"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Viidentienristeys

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Kankaanpään Viidentienristeyksessä sijaitsee tasokas 22-väyläinen kilparata, joka on toiminut useiden Suomen frisbeegolfliiton kilpailujen isäntänä.

Lue lisää

Kankaanpään Viidentienristeyksessä elokuussa 2010 avattu kilparata tarjoaa haastetta harrastajasta kilpapelaajaan. Alkuperäinen rata on kokenut ajan mittaan pieniä muutoksia ja kehittynyt yhdeksi Suomen pidetyimmistä ja haastavimmista radoista.

Rata sijaitsee Niinisalon varuskunnan lähistöllä komeassa kangasmaastossa, jossa isot puut, hiekkakuopat ja lukuisat polut muodostavat haastavia ja vaihtelevia luonnollisia väyliä.

Radan väylien keskipituus on yli 140 m ja par 75, joka muodostuu par kolmosten lisäksi seitsemästä par nelosesta ja yhdestä par vitosesta. Radalla pääsee siis paitsi pelaamaan metsäpillejä, myös siivuttamaan ihan kunnolla. Väylät ovat vaihtelevia ja jokaista heittoa tarvitaan, parhaiten luultavasti pärjääkin jos osaa heittää molemmilla käsillä rystyä, kämmentä ja upsia.

Radan varustukseen kuuluu pari ulkovessaa ja jääkylmää pohjavettä antava kaivo.

Radalla on tekonurmitiit ja selkeät opasteet. Laajalle levittyvällä radalla ratakartta on silti hyvä olla ensimmäisellä kerralla mukana, jos vaikka radalla ei satu paikallisia olemaan.

Rata-alueella liikkuu myös muita liikunnan harrastajia ja ajoittain myös Niinisalon varuskunnan harjoitusjoukkoja. Lisäksi radalla on pari väylää, joilla kori ei näy tiille, joten noudatetaan varovaisuutta.

Ajankohtaista

08.10.2013
Viidentienristeyksessä uusi lay-out
Pelaajat kehittyvät ja niin pitää radankin, eikö? Siksipä Viidentienristeys on taas kasvanut vähän isommaksi ja haastavammaksi. Uudessa ... Lue lisää

26.09.2012
Parigolfin SM-kisat viikonloppuna Viidentienristeyksessä ja Jämillä – radat varattu kilpailukäyttöön.
Tomoottajat järjestää 2012 parigolfin SM-kilpailut 28.-30.9. Viidentienristeyksessä ja Jämillä. Kaksipäiväisessä kilpailussa mukana on ... Lue lisää

04.08.2012
Ratatiedot päivitetty
Viidentienristeyksen rata- ja väylätiedot tuli päivitettyä. Viime vuodesta onkin muutoksia tullut kohtalaisen paljon. Muutama kokonaan ... Lue lisää

Radan tiedot

  • Osoite

    Kivistönkankaantie
    38840 Kankaanpää


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2010

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    22

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Tapani Aulu

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa, Tapani Aulu, Tomoottajat

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Viidentienristeys, Kankaanpää

Väylä 1

Pituus 114 metriä. Par 3

Rata alkaa laavun läheltä Pirkan uran kyltin alta. Väylän alku suht kapeaa putkea ensimmäiset 50 m, lopussa aukeaa vähän ja kaartaa oikealle. Putille vaaditaan tarkka oikurin rystyflippi tai kova kämmen, radan vaikeampia pirkkuja.

Väylä 2

Pituus 207 / 192 metriä. Par 4

Kaksi sadan metrin hysseä ja nostopirkku, vai mitä? Suht leveätä baanaa voi heittää kovaa, kunhan välttää ob-polun vasemmalla ja tiheähkön metsän oikealla. Väylällä on kaksi eri tiipaikkaa.

Väylä 3

Pituus 112 metriä. Par 3

Suoraan, pienellä ässällä, forella, antsalla vai millä? Pidempi kuin miltä vaikuttaa. OB oikealla polulla ja sen oikealla puolella väylällä 2.

Väylä 4

Pituus 104 metriä. Par 3

Hieman alkuperäisestä pidennetty nelonen lähtee kapeahkosta aukosta ja kori on rinteen laella, joten mikään ihan varma kakkonen ei ole kyseessä. Kämmenmiehet ei tykkää...

Väylä 5

Pituus 102 metriä. Par 3

Tiukkaa putkea 60 m, sitten oikealle ja takaisin vasemmalle ja kiekko on mukin alla. Forella pääsee kokeilemaan puttia 10-15 metristä.

Väylä 6

Pituus 225 / 201 metriä. Par 4

Visuaalisesti näyttävä väylä, jossa heitetään sähkölinjan alla reilut 200 m kumpuilevaa maastoa. Etutiiltä on tilaa heittää vaikka millaista taivasantaa, takatiiltä pitää jo osatakin. Kilpailuissa pelataan välillä niin, että vasen puoli on kokonaan hazardia. 20 m ennen koria väylällä on pikku puska, joka nappaa liian varovaiset lähestymiset.

Väylä 7

Pituus 92 metriä. Par 3

Ei erikoisuuksia, birdien saa kun osaa heittää suoran määrämittaisen suht kapeaan väylään. Rinkiin pitäisi aina päästä, mutta liian usein tuloskortista löytyy nelonen kakkosen sijasta.

Väylä 8

Pituus 180 metriä. Par 4

Ensin 105 m suoraan, sitten loivasti leveämpää väylää 75 m ja putti sisään. Kovimmat kädet heittävät 150 m annukoita ja pääsevät eaglekoitolle. Ensimmäistä heittoa ei kannata heittää yli leveän väylän, jos ei halua päätyä radan tiheimpään pyltsiin.

Väylä 9

Pituus 115 metriä. Par 3

ONKO YYYSI VAPOO‽ Komea kovakätisen väylä yli soramontun stadionin ylätasanteelle. 115 m hysse löytyy greeniltä, lyhyemmät jäävät "krematorion" puolelle. Heikkokätisemmät sijoittavat alas, josta pelataan kolmosta. Liikaa yritystä ja kiekko flippaa oikealle vanhalle greenille, josta par jää haaveeksi.

Väylä 10

Pituus 128 metriä. Par 3

Klassikkojen klassikko. Ehkä Suomen paras metsäväylä kautta aikain. Ja yksi vaikeimmista. Tarkka s-kurvi pari metriä ylämäkeen todella tiukkaa väylää. Siinä resepti radan vaikeimpaan kakkoseen. Kolmosta varmistelemallakin huomaa usein pelaavansa nelosta tai vitosta. Huomaa mando heti väylän alussa. Ei siis oikaista viereistä uraa pitkin, vaan heitetään puun vasemmalta puolelta. OB uran toisella puolella oleva väylä.

Väylä 11,5

Pituus 100 metriä. Par 3

Turhankin vähälle huomiolle jäävä erikoisen muotoinen väylä. Yllättävän vaikea satametriseksi, koska linja ei ole luonnollisen muotoinen oikein millekään kiekoille tai heitolle. Siksi tässä nähdään ehkä eniten erilaisia heittoja.

Väylä 11

Pituus 170 metriä. Par 4

Radan harvoja "lyhyitä" väyliä. Pirkkuun pääsee kahdella midarilla tai jopa putteriavauksella, jousikäsiltä on nähty jopa eagleja. Kaunis ja kaikille sopiva tarkkuusväylä.

Väylä 12

Pituus 100 metriä. Par 3

Ei ehkä vaikein, mutta ehkä hienoin väylä pirkuttaa. Vaaditaan tarkka ja määrämittainen heitto putille, sillä väylä on kapea ja viimeiset 20 m ennen koria feidaavat heitot nappaa 5 m syvä soramonttu, josta pirkkuputti on jo selvästi hankalampi. Niitä harvoja väyliä, jossa haetaan tarkoituksella skippiä.

Väylä 13

Pituus 195/105 metriä. Par 4/3

Ylätiiltä par 4 ja alatiiltä par 3. Kaksi aivan erilaista väylää, joissa aivan omat haasteensa. Ylätiiltä avaus on kriittinen, ja molemmita tiiltä puttaamista haastaa monttu juuri korin vieressä.

Väylä 14

Pituus 75 metriä. Par 3

Radan ainoa kunnon ylämäkiväylä. Heiton korkeus on ratkaisevassa osassa. Vähän liian matala ja jäät helposti parikymppiä lyhyeksi, korkea ja kova ja olet 20 m pitkällä rinteen toisella puolella.

Väylä 15

Pituus 120 metriä. Par 3

Kovan oikurin unelmaväylä, vasurille myrkkyä. Vakaata kiekkoa flättinä tai pienellä hyssellä ja skipin jälkeen saa nostella kiekon koriin.

Väylä 16

Pituus 193 metriä. Par 5

Sweet spot on 100 m kohdalla, mutta jättiantsat löytävät väylän jopa 150 m kohdilta. Tällä väylällä vaanii OB molemmilla puolilla ja väylän reunoilla on puita, joten keskelle väylää kannattaa hakea. Yksi alkuperäisiä klassikkoväyliä.

Väylä 17

Pituus 108 metriä. Par 3

Rolleria tai skippikämmentä, tai jotain muuta matalaa heittoa vaativa väylä. Holarikin on tehty, mutta myös isoa lukua saa helposti aikaan. Pidennetty alkuperäisestä 15 m, joten pakkopirkusta tuli ansaittu pirkku.

Väylä 18

Pituus 105 metriä. Par 3

Suora väylä, jossa puolessa välissä tiukka sumppu. Sitä ennen ja jälkeen tilaa, mutta välistä olisi syytä osua. Myös oikealta "takakautta" on mahdollista pelata birdie, mutta harvoin tarkoituksella.

Väylä 19

Pituus 211/170 metriä. Par 4

Hakkuiden jälkeen auennut väylä on saanut nyt myös pitkän tiin. Pitkältä pitää jo leipoa sitä lötää ihan täysillä jos aikoo piirtää kolmosta korttiin. Lyhyeltä, ylätiiltä pisimmälle heittävät voivat jopa havitella kakkosta, ja ainakin birdie on ihan tehtävissä.

Väylä 20

Pituus 245 metriä. Par 5

Suora - hämäävän helpon näköinen par vitonen, joka houkuttelee draivaamaan täysillä. Eagle on toki mahdollinen, mutta on silti niin epätodennäköinen, että useimmat meistä tekevät järkevästi kun sijoittavat heittonsa sweet spoteihin.

Väylä 21

Pituus 75 metriä. Par 3

Lyhyt neppiväylä kierroksen loppuun. Radan ainoa "pakkokakkonen". Myös hyvä lämmittelyväylä kierrosten alle. Skippiholari tähän on monella haaveissa.

10 arvostelua radalle “Viidentienristeys

    Viidentienristeys on itselle sellainen ”hyvän fiiliksen rata”, jonne ajelee vähän kauempaakin. Metsäpohja ja väyläprofiilit ovat hienoja ja rata on todella mukava pelata. Haastavuutta on riittävästi pitkien tai kapeiden väylien vuoksi. Myös heittoteknisesti monipuolinen rata.

    Rata oli mielenkiintoinen aina niin kauan kun alkoi väylien arpominen oletetulta väylältä numero 13….näilt sivuilt löyty vanha ratapohja jokku kuvaukset radasta sit neuvottii menee johonki tomottajien sivuille jossa oli uus layoutti poistetuista lisätyistä muutetuista piilotetuista väylistä mikkä myöskään ei pitänyt täysin paikkaansa vissii! Sit ku luuli parin tunnin arpomisen jälkee et on hiffanu väylien järjestyksen ni eipä ollukka ku sielt metsän siimeksestä löytyki lisää…!! Ois komja tul joskus heittää uudestaanki ni väylä numerointi kuntoo ja joku karttapäivitys vaik radan parkkiksel ni uudetki osaa suunnistaa. Vanhat turhat alustat ja ainaki kyltit pois ettei harhauta enempää.

    Rata on edelleen yksi mukavimmista ja aiemmin hyvin ylläpidetty. Tällä hetkellä opasteet ovat täysin päin mäntyä, väylänumeroinnit vaihtelee miten sattuu, eikä next tee – merkkejä ei näy juuri missään. Siirtymät ovat myös tuplasti pidempiä kuin aiemmin, mikä sinänsä on suuri harmi, varsinkin puuttuvien opasteiden takia. Ensikertalaisen lähes mahdoton selvitä radasta eksymättä. Ilmeisesti suuri osa pienestä talkooväestä Jämin radalla, joten ymmärtäähän tuon, mutta eikö nämä väylämuutokset ole jo jonkun vuoden vanhoja?

    Väyläopasteet kuntoon, niin 4/5!

    Hieno metsärata harjumaastossa. Se mistä voi kritisoida niin väyläopasteet sekavia. Aivan mitä sattuu väylänumeroita opasteissa ja ensikertalaisena todella vaikea päätellä missä mennään. Samoin siirtymäoppaat uupuvat ja vaikeuttavat liikkumista entisestään. Lisäksi väylä 9 tuntui epäonnistuneelta. Ilmeisesti aiemmin ollut järkevä väylä. Kokonaisuutena 4/5 rata.

Vastaa