Rata on päivitetty kaudelle 2019 muutamalla uudella väylällä. Muutama vanha väylä jäi Pormestarinluodon puolella varhaiskasvatuksen rakennusten alle, joten radalle vallattiin hieman uutta aluetta käyttöön. Tämän lisäksi vuonna 2021 uudistimme väylän A6, joka on nykyisellään par 4.
21-väyläinen, laajalle 19 hehtaarin alueelle sijoittuva rata on kokonaisuudessaan helppokulkuisessa hoidetussa puistomaastossa. Rata muodostaa yhtenäisen lenkin ja radan kierto sujuu luontevasti. Pitkiä siirtymiä ole, vaikka Kokemäenjoki ylitetään välillä kävelysiltaa pitkin. Toisaalta joki jakaa radan myös kahteen pienempään itsenäiseen lenkkiin ja näiden mukaan radan numerointikin on nimetty A ja P lenkkiin.
Avoimen ja helppokulkuisen maastonsa ansiosta rata sopii erinomaisesti aloittelijoille, mutta haasteidensa vuoksi myös kilpakentäksi lajin aktiiviharrastajille. Radan par on 67. Väylien pituudet vaihtelevat 66-220 metriin.
Radalla on monipuolisia väyliä, joille puiston puut ja pensaat, sekä useat vesiesteet luovat vaikeusastetta. aloittelijalle riittää pelattavaa, vaikka jättäisikin pahimmat vesiväylät väliin. Radan puistoalueesta huolehtii Porin kaupungin puistotoimi, joka mm. leikkaa nurmikot säännöllisesti.
Liitokiekkoseura Mustavaris ry päivystää radalla aktiivisesti ja järjestää harrastustoimintaa, mm. viikkokisoja säännöllisesti läpi lähes koko vuoden.
Osa radasta sijaitsee Arenan alueella, missä järjestetään joka vuosi suuria yleisötapahtumia, kuten Pori Jazz festivaalit heinäkuun puolivälissä. Vilkkaimman festarikauden aikana osa radasta ei ole käytössä ja aluetta rajaavat turva-aidat.
Turvallisuus
Koska rata sijaitsee ”porilaisten olohuoneessa” ja puistossa liikkuu paljon ulkoilijoita, on radan suunnittelussa kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen. Rataa varten on löydetty hienoja alueita, jotka ovat vähällä käytöllä, mutta sopivat erinomaisesti radan tarpeisiin.
Pelaajien on oltava aina huolellisia turvallisuuden kanssa, mutta muutamilla väylillä on syytä tarkistaa erityisen huolellisesti, että väylän alue on vapaa ennen avausheittoja. Väylät ovat A1, P9 ja P10.
Historia
Alueelle oli haaveiltu rataa jo monet vuodet, mutta vuonna 2007 radan suunnittelu aloitettiin todenteolla yhteistyössä Porin kaupungin vapaa-aikaviraston ja puistotoimen kanssa. Kahden vuoden huolellisen suunnittelun ja rakentamisen tuloksena rata avattiin toukokuussa 2009, kauden ensimmäisen SM-osaturnauksen toimiessa avajaistapahtumana. Kisassa tehtiin silloinen SM-turnausten osallistujaennätys, 138 pelaajaa. Ensimmäiset kisan ulkopuoliset käyttäjät odottelivat kärsimättöminä finaalien päättymistä, päästäkseen radalle.
Kiekkomyynti
Porista kiekkoja voi ostaa tällä hetkellä Prismoista, Citymarketeista, Intersportista, Budget Sportista, XXL:stä, Motonetistä sekä muutamista muista liikkeistä. Radalta lähimmät kiekkokaupat sijaitsevat Puuvillan ostoskeskuksessa 2minuutin kävelymatkan päässä P1 -avauspaikalta.
Palvelut
Porin keskusta monipuolisine majoitus- sekä ruokailu- ja ravintolapalveluineen on muutaman minuutin matkan päässä radalta. Radan välittömässä läheisyydessä on myös monien palveluiden Puuvillan ostoskeskus. Kirjurinluodon infopiste sijaitsee puiston keskellä, Pelle Hermannin leikkipuiston kupeessa. Samassa paikassa on myös kahvila, koski ja wc:t. Tänne on lyhyin matka väylän A3 heittopaikalta.
Paikoitus
Paikoitustilaa on mm. Radan molempien lenkkien alkupäiden läheisyydessä. A1:n lähellä, Arenan sisääntulon kohdalla. P1:n vieressä koulun parkkipaikalla.
Väyläkuvaukset
Koska Porin rata koostuu A- ja P-lenkistä, on väyläkuvauksien järjestystä hieman avattava. Perinteisesti aloitetaan pelaamalla väylä A1-A3, joiden jälkeen ylitetään joku ja pelataan P-lenkki kokonaisuudessaan (numerot 1-12) ja vasta lopuksi pelataan väylät A4-A9.
Pormestarinpolku
28100 Pori
2009
DiscGolfPark-maalikori
21
Tekonurmi
Tasainen, vähän korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Puistorata
Kuukausittainen
Mikko Järvinen
Marko Timonen, Mikko Järvinen, Jussi Meresmaa
ilmainen
Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa
Pituus 199 metriä. Par 4
Pituus 83 metriä. Par 3
Pituus 74 metriä. Par 3
Pituus 84 metriä. Par 3
Pituus 105 metriä. Par 3
Pituus 125 metriä. Par 3
Pituus 94 metriä. Par 3
Pituus 107 metriä. Par 3
Pituus 78 metriä. Par 3
Pituus 97 metriä. Par 3
Pituus 63 metriä. Par 3
Pituus 78 metriä. Par 3
Pituus 94 metriä. Par 3
Pituus 134 metriä. Par 3
Pituus 112 metriä. Par 3
Pituus 93 metriä. Par 3
Pituus 77 metriä. Par 3
Pituus 220 metriä. Par 4
Pituus 173 metriä. Par 4
Pituus 111 metriä. Par 3
Pituus 147 metriä. Par 4
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Ensikertalaisena tällä radalla. Päällimmäiset mietteet:
Ensimmäinen väylä antoi olettaa radalta paljon hyvää. Muutamat ensimmäiset väylät olivat mielenkiintoisia ja hyviä. Siitä lähtikin siirtymien loputon sarja. Enemmän siirtymää mitä pelattavaa. Väylänumeroinnit voisivat olla selkeästi merkitty. A-P merkinnät eivät antaneet mitään osviittaa missä mennään. Perinteiset numeroinnit 1-(x) olisivat paljon parempia. Radalla paljon puutteita opasteissa. Osasta väyliä puuttuivat kokonaan. Peräpään yli 300m siirtymän jälkeen kaksi peltoväylää ihan turhia. Päällisin puolin ei jäänyt kyllä mitään muuta mieleen kuin se että koska tämä kierros päättyy. Kävelyä Udiscin mukaan 6,6km tuolla radalla, kun Tampereen center antoi PDPT 2022 layoutilla 6,2km. Silti kierros Kirjurinluodossa tuntui päättymättömältä kävelyltä, kun Center oli mielenkiintoinen alusta loppuun saakka. Ainoa positiivinen asia oli se että rata oli sentäs lumeton näin maaliskuun viimeisenä viikonloppuna. Mutta näillä puitteilla jääköön viimeiseksi kerraksi vierailla täällä. Radalla on potentiaalia, mutta se on jäänyt täysin hyödyntämättä ja peltoväylät eivät anna lisäarvoa radalle vaan päinvastoin.
Suosittelen ajamaan ohi ja etsimään toisen radan pelaamiselle jostain muualta.
Asiallinen rata, välissä sopivasti vaihtelua. Osalla väylistä nurmikko oli todella pitkää ainakin oman käynnin aikana, joka teki liikkumisen raskaammaksi. Radalla muutamia melko pitkiä siirtymiä ja ensimmäisellä kierroksella tarvitsee karttaa. Kävelyä kierroksella tulee turhan paljon omasta mielestäni. Kokonaisuutena mukava rata siitä huolimatta.
Ei mitään mahdollisuutta löytää kaikkia väyliä, mikäli et ole ennen käynyt.
Erittäin mukava rata pelata. Hukassa olisi ollut siirtymillä ilman paikallista opasta.
Hieno puistorata, joka on levittäytynyt aika isolle alueelle. Rata oli näinkin myöhään syksyllä hyvässä kunnossa, ei ollut juurikaan mutaa ja tiit puhtaat. Askelia tulee paljon ja karttaa joutuu käyttämään usein, tähän kannattaa varautua.
loistava puistorata vaikkakin oli ongelmia kiertää kun opasteita ei kaikilla väylillä ollut ja ratakartassa on väyliä joita ei enää ilmeisesti ole?
Rataopasteet uusille radoille puuttuvat. Muutenhan on edelleen mukava kierrettävä.
Uusi P4 näytti olevan vailla opasteita. P1:n alussa olevan ratakartan voisi laittaa uuteen uskoon tai edes liimata siihen ilmoituksen, että P5 ja P6 ovat poissa ja P4 on muuttanut paikkaa tyystin (lähtee läheltä pyörätietä P3:n korista päinvastaiseen suuntaan kuin vanha P4.
Muuten kyllä mukava rata!
P4, 5 ja 6 pois pelistä. Uusia ratoja tulossa kuulemma, sitten joskus.
harmi kun kun osa väylistä pois P puolella, rakennus työmaan takia, eikä niistä mitään ilmoitusta missään..
Muutamia todella upeita puistoväyliä, muutama ei-niin-upea väylä ja paljon peruskivoja väyliä. A-puolella aivan liikaa suorastaan väkinäisiä ratkaisuja ja tämä jättää A-puolesta vähemmän nautittavan tunnelman. A4 ja A5 tuntui ensikertalaisesta suorastaan surkeilta väyliltä. Useilla A-puolen välillä myös täysin tarpeettoman tuntuisia tuplamandoja. Mandot eivät blokkaa mitään heittolinjoja, eivätkä toisaalta edes vaikeuta peliäkään. P-puolella harmittamaan jäivät lähinnä P2 väylän väkinäisyys ja se ettei P4:sta voinut pelata (on suljettu, syy ymmärrettävä). Muuten P-rata tuntui omasta mielestäni oikein hienolta.
Oikein mukava puistomainen, haastavuutta tulee muidenkin mainitsemista vesiesteistä. Opasteiden kanssa pientä ongelmaa loppukeväästä 2017.
Erittäin mukava rata. Joka viikko täytyy käydä heittämässä eikä tahdo kyllästyä. Hyvin saa ajan kulumaan kesäpäivinä!
Varsinkin väylät p2 ja p6 kuuluvat suosikkilistoilleni.
Hieno kokonaisuus kaikkineen, vaikkakin ensikertalaisena haastava kulkea oikeaoppisesti väylältä väylälle, aikaa tuhraantuu reilusti. Opasteet ei niin selkeitä, tiit ei näy koreilta yms., next tee-merkinnät… No ei edes puhuta niistä… Tiit, no kyllähän niiltä paikoiltaan hyvä on heittää 😉 Hieno päästellä säästelemättä pitkää siivua, hurjia metrilukemia mutta pelattavissa par tulokseen hyvillä onnistumisilla, lyhyemmät väylät suo kivoja birdie mahdollisuuksiakin. Sellainen, jonka mieluusti kiertää uudelleenkin vaikka ajomatkaa kertyy.
Vasta yksi kierros takana, mutta yksi parhaista radoista, joita olen pelannut. Väylät tarjoavat pitkää ja lyhyttä, ahtaita ja avoimia heittoja. Vesi tuo jännitystä muutamalla väylällä. Puitteet ovat kunnossa.
Kaikkeen täällä nähtyyn hehkutukseen nähden pettymys. Hieno väylä, joo. Mutta. Pitkiä siirtymiä, paskoja opasteita, huonokuntoisia tiimattoja, nokkosia, muita ihmisiä ja toisiaan toistavia väyliä. Loppujen lopuksi kun on löytänyt kaikki väylät ja viskellyt ne läpi, niin olo on turhautunut.
Tässä ongelmana oli totta kai kovat odotukset, eikä rata huono ole. Se ei vaan ole niin hyvä, kuin sen annetaan ymmärtää olevan. Käyn kyllä heittämässä tämän uudestaan, jos lähistöllä käyn, mutten pelkästään tämän radan takia istu puoltatoista tuntia autossa, kun kerran Lausteelle on matkaa kymmenen minuuttia ja siellä pääsee samalla tavalla kiskomaan kättä irti, mutta sillä erolla, että tilaa on vähemmän ja vaihtelua saa metsäväylistä.
Kovat odotukset, pieni pettymys, loppujen lopuksi hyvä rata. 3/5.
Tätä on kesäkausi kierretty lähes päivittäin. Silti jaksaa lähteä aina uudestaan.
Vesi tekee mukavasti jännitettä p1/p10/p11/p12 sekä a3 -radoilla. On hysse/anhysse radat p2/p3. Pitkiä siivuja a1 ja p9/10. Tiukkoja väyliä a4/7 jne.
Maisemat ja ympäristö upeat.
Vesistöissä ei onneksi huumeneuloja ole, mutta p1 ja p12 vedet ovat kyllä niin paskaisia, että varusteiden valinta sen mukaan.
Muksut naaranneet kiekkoja näistä keväisin kymmenittäin.
Upea rata, tänään taas kissoille!
Yksi hienoimpia ratoja, missä olen heittänyt. Lopussa muutama turha täyteväylä, jotka eroavat puistopuolen väylistä. Kannattaa kuitenkin käydä, etenkin kesällä!
Todella toimiva kokonaisuus. Lämpiminä kesäiltoina usein pientä ruuhkaa, joten varaa tarpeeksi aikaa kierrokselle. Radalle mahtuu pari kapeaa ränniä ja pari vaarallista jokirastia. Pääsääntöisesti kuitenkin avoimen maaston ratoja, joissa monta ”oikeata” tapaa päästä korille.
Protip: Ei kannata mennä kahlaamaan veteen kiekkoa etsimään, kuulemma melkoisen täynnä huumeneuloja.
Selkeästi Suomen parhaita ratoja. Kuulaakson ohella, mallia ”kannattaa käydä, poikkeat uudestaankin!” -rata.
Mukavaa vaihtelua ja joka lähtöön löytyy väyliä haastetta kerrakseen ja pelottava 12 väylä! tai jos ei niinkään enää!” Menkää ihmees tsekkaa yks parhaimpia vaihtelultaan.
Suomen parhaita ratoja. Kannattaa ehdottomasti kauempaakin lähteä. Suosittelen.