"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Suomen pisin 18-väyläinen frisbeegolfrata on avattu!

Oulussa sijaitseva Pikkarala Frisbeegolf Pro-rata on Suomen pisin 18-väyläinen frisbeegolfrata 2890 metrin kokonaispituudellaan. Juuri valmistuneen radan par-lukema on 65, ja rataluokitus on komeasti AAA1, väylien keskipituuden asettuessa hieman yli 160 metriin. Miltä kuulostaa esimerkiksi 166-metrinen par 3, joka pelataan ylämäkeen? Haasteita radalta siis löytyy, ja jos Pro-rata tuntuu liian vaikealta, on Pikkarala Frisbeegolfilla tarjolla myös 18-väyläinen Ama-rata sekä lyhyempi Ysi-rata.

Rata-alue on rakennettu suuren hiekkamontun ympärille ja ympäröivä mäntymetsä on hyödynnetty tehokkaasti eripituisten ja -muotoisten väylien käyttöön. Korkeuserot radalla ovat suhteellisen pieniä, mutta ne vaikuttavat peliin paljon, vaatien tarkkuutta ja voimaa draiveihin ja lähestymisheittoihin. Pro-radalta löytyy useita par 4-väyliä sekä kaksi par 5-väylää, joten kakkos- ja kolmosheittojen ja kiekon sijoituksen tärkeys korostuu, varsinkin kapeilla ja vaativilla metsäväylillä.

Riku Kaajakari heittää Pikkaralan virallisen avausheiton

Riku Kaajakari heittää Pikkaralan virallisen avausheiton

Radan suunnittelija Riku Kaajakari kuvailee rataa näin:

Pro-radasta haluttiin tehdä todella haastava, koska varsinkin lajin aktiiviharrastajat saavat siitä pidempään iloa irti ja pelaajat kehittyvät sen myötä. Laajempaa käyttäjäkuntaa palvelemaan tehtiin myös rinnalle toisilla tiipaikoilla tavallisemman ratapituuden mittainen ama-rata. Tällä radalla on haasteet edelleen tiukat par-lukujen ja väylien tiukkuuden suhteen, mutta mittaa koko radalla on melkein kilometri vähemmän kuin pro-radalla.

Pikkarala eroaa ratana muista Oulun seudun radoista ennen muuta pituutensa vuoksi. Se on tiettävästi nyt syntyaikanaan Suomen pisin 18-väyläinen rata. Radan ominaispiirteisiin kuuluu pitkät ja melko tiukat, mutta kuitenkin reilut, metsäväylien puurännit ja sitten vastapainona ovat soralaaksojen avoimemmat siivutusväylät. Radalla on kuitenkin myös kourallinen lyhyempiä väliaikaista helpotusta tuovia väyliä, mutta tarkkuus ja väylille sijoittelu tulee kokonaisuutena ottaen radalla arvoon arvaamattomaan.

Ratasuunnittelijana täytyy todeta ettei paljon puhuttaneisiin tiukkoihin pitkiin par 3-väyliin ollut lähtökohtaisesti näin tiukat par-luvut heti selvät, vaan niitä puntaroitiin aina Amerikasta apuun tilatun konsultin voimin (toim. huom. DiscGolfPark-ratasuunnittelija Erno Väyrynen). Linja tuli kuitenkin kallistumaan tiukempien par-lukujen suuntaan, koska radalla haluttiin kehittää pelaajia sekä lajia lisäämällä haastetta myös tässä suhteessa. Lähtökohtaisesti haluttiin radalle haasteet tavoitella par-lukuja automaattiparien tai birdie-ennätysten sijaan.

Jaakko Alatalo ”Ärräväylällä” 17.

Jaakko Alatalo ”Ärräväylällä” 17.

Pikkarala Frisbeegolf on myös harvinaisuus Suomen frisbeegolfratojen joukossa, sillä se on osuuskunnan omistama rata, ja radalla pelaaminen on maksullista. Päivälippu maksaa 4€ ja vuoden voimassa oleva kausikortti 50€, eli hinnat ovat erittäin maltilliset. Oulussa, jota voidaan hyvin kutsua Suomen frisbeegolfpääkaupungiksi, harrastajamäärät ovat niin suuret, että maksullisille radoille on tilausta. Vaikka Oulun rajojen sisällä on tällä hetkellä kuusi täysimittaista 18-väyläistä rataa sekä puolen tunnin ajomatkan päässä vielä kolme lisää, ovat keskustaa lähimpänä olevat radat (Meri-Toppila & Hiironen) erittäin ruuhkaisia.

Pikkarala Frisbeegolf-osuuskunnan puheenjohtaja Tuija Jaako pohjustaa yksityisen radan perustamista:

Ajatus yksityisestä radasta iti pari vuotta. Yrittäjinä turhauduimme yleisillä radoilla ruuhkaisuuteen. Olimme kulkeneet mökille Vaalaan Pikkaralan ohi, niinpä se alueena nousi heti ykkösvaihtoehdoksi. Alue sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien ja kohtuullisen matkan päässä Oulun keskustasta. Työntekijältämme saimme kuulla, että maa-aineksen nosto alueelta on lopetettu ja alueella suoritetaan enää vain maisemointitöitä. Rohkenimme soittaa Saint-Gobain Weberin Pikkaralan toimipisteen johtajalle, joka oli heti myötämielinen ajatukselle. Siitä se homma sitten lähti…

Pikkarala valikoitui sijaintinsa puolesta sopivan matkan päässä Oulusta olevaksi kohteeksi, joka on kaavoitettu liikunta- alueeksi eikä ole välittömän rakennusuhan alla. Alueen maasto on kuivaa, vaihtelevaa, avointa soralaaksoa ja harjua, sekä sitä ympäröivää kangasmetsää.

Matias Kalaoja ”Ärräväylällä” 17.

Matias Kalaoja ”Ärräväylällä” 17.

Riku Kaajakari täydentää:

Radan tarkoitus on tuoda rata vain tälle lajille varatulle alueelle. Eli rata on vain frisbeegolfaajien käytössä ja niin muodoin se oli mahdollista rakentaa lähtökohtaisesti heidän tarpeisiinsa. Tämä vain lajille varattu rata-alue on myös turvallisempi rataympäristö, koska ei aiheudu vaaratilanteita ulkopuolisille joita muussakin ulkoilukäytössä olevilla alueilla on.

Pikkarala Frisbeegolfin virallinen avajaiskisa käytiin 5.6.2016, ja kisassa olikin harvinaiset 9 eri luokkaa, joissa pelaajia oli yhteensä 70. Radan haastavuudesta kertoo se, että avoimen sarjan voittotulos oli Sauli Sumenin +4 . Paras kierrostulos kisassa oli 66 (+1), johon ylsivät Sauli Sumen ensimmäisellä, ja Henry Johansson toisella kierroksella. Lisää kisasta täällä.

MPO:n voittaja Sauli Sumen.

MPO:n voittaja Sauli Sumen.

Haluan Pikkaralaan pelaamaan, miten toimin?

Ratojen käyttöoikeuden saa ostamalla vuosikortin tai päivälipun. Helppo tapa saada radan käyttöoikeus on hankkia vuosikortti, joka antaa kortin omistajalle oikeuden käyttää ratoja kalenterivuoden ajan. Päivälipun voi ostaa ratojen läheltä Pikkaralan Shelliltä tai Powergripin myymälästä tai Ratakadun/Kaijonharjun R-kioskeilta.

Löydät kaiken tarvittavan tiedon ajo-ohjeista väylägrafiikoihin Pikkarala Frisbeegolfin nettisivuilta www.pikkaralafrisbeegolf.fi

Linkit:

Ratakartat
Sijainti
Rataesittelyvideo
Facebook-sivu
Instagram-sivu

Teksti: Hannu Hentilä
Kuvat: Kajsa Wickström


1 kommenttia:

Fgr:n uutisjuttu Pikkarala Frisbeegolfin radoista – Pikkarala Frisbeegolf | 18:34 07.07.2016

[…] http://frisbeegolfradat.fi/2016/07/07/suomen-pisin-18-vaylainen-frisbeegolfrata-avattu/ […]

Jätä kommentti