Salmiperäntie 1
84100 Ylivieska
2010
DiscGolfPark-maalikori
20
Tekonurmi
Tasainen, vähän korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Puistorata
Metsärata
Viikoittainen
Ylivieskan Frisbeekarhut
Ylivieskan Frisbeekarhut
ilmainen
Ei tiedossa
Pituus 59 metriä. Par 3
B-korille 78m
Pituus 60 metriä. Par 3
B-korille 77m
Pituus 79 metriä. Par 3
B-korille 72m
Pituus 81 metriä. Par 3
B-korille 91m
Pituus 72 metriä. Par 3
Pituus 85 metriä. Par 3
B-korille 75m
Pituus 160 metriä. Par 4
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus 77 metriä. Par 3
Pituus 96 metriä. Par 3
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus 89 metriä. Par 3
B-korille 85m
Pituus 113 metriä. Par 3
B-korille 123m
Pituus 62 metriä. Par 3
B-korille 72m
Pituus 92 metriä. Par 3
B-korille 95m
Pituus 122 metriä. Par 3
B-korille 125m
Pituus 115 metriä. Par 3
Pituus 98 metriä. Par 3
Pituus 60 metriä. Par 3
Pituus 67 metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Ylivieskan kaupungissa Ylivieskan Liikuntapuiston frisbeegolfrata. Radalla pituutta 20-väylää, 1757m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 5720m. Pelattu 15.8.2024.
Liikuntapuiston rata puisto/metsärata ei juurikaan korkeuseroja sisältänyt joten kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen, vaikka hajanaisuuden takia kilometrejä kertyy runsaasti. Puistossa kulki väylät 1-6 ja 12-20 ja metsässä väylät 7-11. Radan parasta osaa oli metsäväylät mitkä olivat suht tiiviillä alueella, selkeitä/hyviä väyliä missä kiviä ja kallioita näkyvillä. Tosin märkää oli vaikkei mitenkään erityisen sateinen aika ollutkaan.
Radan rakenteissa paljonkin parantamisen varaa. Sekä ratakartta että väyläopasteet kertoivat, että monella väylällä olisi ollut toinenkin kori muttei sellaisia missään väylällä näkynyt. Tämän vahvistivat myös yhdellä väylällä jututetut paikalliset nuoret. Heittopaikat osin aika siinä ja siinä pitäisikö maassa olevat kupruilevat matot jo uusia. Osa heittopaikoista olikin selvästi uusittu ja hyvässä kunnossa. Latitude 64 -korit olivat hyvässä iskussa ja löytyi myös treenikorejakin pari kappaletta sekä heittoverkko harjoittelua varten. Roskiksiakin matkan varrelta löytyi. Rata aivan Ylivieskan keskustassa, joten moninaiset keskustan palvelut aivan äärellänsä. Itse ruokailin radasta 1km päässä Ravintola Myllyrannassa mille lämmin suositteluni.
Mutta ei… liikaa oli tällä radalla puutteita yllä olevan lisäksi, jotta olisi kovin paljon jaksanut innostaa, todellakin. Radan pahin puute oli tolkuton hajanaisuus. Väyliä oli ripoteltu ympäri kaupunkia sinne, tänne ja tuonne ja kylteistä huolimatta väylien löytäminenkin oli hyvin haasteellista. Totaalinen hajanaisuus kuvastuu hyvin siirtymien pituudessa, seuraavassa ihan vain muutama esimerkki: 14-15 200m, 19-20 200m, 10-11 300m, 6-7 400m ja 11-12 900m. Näiden lisäksi pitkät siirtymät myös 1-2 ja 5-6 mitä ei vain tullut mitattua. Ja osa siirtymistä luonnollisesti toisten väylien kautta.
Sitten toinen surkeuden surkeus hajanaisuuden ohella oli Ylivieskan keskustan radalla risteävien väylien määrä. Liki 400 radan jälkeen tässä tehtiin ennätys aivan kirkkaasti! En käsitä, en ollenkaan, että mikä ihmeen järki noissa muille pelaajille vaarallisissa virityksissä oikein oli!?! Kaksi kertaa ristesi se perinteinen kaksi väylää eli 4 ja 5 sekä 16 ja 17. Mutta sitten jostain ihan täysin absurdin käsittämättömästä syystä myös kaksi kolmen väylän risteämää oli saatu mukaan eli 12/13/14 ja 15/18/19. Jep. Jos joku kertoo mitä noilla risteämisillä on haettu, niin voisin edes yrittää ymmärtää? Jos tila on ahdas, niin silloin karsitaan väyliä, jotta rata on oikeasti turvallinen.
Puistopuolella väylät olivat kyllä tosi nättejä ja hyvin hoidettuja, mutta aivan liikaa riskitekijöitä oli sielläkin. Elokuisella pelikerralla puistossa oli todella paljon muita liikkujia ja koko ajan sai olla hyvin tarkkana ettei viskaa muita pelaajia tai liikkujia päin kiekollansa. Hommaa ei yhtään helpottanut se, että väylät ristesivät luvattoman paljon ja muutoinkin vaarallisia sokkoja oli liikaa, esim. nelosella. Puistopuolella myös leveä oja oli ongelmallinen monen väylän osalta. Kyseisen ojan takia väylät voisivat olla erilaisia ettei vesi loisi niin isoa riskiä amatöörin pelaamiseen kuin nyt. 1-väylä oli avauksena jo nätti, mutta oja kummitteli liikaa ja piti varmistella kovasti, jotta oli varma ojan ylityksestä. Samainen oja kummitteli myös 13-väylän korin takana minne kiekko helposti lipeää, jos heitto liian kova. 14-väylällä myös sama oja keskellä väylää heittopaikalta nähden vielä piilossa. Ja tietenkin vielä 20-väylälläkin samainen puro vielä kiusana.
Ylivieskan Liikuntapuiston radalla sekä puistossa että metsässä hyvin hoidettuja ja sinällään aivan mielenkiintoisia ja kivoja väyliä kauniissa ympäristössä. Selkein niitti radan arkkuun oli kuitenkin ääretön hajanaisuus. Kun pisin siirtymä on 900m mittainen, niin jotain on todellakin pahasti pielessä! Radan toinen heikkokohta oli väylien vaaralliset risteämät mitä on vaikea käsittää jotta miksi ratasuunnittelija moisia on paperilleen piirtänyt. Kahdesti jopa kolme väylää ristesivät keskenään. Se, että pelaajat ovat ruuhka-aikaan konkreettisessa vaarassa saada osumaa toistensa kiekoista, niin puiston lukuisat muutkin käyttäjät ovat isossa vaarassa. Rataturvallisuus kokonaisuudessaan aivan umpisurkea! Lisäksi puistoa halkova joki hankaloitti liikaa heittämistä aivan liian monella väylällä.
Sääli, ihan valtavan iso sääli. Kauneusarvot olivat kohdallaan koko radan osalta, mutta… itse tykkäsin jopa enemmän paljon parjatuista metsäväylistä, sillä olivat paljon selkeämpiä ja selvästi turvallisempia kuin puistoväylät. Tuollaisenaan rata ei toimi, ei oikein ollenkaan! Ratasuunnittelu epäonnistunut aika kokonaisvaltaisesti!
1/5 (399. fgr:ssä listattu rata minkä allekirjoittanut pelannut)
Näin toiselta paikkakunnalta ekaa kertaa käyvänä ei voi suositella, paitsi bongareille.
Plussat:
– hyvät korit
– kaunis miljöö
Miinukset:
-Väylä opasteet- ja pituudet ihan mitä sattuu. Väyliä ilmeisesti uudistettu, nettiin ei vaivauduttu päivittämään.
– kiertää koko Ylivieskan kaupungin, etenkin väylät 7-11 kummallisessa mäntysuossa, jossa kastuu kengät.
– ajoittain todella ala-arvoiset tiit.
– Next tee-kylttejä ei juurikaan.
– Vaarallisesti risteäviä väyliä.
Kaiken kaikkiaan todella sekava ja ala-arvoinen kokemus. Jos joutuu joka väylän välissä selaamaan puhelimesta ”väylä karttaa” ja vertaamaan siihen, mitä silmillään todistaa, kun kiinteässä opasteessa lukee ihan muuta ja kolmantena vielä laserilla otat kolmannen etäisyyden, joka ei täsmää kahteen edelliseen, niin huh huh.
Allekirjoitan tämä täysin 👍🏻
Vahva sama. Jätimme kierroksen kesken. Kannattaisiko ylläpitoon välillä panostaa?
Kävin pitkästä aikaa pelaamassa rakkaan kotipaikkakunnan radan, eli nyt tämän uuden leiskan. Plussaa siitä että etukymppiin on saatu hienoja uusia väyliä metsään, mutta takakymppi onkin sitte eri asia.
Ylivieskan hienoimpia väyliä (vanhat 13, 16, 17, 18) on poistettu että on saatu väkisin ahdettua pari neppiväylää lisää. Ja tämän päälle nämä väylät menee täysin ristiin, nii pitää pään liikkua sielä ettei tuu vahinkoa.
En ymmärrä mihin nämä muutokset perustuu, vaikka rata on nyt aloittelijaystävällisempi on se myös samaan aikaan vaarallisempi
Tämä rata oli muuten ihan mukava rata, mutta näin ensi kertaan käyneenä vähän piti etsiä mihin mennä, vaikka kartta olikin messissä ja osassa oli aika pitkiä siirtymisiä. Minulla ainakin oli vähän edestakaisin seilaamista ja väylältä toiselle siirtyminen oli korlita toiselle väylälle edellistä väylää pitkin oli myös huono juttu. Arvosana on 3,5 tähteä viidestä
Väylät hajautettu laajalle alueelle: keilahallin, uimahallin, hotellin ja urheilukentän ympärille… Osa väylistä leikkikentän läheisyydessä, muutama lenkkipolun vieressä, nurmikentällä ja puron läpi ympärillä. Tämä tarjoaa hyvää vaihtelua ja haasteen kierrokselle, mutta ensikertalaisena rata tuntui hyvin epäjohdonmukaiselta ja siirtymiset väylien välillä nihkeältä huonojen ohjeiden takia. (Jouduin joka korin jälkeen tutkimaan sivuston tarjoamaa ratakarttaa. Lisäksi sivustolla oleva ratakartta oli vanhentunut? – Väylät #8 – #10 uudistunut. )
Olisi iso plussa, jos korit olisivat merkitty väylien numerolla (etenkin 5 ja 6 -väylät hämmensivät) ja korilla olisi myös hyvä olla selkeästi merkitty seuraava tii ja sinne pääseminen. Pidemmille väleille mahdollisesti lisäohjeistusta ettei tarvitse ihmetellä ja etsiä seuraavaa väylän avaus paikkaa.
Pienellä googlaamisella löysin päivitetyn ratakartan, jossa mukana myös ohjeistetut siirtymispolut väylien välillä: Ratakartta (http://www.frisbeekarhut.com/radat/ylivieskan-liikuntapuisto/)
Laadukas ja sopivan haastava kilpatason rata, lisäpisteet Latituden koreista. Muutama pitempi siirtymä, mikä ei kyllä sinänsä ole ongelma – kerkeääpä analysoida peliä.