Talvella 2009-10 haave toisesta radasta Kankaanpäähän kypsyi haihattelusta todelliseksi tavoitteeksi ja hanketta lähdettiin tosissaan viemään eteenpäin. Myllymäki oli tuottanut puolessa vuodessa hyvän porukan innokkaita aloittelevia kilpapelaajia, joilla oli kova into päästä lähinurkilla pelaamaan haastavampaa rataa.
Kuten aiemmin tässä blogissa on todettu, Myllymäen rata pystytettiin hyvin pienellä vaivalla ja vähäisellä kokemuksella. Tällä kertaa halusimme panostaa aikaa, vaivaa ja rahaa kertaluokkaa enemmän, jotta lopputuloksena olisi todellinen kilpatason rata.
Innokkaita suunnittelijoita ja tekijöitäkin löytyi, mutta kokemusta ei juuri ollut. Tekemistä opittiin matkan varrella. Jos lähtötilanteessa olisi ollut vähän parempi kokonaiskuva ja visio, olisi homma voinut edetä vielä paljon luistavamminkin. Tämän artikkelisarjan tarkoituksena onkin tukea ja kannustaa muitakin vastaaviin projekteihin ja jakaa kokemuksia.
Heti alusta lähtien oli selvää, että haluamme rakentaa täysimittaisen 18-väyläisen radan, jolla voisi hamassa tulevaisuudessa järjestää kansallisen tason kilpailuja. Ja tietysti kehittää Tomoottajista pelaajia kansalliselle tasolle ja korkeammalle. Ensimmäinen haaste oli löytää paikka, jonne tämän tasoisen radan pystyisi rakentamaan.
Jo syksyllä Myllymäkeä suunnitellessa oli kaupungin liikuntatoimelle ehdotettu radan rakentamista Niinisalon Viidentienristeyksen (5tr) alueelle, jossa olimme irtokorin kanssa pelanneet joitakin kertoja. Siksi 5tr oli ykkösehdokkaamme tälläkin kerralla ja kevättalvella kävimme katselemassa aluetta ”sillä silmällä” – ja lupaavalta näytti.
Mistä saammekin mainion aasinsillan ensimmäiseen kantoon kaskessa: alueen käyttöluvat. Parin päivän selvittelyn jälkeen saimme tietää, että Viidentienristeyksen alue on Metsähallituksen omistamaa yhteiskäyttöaluetta, jota vuokraa puolustusvoimat. Molemmilta tarvittaisiin luvat alueen käyttöön.
Lupien hakemisesta kenelläkään ei ollut kokemusta, joten tekstejä haudottiin pitkään ja hartaasti. Halusimme tehdä hakemuksen viimeisen päälle, ettei ratahanke ainakaan siihen jämähtäisi. Varmistimme ensin Kankaanpään kaupungin liikuntatoimen tuen projektille ja sen jälkeen aloimme valmistella varsinaista alueen käyttöoikeushakemusta.
Muokkasin Talin Tallaajien sivuilta löytyvän hakemuksen omiin tarkoituksiimme sopivaksi, viilasin anomusta ja hakemusta päivätolkulla, kunnes lopulta uskalsin sen lähettää joulukuussa 2009.
Samaan aikaan toki haarukoimme muitakin paikkoja kunnan alueelta, mikäli 5tr-projekti ei ottaisi tuulta alleen. Muutama kohtalaisen lupaava alue löydettiinkin, mutta ei kuitenkaan samantasoista kuin Viidentienristeyksen maasto. Ehkä sitten kolmannen radan kohdalla palataan näihin…
Metsähallitus oli heti varovaisen positiivinen, ja parin kuukauden kuluttua helmikuussa 2010 sain heiltä seuraavan viestin:
Puolustusvoimien lausunto hankkeelle oli myönteinen, eli ratahanketta voidaan viedä eteenpäin.
Metsähallitus asetti maltilliset rajoitukset puiden kaatamiselle, sekä nimellisen vuokran maa-alueen käytölle. Lupa-asioiden selvittyä hankkeen eteneminen oli siis kiinni enää Tomoottajien omasta aktiivisuudesta.
Seuraavaksi oli aika suunnitella budjetti ja hankkia rahoitus. Etukäteen oli jo tiedossa, että mikäli saamme luvat radan rakentamiseen, osallistuu liikuntatoimi jollakin tavalla, ja muuten etsimme yritysmaailmasta yhteistyökumppaneita.
Seuraavassa artikkelissa keskitytään rahoituskuvioihin ja myöhemmissä ainakin radan suunnittellun, testaamiseen ja rakentamiseen. Vastailen myös mielelläni rataprojekteihin liittyviin kysymyksiin parhaani mukaan.
Ollaanko jossakin päin Suomea tässä vaiheessa rataprojektia, tai kuulostaako vähintäänkin tutulta?
Hakuprosessissa käytetyt dokumentit on pyynnöstä saatavilla minulta. Niistä voi olla arvaamaton apu työn pohjaksi.
1 kommenttia:
Haasteellisin homma lupa-asioissa lienee löytää ne oikeat henkilöt, joihin ottaa yhteyttä, jos siihen jotain vinkkejä pystyt antamaan, se olis aika huikeaa. (kuten esim. jotain nimikkeitä, joina ko. henkilöt tunnetaan tai vast.)