"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Frisbeegolf Simpsiö

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

Lapuan Simpsiössä sijaitseva 18-väyläinen metsärata.

Radan tiedot

  • Osoite

    Urheilumajantie 28
    62100 Lapua


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2016

  • Korit

    Prodiscus

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Kai Vesa

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Harjoituskori(t)

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Frisbeegolf Simpsiö

Ratakartta

Väylä 1: Simpsiö #1

Pituus 189 metriä. Par 4

Väylä 2: Simpsiö #2

Pituus 199 metriä. Par 4

Väylä 3: Simpsiö #3

Pituus 142 metriä. Par 4

Väylä 4: Simpsiö #4

Pituus 104 metriä. Par 3

Väylä 5: Simpsiö #5

Pituus 152 metriä. Par 4

Väylä 6: Simpsiö #6

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 7: Simpsiö #7

Pituus 114 metriä. Par 3

Väylä 8: Simpsiö #8

Pituus 74 metriä. Par 3

Väylä 9: Simpsiö #9

Pituus 117 metriä. Par 3

Väylä 10: Simpsiö #10

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 11: Simpsiö #11

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 12: Simpsiö #12

Pituus 162 metriä. Par 4

Väylä 13: Simpsiö #13

Pituus 115 metriä. Par 3

Väylä 14: Simpsiö #14

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 15: Simpsiö #15

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 16: Simpsiö #16

Pituus 207 metriä. Par 4

Väylä 17: Simpsiö #17

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 18: Simpsiö #18

Pituus 123 metriä. Par 3

8 arvostelua radalle “Frisbeegolf Simpsiö

    Lapuan kaupungissa Frisbeegolf Simpsiö. Radalla pituutta 18-väylää, 2210m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4950m. Pelattu 22.7.2022.

    Erityisesti alkupään väylillä, mutta myös muuallakin paljon korkeuseroja, joten oikein mainiosta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. 1-väylä oli avoimessa maastossa, mutta muutoin mentiin tiukasti metsän puolella. Löytyi niin ylä kuin alamäkeäkin ja tasaista myös. Siirtymät kohtuulliset, ehkä keskimääräistä pidemmät kuitenkin. Siirtymätaipaleilla ja väylilläkin liikkuessa oli erityisen paljon kiviä, kallioita ja juurakoita, joten tukevapohjaiset kengät auttavat paljon liikkumisessa. Heittolinjat pääosin suht selkeät. Väylistä 1-3 ja 16 mielenkiintoisimmat. 2 ja 16-väylät hienoja vasemmalle kaartuvia alamäkiväyliä. 3-väylä otti ylöspäin kapuamisella luulot pois kosteana ja hautovana kesäpäivänä. 17-väylän heittopaikka kauniisti sijoitettu.

    Radassa parasta erinomaisessa kunnossa olleet rakenteet. Ratakartta, heittopaikat ( poikkeuksellisen isot ), heittopaikoilla olevat opasteet, next tee -kyltit ( nuolet puissa, erinomaisen paljon! ), ja korit erittäin hyvät. Löytyi myös yksi treenikori, lukittava löytökiekkolaatikko, roskis sekä lähdöstä myös tuhkis. Draivereitakin kelpaa ulkoiluttaa viereisellä kentällä. Pahimpien paikkojen yli meni pieniä siltoja ja pitkoksia. Parkkipaikkaa arpoessa meni hetki, kun sellaista ei oltu tarkemmin merkattuna. Lääniä on kuitenkin riittävästi parkkeerata normialueelle aivan lähtöpaikan viereen. Lapuan keskustan palvelut ruokapaikkoineen vain 2km päässä, joten radan sijainti Lapualla hyvin keskeinen. Itse söin ruoan Shell Lapualla 6km päässä.

    Rakenteissa ei siis mitään olennaista vikaa muuta kuin 18-väylältä parkkipaikalle puuttui kokonaan next tee -nuoli mitä löytyi koko ajan kiitettävän runsaasti. Puuttuvan opasteen takia tulikin sitten kierrettyä hieman ylimääräistä lopuksi. Vesisateessa. Väylistä vain neljä edellä mainittua säväyttivät, muutoin Simpsiön rata oli oikeasti aika tylsä. Liian samankaltaista metsäväylää oli tarjolla. Ei oikein mitään erityistä maisemallista arvoa tai ratamestarin pientäkin kikkailua tai mitään sellaista mikä olisi saanut wau-efektin laukeamaan. Lisäksi kakkonen ja muutama muukin väylä oli venytetty turhaan aivan liian pitkäksi, toimivamman väylän saisi lyhyemmillä väyläratkaisuilla. Nyt Simpsiön rata hautautuu valitettavasti tuikitavallisten ja hieman tylsähköjen metsäratojen harmaaseen massaan. Asiaa tarkemmin etukäteen tutkimatta, niin kuvitteli tulevansa laskettelukeskuksen alamäkiliidätyksiin ja hienoihin maisemmin, niin… Voisi ehkä pelata joskus uudestaankin, mutta kiirus ei todellakaan ole.

    3/5

    Ehdottomasti käymisen arvoinen rata. Todella mielenkiintoinen ja käytetty paljon mielikuvitusta väylien suunnitteluun ja sille täytyy antaa iso arvostus. Koska Suomessa on liikaa tylsiä ratoja. Väylien rata kartoissa väylien mallit ja mitat väitän että on väärin välillä. Hyttysmyrkkyä kannattaa varata reilusti mukaan koska niitä oli reilusti. Tänne tehdään ehdottomasti toinen reissu eri vuoden aikaan vaan. Vaikea rata mutta semmosia kuuluu olla.

    + hyvät heittopaikat.
    + hyvät opasteet.
    – maasto ja varsinki siirtymät aivan täynnä nilkan tappajia.
    – 6 väylä oli eka missä näky kori heitto paikalta, omaan makuun ekat väylät voisivat olla vähän lyhyempiä.

    Nämät ovat niin makuasioita mutta en usko että tulen heittämään rataa uudelleen.

    Rata bongattu, karttalinkki vie suoraan oikeaan paikkaan. Opastaulu ja lämmittelykori on selvästi näkyvillä.

    Heti alkuun täytyy todeta, että nyt on onnistunut ratakokonaisuus!!! Kiitos sille porukalle, jotka tämän radan ovat saaneet aikaan.

    Radalla on muutama pidempi siirtymä ja jonkin verran korkeuseroja. Vastinetta puolestaan tarjoavat hyvin suunnitellut ja monipuoliset väylät. Erityisesti pidin par4 väylistä, sillä ne eivät olleet mitään läpiheittopirkkoja vaan pirkkuun vaaditaan hyvä avausheitto sekä vielä parempi jatkoheitto, että edes pääsee puuttaamaan. Rata tarjoaa hyvää haastetta kaikentasoisille heittäjille.

    Heittoalustat on kunnossa ja korit hyvää laatua. Joissakin kohdissa maasto on vaikeakulkuista ja louhikkoista. Kärryjen/rattaiden kanssa radalle ei ole asiaa.

    Kokonaisuutena rata oli omaan mieleen, helppo 4/5 ellei enemmän. 🙂 Kannattaa ehdottomasti poiketa tänne! +++++

    Heittopaikat ovat viimeisen päälle ja rata tarjoaa virkistäviä korkeuseroja E-Pohjanmaan lakeuksien keskellä sekä muutaman ikonisen väylän, joilla myös silmä lepää. Hyttysmyrkkyä kannattaa varata mukaan reilusti ja loppupään väylillä (17,18) kannattaa varoa liikkumistaan, sillä väylien reunamilla voi tulla vastaan piikkilankaa ikävänä yllätyksenä. Kenttää hoitava talkooporukka ansaitsee kiitosta mm. raivuutöiden laajuudesta, löytökiekkojen hallinnasta ykkösväylän laatikon välityksellä sekä tölkkien keräämisestä maastosta. Erinomainen kenttä, missä vain muutama väylä muistuttaa toisiaan (muutama alle 100 metrinen samalla tavalla oikealle taittava väylä).

Vastaa