"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Pihlajavesi frisbeegolf

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Pihlajavesi frisbeegolf on 10 väyläinen frisbeegolfrata, joka sijaitsee Koipikankaalla Keuruun Pihlajavedellä.

Rata on alunperin perustettu vuonna 2007 ja se on kauttaaltaan peruskorjattu vuoden 2023 aikana.

Lue lisää

Peruskorjauksen yhteydessä radalle asennettiin Prodigy Disc T2 korit ja tekonurmipintaiset heittoalustat. Lisäksi väylille lisättiin väyläopasteet. Radan kunnostaminen ei olisi ollut mahdollista ilman sponsoreita ja yhteistyökumppaneita. Sponsorirahoitusta on käytetty korien uusimiseen, heittoalustojen rakentamiseen ja opasteisiin. Väylät on nimetty korisponsoreiden mukaan.

Radan tiedot

  • Osoite

    Sahantie 2
    42910 Keuruu


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2007, Uudistettu 2023

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    10

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Juha käppi

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Pihlajavesi frisbeegolf

Ratakartta

Väylä 1: Pihlajavesi #1

Pituus 80 metriä. Par 3

Tie oikealla OB-aluetta. Jatkuu pelin puolelta +1 heitto. Mando kierrettävä vasemmalta. Väärin pelattu +1 heitto.

Väylä 2: Pihlajavesi #2

Pituus 95 metriä. Par 3

Mando kierrettävä oikealta. Virheestä +1 heitto.

Väylä 3: Pihlajavesi #3

Pituus 115 metriä. Par 3

Edessä jyrkänne. Kulku korille pururadan suunnasta.

Väylä 4: Pihlajavesi #4

Pituus 74 metriä. Par 3

Väylä 5: Pihlajavesi #5

Pituus 120 metriä. Par 4

Väylä 6: Pihlajavesi #6

Pituus 50 metriä. Par 3

Väylä 7: Pihlajavesi #7

Pituus 83 metriä. Par 3

Väylä 8: Pihlajavesi #8

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 9: Pihlajavesi #9

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 10: Pihlajavesi #10

Pituus 64 metriä. Par 3

4 arvostelua radalle “Pihlajavesi frisbeegolf

    Keuruun kaupungissa Koipikankaan frisbeegolfrata. Radalla pituutta 9-väylää, 807m ja B3-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 1710m. Pelattu 28.6.2022.

    Pihlajaveden Koipikankaan rata ei kovin paljoa korkeuseroja sisältänyt, joten aika kevyehköstä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät pitkiä ja vaihtelevia. Kiekot löytyy maastosta hyvin, ainoastaan 6-väylän vasemmalla puolella olevaa rinnettä kannattaa varoa. Väylistä mukavin heittää oli viimeinen eli nro 9 missä oli tilaa paljon, kun heitettiin kentän yli. Siirtymät radalla todella lyhyet, sillä heittopaikka sijaitsi aina edellisen väylän korin vieressä. Rata oli näin ollen erittäin nopea kiertää vaikka väylillä jonkin verran pituutta olikin.

    Parkkipaikka on yhteinen viereisen hautausmaan kanssa ja 1-väylän heittopaikka löytyy p-paikan läheisyydestä ”Pihlajavesi Rispii” -kyltin vierestä. Heittopaikkaopasteet puiset nuolet missä ko. väylän numero, pituus ja par-lukema. Koipikankaan urheilukentällä, jonka ympärillä rata kiersi, mahdollisuus ulkoiluttaa draivereita. Penkkejäkin löytyi tauon pitoon ihan mukavasti. Alle kilometrin päässä Sahanrannan uimaranta lentopallokenttineen ja grillikotineen. Lähin evästelypaikka Kioski Kauppala kahden kilometrin päässä radasta. Keuruun keskustan palveluiden äärelle 24km.

    Mutta ei… ei ollenkaan, ei yhtään. Ensin infokartta ja väylätiedot. Radan alussa infokartta missä esim. 9-väylän pituus oli satumaiset 275m. Tämä uudenoloisen näköinen kartta ei onneksi pitänyt kuitenkaan lähellekään paikkaansa. Vaikka nytkin väylien pituudet olivat aivan hurjan liian pitkiä maastoon nähden (väylät heitettiin koko ajan sokkona kiemurtelevaa kuntopolku uraa pitkin), niin, jos ratakartta olisi pitänyt paikkaansa, niin nyt surkeasti toimineet väylät olisivat olleet yksi kauhea katastrofi. Noh… väylätiedot olivat muutoinkin ihan sekaisin. Infokartta, fgr:n väylätiedot ja radan väylillä olleissa opasteissa olleet tiedot poikkesivat kaikki hyvin paljon toisistaan, ei mitään hajua mikä sitten oli oikeaa tietoa, ei ainakaan lähtöpaikan ratakartta siis. Heittopaikat maapohjalla. Korit Faith Power Group halpiskorit joista 2-väylän kori aivan rikkopoikki finaalissa ja moni muukin ihan elinkaarensa päässä. Korien suhteen positiivinen maininta korien numeroinneista.

    Radan turvallisuus onneton. Väylän korin jälkeen heti vieressä seuraavan väylän heittopaikka mikä on aina turvallisuuden kannalta hyvin kehno ratkaisu. Väylien seuratessa orjallisesti kiemurtelevaa pururadan uraa, niin jokaisella väylällä olisi ollut välttämätöntä olla spotteri mukana, jotta väylien pelaamisessa tuollaisenaan olisi ollut mitään järkeä. Eikä sitä järkeä spotterinkaan kanssa paljoa olisi ollut.

    Vaikka väylät ovat ainakin radan infokartan tiedoista lyhentyneet, niin siltikin ovat maastoonsa nähden aivan liian pitkiä edelleen. Heittopaikkojen ja korien sijainti vaarallinen, joten radan turvallisuus kokonaisvaltaisesti retuperällä. Rakenteet huonot. Oikein mikään ei ollut kunnossa Koipikankaalla.

    Sääli, valtavan iso sääli, sillä Pihlajaveden asukkaat ansaitsisivat edes kohtuutasoisen lajin harrastuspaikan. Ratoja paljon kiertäneenä tiedän, jotta myös halvalla voi saada hyviä ratkaisuja aikaiseksi. Kaikki lähtee ratasuunnittelijasta jolla on edes hieman käsitystä radan yksityiskohtien suunnittelusta. Ammattisuunnittelija maksaa, mutta edullisesti tai ilmaiseksikin voi konsultoida paikallisen frisbeegolfseuran aktiiveja jotka yleensä mielellään auttavat rataprojekteissa. Koreihin kannattaa panostaa, mutta kohtuutasoisia korejakin saa kohtalaisen edukkaasti. Talkoilla sitten rakentamaan heittoalustat sekä heittopaikoille sijoitettavat opasteet. Roskis ja löytökiekkolaatikko olisivat radalle hyvä lisä. Ratakartta vastaamaan todellisuutta. Väylät paljon lyhyemmiksi tai sitten kunnollinen raivaus metsään. Alueelle olisi helppo saada mahtumaan erittäin hyvä ja laadukas pikkurata, kun unohdettaisiin kuntopolku ainakin osittain tai jopa kokonaan ja siirrettäisiin ainakin muutama väylä puita raivaten metsän puolelle.

    0/5

    Turhan vaativia väyliä maastoon ja koreihin (halpismökkiversiot) nähden. Ratakartan ja väyläopasteiden puuttumisen vuoksi ensikertalainen joutuu kävelemään extraa etsiessään seuraavan korin. Toisaalta väylät 2-7 ovat muutenkin sokkoväyliä ja pieni spottaus on aina tarpeen. Hieman lyhyemmillä väylillä voisi toimia paremmin.

    No nyt oli karmein rata mitä vastaan on tullut. Ei ratakarttaa, ei väyläopasteita, ei minkäänlaisia heittoalustoja vaan pienet puutikut hiekkatiellä merkitsevät heittopaikat. Rata tosiaan kiertää urheilukentän, mutta tuntuu että väyliä ei ole suunniteltu lainkaan vaan koreja on vain lätkitty hiekkatien varrelle sinne sun tänne. Koritkin ovat heikointa tee se itse-mallia. Tämä rata kannattaa jättää kokonaan väliin. Hyi.

Vastaa