Tapiontie 3
19650 Joutsa
2016
Prodigy
18
Tekonurmi
Tasainen, vähän korkeuseroja
Prodigy-opasteet
Metsärata
Satunnainen
ilmainen
Ei tiedossa
Pituus 89 metriä. Par 3
Pituus 62 metriä. Par 3
Pituus 121 metriä. Par 4
Pituus 56 metriä. Par 3
Pituus 70 metriä. Par 3
Pituus 71 metriä. Par 3
Pituus 66 metriä. Par 3
Pituus 170 metriä. Par 4
Pituus 77 metriä. Par 3
Pituus 73 metriä. Par 3
Pituus 110 metriä. Par 3
Pituus 106 metriä. Par 3
Pituus 105 metriä. Par 3
Pituus 148 metriä. Par 4
Pituus 80 metriä. Par 3
Pituus 56 metriä. Par 3
Pituus 124 metriä. Par 4
Pituus 60 metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Hyvin perusrata pururadan ympäristöön rakennettuna. Kahdella väylällä vähän parempaa liidätystä, muuten kohtuu tukkoista metsäväylää. Heittelihän tämän, mutta ei suurempia säväreitä, koska vastaavia on nähnyt niin paljon. Heittopaikat ja opasteet kunnossa. Google Mapsin karttamerkintä opastaa täsmälleen oikeaan aloituspaikkaan Pertunmaantien pohjoispuolelle.
Varsinkin alku 1-4 ja loppu 15-18 todella kivaa ja hyvää rataa. Ei loppukaan huonoa ollut paitsi väylä 7. Suurin puute väylien 4 ➡️5 opaste.
Ihan ok rata. Opasteet puuttuivat monelta väylältä, sekä osa heittoalustoista olivat huonossa kunnossa. 2/5
Joutsan yhtenäiskoulun, liikuntahallin ja urheilukentän läheisyydessä Joutsan frisbeegolfrata. Pituutta radalla 18-väylää (1644m) ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4900m. Rata pelattu 11.11.2020.
Joutsan lajissaan hyvin perinteinen metsärata ei kovin kummoisia korkeuseroja sisältänyt, joten kevyen puoleisesta ulkoilusta lopulta kävi radan kiertäminen. Rataan mahtui hyvässä suhteessa niin metsä kuin puhtaita pururataväyliä. Onneksi ei oltu Joutsassa sorrottu ko. ratojen perisyntiin, jotta säästetään tonni ja laitetaan kaikki väylät kulkemaan pururataa pitkin, pointsit siitä! Väylät olivat enimmäkseen tasamaan tekemistä, pari ylämäkeen mennyttä väylää taisi olla ja alaspäin ei taidettu kunnolla mennä kuin kerran. Heittolinjat olivat koko ajan ihan hahmotettavissa. Tasaisen harmaasta väylämassasta ei oikein suosikkiväylää erottunut.
Väylät olivat kohtalaisen lyhyitä ja, kun siirtymätkin pääosin lyhyitä (hieman pidempi 4 – 5 ja 14 – 15), niin radan kiersi ”normaalia” 18-väyläistä selkeästi nopeammin.
Radan rakenteet olivat hieman vaihtelevassa kunnossa. Infokarttoja löytyi kaksikin kappaletta hyväkuntoisena. Ensimmäinen oli yhtenäiskoulun parkkipaikan kupeessa urheilukentän päädyssä mistä luuli radan jo merkintöjen mukaan alkavankin. Tarkempi tarkastelu osoitti ettei ko. karttaan oltu kuitenkaan merkattu ko. kartan sijaintia, tämä oli jälkikäteen tussattu karttaan. Lähtöpaikka ja toinen infokartta löytyi kentän toisesta päädystä 400m päässä p-paikalta alikulun jälkeen. Auto tosin parkkiin koulun luokse, lähtöpaikalla ei parkkipaikkoja! Sekava viritys oli tuo karttasekoilu, kun yksi pieni, mutta merkittävä juttu oli unohtunut karttaan merkata.
Heittopaikat olivat nurmimattoa ja suurimmaksi osaksi suoraan maahan lätkäistynä ja tietenkin hyvin muhkuraisia. Osa oli sitten parempia ja tasaisempia lavetille nostettuna. Heittopaikkaopasteet olivat hyvässä iskussa. Kuten aiemmin jo todettua, niin korien suhteen ratkaisu oli mielenkiintoinen, kun osa oli dgp:tä ja osa prodigya, mutta ajoivat toki mainiosti asiansa. Dgp:ssä oli kori nuolet, muissa ei. Treenikorikin löytyi ennen alikulkua urheilukentän puolelta. Korien suhteen ratamestarin erikoisina nähtiin kahden korin sijoittelu puisen kaapelikelan päälle. Next tee -kylttejä oli periaatteessa ihan riittävästi, mutta ainakin 11 – 12 siirtymä oli oppailua, lisäksi kyltit kovasti kulahtaneet ja olisivat isossa uusimisen tarpeessa.
Kahdessa kohdin väylät menivät turhan likellä toisiaan. Nelonen ja seitsemäntoista olivat hankalat sillä neloselta tullut heitto eksyy helposti nro 17:n heittopaikalle mitä ei oltu mitenkään suojattu. Sitten nro 8 ja 9 suhteen suunnittelijalla on käynyt todellinen suunnittelumokien klassikko missä ysin heittopaikka on likimain keskellä kasin heittolinjaa, siltä osin kartta ei pidä aivan paikkaansa. ISO vaaran paikka tuollaisenaan! Ysin heittopaikka olisi helposti siirrettävissä muutaman metrin sivummalle tai sitten vahvasti suojattavissa, mutta tuollaisenaan ehdottomasti yksi vaarallisimmista ratkaisuista mitän olen tähän mennessä nähnyt! Lenkkeilijöiden takia spottaus erityisen tärkeää tällä radalla.
Joutsan rata oli kyllä erikoinen oman arvioinnin kannalta. Näitä ratoja löytyy 13 kappaletta tusinasta, sillä rata oli niin tyypillinen metsä/pururata rata kuin olla ja saattaa, voisi jopa sanoa tylsähköksi. Väylistä ei löytynyt mitään oivaltavaa erikoisuutta. Rakenteissa ja radan turvallisuudessa oli yllä mainittuja merkittäviä puutteita. Mutta… siltikin rataa oli mukava pelata. Vaativuutta oli lyhyistä väylistä huolimatta ja puutteetkaan eivät pelaamisen iloa tällä kertaa vieneet. Rata oli ehjä ja looginen kokonaisuus minkä voisi pelata aivan hyvin joskus uudestaankin. Normaalisti tuollaiset puutteet veisivät arvioinnista pari pykälää pois, nyt ei.
4/5
Perusrata, ehkä vähän tylsä. Ei tule toista kertaa käytyä.
Mukava metsärata. Linjat selkeitä, opasteet ja tiit kunnossa, hyvät korit.
Rata löytyy, kun kävelee urheilupuistosta tien alittavan tunnelin läpi. Heittopaikat löytyivät helposti, opasteita oli riittävästi, ja molemmat oli pidetty oikein kivasti kunnossa (2020).
Radat olivat aika tavallisia ja helpohkoja, ei suuria innovaatioita, mutta ei myöskään hankaluuksia tai pettymyksiä. Muutaman kerran huonompien heittojen jälkeen kiekkojen perässä sai vähän haahuilla, mutta ei tämä ollut lainkaan hankalimmasta päästä jos muutamaan muuhun näkemääni metsärataan vertaan. Erikoisuutena monet radoista kulkivat lenkkipolkuja pitkin, siinä missä ne yleensä ovat OB. Heittovuorojaan ei tästä huolimatta joutunut odottelemaan, Joutsa kun ei ole kovin ruuhkainen paikka.
Heitän mielelläni täällä toistekin.
Kuten yllä jo todettu, karttalinkki vie väärään paikkaan. Auto on järkevintä jättää urheilukentän parkkiin. Siitä pieni siirtyminen kentän ohi ja kierros voi alkaa.
Väylät ovat monipuolisia ja selkeitä. On avoimempaa linjaa ja sittem tarkempaa osumaa vaativaa heittämistä. Erikoisuus on koreissa: radalla on sekä Discatcherin että Prodigyn koreja lähes vuorotellen.
Opasteet olivat kunnossa ja radan pelasi nopeasti läpi. Ratakartaa ei tarvinnut tiirailla kännykästä kierroksen aikana ollenkaan.
Kokonaisuuten hyvä ja pelattava rata. Kannattaa poiketa pelaamaan. Nykymuodossaan 3,5/5.
Mukava ja monipuolinen metsärata, siirtymiltä löytyi hyvin opasteita, ei tarvinnut kuin kerran kaivaa ratakartta esiin. Hieman ihmettelyä aiheuttaa, että puolet väylien koreista on DGP ja puolet Prodigyä, pelillisesti ei haitaksi kuitenkaan.
Olisikohan ollut väylä 8 ja 9, jossa oli hieman omituisesti seuraavan väylän lähtöpaikka ns. keskellä edellistä väylää. Näköyhteys on toki lähtöpaikoilta toisille, mutta voi aiheuttaa vaaratilanteita.
Erityisesti tykkäsin jokaisesta par 4 väylästä, ne olivat oikein hyviä.
Vahva 4/5 radalle.
Olisi kiva jos tuossa ratakartassa olisi näkyvillä ihan kaikki informaatio, kuten väylien pituudet (ovat jääneet skannauksen ulkopuolelle).
Ihan toimiva metsärata.
Ratakartta ja osoite vähän harhaanjohtavia; parkkipaikka on urheilukentän toisessa päässä oleva urheilukentän parkkipaikka, parkkipaikan osoite Tapiontie (joka on osittain kevyen liikenteen väylä, kulku seuraavasta risteyksestä Metsätietä?), Pertunmaantie 133 on ison maantien osoite, maantieltä ei pääse kääntymään tuossa mihinkään. Tuo ratakartta löytyy tuolta urheilukentän parkkipaikalta, ja aiheuttaa lievää hämmennystä ”i” -merkinnän suhteen, joskin kartta löytyy uudestaan myös ”i” -merkinnän kohdasta.
Kunhan tuosta sekoilusta on selvitty, niin itse radalla on puitteet kunnossa, tiit, korit ja väyläopasteet hyvät. Opasteita väylien välilläkin jonkun verran oli, itselläni oli mukana paikallisopas joten ihan joka välissä en tarkasti tarkkaillut.
Väylät sellaista perustekemistä. Ei oikeastaan mitään kovin huonoja väyliä, joskaan ei mitään älyttömän hienoa, vaan keskimäärin hyviä perusväyliä. Vaihtelevan muotoisia ja pituisia, ylä- ja alamäkiä, osa avoimemmassa kangasmetsässä ja osa vähän pusikoisemmassa sekametsässä. Osa väylistä heitetään kuntopolkuja pitkin, mutta sokkopaikkoja ei onneksi ole. Mandoilla on otettu muutamia ei-toivottuja heittolinjoja pois turvallisuus- ja muista syistä.
Heinä-elokuun vaihteessa alueella oli jonkun verran marjastajia, jotka maastoutuvat puskiin aika hyvin, joten tarkkuutta vaaditaan kuntopolulla liikkujien varomisen lisäksi. Jostain syystä marjastajia ei myöskään koske liikennesäännöt ja siellä oli myös autoja seassa, joten niidenkin kanssa kannattaa olla varovainen.
Yhteenvetona, hyvä, toimiva ja siisti metsärata.