Ähtärin Mustikkavuorella sijaitseva reilusti korkeuseroja sisältävä 20-väyläinen kisakäyttöön suunniteltu frisbeegolfrata. Rata mukailee suurimmilta osin pururatapohjaa, mutta tarjoaa monipuolisesti erilaisia väyliä ja haasteita.
Radan ylläpidosta vastaavat Ähtärin Urheilijat ry ja Ähtärin kaupunki.
Ajankohtaista
09.06.2016 Moikka maailma! Tervetuloa blogiin Frisbeegolfradat. Tämä on ensimmäinen artikkeli. Muokkaa sitä tai poista se ja voit aloittaa muokkaamisen!
Lähtöportti siintää silmissä ja ylämäkeen puistomainen väylä, jossa varsinkin tuulella avaus karkaa helpolla OB:lle oikealle. Kolmosta haettaessa avausheiton on syytä olla pitkällä, mutta mitä pitempää haet sitä suurempi riski on päätyä vasemmalla olevien puiden juurelle tai outtiin jommalle kummalle puolelle.
Väylä 2: "Planica"
Pituus 190 metriä. Par 4
Tiii korkealla aukealla, josta avautuu komeat maisemat. Väylä lähtee isona ja leveänä mutta kapenee noin 50 metrin jälkeen leveähköksi pururatabaanaksi. Molemmi puolin on metsää ja puita, joten väliin on saatava suhteellisen suora tai kevyesti ässäävä heitto, jotta pääset jatkamaan väylältä seuraavaa heittoa.
Väylä 3
Pituus 104 metriä. Par 3
Loivasti oikealle kääntyvä kiekon hallintaa vaativa reilu satametrinen väylä. Liian kova yritys tällä väylällä johtaa useasti oikealle metsään. Kisaradan ainoa väylä, jota on Mustikkavuorella saanut pelata jo aiemmassa layoutissa vuodesta 2010.
Väylä 4
Pituus 75 metriä. Par 3
Radan toisiksi lyhyin väylä, muttei silti mikään pakkokakkonen. Kapeahko pururatalähtö kääntyy lopussa jyrkästi vasemmalle, jossa muutama puu vartioi tiukasti kiekon lentoja korille. Kori sijoitettu lähelle kallion reunaa, mikä aiheuttaa jännäputtipaikan melkein joka suunnasta, varsinkin silloin jos avaus liian lyhyt. Myös kallion yli feidanneista avauksista/ohiputeista jää jäljelle vaikea puttipaikka yläviistoon.
Väylä 5
Pituus 109 metriä. Par 3
Suora ja loiva alamäkiväylä. Korille pääsyyn vaaditaan suora heitto, reiluun kymppiin pääsee myös ässäävällä oikean käden rystyheitolla.
Väylä 6
Pituus 85 metriä. Par 3
Radan yksi harvoista pakkokakkosista. Alamäkiväylä, jossa vasemmalla outti rankaisee epäonnistuneita heittoja. Pudotusta kuitenkin sen verran, että sekä kämmen- että rystyheittäjä varmasti löytää keinon päästä korille.
Väylä 7
Pituus 200 metriä. Par 4
200 metriä kapeahkoa väylää ylämäkeen. Avausheiton tärkeys korostuu tällä väylällä. Jos kättä riittää kolmonen on ihan mahdollinen avausheiton onnistuessa. Heiton karatessa väylältä on myös isoa kalaa odotettavissa. Sadan metrin jälkeen väylällä Drop Zone, josta peli jatkuu rangaistusheiton kera, jos kiekko päätynyt ob:lle.
Väylällä Drop Zonea voi käyttää myös vaihtoehtoisena tiipaikkana. Tätä ei kuitenkaan kisakäytössä yleensä nähdä.
Väylä 8
Pituus 128 metriä. Par 3
Ennen takaisin stadionille pääsyä tulee haastava, mutta hieno liidätysväylä kapeaan ja jyrkkään alamäkeen. Isot puut molemmilla puolilla väylää vartioivat, etteivät karanneet heitot vahingossa pääse korille asti. Alamäen jyrkkyydestä kertoo jotain, että noin 80-metrinen tasamaaheitto kantaa onnistuessaan tällä väylällä korille.
Väylä 9
Pituus 157 metriä. Par 4
Radan ehkä pisimmän siirtymän jälkeen on valintojen aika. Heitetäänkö sijoitusheitto vai mahdollisimman pitkälle? Radan lyhin par4 tarjoaa myös helpoimman eaglepaikan tälle radalle. Oikealle kääntyvä ja loivasti nouseva väylä tarjoaa isoille käsille mahdollisuuden ahnehtia yläilmoista heittoa lähelle koria kun taas nöyremmin pelaavat tyytyvät heittämään kaksi 80 metrin heittoa. Birdietä haetaan jokatapauksessa.
Väylä 10: "Koiramäki"
Pituus 84 metriä. Par 3
Jyrkkä lyhyt alamäki, jossa suoralla heitolla pääset puttaamaan tai vaihtoehtoisesti hyvällä loppufeidillä pääset korin alle saakka. Koria suojelee väylän vasemmassa reunassa iso kuusi, joten heiton tarkkuudella on väliä. Kiekon karatessa väylältä par-tulokseenkin saattaa joutua tekemään töitä.
Väylä 11
Pituus 256 metriä. Par 5
Radan ensimmäinen par5-väylä on haastava. pieneen ylämäkeen nouseva ja puolessa välissä oikealle kääntyvä väylä. Sweet spot löytyy 120 metriä tiiltä ja ensimmäisen 110 metrin ajalla vasemmalla puolella vaanii oja ja OB. Tällä väylällä isot kädet haaveilevat kolmosesta, mutta yhdenkin heiton epäonnistuessa kuutonen kortissa on normaali näky. Myös isompia kaloja on tarjolla. Väylällä myös vaihtoehtoinen tiipaikka puolessa välissä.
Väylä 12
Pituus 69 metriä. Par 3
Radan lyhyin väylä hyppää pururatamaastosta metsän puolelle ja tarjoaa kivan helpomman hengähdyksen par5-väylien väliin. Puita väylällä on kuitenkin reilusti ja saadaksesi kakkosen on syytä osua aika tiukahkoon väliin.
Väylä 13
Pituus 77 metriä. Par 3
Toinen lyhyehkö metsään rakennettu par3 heitetään ylämäkeen, jossa kori sijaitsee rinteessä. Tarkalla heitolla pääsee puttipaikoille, mutta puut rankaisevat monesti heittoja.
Väylä 14
Pituus 302 metriä. Par 5
Radan todellinen monsteri. Monien rakastama, monien vihaama. Noin 160m alamäkipilliä, jota sävyttää oikealla oleva tiheähkö metsä ja vasemmalla puolella oleva hiekkatie ob. 160m jälkeen väylä kääntyy oikealle ja muuttu avoimemmaksi, mutta samalla ob vasemmalla tulee paljon lähemmäksi ja tässä vaiheessa heittoa onkin haettava ob:n päältä päästäkseen korille. Nelonen tehtävissä, kolmonenkin erittäin onnistuneella avauksella, mutta myös erittäin isoon kalaan on mahdollisuudet. Väylällä myös vaihtoehtoinen tiipaikka lähempänä koria.
Väylä 15: "Happonousu"
Pituus 116 metriä. Par 3
Radan ehkä ihmeellisin väylä. Ensin 60m jyrkkää ylämäkeä, jossa hyväkuntoinenkin hengästyy ja sen jälkeen tiukka lähes 90 asteen käännös oikeaan ja reilu 50m matkaa korille. Kakkonen otettavissa isolla riskillä, mutta jos joudut pois väylältä, olet ongelmissa ja kolmonenkaan ei ole enää itsestäänselvyys.
Väylä 16
Pituus 131 metriä. Par 3
Ylämäkeen hieman nouseva suora väylä, joka aukeaa puolessa välissä leveäksi väyläksi. Isot kädet pääsevät kokeilemaan kakkosta, muille avauksen osuessa väliin helpohko kolmonen, mutta alkumatkasta vasemmalla oleva OB vaatii kuitenkin välillä veronsa.
Väylä 17
Pituus 148 metriä. Par 3
Leveä hyvin loivasti oikealle kääntyvä liidätysväylä, jossa korille voi päästä väylää pitkin tai hieman metsän kauttakin oikaisemalla. Tämä väylä on nautinto, jonka haluaisi heti pelata uudelleen.
Väylä 18
Pituus 78 metriä. Par 3
Tii sijoitettu ylikulkusillan päälle. Edessä suhteellisen tiukkaa metsää. Korille päästäkseen on heitettävä joko oikean käden korkea hyssepommi tai sitten kämmenheitto hiekkatien (OB) päältä vasemmalta.
Väylä 19
Pituus 207 metriä. Par 4
Tekninen väylä, joka 70 m jälkeen kääntyyoikealle ja laskee siitä suoraan alamäkeen aina korille saakka. Valittavanasi on joko lyhyempi sijoitusheitto varmasti väylälle tai pitkä riskimpi heitto pidemmälle mutkan taakse, jolloin riski metsään heitosta kasvaa. Lisämausteen väylälle antaa korin lähellä jo avautuva stadionalue, josta pyörivä tuuli sotkee lähestymisiä.
Väylä 20: "Pacman"
Pituus 126 metriä. Par 3
Radan viimeinen väylä ja takaisin stadionilla. Alamäkeen heitettävä väylä, jossa kori sijoitettu saareen, jonka muoto muistuttaa kovasti erästä videopeliklassikkoa. Vaihtoehtoina on heittää suoraan 20m halkaisijaltaan olevaan saareen tai heittää varma avausheitto mantereelle ja jatkaa siitä korille. Huomaa, että väylällä on Buncr Hazard -sääntö voimassa eli OB-heitoista ei tule rangaistuksia, mutta seuraava heitto lähtee edelliseltä heittopaikalta, ei OB:lle ylimenokohdasta.
Mustikkavuoren kisarata, etutiit
Väylä 7
Pituus 110 metriä. Par 3
Helpotettu väylä, jossa ylämäkiväylän voi aloittaa Drop Zonen heittopaikalta. Tätä väylää ei kisakäytössä pelata lyhyenä versiona koskaan.
Väylä 11
Pituus 140 metriä. Par 3
Vaikea par3-väylä, jossa avausheiton oltava erittäin onnistunut lievään ylämäkeen, jotta pääsee lähelle koria.
Väylä 14
Pituus 128 metriä. Par 3
Alamäkiliidätys, jossa varsinaisen väylän leveys vain 6-7 metriä. Oikealla puolella tiheä metsä ja vasemmalla hiekkatie (OB), jonka päältä haettava heitto korille jos haluaa päästä puttipaikoille. Järvi näkyy korin takana ja sieltä päin tuulee monesti vastaan, jolloin kiekon hallinta hankaloituu ja ob tai metsä kutsuu.
8 arvostelua radalle “Mustikkavuoren kisarata”
Varmaa haastetta tarjoava 20-väyläinen kisarata, joka vaatii tarkkaa heittämistä ja kylmiä hermoja. Suurin osa väylistä kulkee ”pururataa” eli sorapohjaista latupolkua pitkin, joten kiinnostavaa maastoa et täältä löydä.
Radan etupuolisko on harmillisen yksitoikkoista ja ikävystyttävää nakkelua, jossa yksikin huti johtaa varmaan bogeyyn joko tiheän metsän tai armottomuuden OB-alueiden takia. Mieleenpainuvin elementti radan alkupuoliskolla on nelosväylän kalliojyrkänteen reunalle asennettu kori.
Jälkipuoliskolle siirryttäessä maasto muuttuu vehreämmäksi koivikoksi, ja väylät ovat jo monipuolisempia. Muutama lyhyehkö väylä kulkee jopa täysin metsässä latupohjan sijaan, mikä ilahduttaa ankean alun jälkeen. Osa väylistä on jo oikeasti miellyttäviä eikä aluskasvillisuuskaan haittaa pahemmin.
Kaiken kaikkiaan rata on yhtä haastava kuin lupaillaankin ja varmasti monien mieleen. Tiikartat ja heittopaikat ihan ok ja Next tee -kylttejä ripoteltu sopivasti. Paikoin tökerö ja laiskalta tuntuva ratasuunnittelu sekä varsinkin alkupuolen soratiekikkailu voivat kuitenkin alentaa pelaajan fiilistä.
kyllä olis vesurille töitä! lyhkääsen miehen mittaasta heinää ja risukkoa. ei uskoisi että viikottainen ylläpito. väylät muuten ihan ok. arvosana tällä hetkellä 1/5
Tylsähkö pelkkää polkuja pitkin heitettäviä väyliä. Ainoa plussa tulee siitä, että täytyy kyllä käyttää monipuolisesti heittoja selvitäkseen väylistä ja saavuttaakseen birdiet.
Täällä tulee aina hiki. Itse tykkään radasta vaikka se on selvästi omalle taidolle liian haastava. Mutta liekö se radan syytä, satunnaisista onnistumisista tulee todella hyvä mieli. Jos haluat haasteita lähde Ähtäriin.
Aluskasvillisuutta ja keräämättömiä oksia aivan liikaa väylillä. Keskeneräinen vaikutelma jäi radasta. Väyläsuunnittelu kehnoa, heitetään pururataa pitkin ja kori lopussa isketty metsään.
Loppupään väylillä oli jo vähän yritystä, niistä muutamasta plussaa. Väylien siistimiseen jälkeen olisi jo parempi.
Lähialueelta löytyy huomattavasti parempia ratoja, joten täällä tuskin tulee enää käytyä. 2/5.
Ei ole missään nimessä AAA1-tasoinen rata! Pitäs ainakin heinät ja muut rikkakasvit niittää sen verran, että eivät korin lävitte kasva. Vähän sais ees hoitaa. Muutoin hyvä rata, mutta max. AA1.
Varmaa haastetta tarjoava 20-väyläinen kisarata, joka vaatii tarkkaa heittämistä ja kylmiä hermoja. Suurin osa väylistä kulkee ”pururataa” eli sorapohjaista latupolkua pitkin, joten kiinnostavaa maastoa et täältä löydä.
Radan etupuolisko on harmillisen yksitoikkoista ja ikävystyttävää nakkelua, jossa yksikin huti johtaa varmaan bogeyyn joko tiheän metsän tai armottomuuden OB-alueiden takia. Mieleenpainuvin elementti radan alkupuoliskolla on nelosväylän kalliojyrkänteen reunalle asennettu kori.
Jälkipuoliskolle siirryttäessä maasto muuttuu vehreämmäksi koivikoksi, ja väylät ovat jo monipuolisempia. Muutama lyhyehkö väylä kulkee jopa täysin metsässä latupohjan sijaan, mikä ilahduttaa ankean alun jälkeen. Osa väylistä on jo oikeasti miellyttäviä eikä aluskasvillisuuskaan haittaa pahemmin.
Kaiken kaikkiaan rata on yhtä haastava kuin lupaillaankin ja varmasti monien mieleen. Tiikartat ja heittopaikat ihan ok ja Next tee -kylttejä ripoteltu sopivasti. Paikoin tökerö ja laiskalta tuntuva ratasuunnittelu sekä varsinkin alkupuolen soratiekikkailu voivat kuitenkin alentaa pelaajan fiilistä.
2.5/5
Ps. Ottakaa hyttyskarkotteita mukaan
kyllä olis vesurille töitä! lyhkääsen miehen mittaasta heinää ja risukkoa. ei uskoisi että viikottainen ylläpito. väylät muuten ihan ok. arvosana tällä hetkellä 1/5
Loisto rata jos tykkää maitohapoista ja kiekkojen ettimisestä…Haasteita jos ettii nii sinne vaa XD
Tylsähkö pelkkää polkuja pitkin heitettäviä väyliä. Ainoa plussa tulee siitä, että täytyy kyllä käyttää monipuolisesti heittoja selvitäkseen väylistä ja saavuttaakseen birdiet.
Täällä tulee aina hiki. Itse tykkään radasta vaikka se on selvästi omalle taidolle liian haastava. Mutta liekö se radan syytä, satunnaisista onnistumisista tulee todella hyvä mieli. Jos haluat haasteita lähde Ähtäriin.
Aluskasvillisuutta ja keräämättömiä oksia aivan liikaa väylillä. Keskeneräinen vaikutelma jäi radasta. Väyläsuunnittelu kehnoa, heitetään pururataa pitkin ja kori lopussa isketty metsään.
Loppupään väylillä oli jo vähän yritystä, niistä muutamasta plussaa. Väylien siistimiseen jälkeen olisi jo parempi.
Lähialueelta löytyy huomattavasti parempia ratoja, joten täällä tuskin tulee enää käytyä. 2/5.
Ei ole missään nimessä AAA1-tasoinen rata! Pitäs ainakin heinät ja muut rikkakasvit niittää sen verran, että eivät korin lävitte kasva. Vähän sais ees hoitaa. Muutoin hyvä rata, mutta max. AA1.