Ruutikellarintie 6
65100 Vaasa
1994
Amexpo
12
Betonilaatat
Tasainen, ei korkeuseroja
Muu
Puistorata
Viikoittainen
Jukka Vieri
Arboretum: Jukka Vieri, AP Korkeamäki, Pasi Roimela, Marko Jerohin & Vilho Mäki + 2009 Pentti Väätänen, Matti Oksanen
ilmainen
Pelattavissa, talvikunnossapito
Pituus 79 metriä. Par 3
Loiva annukka tai hysse. Varo ensimmäisiä puita. Annukalla heittäessä on yksi viheliäinen puu edessä. Selkeä kakkosen paikka.
Pituus 80 metriä. Par 3
Toiset heittää annukalla, toiset suoraan ja jotkut hyssellä. Alussa ei ole esteitä. ~30m ennen koria on puustoa josta ei läpi pääse (paitsi munkilla). Kakkosen paikka.
Pituus 89 metriä. Par 3
Toiset heittää suoraan ja toiset hyssellä. Keskellä väylää yksi puska joka häiritsee heittämistä vaikka kummallakin puolella on tilaa kiertää. Selkeä kakkosen paikka.
Pituus 60 metriä. Par 3
Pituus vain arvio. Suoraan heitettävä pakko kakkonen joka niin usein muuttuu neloseksi. Vasemmalta on todella vaikea lähestyä koria. Selkeä kakkosen paikka.
Pituus 83 metriä. Par 3
Mahdollisuus heittää annukka tai hysse. Hysseä heittäessä lopussa iso puu joka blokkaa hyvän näköisiä heittoja työkseen.
Pituus 94 metriä. Par 3
Loiva annukkaväylä. Väylällä muutama paha puu sekä lopussa vaikeuttamassa muutama ”koristekuusi”.
Pituus 75 metriä. Par 3
Jyrkkä annukka. Kori sijaitsee isojen kivien välissä.
Pituus 90 metriä. Par 3
Loiva hyseri, melkein suoraan. Väylällä on muutamia kiekkoja pysäyttäviä puita ja pensaita.
Pituus 123 metriä. Par 3
Kaunis väylä. Jos korille pelaa avauksella niin heitä kovaa ja suoraan pienellä loppu feidillä. Muuten hyviä jatko paikkoja on paljon. Väylän suurimpana haasteena on muka ahdas ”portti” noin 55 metriä teeltä.
Pituus 85 metriä. Par 3
Suora väylä. Jos heität suoran suht matalan heiton ei esteitä ole. Selkeä kakkosen paikka.
Pituus 60 metriä. Par 3
Pituus vain arvio. Suoraan. Pakkokakkonen.
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus vain arvio. Suoraan lievällä loppu hyseri feidillä
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Käyty pelaamassa marraskuussa 2024. Pakkasta oli muutama aste ja lunta noin 15cm. Talviheittäminen on talviheittämistä, mutta tämä oli melko lailla tikkua kynnen alle. Fgr:n kartan pohjalla perille löytyi ja sieltä löytyikin hyvin iso infokyltti. Treenikoria ei ollut.
Ykkösväylä löytyi ja sieltä löytyi rutussa oleva väyläopaste. Taisi kahdella väylällä olla ehjät ja lukukelpoiset väyläopasteet. Korit olivat ihan pelattavissa, eivät kyllä priimaa. Taisin yhden väyläopasteen nähdä ja sekin oli puuhun sidottu paperin pala. Siirtymät ja väylätkin sai katsella kännykästä. Edes tiillä ei ollut aina selvää, minne pitäisi heittää. Väylät olivat itsenänsä ihan ok. Melko lyhyttä, mutta jonkun verran teknistä. Paikalla olevat ojat/purot vievät hieman intoa kokemuksesta ja kaksi kertaa sinne onnistuin heittämäänkin. Väylä 6 oli muodoltaan eriskummainen, joka oli mukavaa vaihtelua ja väylä 7 oli miellyttävä heittää. Väylät olivat melko ahtaasti ja väylät kulkivat kävelyreittejen luona. Jonakin ruuhkaisena kesäiltana voi joutua melko pitkään odottelemaan muita heittäjiä sekä muita alueella liikkujia.
Tästä päästäänkin talvikunnossapitoon. Sitäpä ei ollut lainkaan. Väylät 1-4 oli ollut kolme heittäjää ja lopuilla väylillä yksi. Polkuja ei oikeastaan ollut ja tiitkin oli vain jaloilla putsattu lunta potkimalla. Lumen alta löytyi liukas jää. Samaan tapaa väylät ja korit olivat lumessa. Tiedän mitä talviheittäminen on, mutta ainakin yleensä kun talvikunnossapito on mainittu, niin se tosiaan on edes jonkunmoista.
Radan laatu ja talvikunnossapidon takia kokemus oli aikalailla 1/5. Kuitenkin pitää hieman antaa sääliä ja kuvitella, että kesällä tämä olisi parempi rata. Mikäli satun olemaan Vaasassa paremmalla heittokelillä, aion käydä heittämässä uudestaan. Annetaan nyt arvosanaksi 2/5.
Puisto oli hieno ja hoidettu. Radasta ei voi ihan samaa sanoa. Se ei tietenkään ole paikallisen seuran vika, että vandaalit ovat tuhonneet osan väyläopasteista, mutta kiinnittäisin huomiota turvallisuuteen. Väylät ristesivät aika vaarallisesti keskenenään. Esim väylä 6, 7, 8 ja 9. Kutosen avaukset tupsahtelivat seiskan tiimatolle jatkuvasti. 7 ja 8 väylät ristesivät ison kiven erottaessa fairwayt. Pikkulapsia oli kiipeilemässä kiven päällä, mutta silti porukkaa vain heittää siinä. Kaiken nerokkuuden huippu oli pitkä väylä 9, minkä väylän oikeassa etuosassa oli seiskan tii ja RHBH linja kulkee hyssenä koko seiskan tiin ja fairwayn poikki. En ole ikinä nähnyt niin vähää määrää pelaajien omaa vastuuta tai järjenkäyttöä, kuin eilen. Väylien järjestyksen muuttamisella voisi olla hyötyä, mutta en tosin tiedä, onko alue rauhoitettu tehden siitä mahdottomuuden. Sääli. Potentiaalia olisi. Paikkana silti hyvä harjoitella low sealing-peliä.
Päivitys 2019: karttalinkki vie suoraan parkkipaikalle ja isohko ratakartta on hyvin esillä. Tarjolla on hieno puistorata 12 väylän mittaisena. Kartan kanssa pärjää mainiosti ja kaikki väylät löytyivät helposti. Väylät on asetettu alueelle melko tiiviisti ja puistossa kannattaa olla tarkkana – pitää siis huomioida muut heittäjät ja ulkoilijat. Väylät ovat mukavan monipuolisia, mutta korit ja heittopaikat ovat aikansa nähneet. Rata kaipaa päivitystä viimeksi mainittujen kohteiden osalta – uudet korit, heittopaikat ja väyläopasteet hankintaan! Toivottavasti rata säilyttää edellee paikkansa ja sitä kehitetään tulevaisuudessa. Tällaisia puistoratoja ei liikaa Suomessa ole. Erityismaininta siis puistoalueesta ja etenkin sen siisteydestä. Tällä radalla kannattaa poiketa käymään, jo ihan vain radan pitkän historian takia. +++
Muutalla väylällä vähän erikoiset linjat mutta muuten aika loistava rata esteettisellä paikalla.
Rata on suunniteltu 21 vuotta sitten, milloin valtaosa puista oli vain taimia, ja maisemat oli todella erilaiset. Esim. väylä 2 on kasvanut korin ympäriltä aivan umpeen ajan saatossa, minkä takia sitä ollaan suunnittelemassa uusiksi.
Silveriumilta on nyt otettu kaikki korit pois, joten Arboretum on 12. väyläinen rata.
Arboretum tarjoaa omanlaisensa kauniin ympäristön frisbeegolfille. Puisto on oikeasti 12-väylänen, eikä 21, joka tuli itsellenikin yllätyksenä. Väyläkarttoja ei ole eikä next tee kylttejä, tiipaikat kuitenkin löytää helposti kartan avulla. Tiipaikat ovat hieman huonot, mutta pystyy heittämään ilman nilkan nyrjähdyksen pelkoa.
Väylät itsessään ovat perus helppoja, mutta jatkuva puustosta tuleva ”katto” rajoittaa suurien hyssejen hakemista paikoittain. Amexpon korit ovat vanhempaa amexpon mallia, itse en niistä ikinä opi tykkäämään.
Arvosanani Arboretumille on 3/5
Silveriumista voisin myös muutaman sanan laittaa kun kerta on saman profiilin alaisena:
– Saa hieman suunnistaa Arboterumilta ennenkuin paikan löytää
– Umpeen kasvanutta pusikkoa (emme lähteneet edes heittämään)
Ei jatkoon 0/5
Jaa, yllä olikin maininta
Kävin tuolla eilen heittelemässä. Päällimmäiseksi jäi mieleen se, että fgr:n kuvauksessa 21 väylää mutta kartassa vain 12. Missä loput väylät?
Jollain väylillä saattaa olla paljon roskia, sillä Arboretumin alueella on vielä 1970-luvulla ollut asuintaloja.
Kävin pari kierrosta pelaamassa Arboretumissa vieraspaikkakuntalaisena. Annan sekä hyvää että huonoa palautetta. Periaatteessa mukava rata. Valtaosa väylistä hauskoja ja sopivan haasteellisia. Korit vain luvattoman vanhoja. Heittoalustatkin saisivat olla parempia. Opasteet puuttuvat. Onneksi kartta löytyi, joten puhelimen avulla pystyi suunnistamaan seuraavalle tiille. Väylä 12 oli kuitenkin kuin kaatopaikka. Ei tehnyt mieli toista kertaa sinne heittämään. Joku oli tyhjentänyt roskiaan sinne, ilmeisesti jo aikaa sitten. Kuinka usein rataa mahdetaan huoltaa/hoitaa? Olisi Vaasan kaupungille parempaa mainosta, jos rata olisi paremmalla hoidolla.
Kiitoksia kartoista Petri! Täytyy tehdä myös Silveriumille oma rataprofiili sivustolle.
Arbon osalta rata kartta löytyy täältä https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200654405380609&set=oa.572763669441658&type=3&theater
https://www.facebook.com/download/497908863612287/Arboretum.pdf
Silveriumin osalta täältä https://www.facebook.com/download/639444839418531/Silverium.pdf
Silveriumin osalta on huomioitavaa, että kaks viimeistä väylää on jouduttu poistamaan lämpöputken takia.
Erittäin miellyttävä rata, joskin vanhat ja huonokuntoiset korit, opasteiden puute ja heikosti saatavilla olevat ratakartat haittasivat tekemistä ja rokottavat pisteitä. FB-ryhmästä löytyi tuoreempaa karttaa ja paikallisoppaan kanssa väylätkin löytyi.