Day 4 – Luulaja – Serpent Hill/Mosquito Hell

4.7.2013 21:05

Luulajaan matkatessamme testasimme viimeisen ruotsalaisista hampurilaisbaareista; Max Hamburgare. Eivät turhaan mainosta ruotsin parhaita burgereita, ne olivat todella hyvät. 5/5 voimme suositella. Itse Luulajan radalle ei ole ihan helppoa löytää. Seuran kotisivut ohjaavat ampumaradalle, skjutbanevägenille, sillä toisella, suoremmalla tiellä, on puomi. Kyselimme kuitenkin paikallisilta ajo-ohjeita jo ennen matkaa ja saimme oikean reitin.

Radalle johtava tie on todella huonossa kunnossa, sinne ei ihan matalalla autolla mennä, ainakaan kovinkaan nopeaa. ”Klubitalon” ohi ei kuitenkaan voi ajaa, seuralla on oma pieni toimistokontti ja puttailukori heti tien laidassa. Rata vaikuttaa ensisilmäykseltä ihan mukavalta. ”Loppusotametsää”, eli kankaista maastoa hyvällä sekoituksella mäntymetsää ja ruohoista koivumetsää. Ensimmäiset kolme minuuttia puttaillessa menee hyvin. Sitten se iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Hyttyset. Miljoonittain hyttysiä. Pohjanmaalaisina tiedämme kyllä minkälaista on elää hyttysten keskellä, mutta tämä on jo melkoinen shokki. Pilkkihaalarit jonka alle kokovartalo lateksipuku tekisi hyvää. Offia niskaan ja radalle.

Luulajan "Klubitalo"

Radan etuysi pelataan ”alapuolella”, tiheässä metsässä johon on fairwayt raivattu. Rata olisi miltei Skellefteån veroinen, jos ruohikot olisi leikattu. Viimeinen leikkaus on karkealla arviolla suoritettu noin kuukausi sitten. Etuysi suosii kovasti suoraan pitkälle heittävää, mutta radat ovat selkeitä ja haastavia. Etuysiin mahtui viisi par 4 väylää, mutta parit tuntuivat saavutettavilta. Oman mausteensa heittämiseen lisäsi lähistöllä oleva skeet-rata, jonka harrastelijat kohdistelivat järeitä, vain viranomaiskäyttöön suunnattuja haulikoitaan.

Ykkösen avaus

Tässä vaiheessa reissua huomasi ihan oikeasti, että porukasta on väännetty viimeisetkin mehut irti. Kellä kramppasi jalka, kellä keitti kattila ja ketä ei vaan enää kiinostanut. Uutta reissua ajatellen pitäisi päivät suunnitella niin, että eri ratoja tulisi vain yksi per päivä ja siirtymisiä vain yksi päivään. Ajomatkan aiheuttama flegmaattisiuus ja jumitus on hankala ravistella irti ennen kierrokselle lähtemistä. Kunnon lepo ja kunnon huolto on tärkeää. ”Kulttuuria” ja ”sivistystä” ei matkalla kannata harrastaa yhtään, se kyllä kostautuu heti.

Tiukka par 4 viitosväylällä

 

Takaysillä lähdetään heittään koivumetsän ympyröimää puistorataa. Kolme par 4 väylää pitävät hereillä ja kolmosväylät antavat mukavia lepohetkiä ennen seuraavaa repimistä. Takaysillä myös tuuli ylty hieman, joten hyttysiä ei enää ollut niin kovasti. Radalla on pysyttävä tarkasti väylällä tai kiekkoa saa nokkoshelvetistä hakea pitkään. Myös takaysi suosii kovasti suoraan heittäviä, eikä Hurri-Petter pääse dessupommittaan kuin kerran. Hyvä niin. Pakotettuja väyliä oli ehkä yksi, muut tuntuivat järkeviltä ja hyviltä.

 

Lennonjohto-Jukka meditoi hyttysiltä piilossa

Reissun loppu alkaa häämöttämään ja väylällä 16 peli hajoaa ihan täysin. Putit lentävät mihin sattuu kaikki mitä tekee sattuu. Suomi, oi Suomi. Kierros loppuun, kamat autoon ja kengurutietä ensimmäiselle Statoilille tankkaan autoa ja miehiä. Kun oltiin ajettu puoli kilsaa niin joku onneksi tajusi takapenkiltä kysyä ”missä muuten Häkki-Kimi on?”. Ei muuta kuin auto ympäri heti kun mahdollista ja poimimaan yksi taistelija takaisin kyytiin. Ruotsalaiset pyysivät kyllä jäädä viikkokisoihin jotka olisivat alkaneet 19.30, mutta nyt Tornioon yöksi ja aamulla matka kohti Kokkolaa. Eipähän tunnu kotirata enää haastavalta tämän reissun jälkeen.

Ruotsalaisten radoilta olisi kyllä syytä ottaa mallia tänne meillekin. Radat on huollettuja, seuralla on poikkeuksetta omat tilat missä toimia ja radat ovat roskattomia ja pullottomia. Täällä harrastus tuntuu ihan oikealta urheilulajilta, kun Suomessa siihen ollaan vasta tulossa.

 

Yhteenveto:

– Miltei Skellefteå

– Parhaat ajankohdat pelille lienee alkukeväästä ja syksystä, kun hyttystilanne on rauhallisempi

– Tiedä mihin menet, ajoreitti saattaa olla hankala.

– Pelaisi mielellään uusiksi

Garminista exportatut tiedot:

Uumajan rata: http://connect.garmin.com/player/337443085

Skellefteå eka päivä: http://connect.garmin.com/player/337443021

Skellefteå toka päivä: http://connect.garmin.com/player/337442931

Luulaja: http://connect.garmin.com/player/337442839

Ja taas kerran, yksiköt saa vaihtaa ylänurkasta jostain. 



0 kommenttia:

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *