Kankaanpään Viidentienristeyksessä sijaitsee tasokas 23-väyläinen kilparata, joka on toiminut useiden Suomen frisbeegolfliiton kilpailujen isäntänä.
Heinäkuussa 2020 on lisätty uusi väylä, kaikki opasteet uusittu ja lisätty next tee -kyltit joka väylälle. Myös ratakartta päivitetty.
Lue lisää
Kankaanpään Viidentienristeyksessä elokuussa 2010 avattu kilparata tarjoaa haastetta harrastajasta kilpapelaajaan. Alkuperäinen rata on kokenut ajan mittaan pieniä muutoksia ja kehittynyt yhdeksi Suomen pidetyimmistä ja haastavimmista radoista.
Rata sijaitsee Niinisalon varuskunnan lähistöllä komeassa kangasmaastossa, jossa isot puut, hiekkakuopat ja lukuisat polut muodostavat haastavia ja vaihtelevia luonnollisia väyliä.
Radan väylien keskipituus on yli 138 m ja par 78, joka muodostuu par kolmosten lisäksi seitsemästä par nelosesta ja yhdestä par vitosesta. Radalla pääsee siis paitsi pelaamaan metsäpillejä, myös siivuttamaan ihan kunnolla. Väylät ovat vaihtelevia ja jokaista heittoa tarvitaan, parhaiten luultavasti pärjääkin jos osaa heittää molemmilla käsillä rystyä, kämmentä ja upsia.
Radan varustukseen kuuluu pari ulkovessaa ja jääkylmää pohjavettä antava kaivo.
Radalla on tekonurmitiit ja selkeät opasteet. Laajalle levittyvällä radalla ratakartta on silti hyvä olla ensimmäisellä kerralla mukana, jos vaikka radalla ei satu paikallisia olemaan.
Rata-alueella liikkuu myös muita liikunnan harrastajia ja ajoittain myös Niinisalon varuskunnan harjoitusjoukkoja. Lisäksi radalla on pari väylää, joilla kori ei näy tiille, joten noudatetaan varovaisuutta.
08.10.2013
Viidentienristeyksessä uusi lay-out
Pelaajat kehittyvät ja niin pitää radankin, eikö? Siksipä Viidentienristeys on taas kasvanut vähän isommaksi ja haastavammaksi. Uudessa ... Lue lisää
26.09.2012
Parigolfin SM-kisat viikonloppuna Viidentienristeyksessä ja Jämillä – radat varattu kilpailukäyttöön.
Tomoottajat järjestää 2012 parigolfin SM-kilpailut 28.-30.9. Viidentienristeyksessä ja Jämillä. Kaksipäiväisessä kilpailussa mukana on ... Lue lisää
04.08.2012
Ratatiedot päivitetty
Viidentienristeyksen rata- ja väylätiedot tuli päivitettyä. Viime vuodesta onkin muutoksia tullut kohtalaisen paljon. Muutama kokonaan ... Lue lisää
Kivistönkankaantie
38840 Kankaanpää
2010
Prodiscus
23
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Kuukausittainen
Tapani Aulu
Jussi Meresmaa, Tapani Aulu, Tomoottajat
ilmainen
Pituus 225 metriä. Par 4
Visuaalisesti näyttävä väylä, jossa heitetään sähkölinjan alla reilut 200 m kumpuilevaa maastoa. Kilpailuissa pelataan välillä niin, että vasen puoli on kokonaan hazardia.
20 m ennen koria väylällä on pikku puska, joka nappaa liian varovaiset lähestymiset.
Pituus 180 metriä. Par 4
Ensin 105 m suoraan, sitten loivasti leveämpää väylää 75 m ja putti sisään. Kovimmat kädet heittävät 150 m annukoita ja pääsevät eaglekoitolle. Ensimmäistä heittoa ei kannata heittää yli leveän väylän, jos ei halua päätyä radan tiheimpään pyltsiin.
Pituus 115 metriä. Par 3
Komea kovakätisen väylä yli soramontun stadionin ylätasanteelle. 115 m hysse löytyy greeniltä, lyhyemmät jäävät "krematorion" puolelle. Heikkokätisemmät sijoittavat alas, josta pelataan kolmosta. Liikaa yritystä ja kiekko flippaa oikealle vanhalle greenille, josta par jää haaveeksi.
Pituus 128 metriä. Par 3
Klassikkojen klassikko. Ehkä Suomen paras metsäväylä kautta aikain. Ja yksi vaikeimmista.
Tarkka s-kurvi pari metriä ylämäkeen todella tiukkaa väylää. Siinä resepti radan vaikeimpaan kakkoseen. Kolmosta varmistelemallakin huomaa usein pelaavansa nelosta tai vitosta.
Huomaa mando heti väylän alussa. Ei siis oikaista viereistä uraa pitkin, vaan heitetään puun vasemmalta puolelta. OB uran toisella puolella oleva väylä.
Pituus 100 metriä. Par 3
Ei ehkä vaikein, mutta ehkä hienoin väylä pirkuttaa. Vaaditaan tarkka ja määrämittainen heitto putille, sillä väylä on kapea ja viimeiset 20 m ennen koria feidaavat heitot nappaa 5 m syvä soramonttu, josta pirkkuputti on jo selvästi hankalampi. Niitä harvoja väyliä, jossa haetaan tarkoituksella skippiä.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Aivan uskomatonta, että tätä rataa kehutaan satakunnan parhaimmistoon kuuluvaksi! Puuttuu opastus parkkipaikalta 1.väylälle!
Ei ratakarttaa alueella. Puhumattakaan, et olis väyläopasteet kunnossa ja nekin vähät mitä on ei ole ajantasalla.
Väylältä toiselle osoittavat viitat helpottaisivat seuraavan löytymistä.Rata saattaisi muuten olla ihan heitettävä, mutta kyseiset puutteet vievät täysin fiiliksen. Nähdään Ilpo!!!
1. Parkkipaikasta ei ollut ohjeita miten pääsee ykkösreikään eikä ratakartta.
2. Alku oli kiva mutta sitten alkoi pelkät forkku radat. 90% radoista kaartaa oikealle.
Jos et osaa heittää forkku niin tough life bro.
3. Korit ei näy vaikka niitä etsisikään.
4. KORIEN PÄÄLLÄ EI MITÄÄN MEKEINTÄÄ MISSÄ SEURAAVA KORI.
Loputon etsiminen.
5. Ja sitten vielä 8 reiän jälkeen. Herra Jumala. En jaksanut enää. Forkku forkku ja kori ei näkynyt oli.
Radan väylät ja väyläkuvaukset päivitetty myös tänne.
Opasteet puuttuu yhä ja väylänumerointi sekavaa. Ratakartta ei pidä paikkaansa.
Hyviä väyliä, mutta ensikertalainen joutuu hakemaan todella paljon ratoja.
Nyt on ratakartta ja kaikki väyläopasteet uusittu, eli pitäisi olla ensikertalaisellekin helppo kulkea.
Hieno metsärata harjumaastossa. Se mistä voi kritisoida niin väyläopasteet sekavia. Aivan mitä sattuu väylänumeroita opasteissa ja ensikertalaisena todella vaikea päätellä missä mennään. Samoin siirtymäoppaat uupuvat ja vaikeuttavat liikkumista entisestään. Lisäksi väylä 9 tuntui epäonnistuneelta. Ilmeisesti aiemmin ollut järkevä väylä. Kokonaisuutena 4/5 rata.
Rata on edelleen yksi mukavimmista ja aiemmin hyvin ylläpidetty. Tällä hetkellä opasteet ovat täysin päin mäntyä, väylänumeroinnit vaihtelee miten sattuu, eikä next tee – merkkejä ei näy juuri missään. Siirtymät ovat myös tuplasti pidempiä kuin aiemmin, mikä sinänsä on suuri harmi, varsinkin puuttuvien opasteiden takia. Ensikertalaisen lähes mahdoton selvitä radasta eksymättä. Ilmeisesti suuri osa pienestä talkooväestä Jämin radalla, joten ymmärtäähän tuon, mutta eikö nämä väylämuutokset ole jo jonkun vuoden vanhoja?
Väyläopasteet kuntoon, niin 4/5!
Hyvä rata, mutta aika haastava. Hieman myös suunnistamista sillä kartankaan kanssa joitain väyliä ei meninaa löytää. Joten jotkut next tee kyltit olisi hyviä ettei lähde ihan vika suuntaan.
opasteiden puute vie aikaa ensikertalaista,muuten mukava rata.siirtymät vois olla hiukan lyhempiä,tullaan toistekkin.erityis kiitos grillaus mahdollisuudesta?
Rata oli mielenkiintoinen aina niin kauan kun alkoi väylien arpominen oletetulta väylältä numero 13….näilt sivuilt löyty vanha ratapohja jokku kuvaukset radasta sit neuvottii menee johonki tomottajien sivuille jossa oli uus layoutti poistetuista lisätyistä muutetuista piilotetuista väylistä mikkä myöskään ei pitänyt täysin paikkaansa vissii! Sit ku luuli parin tunnin arpomisen jälkee et on hiffanu väylien järjestyksen ni eipä ollukka ku sielt metsän siimeksestä löytyki lisää…!! Ois komja tul joskus heittää uudestaanki ni väylä numerointi kuntoo ja joku karttapäivitys vaik radan parkkiksel ni uudetki osaa suunnistaa. Vanhat turhat alustat ja ainaki kyltit pois ettei harhauta enempää.
Viidentienristeys on itselle sellainen ”hyvän fiiliksen rata”, jonne ajelee vähän kauempaakin. Metsäpohja ja väyläprofiilit ovat hienoja ja rata on todella mukava pelata. Haastavuutta on riittävästi pitkien tai kapeiden väylien vuoksi. Myös heittoteknisesti monipuolinen rata.
Aivan mahtava rata ja sopivan haastava. Enemmän opasteita saisi olla. Tiit oli välillä hukas.