"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Hanko Lillmärssan

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Vuonna 2005 rakennetusta 9-väyläisestä metsäradasta on kehittynyt monipuolinen ja vaativa kokonaisuus, jossa puitteet riittävät nykyisin isompien ja vaativampienkin tapahtumien järjestämiseen. Radan kehittäminen ja parantaminen jatkuu edelleen. Radalla on kaksi layoutia.

Lohi tarjoaa kattavimman kokemuksen Lillmärssanin radasta.

Lue lisää

Lillmärsanin radasta löytyy tällä hetkellä 4 eri versiota: Lohi, Ahven, Etu-Hauki, sekä Taka-Hauki.

Hangon radalla on järjestetty useita karvalakki – ja kansallisen sarjan osakilpailuita. Vuonna 2008 radalla järjestettiin SM-osakilpailu yhteistyössä Tammisaaren kanssa. Samana vuonna radalla järjestettiin myös parigolfin SM-kilpailut. Vuonna 2012 Lillmärssan toimi amatöörikiertueen yhden osakilpailun näyttämönä.

Rata vaatii vielä paljon viimeistelyä ja joka kaudelle on joitakin parannuksia ja uudistuksia.

Toivotamme kaikki tervetulleiksi Hankoon nauttimaan raikkaasta meri-ilmasta upeine näköaloineen ja hienoine ratoineen.

Ajankohtaista

Ei blogipostauksia.

Radan tiedot

  • Osoite

    Tiilitehtaantie / valaistulatu
    10900 Hanko


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2005

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    24

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Päivittäinen

  • Ratamestari

    Jorma Nousiainen, Anette Gustafsson, Kimmo Mäkelä

  • Suunnittelija

    Ensimmäinen 9 - väyläinen: Jussi Meresmaa ja Dennis Barman. Jatkosuunnittelu Hangon Hyrskyt.

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

    Sportia Hanko
    Esplanadi 126 10900 HANKO puh. 040-8421787

Väyläkuvaukset

Ahven

Väylä 1: Ahven #1

Pituus 68 metriä. Par 3

Pururataa pitkin ja lopussa väylä kaartaa metsän puolelle. Kakkosen paikka.

Väylä 2: Ahven #2

Pituus 70 metriä. Par 3

Suora heitto ylös puiden vällin. Kakkosen paikka.

Väylä 3: Ahven #3

Pituus 65 metriä. Par 3

Hyzeri korkean kallion huipulla. Korin takana 10m pudotus alas satamaan.

Väylä 4: Ahven #4

Pituus 58 metriä. Par 3

Suora alamäkeen korille. Korin oikealla puolella jyrkähkö rinne. Selkeä kakkosen paikka.

Väylä 5: Ahven #5

Pituus 103 metriä. Par 3

Avoin väylä. Neljän metrin korkeudelta OB-alueen yli korille. OB mahdollisuus kiertää oikealta. Ennen koria suurehko kumpu pysäyttämässä liian matalat heitot. Tiin edessä kulkeva sähkölinja voi myös aiheuttaa ongelmia. Radan kuumin väylä. Kakkosen paikka.

Väylä 6: Ahven #6

Pituus 77 metriä. Par 3

Väylää muutettu. Suora kapea puukäytävä heitetään vanhan korin suunnalta B-koriin.

Väylä 7: Ahven #7

Pituus 51 metriä. Par 3

Hiekkarannalta ylös kalliolle. Kori puurykelmän takana. Korille pääsee joko oikealta tai vasemmalta. Tuurilla myös keskeltä. Kakkosen paikka. Tämän kirjoittajalla on väylältä 7 holaria !

Väylä 8: Ahven #8

Pituus 52 metriä. Par 3

Kallio kanjonista annukkana korille, jonka sivulla 4m pudotus. Selkeä kakkosen paikka

Väylä 9: Ahven #9

Pituus 110 metriä. Par 3

Annukka loivaan alamäkeen. Kakkosia silloin tällöin. Eräs tamperelainen kaveri kiskas tästä holarin !

Väylä 10: Ahven #10

Pituus 126 metriä. Par 3

Käytöstä poistettua pururataa pitkin väylä tekee pienen ässän. Kolmoseen voi olla tyytyväinen. Joskus harvoin kakkosia alan miehille.

Väylä 11: Ahven #11

Pituus 158 metriä. Par 4

Tiin oikealla puolella mando. Tarkka oikealle kaartava sijoitus, jotta kakkos heitolle mahdollisimman hyvät asemat. Kolmosia tulee harvoin. Nelonen on työvoitto !

Väylä 12: Ahven #12

Pituus 66 metriä. Par 3

Suora ylös kalliolle. Korin ympärille rakennettu " hakekaukalo " hyviä avauksia pysäyttämään. Tällä väylällä pistetään kiekkoa kaukalossa häkkiin kirjaimellisesti. Selkeä kakkonen.

Väylä 13: Ahven #13

Pituus 88 metriä. Par 3

Avaus oikealle kaartuvana kohti kalliota, jonka jälkeen väylä kaartaa vasemmalle. Kori vanhojen bunkkerien läheisyydessä. Kolmosia tulee.

Väylä 14: Ahven #14

Pituus 89 metriä. Par 3

Kallionyppylän yli oikealle kaartava väylä. Kori vanhan bunkkerin sisällä. Kakkoset suhteellisen harvinaisia.

Väylä 15: Ahven #15

Pituus 118 metriä. Par 3

Puistoväylä. Hallitulla S-heitolla kauniin koivikko puiston läpi korille. Alan miehille kakkosia luvassa.

Väylä 16: Ahven #16

Pituus 98 metriä. Par 3

Puistosta ylös kalliolle, josta väylä kaartaa vasemmalle. Korin edessä suo - OB. Kakkosia harvakseltaan.

Väylä 17: Ahven #17

Pituus 82 metriä. Par 3

Kallionyppylän yli korille. Kori on korotettu. Kakkosen paikka.

Väylä 18: Ahven #18

Pituus 150 metriä. Par 4

Suora väylä sähkölinjaa pitkin korille. Muutama eagle on väylällä nähty. Kolmoset yleisiä. Rumiakin lukemia saattaa tulla kokeneemmallekin tuupparille. Kiitos ja tervetuloa Hankoon pelaamaan !

Lohi

Väylä 1: B-1

Pituus 151 metriä. Par 4

Väylä tekee loivan ässän. Ennen koria aita estämässä suorat lähestymiset korille.

Väylä 2: B-2

Pituus 152 metriä. Par 4

Alku heitetään suorana ylämäkeen ja haetaan hyvää jatkopaikkaa kakkosheitolle. Lopussa väylä kaartaa vasemmalle. Korin takana kymmenen metrin pudotus alas satamaan. Kalliossa maalattuna OB-viiva. Mikäli kiekko menee OB:lle jatketaan dropilta.

Väylä 3: B-3

Pituus 85 metriä. Par 3

Suora kapeahko alamäkiväylä, jossa oikealla alaspäin viettävä rinne.

Väylä 4: B-4 "Sahara"

Pituus 103 metriä. Par 3

Melko avoin saariväylä. Kori isohkossa saaressa. Mikäli avaus ei jää saareen jatketaan dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 5: B-5

Pituus 130 metriä. Par 3

Ylämäkeen ja lopussa väylää kaartaa vasemmalle.

Väylä 6: B-6

Pituus 68 metriä. Par 3

Hiekkarannalta ylös kalliolle. Meri vasemmalla OB. Normi OB-sääntö.

Väylä 7: B-7

Pituus 75 metriä. Par 3

Noin 10 metriä korkealta kalliolta merenlahden yli korille, joka sijaitsee saaressa. Mikäli avaus ei osu saareen jatketaan oikealta alempana olevalta dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 8: X-1 "Hätävarjelun liioittelu"

Pituus 120 metriä. Par 3

Ihanneheitto heitetään meren päällä josta kiekko kaartaa lopussa oikealle kohti koria. Meri vasemmalle OB ja myös pururata vasemmalla OB. Aivan rannan alkuosa myös OB. Mikäli avaus menee OB:lle jatketaan dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 9: X-2

Pituus 86 metriä. Par 3

Rannalta niemen kärkeen. Meri niemen jokaisella puolella OB. Jos avaus menee OB:lle jatketaan dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 10: X-3

Pituus 162 metriä. Par 4

Niemeltä niemelle ja nykyään vielä toisen lahden yli. Meren lahden yli niemeltä 1 niemelle 2. Niemeltä 2 vielä toisen lahden yli saarigreenille. Jos avaus menee mereen jatketaan dropilta. Jos jatkoheitto ei pysy saarigreenillä, jatketaan jälkimmäiseltä dropilta. HUOM. Ylitettävällä niemellä kallioon piirretty drop zone on vanha. Oikea droppi sijaitsee tiiltä katsottuna oikealla.

Väylä 11: X-4

Pituus 135 metriä. Par 4

Jyrkkään ylämäkeen ylös kalliolle. Lopussa väylä kaartaa oikealle. Korin sivulla ja takana pudotusta.

Väylä 12: X-5 "Mondin kosto"

Pituus 78 metriä. Par 3

Vasureille ja foreille hyvä väylä. Väylä kaartaa lopussa oikealla ja kori sijaitsee vanhassa pommikuopassa.

Väylä 13: X-6 "Tuplamando"

Pituus 59 metriä. Par 3

Lyhet hyzeri mandojen välistä korille. Mikäli mando missataan jatketaan dropilta. TÄLLÄ VÄYLÄLLÄ PAIKALLISSÄÄNTÖ. Vaikka mandolinjaa ei ole ylitetty, voi silti halutessaan siirtyä dropille.

Väylä 14: B-8

Pituus 65 metriä. Par 3

Hyzeri ylämäkeen ylös kalliolle. Meri oikealla OB. Normi OB-sääntö.

Väylä 15: B-9

Pituus 110 metriä. Par 3

Oikealle kaartava väylä.

Väylä 16: B-10 "Helppo kolmonen"

Pituus 126 metriä. Par 3

Hieman oikealle kaartavana vanhaa pururataa pitkin korille.

Väylä 17: B-11 "Mein kampf!"

Pituus 158 metriä. Par 4

Oikealle kaartava dog leg väylä. Oja ja ajotie OB-alueita. Normi OB-sääntö.

Väylä 18: B-12

Pituus 66 metriä. Par 3

Suora väylä ylös kaliolle. Korin ympärillä sahanpurukaukalo. Parkkipaikka ja tie OB-alueita. Normi OB-sääntö.

Väylä 19: B-13

Pituus 170 metriä. Par 4

Ässäävä väylä. Kori vasemmalla ylhäällä kalliolla.

Väylä 20: B-14

Pituus 201 metriä. Par 4

Iso ässäävä väylä korille. Liikaa vasemmalle menevät avaukset koituvat turmioksi.

Väylä 21: B-15

Pituus 110 metriä. Par 3

Puistoväylä. Siitä vain puiden välistä mukille. Helppoa kuin heinän teko.

Väylä 22: B-16

Pituus 123 metriä. Par 4

Väylä kaartaa kallion yli vasemmalle. Kalliolla suo OB-alue, jonka jälkeen oikealla toinen suo-OB korin oikealla puolella. Normi OB-sääntö. MUISTA TARKISTAA ENNEN KAKKOSHEITTOA, ETTEI 17 VÄYLÄN TIILLÄ OLE HEITTÄJIÄ!

Väylä 23: B-17

Pituus 82 metriä. Par 3

Kallion yli korille. Tie vasemmalla OB. TÄLLÄ VÄYLÄLLÄ SPOTTAUS PAKKO!

Väylä 24: B-18

Pituus 170 metriä. Par 4

Suora tilava väylä sähkölinjaa pitkin korille. Tie vasemmalla OB. Ennen koria OB-alue levenee vasemmalle ja kaartaa korin taakse. Normi OB-sääntö. KIITOKSET KAIKILLE KIERROKSESTA. TOIVOTTAVASTI OLI MUKAVAA :D

4 arvostelua radalle “Hanko Lillmärssan

    Pari kertaa olen tämän kesän aikana radan kiertänyt. Tuo opasteiden puute Ahventa kierrettäessä haittaa minunkin mielestäni Bägissä oli nyt mukana Ahvenen ja Lohen kartat niin näki mitä rataa tulisi kiertää. Poluilla voisi olla vaikka värikoodit maalattuna puihin tms.
    Samoin Ahvenen Lohesta poikkeavat tiiauspaikat olivat aika monella radalla merkitsemättä.

    Muuten rata on sopivan haastava tasoiselleni pelaajalle.

    Kyllä Lohi on saanut enemmän huomiota viime vuosina. Ollaan nyt viimein päästy radan osalta sellaiseen lay outtiin, ettei se juurikaan muutu. Täksi kaudeksi ( 2020 ) ollaan uusittu muutama tii ja vanhimpia koreja. Penkkejä ja roskiksia ollaan myös lisäilty. Opasteet, kartat ja selkeämmät OB-alueet ovat seuraavaksi vuorossa. A-rata saanee myös omat uudet väyläopasteet se kun on se palatuin versio aloittelija ystävällisyyden puolesta. Ongelma on ollut, että joillain on käsittämätön taopa rikkoa, töhriä väyläopasteita sekä repiä OB keppejä ja opastekylttejä irti. Kartat täällä FGR:ssä eivät tällä hetkellä ( 22.8.2020 ) ole ajantasalla muuta kuin A-radan eli Ahvenen osalta. Nyt kun radan lay outti on lyöty vuosien jälkeen lukkoon niin pyritään hoitamaan. Lohessa väylä 5 on nykyään pidennetty ja par 4. Väylä X-4 joudutaan kuntoportaiden takia vaihtamaan. Uusi heittopaikka lähellä nykyistä ja väylä edelleen par-4. Väylät 13 ja 14 pidennetty par- vitosiksi. Väylä 15 pidennetty par-neloseksi. Olisi kiva jos useampi radan kiertäjä vaivautuisi kirjoittamaan oman arvionsa radasta. Palautteen kautta kehitystä tapahtuu. Omassa arviossani rata menee top kymppiin Suomessa. Samaa mieltä oli muuan Avery Jenkins. 😀

    Maisemiltaan hieno, melko vaihteleva rata. Varsinaisesti avointa nurmikkoa ei tosin paljoa ole. Kallioilla kierrellään sopivan haastavissa mutta ei liian vaihtelevissa merkeissä. Parilla väylällä pieni harhautuminen oksaan voi heittää lupaavan birdien synkän pusikon kautta tuplabogiksi. Oli kuitenkin todella kiva käydä.

    Mainittakoon, että Ahvenen opasteissa olisi paljon toivomisen varaa. Väylältä toiselle ei juuri opastettu, ja monella tiillä piti muutenkin arvuutella, että onkohan tämä se oikea. Ehkä paukut on laitettu vaativamman Lohen hoitoon, mene ja tiedä, mutta Ahvenen opasteilla olisi saanut kokonaiskokemuksen selvästi paremmaksi.

Vastaa