"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Hopun puisto

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Hopun puistossa sijaitseva aloittelijoille ja harrastijille soveltuva 9-väyläinen rata.

Lue lisää

Hopun rata on muokkauksen alla ja projekti edelleen kesken. Kaksi väylää on jo ehtinyt muuttua. Kaksi väylää muuttuu vielä myöhemmin.

Väylä 4: tiipaikka vaihtunut tenniskentän porttien luo. Kori kiven päällä.

Väylä 7: Saariväylä. Tiipaikka muuntajakopin vieressä. Dz tien vieressä. (27.8.2023)

Radan tiedot

  • Osoite

    Rajakatu
    38210 Sastamala


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2010

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    9

  • Heittopaikat

    Maapohja

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Mika Nevala

  • Suunnittelija

    Jouni Kotilahti, Jussi Meresmaa

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Hopun puisto

Ratakartta

Väylä 1: Hoppu #1

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 2: Hoppu #2

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 3: Hoppu #3

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 4: Hoppu #4

Pituus 63 metriä. Par 3

Väylä 5: Hoppu #5

Pituus 53 metriä. Par 3

Väylä 6: Hoppu #6

Pituus 57 metriä. Par 3

Väylä 7: Hoppu #7

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 8: Hoppu #8

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 9: Hoppu #9

Pituus 92 metriä. Par 3

10 arvostelua radalle “Hopun puisto

    Sivuston ratakartasta poiketen väylä 4 lähtee kauempaa tenniskentän päädystä, väylä 7 on lyhentynyt viereisen autotien kannalta turvallisemmaksi ja väylä 8 on siirtynyt pikkuisen lähemmäksi järveä kääntyen linjassaan lopussa oikealle.

    Heittoalustat oli tehty kookkaista betonilaatoista. Mukavan urheilupuiston ja viereisen kalliometsän rata, jossa heti alkuun radan kaksi pisintä väylää hoidetulla nurmikolla.

    ratakarttaa ei ole paikan päällä eikä tee opasteita.. vieläkään.. eikä mitään muutakaan opastetta mihin suuntaan pitää mennä että löytää seuraavalla väylälle. joten netti apuun.. 4 väylällä ei ollut teepaikkaa tehty, joten heitettiin hiekalta, eikä mitään merkintää että se olisi se oikea ”kohta”. muut tee paikat oli tehty betonilaatoista. turvallisuus riskejä aika paljon.. arvosteluna vain 1/5.

    Kaunis ja toimiva puistorata. Väylät oikean mittaisia olosuhteisiin nähden eli sopivan lyhyitä, jotta radalla ei kiskota hampaat irvessä, jolloin tarkkuus kärsii ja vaarat lisääntyvät, mutta ei kuitenkaan liian lyhyitä. Kritiikkiä tulee opasteiden puuttumisesta. Varmasti paikalliset tuntevat väylien sijainnit ja järjestyksen, mutta ensi kertaa paikalla tuleva joutuu tämän tästä turvautumaan ratakartan zoomailuun. Itse kävelin kakkostiin ohi ja heitin ensin kolmosen, jonka aloituspaikka tarjosi itseään aistihavaintokenttään heti ykkösen korin jälkeen. Jo pelkästään korin pohjaan sommiteltu nuoli kohti seuraavaa tiitä olisi selkeä parannus, jos varsinaisten opastetaulujen pystyttäminen on pois laskuista kustannussyistä tai ruohokentän ylläpidon vuoksi. Nelosväylä aiheutti minullekin päänvaivaa, koska heittopaikkaa ei löytynyt. Pelasin sen nyt sitten karttaan tukeutuen virtuaaliselta tiiltä. Mukavat maisemat ja monipuoliset väylät nostavat arvosanan kuitenkin kolmeen tähteen.

    Mukava puistorata! Karttalinkki opastaa suoraan parkkipaikalle, mistä on lyhyt kävely ensimmäiselle väylälle. Kaksi ensimmäistä väylää on avoimempaa puistoa, loput väylät enemmän tai vähemmän metsää. Edelleen väylä 4 aiheutti hämminkiä, joten se jäi pelaamatta. Kori tuli sentään bongattua. Väylän 8 tuplamando on aivan turha, kun väylän voisi pelata vasemmalla hienosti skipillä.

    Siirtymät lyhyitä ja väylät muodostavat ratakokonaisuuden. Heittoja pystyy käyttämään monipuolisesti.

    Kannattaa käydä bongaamassa ja heittämässä läpi.

    Kohtalainen puistorata. Osa väylistä avoimella nurmella, muutamassa puuesteitä tekemässä haastetta, pari aivan avointa ja suoraa. Kolme väylää osittain metsässä jyrkän mäen päällä. Kokonaisuutena aika hyvin vaihtelua lyhyeksi puistoradaksi. Kakkos- ja seiskaväylät ovat vähän ”pimeät”, korin ympäristössä tapahtuvaa liikehdintää ei tiiltä näe kunnolla. Nelosväylä kartassa huonosti, paikan päällä ilmoitustaululla lukee ”väylää muutettu” mutta ei kerrota miten, kori löytyi, tiitä ei.

    Tiit betonilaattaa, ei väyläopasteita lainkaan. Ratakartta löytyy ilmoitustaululta, mutta taulu on keskellä rataa, eikä ykkösväylän tai parkkipaikan lähellä.

    Tästä pitäisi ottaa mallia siihen miten puistorata tehdään. Alueella on jalkapallokenttää, jääkiekkokaukaloa sekä tenniskenttää ja käytännössä frisbeegolfin heittäminen ei aiheuta näille muille aktiviteeteille haittaa. Ainoana miinuksena väylän 4 joko poistaa tai rakentaa uusiksi jonnekin muualle kuin nykyiseen sijaintiinsa. Tulos oli heikko kierroksella mutta tällä kertaa en syytä rataa vaan oli muita tekijöitä jotka saattoivat häiritä tulosta.

Vastaa