus 87 metriä. Par 3
Hiihtomaan mäen päällä oleva suora väylä. Puiden reunustamaa kujaa, heiton on oltava suora. Oikealle tai pitkäksi menneet lähestymisheitot saa noutaa alempaa rinteestä.
Pituus 95 metriä. Par 3
Hiihtomaan rinteen juurelta lähtevä suora väylä. Avauksen on syytä onnistua, sillä vasemmalla puolella on tiheä koivikko, keskellä edessä on suurehko kuusi ja nouseva rinne tuo haastetta väylän oikeassa laidassa.
Pituus 72 metriä. Par 3
Lievästi laskeva S-muotoinen väylä. Holariväyliä kolmosen lisäksi. Mahdolliset ulkoilijat huomioitava.
Pituus 85 metriä. Par 3
Alkuosasta suora, lopussa hiukan vasemmalla kääntyvä alaspäin laskeva metsäväylä.
Pituus 92 metriä. Par 3
Puiden rajaama metsäväylä. Matalan kalliokummun yli, L -muotoinen, mutka oikealle. Väylän oikeassa laidassa oleva mando kierrettävä vasemmalta.
Pituus 80 metriä. Par 3
Vanhaa latupohjaa vasemmalle lopussa tiukasti kaartaen ylös Myllyvuoren korkeimmalle huipulle.
Pituus 103 metriä. Par 3
Latupohjaa alas Myllyvuoren huipulta. Loiva S-muoto. Kori oikealla puolella uraa. Mahdolliset ulkoilijat huomioitava.
Pituus 78 metriä. Par 3
Vanhaa latupohjaa jyrkästi ylös nouseva suora väylä.
Pituus 98 metriä. Par 3
Vanhaa latupohjaa käyttävä lievästi laskeva väylä. Puolessa välissä 90 asteen mutka vasemmalle. Väylän vasemmassa laidassa oleva mando kierrettävä oikealta. Mahdolliset ulkoilijat huomioitava.
Pituus 67 metriä. Par 3
Loivasti nouseva ja loivasti vasemmalle kaartuva metsäväylä.
Pituus 155 metriä. Par 4
Pitkä, loivasti vasemmalle kaartuva väylä. Lähtee latusillan korkeimmalta kohdalta, n. 100m kohdalla mando, joka kierrettävä oikealta. Oikealla puolella pelto, joka on OB-aluetta. OB-raja merkitty valkoisin tikuin. Mikäli mando ohitetaan väärältä puolelta, jatketaan peliä drop zonelta.
Pituus 121 metriä. Par 4
Suora, loppuosastaan kapea väylä.
Pituus 62 metriä. Par 3
Alkuosastaan suora ja laskeva, lopussa vasemmalle kaartuva väylä. Kori metsän siimeksessä.
Pituus 103 metriä. Par 3
Jäähallin yläpihalta kapeasta aukosta puiden välistä alas pellolle, korin takana oja. Oja + pelto OB-aluetta, raja merkitty valkoisin tikuin. Lisäksi vasemmalla puolella oleva parkkialue OB-aluetta.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Niityltä kalliolle ja metsään sekä loppuväylillä takaisin niitylle. Näyttävimpiä väyliä esimerkiksi pitkähkö 8. kuusikossa alamäkeen ja pitkä 15. alamäkeen kaartaen metsäsaarekkeen taakse niitylle.
Väylien väliset siirtymät oli opastettu erittäin hyvin. Siirtymät kuitenkin pitkiä väylille 3, 9 ja 14.
Kuntorata on otettu viiden väylän osaksi… heittojen kannalta vaarallisin on ehkäpä väylä 13. alamäkeen jyrkästi vasemmalle kääntyen.
Heittoalustoissa oli radan historian kerrostumina ainakin seitsemää erilaista päällystettä ja vaihtelevia kuntotasoja… väylän 18. tiin ollessa jämäkästi betonista valettu!
Komppania edellisiä, eli opasteita reitille näin turistina kaipaa kovasti.
Kuten moni kommentoija, toivoisin pientä panostusta opasteisiin. Korkeuserot olisi hieno lisä tällä radalla, jos vain tietäisi missä se kori sijaitsee. Toki kiertämällä oppii, mutta uudet kävijät kyllä saavat tällä radalla kehnon kuvan lajista.
Pitkät siirtymät höystettynä huonoilla/olemattomilla opasteilla tekivät tästä radasta tarpeettoman pitkäveteisen. Väylien suunnittelussa on tehty vähintäänkin erikoisia ratkaisuja. Osa väylistä kulkee aktiivisen pururadan ja/tai ajotien rinnalla. Yhden väylän heittolinjan keskellä sijaitsee valaisinpylväs. Useita sokkoväyliä löytyy myös ja väyläkarttojen ollessa vähän niin ja näin joutuu arvailemaan paljonkin. Väylien 16 ja 17 avauspaikat puuttuvat kokonaan, joten ne joutuu keksimään itse.
Hieno maasto josta ei olla ihan parasta saatu irti. Opasteet ja heittopaikat puutteellisia. Silti monipuolisiakin treeniväyliä, tällä kertaa pisteitä 2/5.
Haminan kaupungissa Haminan jäähallin, Ruissalon liikuntahallin ja Vehkalahden koulun välittömässä läheisyydessa Ruissalon Frisbeegolfpuisto. Radalla pituutta 18-väylää, 1575m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4230m. Pelattu 21.10.2021.
Ruissalon metsä/puistorata sisälsi paljon korkeuseroja, joten hyvästä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Vaikka alueella kulkeekin paljon kuntopolkuja ja talvisin hiihtolatuja, niin pitää kunniamaininta antaa radan suunnittelijoille, jotta lähes kaikki väylät sijaitsivat metsikön puolelta. Väylät olivat hyvin vaihtelevia ja haastavia ja, vaikka väyläpituudet keskimäärin suht lyhyitä olivatkin, niin mitään suoraa heittoa korille ei pääosin ollut tarjolla. Väylät 1-2 ja 15-18 olivat enemmän aukealla paikalla ja tilaa oli heittää mukavasti, loput sitten enemmän metsämäisissä olosuhteissa. Omaleimaista Ruissalon radalle olivat runsaat kalliot useilla väylillä. Nro 10 oli tästä hyvä esimerkki, erityisen hieno kallioinen jyrkkä ylämäkiväylä. 7-väylä kiva puiden välistä heitettävä lievä alamäkiväylä. Siirtymät ihan kohtuulliset, muutama pidempi mm. 2-3, 13-14 ja 15-16.
Mutta… ne rakenteet. Voi itkujen itku. Väylien puolesta radalle voisi antaa ainakin yhden pykälän korkeamman arvostelun, mutta rakenteet todellakin kaipaisivat paljon päivitystä. Hyvää rakenteissa oli numeroidut korit (mikä liian harvinaista!), mutta siihen se sitten jäikin. Lähin kauppa Sale Poitsila vain kilometrin päässä ja keskustan palvelut mm. ABC Kippari evästelyyn n. 4km päässä.
Infokartta oli pahasti kulahtanut auringonpaisteessa eikä siitä kunnolla ottanut mitään selvää, mutta oli kuitenkin… Heittopaikat pääosin ihan kohtuullisessa kunnossa olevaa tekonurmea. Jostain syystä kuitenkin 1-väylällä vain lautalaveria ja 18-väylällä kolmion muotoinen betonilaatta… huh! Heittopaikkaopasteet olivat osin ihan hyviä ja suht selkeitä, mutta… välillä riekaleina, välillä oli kyltti kokonaan maassa makaamassa ja välillä tolppa pystyssä, mutta opaste loisti poissaolollaan. Next tee -kylttejä oli, mutta… kyltit olivat aivan väärissä paikoissa ja karttaa sai lukea moneen otteeseen. Kyltttejä olisi pitänyt olla heti korilta lähtiessa eikä vasta jossain kaukana jonkin polun risteyksessä vähän ennen seuraavaa koria. Lisäksi esim. kakkoselta kolmoselle mennessä harhautui seuraamaan keltaisia nuoli mitkä osoittautuivat myöhemmin ilmeisesti jonkinlaisen pyöräilyreitin opasteiksi. Noissa kohdin useassa paikassa frisbeegolfradan opasteita ei näkynyt yhtään missään.
Muitakin puutteita oli. 5-väylän heittopaikkaa sai kummastella tovin, jos toisenkin. Pelikaverin kanssa heitettiin noppaa ja päädyttiin heittämään lopulta kallion päältä heittopaikkaopasteen vierestä, vaikka jonkinlainen heittopaikan tekele olikin muutamaa metriä taaempana. Itsessään väylä oli ihan kaunis kohden kuntoportaita heitettävä väylä. 15-väylän korin jälkeen nähtiin heti silta mistä oletettiin ylimenon tapahtuvan. Tämä siltä kulki kohtuu leveän ja syvän näköisen ojan yli ja silta näytti kyllä hyvin huteralta ja laholta, mutta yli mentiin. Tästä sitten lähdettiin etsimään 16-väylän heittopaikkaa, mutta sellaista ei meinannut löytyä. Kartan vilkaisu ja käännös takaisin, niin alkoi sitten löytymään. Ja oli sivummalla sitten parempikin silta. Oikea puuttuvien opasteiden malliesimerkki, jotta miten helposti sitä harhautuu väärälle polulle ihan vain, kun ei ole jaksettu opasteita tarpeeksi laittaa. Väylistä erityisesti 1 ja 2 sekä 6 ja 7 aivan liian likellä toisiaan. Ruuhkattomana aikana vielä menee, mutta ruuhkan aikaan turvattomia väyliä.
Rataa oli ihan kohtuullisen mukava heittää ja itse tykkäsin väylistä itse asiassa aika paljonkin. Näin pahat rakenteiden puutteet rokottavat arvosanaa yleensä paljon enemmän, mutta nyt vain pieni alenema niiden takia. Paljon olisi rakenteissa uudistettavaa, kuten yllä kuvasin. Ja räjäyttäkää oikeasti se 15-väylän korin jälkeinen laho silta oikeasti hornan tuuttiin! Aika hurja viritys!
3/5
Huonossa kunnossa ja suurin osa väylistä kyllä melkoisen surkeita viritelmiä.
Alkufiilis oli jo kyseenalainen rataa kohtaan, sillä Haminan radan ylläpito käsittääkseni on lakkautettu? Epäilys asiasta oli oikeassa, osa tee-matoista oli reikäsiä ja erittäin epätasaisia. Väylien heitto-opasteet puuttui osalta heitto paikoista, sekä väylien kunto oli luokaton ajoittain. Väylät oli lyhyitä ja sopivat treeniväyliksi. Osa väylistä heitetään täysin sokkona, koreista ei aina ole tietoakaan heittopaikalla ja koreissa ei ole esim. Lippuja. Aikeita lyhyitä birdie väyliä on tarjolla muutama. Kalliolla on myös birdie väyliä ja kyseenalainen par4 väylä eaglelle. Yhdellä väylällä avauksen jälkeen lähestyminen heitetään sokkona metsään, jossa kapea kävelypolku. Alueita ei ole raivattu juuri ollenkaan, ja tästä voikin johtua lyhyet väylät. Radan voi heittää pari kertaa läpi harjoitus mielellä, mutta vaativalle heittäjälle tässä ei ole haastetta. Roskiksia ja turkiksia oli matkalla. Kokonaisuutena 1puol /5
Radasta ei jäänyt järin hyvä fiilis, mikä johtuu osaksi opastuksen puutteesta. Väyläopasteet olivat tiiltä otettuja valokuvia, joiden informaatioarvo oli melko pieni, mutta toisaalta monella väylällä korin näkikin tiiltä. Väylät olivat alkupäästä todella lyhyitä, eivätkä tarjonneet mitään ihmeellistä. Loppua kohden väylät monipuolistuivat, mutta suora 121-metrinen par 4 sai kyseenalaistamaan radan nykyaikaisuuden. Ihan mukava treenirata, joka tarjosi sopivasti haastetta, mutta kauempaa tullessa ei varmaankaan ensisijainen valinta, jos vaihtoehtoja on.
Oivallinen ratakokonaisuus, mutta vaatii hieman harrastuneisuutta.
Aloittelevalle jantterille pitkät puuntäyteiset väylät saattavat aiheuttaa harmaan karvoituksen.
Ratakokonaisuus sisältää vaihtelua, eikä varmasti tylsistytä vaativampaakaan lätynviskojaa. Väylätyypit ja välimatkat vaihtelevat mukavasti.
Huomioita:
– Metsäväyliltä löytyy laidasta laitaan hyljättyjä ohrapirtelötölkkejä ja muuta ryöttää. Myös kuuluisa haminalainen karhu on monesti näissä metsissä tavattu, mutta onneksi se on aina juotu pois :))
– Paikallinen nuoriso lienee valinnut väylien opasteet frustraatiodensa purkukohteiksi. Harmillista, kun näin yksissä tuumin yleistä omaisuutta häväistään.
+ Paikallisen seuran heittelijät ovat erittäin mukavaa sakkia.
Arvosanani kokonaisuudelle:
”Huh!” ja ”Puuh!”
Hyvä rata! Reilusti vaihtelua laidasta laitaan. On oikealle menevää väylää, vasemmalle menevää, jyrkkää nousua, reilua laskua ja muita haasteita matkan varrella. Kokonaisuutena erittäin hyvä kokemus käydä täällä. Ehkä kaakonkulman paras rata tällä hetkellä?
Mukava ja sopivan haastava rata. Viidennellätoista väylällä oli vaikea löytää koria ennen kuin oli jo hyvin lähellä, sisempää reittiä ei paria paremmaksi ainakaan pääse. Vitosväylällä tii piiretty kallioon ja kulunut ajan saatossa pois. Nämä epäkohdat poislukien hyvin merkitty ja mukava heittää.
Hei!
Väylä 15 on tosiaan kokenut muutoksia tänä keväänä/alkukesänä, ja valitettavasti uutta väyläopastetta ei ole vielä ehditty tehdä. Väyläkuvaukset on tänään päivitetty tänne FGR sekä meidän kotisivuille http://www.hafg.fi.
T: HaFG hallitus
Merkityt OB alueet sekä uudet tekonurmi heittoalustat tehneet radasta melko viihtyisän. 🙂