"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Hämeenlinnan frisbeegolfrata (Viisari)

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Hämeenlinnaan heinäkuussa 2011 avattu frisbeegolfrata. Radan on talkoovoimin ja sponsoriyritysten tuella rakentanut Hämeenlinnan Discaajat ry, joka on kehittänyt rataa tasaiseen tahtiin.

Lue lisää

Rata on kaikille avoin ja käytössä maksutta. Parkkipaikka löytyy osoitteesta Hirvilammentie 38. Jotkut navigaattorit saattavat näyttää Hirvilammentien pyörätienä, mutta se on normaali autotie frisbeegolfradalle johtavaan risteykseen saakka.

Ajankohtaista

13.12.2023
Suomen parhaalle talviradalle Huippurata-sertifikaatti
Frisbeegolfradat.fi ja Arctic Animal selvittivät lokuussa 2023 Suomen parasta talvifrisbeegolfrataa ... Lue lisää

Radan tiedot

  • Osoite

    Hirvilammentie 38
    13130 Hämeenlinna


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Puistorata
    Metsärata
    Hiekkakuopparata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Jouni Huusko / Eero Puhakka

  • Suunnittelija

    Hämeenlinnan Discaajat ry

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Radan tapahtumat: http://discaajat.fi

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Hämeenlinnan frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Prisma

Pituus 92 metriä. Par 3

PrismaVäylä kulkee noin 69m suoraan jonka jälkeen kaarretaan tiukasti oikealle metsän sisään. Tiin oikealla etupuolella oleva lipputanko on mando joka pitää kiertää vasemmalta.

Väylä 2: Etelä-Hämeen OP

Pituus 167 metriä. Par 4

Väylä kulkee noin 97m suoraan jonka jälkeen kaartaa oikealle alas soralle. Tämän jälkeen on vielä edessä pieni pieni tunnelin jonka perällä kori häämöttää. Väylän takana ja vasemmassa laidassa kuumottaa OB-raja. Myös korin takana kiertää OB. Väylän alkupuolella on mando joka tulee kiertää vasemmalta. Mikäli heittosi menee mandon väärältä puolelta niin peliä jatketaan Drop Zonelta rangaistusheiton kera.

Väylä 3: Liiketila KokoNaisuus

Pituus 103 metriä. Par 3

Väylä avataan ylämäkeen avoimelle alueelle  jonka jälkeen väylä kuristuu  sisään metsään. Tämän jälkeen onkin vielä kaarros oikealle alamäkeen. Kori on pienen harjanteen päällä, joten ohiputeista voi tulla mystisiä jatkoheittopaikkoja. Väylän korilta on hienot näkymät Hirvilammelle. Jos kiekkosi menee tiin oikealla puolella olevan tien ja polun oikean puolen OB-ryteikköön niin varmista, ettei alueella ole käynnissä Airsoft-taistelu kun haet kiekkoasi.

Väylä 4: Renta

Pituus 210 metriä. Par 4

Tällä väylällä pääset heittämään avauksessa pitkää siivua. Väylä kaartuu noin 118m jälkeen oikealle puukujaan joka vaatii kapeutensa puolesta tarkkaa kakkosheittoa. Kori odottaa lopussa kuumottavasti kukkulan päällä ja kun tällä väylällä tuulee melkein aina niin viimeistään putissa pelaajat punnitaan.

Väylä 5: Hostelli Naurava Kulkuri

Pituus 134 metriä. Par 4

Hostelli Naurava KulkuriRadan ensimmäinen saariväylä. Väylä kulkee ensin aavistuksen vasemmalle kaartaen noin 80m. Tämän jälkeen pitää heittää OB-alueen yli saareen jossa kori on saaren korkeimmalla kohtaa. Jos kädestä löytyy ruutia niin avaus on mahdollista heittää suoraan saareen ja silloin eagle-putti häämöttää.

Väylä 6: Hattulan Kunta

Pituus 159 metriä. Par 4

Yksi radan vaikeimmista väylistä. Alun kapea puukuja vaatii todella taitavaa 85m heittoa jotta pääset väylän keskivaiheilla olevalle aukealle. Tämän jälkeen pitää vielä heittää toiseen kapeikkoon jonka jälkeen kori sijaitsee toisen aukean vasemmalla laidalla vartijapuiden suojassa. Väylän keskivaiheilla olevat vesialueet ovat OB. Silta on inbounds.

Väylä 7: Maanrakennus Jalo Oy

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä menee ensin noin 40m suoraan jonka jälkeen väylä tekee loivan mutkan vasempaan ja nousee ylös mäkeä. Kori on aidattu matalilla rolliesteillä. Oikealla puolella menevä tie ja sen oikeanpuoleinen alue on OB-aluetta. Jos onnistut heittämään vasemman puolen RC-autoradan sisälle niin sieltä ei saa pelata.

Väylä 8: Kotipizza

Pituus 105 metriä. Par 3

Alussa aavistuksen oikealle kääntävä 105m väylä väljää puukujaa pitkin. Väylän vasemmalla puolella olevasta rinteestä saattaa tulla ikäviä rolleja alamäkeen.

Väylä 9: Infranet via Beodo Oy

Pituus 77 metriä. Par 3

Tekninen väylä jossa paras linja kulkee ensin noin 60m suoraan ja feidaa tämän jälkeen vasemalle keskipuiden takaa. Alle 5m korin takana on jyrkkä rotko joten tätä ei kannata heittää pitkäksi. Jos avauksesi menee OB:lle niin jatka peliä Drop Zonelta.

Väylä 10: Hämeen TiliDiili Oy

Pituus 194 metriä. Par 4

Pitkä mutta erittäin tekninen väylä. Alussa väylä menee jyrkästi alas noin 93m jonka jälkeen se kaartaa jyrkästi vasemmalle pitkään ja ilkeään puuränniin. Kori on puurännin loputtua aukean vasemmassa laidassa. Väylällä on soittokello jolla viestitään tiillä odottaville, että he voivat heittää avausheittonsa. Soita kelloa reilusti jotta tiillä olevat kuulevat sen autotien melulta.

Väylä 11: Markku Juselius Oy

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä menee ensin suoraan jonka jälkeen tulee aavistuksen vasemmalle kaartava, jyrkkä ylämäki. Kori on sijoitettu puusta tehtyyn kaukaloon. Rollit eivät ole epätavallisia jos heittosi jää vajaaksi korin alla olevaan rinteeseen.

Väylä 12: Hervannan Kaivin Oy

Pituus 76 metriä. Par 3

Suorahko väylä rinteen reunaa kulkevalla polulla. Väylä menee suoraan noin 70m ja kaartaa tämän jälkeen jyrkästi vasemmalle. Oikealla on rinne alas joten kannattaa pysyä väylällä tai sen vasemmalla puolella. Kori on viistoon maastoon rakennetulla tasanteella.

Väylä 13: Rak-Remo Pajuoja

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä kulkee ensin noin 44m suoraan jonka jälkeen kaartaa tiukasti oikealle ja sukeltaa puiden välistä vähän alaspäin. Tällä väylällä ei kannata ottaa alussa kimmoketta vasemmalle. Mikäli näin käy niin muistakaa varoittaa alla kulkevan väylän pelaajia "FORE!" -huudolla.

Väylä 14: Partioaitta

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä heitetään lievään alamäkeen.  Alussa on haasteena pari isompaa puuta mutta kun näistä selviää niin väylä aukeaa. Sweetspot par-tulokseen on noin 63m päässä tiistä. Taitavat heittäjät avaavat tämän korille saakka.

Väylä 15

Pituus 148 metriä. Par 3

Iso liidätys alla avautuvan aukean yli. Kori on vastapuolen rinteessä pienessä taskussa. Kun olet heittänyt avauksen tiiltä niin kulke oikealle menevää polkua kunnes tulee portaat alas. HUOM! Varmista, ettei alhaalla liiku ketään kun olet heittämässä. Jätä kiekkolaukkusi aukean loppuun korin lähelle merkiksi jos olet puttaamassa tai etsimässä kiekkoasi tällä väylällä. Tiillä olevat eivät muuten näe sinua. Muista myös varoittaa väylän 2. tiillä olevia mikäli avausheittosi karkaa kauas vasemmalle.

Väylä 16: Lukiokadun Kotipizza

Pituus 62 metriä. Par 3

Lyhyt suora neppi vastarinteeseen. Ei pitäisi olla vaikea homma, mutta porttimando kuumottaa edessä... Jos heittosi menee ohi portin väärältä puolelta (ulkopuolelta) niin heitä uusi heitto tiiltä ja lisää rangaistusheitto tulokseesi.

Väylä 17: Penexon

Pituus 124 metriä. Par 3

Väylä etenee suoraan noin 92m, jonka jälkeen jatkuu noin 32m loivasti vasemmalle alamäkeen.

Jos kiekkosi karkaa aikaisin vasemmalle alamäen metsään niin varoita "FORE!" -huudolla 16. väylän pelaajia.  

Väylä 18: Härkälä

Pituus 80 metriä. Par 3

Radan kruunaa viimeinen väylä joka on komea ja taitoa vaativa saariväylä. Jos avauksesi ei osu saareen niin jatka peliä hazard-alueella sieltä missä kiekkosi on, rangaistusheiton kera. Jos kiekkosi menee oikealla olevalle OB-alueelle niin huomioi silmävamma-vaara, sillä alue on airsoftaajien käytössä. OB-alueelta ei saa pelata!

Talvirata 2023-2024

Ratakartta

Valkoiset O.B.-tikutukset eivät ole voimassa millään väylällä.

Kaikki vesi radalla on ”casual water” eli kiekon joutuessa veteen peliä saa jatkaa korilinjassa kiekon takaa ensimmäisestä kuivasta ja turvallisesta paikasta ilman rangaistusta.

Mandot väylillä 4,8, 14(porttimando) ja 15. Porttimando väärin= Peli jatkuu rangaistusheiton kera tiiltä, muilla mandoilla droppari Mandon lähettyvillä.

#10 on Hazard-saari, merkitty punaisilla aurauskepeillä. Jos et osu saareen, jatkat peliä kiekolta rangaistuksen kera.

30 arvostelua radalle “Hämeenlinnan frisbeegolfrata (Viisari)

    Suosikkiratojen joukkoon! Erityisen monipuolisia väyliä, vaativuutta ja reippaasti korkeuseroja. Suuret laadukkaat tiit. Radan ja ulkoilualueen vanhuus näyttäytyivät hyvällä tavalla.

    Ehdotan seuraavia parannuksia:
    – Väylän 15 heittopaikalta tarvitaan enemmän näkymää alas hiekkakuoppaan kohti koria
    – Väylän 16 heittolinjan yläpuolella oleva mainosjuliste on liian matalalla ainakin pidempien heittäjien kannalta

    Huh 2014 käynyt ja nyt kävin kääntymässä uudelleen. Meni ihan helposti top vitoseen tää rata. Terve mikä kokemus!! Ei yhtään paskaa väylää vaan kaikki täyttä timanttia!! Kiitos ja nähdään taas!!

    Kesällä 2019 opasteet jo aika hyvässä kunnossa. Vain parissa kohdassa piti vilkaista karttaa. On kiinnostavaa ja vaihtelevuutta. Rytmitys on mielestäni hyvä, eli esim korkeuseroväylät on ripoteltu sopivasti. Karanneet kiekot löytyivät näillä onneksi melko helposti. Suosittelen ehdottomasti käymään ja kiitän kauniisti Discaajia.

    No tämähän oli muuttunut melkoisesti siitä kun vuosia sitten kävin ekat kerrat heittämässä! Alku on mahtipontisen mukavaa, mutta sitten alkoi sellainen vuoristokiipeily ettei mitään rajaa. Tämä on niitä ratoja, joilla kuntokin karttuu hyvällä säkällä kiekkoja viskellessä! Päätösväylä ja muistaakseni nro 15 ovat kyllä sellaisia, että suunnittelijan mielenterveys mietityttää: molemmissa kiekko nakataan metsikön yli rinnettä alas Suureen Tuntemattomaan ja sitten rukoillaan, että sen vielä löytää tai ettei joku onneton metsänkävijä saa sitä naamariinsa. Luonnetta tällä radalla kyllä on, ja jopa yksi par 5 -harvinaisuus!

    Tämä rata käytiin kiertämässä fribatourin lämmittelyratana, mutta rata yllättikin positiivisesti haastavuudella. Puitteet kunnossa, hyvä maasto radalle ja mielenkiintoisia väyliä. Ehkä muutamalla väylällä oli vähän liikaa ”tuuripuita” ja pari väyläpituutta saattoi olla alakanttiin. Kokonaisuudessaan hieno rata. 4+/5

    Nykyään 18-väyläisenä löytyy kaikki opasteet, mukaanlukien siirtymiin. Teknisesti haastava ja fyysisesti raskas, mutta hieno rata. Siirtymät voisivat olla lyhyemmät ja paikoittain selkeämmät. Väylän 9 soittokello on pakko mainita hienona keksintönä, jota saisi muillakin radoilla käyttää.

    Tuli käytyä kokeilemassa ja jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Alkuun fiilistelin useamman väylän ajan että on mukavan monipuolisia ja ”sopivan haastavia”. Selkeästi enemmän teknisen kuin voimaheittäjän rata. Jossain vaiheessa kuitenkin iski vähän pettymys radan yleiskuntoon; siirtymät huonosti merkattuja ja vähän pitkähköjäkin välillä, opasteet surkeassa kunnossa. Ratakartasta onneksi sain vinkin ottaa kuvan ennen kierrosta.

    Pienillä muutoksilla sellainen 4/5-rata, nykyisessä kunnossaan/muodossaan noin 2,5/5. Käyn varmasti toistekin kuitenkin, nopeahko kiertää ja hyvä sijainti itselle tällä haavaa kun hml suunnalla käy sukuloimassa.

    Rata nyt 14 väylainen. Ykkösväylän viereiseltä taululta löytyy infoa ja kartta josta kuvan ottamalla radan kiertäminen onnistuu hyvin. Radalla tehty kesän aikana muutoksia jotka eivät vielä täysin kunnossa.
    Vanhat pienemmät heittopaikat toisinaan hieman sekoittavat aloituspaikkaa toisaalta radan voi kiertää kumpaa tahansa käyttäen.
    Väylät paikoitellen aika haastaviakin ja korkeuseroja on reilusti. Väylästä 7 olisi minusta voinut tehdä kaksi eri väylää. Opasteet nyt tärvelty enemmiltä osin mutta kuuleman mukaan uudet tulossa vielä tänä vuonna. siirtymillekin kun vielä saisi merkinnät. Muutamilla väylillä tuli kiekko aika lähellekkin toiselta väylältä joten varoivaisuutta väylillä liikkumiseen mikää nyt on kyllä paikallaan kaikilla radoilla.

    Varsin mukava rata, mutta opasteet olivat paikka paikoin puutteelliset. Lisäksi joillakin väylillä oli vaihtoehtoisia koreja, joista ei ollut mitään merkintää itse heittopaikoilla. Onko tässä nyt käymässä niin, että kun alueelle ilmestyy uudempia ratoja, niin vanhojen ylläpito ei enää kiinnosta? Toivottavasti ei, sillä tässä radassa on paljon potentiaalia. Väylät ovat erittäin mielenkiintoisia ja sopivan haastavia.

    Korkeuseroilla täytetty rata. Hienoja väyliä, joista oikeastaan yhdellä tarvitse kunnolla revitellä, muuten mukavaa helppoa heittelyä. Rataa ollaan selvästi kehittämässä, mikä ilmenee etu- ja takatiipaikoista, ja vaihtoehtoisista koripaikoista joillakin väylillä. Opasteiden tulisi olla selvemmät, mutta lopulta kaikki väylät löytyivät kahden eri kartan avulla ja vähän eksymälläkin. Varmasti hieno rata, kunhan valmistuu ja muotoutuu lopulliseen formiinsa. Kannattaa käydä bongaamassa.

    Mukava, sopivan haastava rata. Kivoja metsäväyliä, muutama vähän avoimempikin. Korkeuseroja hienosti mukana, ja vaihtelevia pituuksia. Kakkosen kori ehkä liian lähellä kolmosen tee:tä, ei tarvitse paljon feidat niin on riski osua johonkin. Opasteita kaipaisi lisää väylien välille, mutta kartan avulla löytyi. Viimeisen väylän kori on kyllä vaikea nähdä, itse tiesin mihin heittää edellisten heittäjien katsomisen perusteella.

    Ihan hauska rata, ilman karttaakin löytää suurimman osan väylistä – tosin pari väylää hieman epäselviä. Opasteet osalla väylistä kunnossa, osalla ei. Yksin heittäessä pieniä ongelmia, koska moni väylistä on sellaisia ettei välttämättä näe heittopaikalta mihin kiekko putoaa niin vaikkei maasto ole pääosin hankalaa, meinaa kiekkoja hukkua. Korkeuseroja on paljon ja hellepäivänä saa varata juomista mukaan, vaikka väyliä on vain 12 niin rata on raskas kiertää. Viimeisellä väylällä ei oikein tiennyt tarkkaan mihin suuntaan sitä kiekkoa kuuluisi liidättää, kun en ainakaan itse onnistunut tiiltä koria spottaamaan. Joka tapauksessa ihan kiva rata, parempi pienessä porukassa todennäköisesti.

    Hämeenlinnan rata on mukava piipahtaa kun se muistuttaa jonkin verran Hattulan rataa. En tiedä mikä oli päivässä vikana, kun aurinkoisena sunnuntaina en nähnyt radalla itseni lisäksi kuin yhden kiertäjän sekä perheen kiertämässä rataa? Erikoista että aina jään väylällä kolme odottamaan edessä menevää pienlapsiperheen etenemistä. 😉 Väylällä yhdeksän sitten heittoni lähti pahasti ylös ja kaarsi vasemmalle niin että näin pitkään sen menevän osumatta puihin ja näkyvyyden loputtua ei edes kuullut kopsahdusta. Yritin hakea mutta pelkään sen liitäneen jonnekin kauas 10 väylän monttuun asti. No, odotetaan että rehellinen löytäjä soittaa; oranssissa kiekossa on toki puhelinnumero. Viimeinen väylä oli toinen murheenkryyni. Ihan ok väylä mutta tällaisen väylän ympäristöä on leikattava! Kahdesti sain hakea valkoista kiekkoani aluskasvillisuuden joukosta ennen kuin löysin. Yksin heittäessä ei ole edes kaveria joka varmistaisi kiekkojen loppupaikan. Muuten tuloksellisesti kierros menee ihan par-keskiarvojen muuttamisessa normaaliin eli isompiin lukuihin. Toivottavasti täällä taas 2016.

    Mukava rata varmasti useamminkin käyn pelaamassa. Risuja tosiaan siitä, että väylien välillä ei ole opasteita, että kuva radasta tai jokin muu kartta on ehdoton ensimmäisellä kerralla mukana. En tiedä ovatko toki asiaa muuttaneet, kun pitivät juuri radalla huolto päivää.

    Hyvin monipuolinen ja mielenkiintoinen rata. Löytyy niin pidempää avausta kielekkeeltä kuin erittäin lyhyttä mutta jyrkkää nousua. Pärjää vähän lyhyemmilläkin heitoilla. Opasteet kuitenkin ihan hirveät ja ilman karttaa useammalta korilta lähdettäessä puhdasta arvaamista mistä seuraava väylä löytyisi.

Vastaa