Nopeat ensifiilikset radasta. Perspektiivit: Stressaantunut kilpapelaaja, palvelumuotoilija, kaupunkisuunnittelija.
Ihan ensimmäiseksi pitää kehua tämän kauden 2021 layoutista ykkösväylää. Se tekee heti selväksi että ihan joka jannu ei täällä pelaa paria. Kuitenkin helppo bogi tai par useimmille kokeneille pelaajille jos hermot ja kunnianhimot ovat kurissa. Ja sitä samaa on tiedossa loppuradallakin. Muutama selvä birkkuväylä, muutama selvä par/bogi-tsemppi ja lopuilla voi harrastaja tehdä paljon hyvän tuloksen eteen.
Alueen pinnanmuodot ja tuulisuus on käytetty hienosti hyväksi suunnittelussa ja moni lyhyt väylä on käytännössä vaikeampi kuin paperilla ylämäen tai tuulisen greenin takia. Muutama onnella pelattava puupajatsokin löytyy, mutta ne eivät tee koko radasta silmät kiinni ja sinnepäin -kokemusta, vaan väylät ovat yleisesti ottaen selkeästi muotoiltuja ja vaaranpaikat ovat suunniteltuja.
Ensikierros intuitiivisesti ilman jatkuvaa kartanlukua meni yllättävän sujuvasti, yleisesti next tee -opasteet ovat siellä missä pitääkin eli ne pistävät silmään. Ysiväylän jälkeen kuitenkin tuli tehtyä harhareissu. Koriin kiinnitettyjä viittoja voisi harkita, koska monelta greeniltä lähtee pikku polkua sinne sun tänne. Ratalayoutin flow ei ole häävi, vaan monessa kohtaa ravataan edestakaisin samaa reittiä. Kun rata on muutenkin pitkä ja mäkinen, niin olisi tärkeää että eteneminen olisi muuten jouhevaa. Parikymmentä vuotta lisää kehitystyötä niin eiköhän niitä ratkaisuja löydy kuten Talissa 🙂
Kärryn käyttäjälle rata on pääosin hyvä, mutta muutama polku kaipaisi levennystä ja pari kivikkoa ravistelee kärryä aika väkivaltaisesti. Muutamia siirtymiä olikin asianmukaisesti täytetty sepelillä. Epävakaa kaatopaikkamaaperä tekee laadukkaiden siirtymien rakentamisesta haastavaa joten tsemppiä Forelle siihen työhön. Väylällä 17 kärryä ei halua tuoda väylälle ollenkaan jyrkän sivuttaiskaltevuuden takia ja tämä vaikeutti perässätulevan ryhmän spottausta sen verran että kiekkoa tuli niskaan. Silti Suomen keskitasoon nähden hyvä kärryrata ja jo pienillä parannuksilla erittäin hyvä.
Hatunnosto myös siitä että rata on maksullinen. Radan sijainti ja yleinen laatu on sen verran hyvä, että alueella todennäköisesti vallitsisi jonkinasteinen mayhem mikäli se olisi maksuton. Paikallinen seura saa maksuista myös rahaa ylläpitoon ja näin rata kehittyy. Pari maksullista rataa joka kaupunkiin, kiitos!
Luolavuoren frisbeegolfrata
Nopeat ensifiilikset radasta. Perspektiivit: Stressaantunut kilpapelaaja, palvelumuotoilija, kaupunkisuunnittelija. Ihan ensimmäiseksi pitää kehua tämän kauden 2021 layoutista ykkösväylää. Se tekee heti selväksi että ihan joka jannu ei täällä pelaa paria. Kuitenkin helppo bogi tai par useimmille kokeneille pelaajille jos hermot ja kunnianhimot ovat kurissa. Ja sitä samaa on tiedossa loppuradallakin. Muutama selvä birkkuväylä, muutama selvä par/bogi-tsemppi ja lopuilla voi harrastaja tehdä paljon hyvän tuloksen eteen. Alueen pinnanmuodot ja tuulisuus on käytetty hienosti hyväksi suunnittelussa ja moni lyhyt väylä on käytännössä vaikeampi kuin paperilla ylämäen tai tuulisen greenin takia. Muutama onnella pelattava puupajatsokin löytyy, mutta ne eivät tee koko radasta silmät kiinni ja sinnepäin -kokemusta, vaan väylät ovat yleisesti ottaen selkeästi muotoiltuja ja vaaranpaikat ovat suunniteltuja. Ensikierros intuitiivisesti ilman jatkuvaa kartanlukua meni yllättävän sujuvasti, yleisesti next tee -opasteet ovat siellä missä pitääkin eli ne pistävät silmään. Ysiväylän jälkeen kuitenkin tuli tehtyä harhareissu. Koriin kiinnitettyjä viittoja voisi harkita, koska monelta greeniltä lähtee pikku polkua sinne sun tänne. Ratalayoutin flow ei ole häävi, vaan monessa kohtaa ravataan edestakaisin samaa reittiä. Kun rata on muutenkin pitkä ja mäkinen, niin olisi tärkeää että eteneminen olisi muuten jouhevaa. Parikymmentä vuotta lisää kehitystyötä niin eiköhän niitä ratkaisuja löydy kuten Talissa 🙂 Kärryn käyttäjälle rata on pääosin hyvä, mutta muutama polku kaipaisi levennystä ja pari kivikkoa ravistelee kärryä aika väkivaltaisesti. Muutamia siirtymiä olikin asianmukaisesti täytetty sepelillä. Epävakaa kaatopaikkamaaperä tekee laadukkaiden siirtymien rakentamisesta haastavaa joten tsemppiä Forelle siihen työhön. Väylällä 17 kärryä ei halua tuoda väylälle ollenkaan jyrkän sivuttaiskaltevuuden takia ja tämä vaikeutti perässätulevan ryhmän spottausta sen verran että kiekkoa tuli niskaan. Silti Suomen keskitasoon nähden hyvä kärryrata ja jo pienillä parannuksilla erittäin hyvä. Hatunnosto myös siitä että rata on maksullinen. Radan sijainti ja yleinen laatu on sen verran hyvä, että alueella todennäköisesti vallitsisi jonkinasteinen mayhem mikäli se olisi maksuton. Paikallinen seura saa maksuista myös rahaa ylläpitoon ja näin rata kehittyy. Pari maksullista rataa joka kaupunkiin, kiitos!