Ensimmäisen Tiin tuntumassa on infotaulu, josta löytyy tietoja radasta sekä laatikko löytökiekoille ja vieraskirja radankäyttäjille.
Väylät 1 ja 2, 7 ja 9, 5 ja 11 sekä 12 ja 13 ovat rakennettu siten, että samalle korille heitetään kaksi väylää.
Rata on kaikille avoin ja sitä yllä pitää Kylä- ja Urheiluseura Kalmarin Nahjus ry. Nahjuksen kahvion ollessa auki voit lainata kiekkoja kahviosta.
Alunperin vuonna 2014 perustettua rataa on uudistettu vuosien mittaan, viimeisimmät uudistukset on tehty 2017.
Nahjuksenraitti 12
43270 Saarijärvi
2014
DiscGolfPark-maalikori
14
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Satunnainen
Juho Iso-Ahola
Juho Iso-Ahola
ilmainen
Range, Vessa(t), Kahvio
Ei tiedossa
Pituus 104 metriä. Par 3
Pituus 50 metriä. Par 3
Pituus 73 metriä. Par 3
Pituus 125 metriä. Par 3
Pituus 72 metriä. Par 4
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus 74 metriä. Par 3
Pituus 75 metriä. Par 3
Pituus 85 metriä. Par 4
Pituus 82 metriä. Par 3
Pituus 47 metriä. Par 3
Pituus 124 metriä. Par 4
Pituus 44 metriä. Par 3
Pituus 78 metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Saarijärven kaupungissa, Kalmarin kylällä hienon kylätalon ja pallokentän vieressä Kalmarin Nahjuksen frisbeegolfrata. Radalla pituutta 14-väylää, 1118m ja B1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 3730m. Pelattu 25.5.2021.
Kalmarin rata sisälsi hieman korkeuseroja eli kevyehköstä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Siirtymät olivat lyhyet. Väylät olivat osin vaikeahkoja ja teknisiä väyliä, oli ahtaampaa ja monesti myös tilaa heittää paljonkin. Kiitettävän pitkiä ja monipuolisia väyliä joukossa. Heittolinjat olivat koko ajan selkeät, mutta siltikin metsään painottuvalla radalla saa puusomiin todellakin varautua! Erittäin kaunista peltomaisemaa oli mukavasti tarjolla. Muutama todella hieno väylä joukossa. Paras ehkä nro 10 missä korkean montun reunalta heitettiin alas vasemmalle. Jos heitto yhtään karkasi oikealle, niin vastassa oli entistä syvempi monttu ja rinne mistä poispääseminen on sitten oma lukunsa. Nro 10 menisi hyvänä väylänä mihin tahansa vaativammallekin radalle! 11-väylällä ylitettiin vasemmalle kaartaen pieni monttu mikä tuokin väylä oli hieno. Radan aloitus nro 1 ja lopetus nro 14 olivat mukavia, tilavia väyliä nurmikentällä.
Heittopaikat, heittopaikkaopasteet, jokaiselta väylältä löytyneet lepopenkit ja roskikset, korit nuolineen ja next tee -kyltit hyvässä kunnossa.
Mutta sitten… niitä pieniä vikoja oli paljon. Alussa ei ollut infokarttaa, mutta opastaululla kuitenkin pikkukuvat kaikista väyläopasteista. Samaa koriin pelattiin väylät 1+2, 7+9, 5+11 ja 12+13. Eli 7 korin varaan oli rakennettu koko 14-väyläinen rata. Pienellä budjetilla edetessä ratkaisu voi teoriassa toimia ja, jos radalla ei ole kovin paljoa käyttöä. Mutta… en silti tykännyt, vähänkin enemmän pelaajia kerralla, niin ei toimi samat korit yhtään. Mielenkiintoinen ratkaisu oli myös jotta väylillä 5+12 oli sama heittopaikka, vielä niin hämäävästi jotta opastetta seuraten lähdin etsimään vitosen heittopaikkaa nuolen suuntaisesti ihan muualta vasta useamman sadan metrin päässä käännös takaisin, opasteen uudelleen luku ja tajusi juuri seisseensä vitosen heittopaikalla. Selvennystä opasteisiin tarvittaisiin. Seiskalta kasille mennessä täyttä arvailua, opasteita puuttui. Nro 9 sijaitsi liian likellä tietä, jotta, jos heitto jää käteen liiaksi kiinni, niin vaaran paikka monella tapaa. Kakkosella täysin turha mando. 10 –> 11 siirtymä kulki keskeltä kutosen heittolinjaa mikä vaarallista. Lisäksi 6 ja 11-väylät aivan liian lähekkäin toisiaan, vaikka näkyvyys hyvä.
Lisäksi fgr:n mukaan oli orientoitunut 10-väyläisen heittämiseen, joten yllätys olikin melkoinen, kun vastassa olikin 14-väyläinen rata. Tietojeni mukaan ylläpidosta on oltu yhteydessä kyläyhdistykseen, mutta siitäkin huolimatta tiedot on jätetty todella vajaiksi, en oikein jaksa ymmärtää…
Kalmarin nahjuksen radan eteen on nähty selvästi vaivaa ja siitä pitää kyläyhdistykselle tunnustusta antaa. Yritystä on ollut ja lepopenkit ja roskikset jokaisella heittopaikalla melkoista luksusta. Maisemat ja monet väylistä upeita. Yllä mainittuja vikoja oli kuitenkin paljon mitkä häiritsivät muutoin hyvää elämystä aikalailla. Paljon olisi tehtävää kyläyhdistyksellä radan eteen, jotta se olisi oikeasti hyvä rata kokonaisuutena eikä vain irrallisina, loistavina väylinä.
3/5