"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Kilparata Kankaanpäähän osa 4 – rakentaminen ja käyttöönotto

11.4.2011 13:07

Reilun parin viikon sairastelu ja sinä aikana kasautuneiden rästitöiden perkaaminen veivät mehut treenistä ja kirjoittamisesta. Viikonlopun nätti sää kuitenkin piristi ja taas mennään.

Raivaustyöt ja korien pystytys

Radan suunnittelussa merkittiin spraylla poistettavia puita, taimia, oksia ja risukasoja. Pari päivää suunnittelun jälkeen Metsähallituksen edustaja kävi katsastamassa ideat ja antamassa siunauksensa tarvittaville muutoksille.

Muutamalle isommalle puulle saatiin kaatolupa, ja risut saatiin poistaa väyliltä. Luonnonsuojelullisista syistä risut ja kaatuneet kelot piti jättää metsään, mutta saimme luvan siirtää ne väylien ulkopuolelle.

Heti ensimmäisenä viikonloppuna talkoiltiin pariinkiin otteeseen muutamia tunteja ja väylät alkoivat saada muotoa. Visioon oli vielä pitkä matka, mutta varsinkin etuysi oli valmis koreille.

Etuysin korit asennettiin vappuna alustaville paikoille ilman betonijalkoja, koska into oli valtava päästä testaamaan heittämistä. Pehmeään kangasmaastoon korille kaivoi kuopan parilla lapionheilautuksella.

Tietenkin välittömästi kierrettiin muutama kierros ja siinä samalla merkkailtiin lisää siistimistä ja raivausta. Testikiessille tulivat myös Meresmaa & Kotka, joilta saatiin runsaasti taas lisää ideoita radan trimmaamiseen.

Toukokuun aikana asennettiin vielä betonijalat, tiitolpat ja pari tiimattoa testiksi, oksittiin puita lisää, haravoitiin väyliä ja pelattiin paljon.

Risusavottaa tietysti riitti seuraavat viikot. Oksakasat siirtyivät hiljakseen väylien ulkopuolelle, kun rataa kiertäneet kantoivat aina kierroksella jokusen sylillisen kauemmas metsään.

Tiimatot ja takaysi

Toukokuussa asensimme kaksi lahjoituksena saatua 3×2 -metristä tiimattoa, joita testasimme pari viikkoa. Halusimme tietää, onko koko sopiva ennen kuin tilaamme varsinaisia mattoja.

Testikierroksilla kävi ilmi, että pitkillä väylillä tämä koko ei vielä riitä. Kunnon vauhdinottoon saisi olla metrin pidempi. Siispä päätimme tilata sen verran, että saamme 4×2-metriset alustat.

Kesäkuun lopussa leikattiin ja vietiin matot paikoilleen. Mattoja ei vielä asennettu lopullisesti, eli pohjalaatikkoja ja sepeleitä ei vielä tehty, vaan haluttiin etsiä kokeilemalla parhaat paikat. (Pohjatyöt venyivät sittemmin tälle kaudelle, eli odottavat vielä tekemistään).

Juhannusviikolla tehtiin taas talkoita 5-tienristeyksessä useampaan kertaan. Enimmäkseen paikalla oli satunnaisia Tomoottajien jäseniä, mutta yhdeksi illaksi apuun saatii Niinisalosta SatTR:n ja Auk:n porukkaa noin 60 miehen verran.

Elokuussa oli loputkin korit ja tiimatot paikoillaan, väliaikaiset väyläopasteet ja ratakartta paikoillaan ja rata heittokunnossa ensimmäisiin kisoihin. Muutamille väylille rakennettiin myös penkkejä ja väylien välille opasteita.

Työtä on edelleen paljon, eikä se tietysti koskaan lopukaan. Mutta nyt rata on siinä kunnossa, että voidaan järjestää ensimmäiset SFL/PDGA-kisat, jotka ovatkin jo aivan nurkan takana.

Kunhan lumet vielä sulaisivat…


1 kommenttia:

Jamo | 22:35 11.04.2011

Juu, tiit pitäs kyllä tehdä kuntoon joskus. Se on vähä venyny koko homma.

Kisoja odotellessa..

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *