"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."
Huippurata

Viherlandia DG

#viherlandiadg

Radan kuvaus

Viherlandia DG on 18-väyläinen frisbeegolfin niittyrata / puistorata. Rata on aivan Viherlandian ja Äijälänrannan asuntomessualueen välittömässä läheisyydessä, upeissa Jyväsjärven järvimaisemissa.

Lue lisää

Rata päivittyi yhdeksällä lisäväylällä kesällä 2022.

Rataa talvikunnossapidetään eli se on hyvin pelattavissa ympäri vuoden.

Rata soveltuu niin aloittelijoille kuin pitempään harrastaneille. Radan yhteydessä on klubitalo ja kioskirakennus jotka vuokrataan ulkopuoliselle yrittäjälle.

Lisätiedot radan verkkosivuilta: www.tallila.fi

Maksuohjeet: http://www.tallila.fi/liput/

Päiväliput:
Maksettavissa MobilePay:lla ja käteis- ja korttimaksut Viherlandian taimimimyymälän kassalla

Kausikortit:
www.viherkauppa.fi

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Kammintie 6
    40520 Jyväskylä


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2021

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Jyrki ja Timo / Tallila Sports Oy

  • Suunnittelija

    Lauri Lehtinen, Sampsa Huoponen, Jyrki Tahvonen, Timo Viitala

  • Ilmainen/maksullinen

    maksullinen

  • Lisätietoja

    Harjoituskori(t), Vessa(t), Kahvio, Ravintola

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Viherlandia DG

Ratakartta

Väylä 1: Viherlandia #1

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 2: Viherlandia #2

Pituus 112 metriä. Par 3

Väylä 3: Viherlandia #3

Pituus 170 metriä. Par 4

Väylä 4: Viherlandia #4

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 5: Viherlandia #5

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 6: Viherlandia #6

Pituus 83 metriä. Par 3

Väylä 7: Viherlandia #7

Pituus 158 metriä. Par 4

Väylä 8: Viherlandia #8

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 9: Viherlandia #9

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 10: Viherlandia #10

Pituus 64 metriä. Par 3

Väylä 11: Viherlandia #11

Pituus 84 metriä. Par 3

Väylä 12: Viherlandia #12

Pituus 190 metriä. Par 5

Väylä 13: Viherlandia #13

Pituus 103 metriä. Par 3

Väylä 14: Viherlandia #14

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 15: Viherlandia #15

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 16: Viherlandia #16

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 17: Viherlandia #17

Pituus 55 metriä. Par 3

Väylä 18: Viherlandia #18

Pituus 70 metriä. Par 3

3 arvostelua radalle “Viherlandia DG

    Jyväskylän kaupungissa Viherlandia DG. Radalla pituutta virallisesti 18-väylää (oikeasti 9-väylää ja kaksi eri layouttia), 1778m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 5250m. Pelattu 20.10.2022.

    Viherlandian puistorata ei juurikaan korkeuseroja sisältänyt, joten pituudesta huolimatta kohtalaisen kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät Viherlandiassa ovat kohtalaisen helppoa perustekemistä, lähes suoraa heittoa korille on tarjolla jokaisella väylällä. Hieman vaikeuskerrointa on saatu mukaan mandoilla ja korien sijoitteluilla. Puistoalueen maisema osin veden äärellä on kaunista ja puisto hyvin hoidettua. 7/16-väylät ehkä radan parasta antia, erottuivat edukseen ja myös 9/18-väylät, jotka poikkesivat hieman ahtaamman heittotilan vuoksi muista, hyvin avoimista väylistä. Siirtymät lyhyet.

    Rakenteista ratakartta löytyy sekä hyvässä kunnossa olevat heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit. Löytyi myös treenialueita, jossa useampi harjoituskori. Roskis mukana pelissä myös. Kesäaikaan 1-väylän tuntumassa myös kesäkioski missä erilaista juotavaa ja pikkupurtavaa. Viherlandiassa tietenkin puutarha-alan tuotteita massiivinen määrä sekä myös kahvio käytettävissä. Lähin kauppa K-Market Äijälä vain 500m päässä. Jyväskylän keskustan palveluiden äärelle 5,5km matkaa. Itseltä vahva suositus Viikinkiravintola Haraldista, jossa tuli ruokailtua.

    Mutta ei, ei, ei alkuunkaan! Suurin ongelma Viherlandian radassa on se, että se on kauneudestaan huolimatta supertylsä. Virallisesti radalla on 18-väylää, mutta käytännössä rata on 9-väyläinen ja sisältää kaksi layouttia mitkä ovat lähes identtisiä keskenään. Radalla on siis vain yhdeksän heittopaikkaa, josta jokaiselta avataan kaksi väylää. Väylät poikkeavat pääosin erittäin vähän toisistaan. Ratkaisu on siitäkin ongelmallinen, jotta, jos radalla on joskus ruuhkaa, niin rata ruuhkautuu normaaliin 18-väyläiseen verrattuna hurjan paljon helpommin, kun samoille heittopaikoille pyrkii suhteessa paljon enemmän heittäjiä.

    Kun auton jättää parkkiin Vihderlandian pihaan, niin siinä saa sitten ensikertalainen arpoa tovin, jos toisenkin, jotta missä mahtaa olla ensimmäinen väylä, tämä siitäkin huolimatta, jotta karttaa tuli vilkuiltua. Lisäopaste tuossa suhteessa täysin välttämätön! Radan turvallisuuskin on vähän niin ja näin. Näkyväisyyttä on välillä ihan ok, mutta toisinaan, kun kevyen liikenteiden väylien yli pelataan tai niiden välittömässä läheisyydessä, niin ihmisosumien mahdollisuus on liian korkea. Samalta heittopaikalta heitettävät kaksi väylää ovat niin samanlaisia keskenään, jotta opastekylttiä saa lukea monesti hyvin tarkasti, jotta hahmottaa mihin koriin sitä on oikein heitettävä, sekaantumisen vaara on aika iso. Löytökiekkolaatikkoa ei löydy minkäänlaista, joskin tietysti puistoradalla kiekkoja ehkä hieman vähemmän katoaa, paitsi tietenkin talvella.

    HUOM! Rata on maksullinen ja maksuohjeet löytyvät osoitteesta: https://www.tallila.fi/liput/

    Väylät avoimia ja helpohkoja pääosin. Kauniisti hoidettua puistoa. Kevyt liikenne vaarassa muutamalla väylällä eli turvallisuus radalla nitisee ja natisee liitoksistaan. Erittäin tylsä ja mielikuvitukseton tapa toteuttaa rata. Oltaisiin realistisia siitä kuinka monta väylää oikeasti tuolle alueelle mahtuu ja yhdeksän on hyvä lukema, ei keinotekoisesti yhtään enempää.

    2/5

    Aika mitään sanomaton rata. Väylät ovat tylsiä aukealla heitettäviä, ob-tikuilla rajattuja väyliä. Radalla on muutamia selkeitä turvallisuuspuutteita, kun viimeisen väylän näköesteet julkisessa käytössä olevalle tielle. Viherlaakson pihasta joutui arpomaan useamman hetken, että ensimmäinen väylä löytyi. Siirtymät väylältä toiselle ovat lyhyitä, mutta next tee -kylttien puute johti muutamaan seikkailuun näinkin lyhyellä radalla. Tiipaikat vaikuttavat kiirellä rakennetuilta, ja ehdottomasti kokonaiskokemus ei ole 5€:n ratamaksun arvoinen. Vaikuttaa siltä että rata on laitettu pystyyn ajatuksena rahastaa kasvaneilla heittomäärillä. Positiivinen asia on, että korit ovat laadukkaita.

    Ihan kiva 9 väyläinen rata hienoissa maisemissa. Kivoja väyliä avoimella pellolla joita rajaa ob tikut. Isona miinuksena: puuttuu ratakartta paikan päältä, väylä opasteet,next tee kyltit ja 8 väylää ei ole olemassakaan. Ja hinta todella suolainen 5€ 9 väyläisestä radasta joka ei ole edes valmis.

Vastaa