Rata on monipuolinen ja haastavia väyliä löytyy. Radalle hankaluutta tuovat OB:t, mandot sekä Kataja-oja joka jakaa radan. Väylien pituudet ovat 50-130m ja lyhyille väylille on saatu luotua haasteita jotka vaativat teknisesti erilaisia heittoja.
Rata sijaitsee Ylivieskan liikuntakeskusen ja Hotelli Käenpesän alueella. Osa väylistä kulkee puistoteiden ja lenkkipolkujen yli / läheisyydessä joten varmistakaa aina ennen heittoa, ettei väylällä ole muita!
Ajankohtaista
14.11.2011 Pro Basketit pystyssä Ylivieskan radalla Paljon on tullut kyselyä ja valituksia Ylivieskan radan koreista ja nyt ne on sitten vaihdettu. Suurena yllätyksenä voi tulla se, että ... Lue lisää
15.11.2010 Kisoja Ylivieskan alueellakin on saatu frisbeegolf harrastus nyt täyteen toimintaan ja kahdet kisatkin on keretty jo pitämään. Ensimmäiset ... Lue lisää
05.11.2010 Moikka maailma! Tervetuloa blogiin FGR.fi -blogit. Tämä on ensimmäinen artikkeli. Muokkaa sitä tai poista se ja voit aloittaa muokkaamisen!
Tiukka ojan ylitys väylä, jossa oksiin osuneet heitot rullaavat helposti katajaojaan. Suora, lopussa hillitysti feidaava heitto korin juurella.
Väylä 2: Autotalo Antti-Roiko Oy
Pituus 59 metriä. Par 3
Heittopaikan oikeassa reunassa oleva puu, korin vasemman puolen peittävä iso OB-puska, edessä roikkuvat oksat ja kataja-oja luovat tarkallekkin heitolle paljon haasteita. Viha-rakkaussuhde tähän väylään on väistämätön!
Väylä 3: Hotelli Käenpesä
Pituus 60 metriä. Par 3
Suoraan heittolinjalla muutama iso havupuu, jotka estävät oikealta tai suoraan heittämisen. Annukka/upsi -väylä jossa voi tehdä OB-parin taktikoiden. Kori on pienellä mäellä.
Väylä 4: Sampo Pankki
Pituus 82 metriä. Par 3
Yksi radan helmistä. Kori sijaitsee haastavasti suuren kummun takana alamäessä. Väylän molemmin puolin sijaitsee ob-puskia jotka nielevät kiekkoja säälimättä. Birdieen vaaditaan matala, kova, juuri ja juuri kummun ylittävä heitto joka tulee tasaisesti alas. Birdie maistuu tältä väylältä!
Väylä 5: Kukkuu baari
Pituus 68 metriä. Par 3
Matala rysty tai (tarkka) fore vievät korille. Mikäli avaus kohoaa yhtään, jäädään kauaksi korista.
Väylä 6: Mamma Leone
Pituus 76 metriä. Par 3
Pienen kukkulan päältä heitettävä väylä, jossa kaksi selkeää väylää puiden välissä. Avauksen on lähdettävä lujaa ja loivasti alaviistoon jaksaakseen perille asti. Birdie aina loistava suoritus! Heti väylän alussa mando joka kierrettävä vasemmalta.
Väylä 7: POP Pankki
Pituus 85 metriä. Par 3
Koko väylän matkalla paljon puita johon kiekko helposti kolahtaa. Luotisuora, matala draivi kuitenkin palkitaan.
Väylä 8: Lähivakuutus
Pituus 105 metriä. Par 3
Jyrkähkö metsähysse. Väylä todella ahdas ja vaatii juuri oikean korkuisen ja mittaisen heiton birdieputille päästäkseen. Mikäli avaus jää alle 40m on bogey lähes varma. Väylällä kaksi mandoa jotka kierrettävä oikealta.
Väylä 9: Tavaratalo J.Kärkkäinen Oy
Pituus 128 metriä. Par 3
Luotisuora väylä jossa tiipaikka mahdollistaa vain suorahkot heitot. 20m korista oikealla oleva iso koivu hankaloittaa oikealta korille asti avaamista. Mando kierrettävä oikealta.
Väylä 10: Centria ammattikorkeakoulu
Pituus 100 metriä. Par 3
Radan pisin väylä ja todella haastava par 3. Unelma-annukkadraivilla mahdollisuus birdieputille, mutta yli 20m lähestymiset haastavia korin takana olevan kataja-ojan takia. Vasemmalla oleva kaukalo OB aluetta, kuin myös oikealla oleva tie. Alussa oikealla puolella oleva valopylväs on vasemmalta kierrettävä mando.
Väylä 11: Urheilu ja Lelu Oy
Pituus 120 metriä. Par 3
Tällä väylällä on kaikki. Avautuu nätisti puistonurmikolta ja kapenee molemmin puolin väylää oleviin puihin. OB-oja oikealla, mando väylän lopussa vasemmalla ja kori mäen reunalla joka viettää ojaan. Matala kova veto joka feidaa reilusti lopussa mahdollistaa birdien.
Väylä 12: Ylivieskan Vesiosuuskunta
Pituus 113 metriä. Par 3
Lyhyehkö, kukkulan päältä, siltaa pitkin alaviistoon heitettävä annukka pakkokakkonen, jossa puihin osuneet heitot löytävät tiensä yleensä kataja-ojaan.
Väylä 13: Sievin Kaluste Oy
Pituus 111 metriä. Par 3
Radan hienoimpia väyliä. OBta riittää reilusti: oikealla oleva Kataja-oja ja sen takana olevat alueet, keskellä oleva kepein rajattu pensas, takana oleva pensasaita sekä urheilukentän vallin päältä alkava katsomo. Korille mahdollista avata useilla eri heitoilla joihin löytyy jokaiselle oma haaste. Pakko kokea!
Väylä 14: King Meal
Pituus 93 metriä. Par 3
Pitkä hyzer tai riskiannukka löytävät tiensä korille. Kori on rinteessä joten alarauta puttaajat voivat joutua koville.
Väylä 15: Bet-Ker Oy
Pituus 127 metriä. Par 3
Helpon näköinen avara peltoväylä jossa kori on ylämäen päällä puiden takana omalla greenillä. Pellon vasemmassa reunassa oleva OB-puskikko rankaisee kuitenkin todella rankalla kädellä, jos sinne joutuu. Jatkoheitto erittäin hankala ja tuplabogeytä korttiin. Avauksen oltava määrämittainen jotta par on mahdollinen. Birdietä et tee ;)
Väylä 16: Rautapohja Oy
Pituus 107 metriä. Par 3
Ylivieska speacial, kahdella saarella. Mikäli avaus ei jää saareen, niin droppizone kutsuu. Viimeiseen saareen vaaditaan tarkka, vajaa 100m avaus ja lähempään vajaa 70m. Väylällä ei ole lainkaan "kiintopisteitä" ja etäisyyksien arvioiminen erittäin vaikeaa. DropZone varmasti Suomen hienoimpia (voisi luokitella jopa väyläksi).
Väylä 17: Palvelu Makasiini Oy
Pituus 57 metriä. Par 3
Komea luotisuora koivukuja. Heiton oltava matala ja kova jotta avaus jää putille. "Pakkokakkonen" josta merkitään usein se bogey. Holariautomaatti!
Väylä 18: Puustelli Oy
Pituus 127 metriä. Par 4
Avaus 45m päässä olevaan mandoporttiin. ISOkäsi avaa eagleputille, jos auringonpisteet ovat oikeassa asennossa. Avauksen oltava alle 2,5m korkea hyzerflip joka taittaa myöhään loivasti yli. Kori sijaitsee rinteessä, joka mahdollistaa kierroksen päättämisen puttiralliin.
4 arvostelua radalle “Liikuntapuisto”
Tämä rata oli muuten ihan mukava rata, mutta näin ensi kertaan käyneenä vähän piti etsiä mihin mennä, vaikka kartta olikin messissä ja osassa oli aika pitkiä siirtymisiä. Minulla ainakin oli vähän edestakaisin seilaamista ja väylältä toiselle siirtyminen oli korlita toiselle väylälle edellistä väylää pitkin oli myös huono juttu. Arvosana on 3,5 tähteä viidestä
Väylät hajautettu laajalle alueelle: keilahallin, uimahallin, hotellin ja urheilukentän ympärille… Osa väylistä leikkikentän läheisyydessä, muutama lenkkipolun vieressä, nurmikentällä ja puron läpi ympärillä. Tämä tarjoaa hyvää vaihtelua ja haasteen kierrokselle, mutta ensikertalaisena rata tuntui hyvin epäjohdonmukaiselta ja siirtymiset väylien välillä nihkeältä huonojen ohjeiden takia. (Jouduin joka korin jälkeen tutkimaan sivuston tarjoamaa ratakarttaa. Lisäksi sivustolla oleva ratakartta oli vanhentunut? – Väylät #8 – #10 uudistunut. )
Olisi iso plussa, jos korit olisivat merkitty väylien numerolla (etenkin 5 ja 6 -väylät hämmensivät) ja korilla olisi myös hyvä olla selkeästi merkitty seuraava tii ja sinne pääseminen. Pidemmille väleille mahdollisesti lisäohjeistusta ettei tarvitse ihmetellä ja etsiä seuraavaa väylän avaus paikkaa.
Laadukas ja sopivan haastava kilpatason rata, lisäpisteet Latituden koreista. Muutama pitempi siirtymä, mikä ei kyllä sinänsä ole ongelma – kerkeääpä analysoida peliä.
Tämä rata oli muuten ihan mukava rata, mutta näin ensi kertaan käyneenä vähän piti etsiä mihin mennä, vaikka kartta olikin messissä ja osassa oli aika pitkiä siirtymisiä. Minulla ainakin oli vähän edestakaisin seilaamista ja väylältä toiselle siirtyminen oli korlita toiselle väylälle edellistä väylää pitkin oli myös huono juttu. Arvosana on 3,5 tähteä viidestä
Väylät hajautettu laajalle alueelle: keilahallin, uimahallin, hotellin ja urheilukentän ympärille… Osa väylistä leikkikentän läheisyydessä, muutama lenkkipolun vieressä, nurmikentällä ja puron läpi ympärillä. Tämä tarjoaa hyvää vaihtelua ja haasteen kierrokselle, mutta ensikertalaisena rata tuntui hyvin epäjohdonmukaiselta ja siirtymiset väylien välillä nihkeältä huonojen ohjeiden takia. (Jouduin joka korin jälkeen tutkimaan sivuston tarjoamaa ratakarttaa. Lisäksi sivustolla oleva ratakartta oli vanhentunut? – Väylät #8 – #10 uudistunut. )
Olisi iso plussa, jos korit olisivat merkitty väylien numerolla (etenkin 5 ja 6 -väylät hämmensivät) ja korilla olisi myös hyvä olla selkeästi merkitty seuraava tii ja sinne pääseminen. Pidemmille väleille mahdollisesti lisäohjeistusta ettei tarvitse ihmetellä ja etsiä seuraavaa väylän avaus paikkaa.
Pienellä googlaamisella löysin päivitetyn ratakartan, jossa mukana myös ohjeistetut siirtymispolut väylien välillä: Ratakartta (http://www.frisbeekarhut.com/radat/ylivieskan-liikuntapuisto/)
Laadukas ja sopivan haastava kilpatason rata, lisäpisteet Latituden koreista. Muutama pitempi siirtymä, mikä ei kyllä sinänsä ole ongelma – kerkeääpä analysoida peliä.