Melko mäkinen rata kulkee osittain metsässä mutta pääasiassa hiihtolatua/pururataa myöden. Radalla on runsaasti oikealle kaartuvia väyliä. Kapeat väylät ja muutamat haastavat mandot vaativat heitoilta pituuden lisäksi myös tarkkuutta.
Harjumajantie 20
58200 Savonlinna
2013
Amexpo
18
Tekonurmi
Mäkinen, paljon korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Hiihtokeskus
Viikoittainen
Tarmo Malinen
Tarmo Malinen ja Juha-Pekka Honkanen
ilmainen
Radan vieressä iso hiekkakenttä, jossa voi treenata heittotekniikkaa kuntoon. Kentän reunassa myös treenikori, josta putteihin hyvä vire ennen kierrosta. Tapahtumia varten alueelta löytyy WC-tilat, keittiötilat sekä äänentoistolaitteet, joten suuremmillekin turneille on hyvät puitteet.
Ei tiedossa
Pituus 95 metriä. Par 3
Melko suora, loivasti S-linjainen väylä ylämäkeen, jossa avausheitolle aukeaa reilusti tilaa kapeamman kohdan jälkeen. Kori sijaitsee hiekkatömpäreen päällä. Oikealla mando estämässä toisen väylän kanssa ristiin heittelyn. Drop zone kaltevassa paikassa n. 65 m korista. Korkeusero: +9,0m.
Pituus 93 metriä. Par 3
Reiluun alamäkeen oikealle avattava väylä, jossa tupla mando mäen alla, joka ehkäisee läheiseen taimikkoon heittämistä. Drop zone väylän vasemmassa reunassa mandojen keskivaiheilla. Väylän takana OB-alue. Kori sijaitsee noin 1,5m syvän entisen hiekkamontun pohjalla. Maltilla pelaamalla pääsee par-tulokseen. Korkeusero: -9,5m
Pituus 101 metriä. Par 4
Tupla mandon välistä heitettävä ongenkoukku-väylä, joka kaartaa suoran alun jälkeen reilusti oikeaan. Drop zone avauspaikalla. Väylän vasemmalla reunalla koko matkan OB-alue. Avauksessa valittava lyhyempi heitto metsän läpi tai pidempi heitto pururadalle. Molemmissa hyvät puolensa. Korkeusero: -3,1m
Pituus 113 metriä. Par 4
Suoraan avattava väylä, joka kaartaa noin 90m kohdalla mutkassa olevan mandon jälkeen jyrkästi oikealle. Drop zone vasemmassa reunassa ennen mandoa. Kori sijaitsee jyrkässä rinteessä, josta lähestymiset vierivät helposti alas. Vajaa 100m avaus pohjustaa melko helpon birdien. Korkeusero: +5,6m
Pituus 124 metriä. Par 4
Reiluun alamäkeen heitettävä melko kapea väylä, joka kaartaa loivasti oikeaan ja lopuksi vasempaan kuusikon lomassa olevalle korille. Väylän molemmilla puolilla kuusikkoa, josta kannattaa pysyä poissa. Huippuavauksella ja onnistuneella putilla jopa eagle. Korkeusero -9,7m.
Pituus 114 metriä. Par 3
Kapeasta välistä avattava melko tasainen S-linjainen väylä, jossa kori taittuu isojen mäntyjen taakse vasemmalle. Avausheitto pitää saada mahdollisimman pitkälle mutkaan, jotta lähestyminen onnistuu hallitusti. Birdie aika harvinainen. Korkeusero -1,5m.
Pituus 89 metriä. Par 4
Päärakennuksen pihasta jyrkkään ylämäkeen avattava kapea väylä, joka kaartuu mäen päällä loivasti oikealle. Oikealla mando, joka pakottaa heittämään kapeaan väylään tien sijaan. Korin takana oleva jyrkänne tuo puttipeliin haastetta. Birdien pelaamiseen vaaditaan lähes mäen päälle yltävä avausheitto. Korkeusero +10,7m.
Pituus 136 metriä. Par 3
Sillalta loivaan alamäkeen avattava suora ja leveä väylä, joka kylläkin kaartuu lopussa kapenevasti vasemmalle. Väylän oikealla puolella on OB-alue, joka on merkitty valkoisilla kepeillä. Hyvään birdieputtipaikkaan vaaditaan noin 120m tarkka avaus. Koko radan vaikein väylä pelata par-tulokseen. Korkeusero -7,2m.
Pituus 151 metriä. Par 5
Radan pisin väylä suurimmalla korkeuserolla varustettuna. Väylä alkaa tasaisella suoralla osuudella, jota seuraa puolivälin jälkeen reiluun ylämäkeen oikealle kaartava loppu. Tasaisella osuudella tupla mando, joka ohjaa oikealle uralle. Drop zone on mandojen puolivälissä. Mäen alla oikealla OB-alue. Kori sijaitsee koko rata-alueen korkeimmalla kohdalla. Väylää pitkin todellinen pituus lähes 170m. Korkeusero +11,1m.
Pituus 139 metriä. Par 4
Korkealta isoon alamäkeen avattava suora väylä, joka alkaa kapeaa siltaa pitkin ja aukeaa sillan jälkeen leveäksi alueeksi. Haasteena heittää riittävän matala ja suora heitto, jotta loppukaarto ei vie metsikköön. Liian lyhyet heitot menevät helposti väylän molemmilla puolilla oleviin vesihautoihin. Korkeusero -9,9m.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Savonlinnan kaupungissa Kerimäen taajamassa Harjumajan Frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 1910m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4410m. Pelattu 29.10.2021.
Harjumajan metsä/kuntopolku rata sisälsi runsaasti korkeuseroja, joten mukavasta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät olivat vaihtelevia, monipuolisia ja pitkiä. Siirtymät lyhyet ja kiekot löytyivät helposti maastosta. Ei erityistä suosikkiväylää.
Rakenteet kohtuullisessa kunnossa. Alusta löytyi infokartta ja lukittava löytökiekkolaatikko. Matkan varrella roskiksia ja taukopenkkejä. Heittopaikat olivat selvästi nähneet elämään paljon, mutta menivät vielä ihan kohtuudella. Heittopaikkaopasteet olivat aika pelkistetyt ja välillä hyvin liian paljon, korin sijainnin hahmottamisessa monesti isoja ongelmia. Vanhat Seppo-korit vielä ihan hyvässä kunnossa ja oli yksi treenikorikin. Rata starttasi hiekkakentän kulmilta missä tilaa ulkoiluttaa draivereita.
Puutteitakin oli sitten ja paljon olikin… Ensimmäisen neljän väylän jälkeen rata muuttui kuntopolkuradoille niin tyypilliseen tapaan pääosin tylsäksi ja mielikuvituksettomaksi pelaamiseksi. Radan turvalisuus paikoin todella huonoissa kantimissa. Kuntopoluilla meni paljon väyliä ja ilman tarkkaa spottausta jopa vaarallista heittää muiden kuntoilijoiden takia, tästä hyvänä esimerkkinä 5-väylä. Erityisesti 7/8-väylät aivan liian likellä toisiaan, muitakin vastaavia oli. Jotenkin hieman tuntui, että oliko liian pienelle alueelle tungettu väkisin aivan liian paljon väyliä… 13-väylä oli oikea aloittelijan ”painajainen”. Sinällään ihan toimiva ja kauniskin sillan päältä lievään alamäkeen heitettävä väylä, mutta… oikealla sivustalla iso tie ja oikein epäonnistuneella ja käteen jääneellä kovalla kiskaisulla kiekko saattaakin lähte leijaamaan kohden tietä. Milläpä sitten niille tuhatta ja miljoonaa ohikiitäville autoille forea huudat?!? Ja sitten loppuun vielä se oikea turvattoman väylän ilmentymä, suoranainen kanta-isä mistä kaikki turvattomat väylät lähtevät liikenteeseen. Ensi katselulta oikein nätti alamäkeen sillan yli heitettävä väylä nro 16. Kun väylä lähti tutkimaan tarkemmin, niin huomasi, että sillan alla menee kaksi kulkuväylää, joista toinen 1-väylän heittolinja. Ylhäältä heittopaikalta et näe yhtään, jotta millainen liikenne sillan alla on ja ainakaan itellä ei käsi ja tarkkuus riitä sillan yli heittämiseen, joten vasemmallehan se kopsahti, ei onneksi osunut kehenkään. Itse siirtäisin tuon ko. väylän välittömästi muualle! Vaarallinen! 2/12 heittolinjat ristesivät keskenään. Vaikka heittopaikat olivatkin aivan vierekkäin, niin ei koskaan pitäisi tuollaiseen ratkaisuun päätyä!
Next tee -kylttejä oli, mutta… paljonkin lisää olisi mahtunut. Esim. 3 – 4, 6 – 7 ja 13 – 14 siirtymät olivat vaikeita. Vaikka siirtymä ei ollut pitkä, niin sai hapuilla korin sijaintia, kun ratkaisevaa next tee -kylttiä ei oltu raaskittu laittaa. Paikalliset varmasti tietävät sijainnit, mutta… Rata oli lisäksi täynnä tilanteita missä teeltä näkyi väärän väylän kori ja erehtyminen korista jopa erittäin todennäköistä, itsellekin kävi monta kertaa ja sadattelujen kera sitten suunnan muutos, kun ihan viime hetkellä korinumeroinnista tilanteen tajusi. Esim. 3-väylän kori ei suinkaan ole suoraan edessä harjun päällä (12-väylän kori), vaan oikealla sillan kupeessa, summittaiset heittopaikkaopasteet eivät tässä kohdin oikein apua antaneet. 11-väylän heittopaikalta näkyi koko ajan 1-väylän kori ja vasta ihan kohdilla tajusi heittäneensä aivan väärään paikkaan, kun oikea kori oli vasemmalla.
Mandot. Niin. En oikein tiedä miten ajatukset pukisin sanoiksi. Mandoilla haetaan toki yleensä kahta asiaa eli vaikeutusta väyliin ja turvallisuutta. Tiiviillä radalla tuo turvallisuusnäkökulma ehkä ihan jees, mutta… lähes jokaisen mandon kohdalla sai tuumailla, jotta miksiköhän tämä on tähän lätkäisty. Kaikkein hulppein mando-viritelmä oli 6-väylällä… Jos nyt nuolet oikein ymmärsin, niin niillä oli rajattu tikun ohut heittolinja. En tiedä miksi, kun vieressä oli metsää jossa ei minkäänlaista heittolinjaa puiden läpi yrittäessä olisi joka tapauksessa ollut. En tiedä… oliko Harjumajalla haettu jotain mandojen epävirallista ME-tulosta yhteismäärässä vai mistä, mutta aika pielessä kyllä oltiin ja pahasti!
Ei Harjumajan rata aivan pahimmasta päästä näistä kuntopolkuradoista ollut, vaikka itselle näistä näppyjä tuleekin, kun mennään ”hieman” läpi siitä mistä aita on matalin. Väylissä oli jonkinmoista ideaa ja jopa kauneusarvoja, mutta… turvallisuus retuperällä, mandot lähinnä huvittivat, korien sijaintien hahmottaminen melkein legendaarisen vaikeaa monin paikoin.
Tämä oli viimeinen eli yhdeksäs Savonlinnan radoista mitä on nyt tullut pelattua ja pitää kyllä sanoa, että kaupungin ratatilanne on sanalla sanoen surkea verrattuna moneen muuhun vastaavankokoiseen tai paljon pienempäänkin pitäjään. Savonlinnasta ei löydy yhtään hyvän tason pitkää rataa ja kaiken surkeuden ilmentymä on Aholahden viritys mikä on yksi surkeimmista pitkistä radoista minkä on pelannut koskaan. Lisäksi kaupungin ratojen suunnittelijoiden mieltymys pelkästään pururadoille kulkeviin väyliin on aika hupaisaa… Noh… suunta on Savonlinnassa vain ylöspäin ja kehittymisen varaa on rutkasti, toivottavasti joskus tulevaisuudessa olemassa olevat radat kehittyvät tai rakennetaan kokonaan uusia, oikeasti monipuolisia ja turvallisia ratoja kaupunkilaisten käyttöön.
Ei kiire uudestaan, ei todellakaan!
2/5
ihan ok, ei herättänyt mitään erikoisia tunteita. Voi pelata jos on öähistöllä mutta et missaa mitään jos et käy täällä.
Heittopaikkoja sai hieman etsiskellä. Heittoalustat tekonurmea. Harjumaasto?. Ylä- ja alamäkeä. Paljon pidempiä väyliä. Tykkäsin.
Bongattu, karttalinkki vie suoraan oikeaan osoitteeseen. Kuten aiemmat kommentoit osoittavat, rata herättää paljon tunteita puolesta ja vastaan.
Positiivisia asioita ovat tiimatot, korit, lyhyet siirtymät ja suurin osa väylistä hyviä. Heikkouksia taasen ovat ne mandot, joita on lätkitty puihin turvallisuuden takia. Muutamassa kohdassa heitetään niin sokkona, että spottaajan käyttö on enemmän kuin suotavaa. Väylien par-lukemat ovat kaikille samat, vaikka osa väylistä tuntuu liian reiluilta. Lukemat ovat kuitenkin kaikille samat (kisa-lukemat tiukemmat).
Muutama väylä tosiaan jätti huonoa makua, mutta kokonaisuus on silti enemmän positiivisen puolella. Kyllä tänne kannattaa tulla pelaamaan, ei ole todellakaan niin huono kuin osa kommenteista antaa ymmärtää.
Tämä on huonoin rata mitä olen koskaan nähnyt, pelannut tai kuullut kenenkään pelaavan. En suosittelisi tätä edes pahimmalle vihamiehelleni. Meillä päin on sanonta; jos et ole kiltisti, joudut harjumajalle. Ei Siperiaan, vaan harjumajalle. Takaisin ei tulla ennen kuin kierros on täynnä. Turhia mandoja, paskat väyläopasteet, viemäristä revittyjä Par kolmosia ja sitten taas aivottomia Par nelosia ja vitosia. Haluttu luokitus radalle. Se, että väylät ovat toistensa kanssa päällekkäin ei auta asiaa. Korit ovat ilmeisesti Kaprakan koulusta tilattua tavaraa, kun ketjut ovat harvemmat kuin kahdeksanvuotiaan etuhammasrivistö. En suosittele, 0/5. Pelasin Par tuloksen ja rata on aivan ripuli.
Kammottavat väyläopasteet, pituudet myös ilmoitettu sekavasti. Tänne kannattaa tulla metsästämään eagleja, sen verran pehmeitä par-lukemia löytyy. Sokkeloinen rata, muutamien sokkona heitettävien risteyksien kera.
Mandot myös vähän huvittavia osin. Huonoja väyliä radalla ei juurikaan ole.
Paljon mandoja, mutta yllättävän helposti niistä läpi heittää. Rata on monipuolinen ja mukava heittää. Kannattaa pysähtyä jos ajat ohi.
Rata herättää hieman ristiriitaisia tunteinta. Alkupäässä ihmettelee mandoviidakkoa ja pohtii ainakin joidenkin mandojen tarpeellisuutta, paikoin toivoo, ettei suunnittelijat olisi koskaan kuulleetkaan mandosta. Puolenvälin jälkeen radan parhaat puolet tulevat esiin ja kierroksen päätteeksi jäi sellainen fiilis, ettei rata ole lainkaan pöllömpi.
Odottelin pientä snebbailurataa, mutta tämähän on nykyään aivan täysverinen 18 väyläinen! Metsäinen, sisältää hitosti mandoja mutta sillai hyvällä tavalla. Hyvät opasteet ja loistava ratasuunnittelu. Tuollainen rata näin pienelle alueelle on melko jees suoritus. Ratakartta löytyy ykköstiiltä mutta ei fgr:stä, ainakaan vielä?