Tämänhetkisen 20-väyläisen radan profiili on suhteellisen tasainen lukuunottamatta muutamia väyliä. Pidemmän aikavälin suunnitelmiin kuuluu radan laajentaminen 30-väyläiseksi kokonaisuudeksi, jossa korkeuseroja saataisiin lisää radalle.
Radan alku löytyy ampumahiihtostadionia ennen olevan suuren pysäköintialueen reunalta, jossa sijaitsee myös kaksi harjoituskoria näkyvällä paikalla. Rata kiertelee metsämaastoa kohti pohjoista, palaten takaisin pysäköintialueelle hieman lännempää.
Radalla on harjoituskoreja 2 kpl ja draivilämmittelyalueena toimii radan välittömästä läheisyydestä löytyvä jättisuuri parkkipaikka- / sorakenttäalue.
Kontiolahden kunnan toimesta radasta on toteutettu myös erinomaiset väyläesittelyvideot, jotka löytyvät katsottaviksi tästä.
Joen Liitokiekko järjestää Kontiorannassa myös kilpailutoimintaa. Huomaathan, että kaikkien radalla järjestettävien kilpailuiden aikaan rata on varattu vain kilpailijoiden käyttöön. Anna siis kilpailijoille pelirauha – kiitos! Tarkat pelipäivät ja kellonajat sekä muut ohjeet löydät Disc Golf Metrixistä.
Napakympintie 24
80710 Kontiolahti
2016
Obsidian Discs
20
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Obsidian Discs-opasteet
Metsärata
Kuukausittainen
Joen Liitokiekko ry
Ville Nivalainen / Obsidian Discs
ilmainen
2 harjoituskoria, lämmittelyalue, WC-tilat ampumahiihtostadionilla n. 400 metrin päässä Ratamestarin yhteystiedot: jlk.ratamestarit@gmail.com
Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa
Pituus 160 metriä. Par 3
Heti avausväylässä saa virittää pitkää draivia. 160-metrinen par 3 -väylä haastaa kovakätisimmätkin heittäjät ja birdiet ovat erittäin tiukassa. Väylä heitetään loivaan alamäkeen kiertäen metsäsaareke kummalta tahansa puolelta. OB-rajana tie väylän oikealla (raja kulkee asfaltin reunassa).
Pituus 217 metriä. Par 4
Kakkosväylässä avausheitto heitetään konservatiivisella pelityylillä avoimelta alueelta metsärajaan, josta kahdella lähestymisellä pelataan par korttiin. Tarkkaan ja pitkään heittoon pystyvät pelaajat voivat hakea ensimmäisen heiton metsän sisään ja havitella birdietä, joka vaatii kaksi erinomaista heittoa.
Pituus 107 metriä. Par 3
Väylä suosii ylivakaalla kiekolla suoritettua fore-heittoa. Suora satametrinen heitto väylää pitkin ja fade loppuun riittää tuottamaan korttiin kakkosen.
Pituus 99 metriä. Par 3
Myös nelosväylässä useimmat heittänevät kämmenheiton, joko vakaammalla kiekolla anhyzerissa tai hyzerflippina alivakaammalla. Korotettu kori antaa pienen lisähaasteen puttaamiseen. OB-rajana tie väylän oikealla (raja kulkee asfaltin reunassa).
Pituus 210 metriä. Par 5
Radan ensimmäinen par 5 -väylä. Väylä on pelattavissa kahdella maltillisella suoralla heitolla sweetspottiin josta väylä kääntyy metsän sisään. Onnistuneen lähestymisen jälkeen birdie on napattavissa monelle heittäjälle. Kovakätiset revittelijät pystyvät hakemaan väylässä eaglea ottamalla hieman enemmän riskiä ensimmäisissä heitoissa. Väylässä silti kannattaa pysyä. OB-rajana tie väylän oikealla (raja kulkee asfaltin reunassa).
Pituus 171 metriä. Par 4
Kuutosväylän avaus heitetään kummulta pienen laaksonpohjan yli alamäkeen seuraavalle kumpareelle. Lähestymisheitto korille kannattaa jättää tulopuolelle, sillä korotettu kori on erittäin korkealla mikäli korin taka-alueelle kiekko sattuu lipsahtamaan. Ykkösheiton kantaman loppupäässä väylää risteää maastopyöräilyreitti, joten otathan huomioon tiipaikalla etuvasemmalla alhaalla kulkevan reitin ja siellä mahdolliset pyöräilijät. OB-rajana tie väylän oikealla (raja kulkee asfaltin reunassa).
Pituus 92 metriä. Par 3
Takalenkin ensimmäinen väylä, joka kaartaa oikealle alamäkeen ja jonka kori on pienellä kumpareella. Suosii hieman rystyheittäjiä anhyzerheitolla, joskin on suoritettavissa myös kämmenheitolla jos väylän oikeassa laidassa olevan koivun pystyy kiertämään.
Pituus 76 metriä. Par 3
Yksi radan helpoimmista väylistä, jonka voi suorittaa useammalla erilaisella heitolla. Väylän keskiosan suuret puut, kuten myös väylän vasemmassa laidassa olevat pienemmät puut ottavat lipsahtaneet kiekot vastaan joten tarkkana silti kannattaa olla.
Pituus 88 metriä. Par 3
Ysiväylä heitetään loivaan ylämäkeen. Väyläprofiili suosii ylivakaan kiekon rystyheittäjää, joskin tilaa leveälle heitolle ei ole liikaa.
Pituus 60 metriä. Par 3
Erittäin lyhyt oikealle kaartava väylä, jonka voi heittää joko väylää pitkin tiukemmalla fadella tai oikaisten pienen kummun yli puiden välistä mikäli luotto suoraan heittoon on hyvä.
Pituus 155 metriä. Par 4
Tiipaikka harjanteella, josta avaus tulisi saada tiepohjalle lähelle mutkaa. Tällöin lyhyellä lähestymisellä ylärinteeseen saa pelatuksi birdien suhteellisen helposti. Kovakätisiä voi houkuttaa tiiltä myös pitkä anhyzerheitto vasemman kautta, mutta tässä on suuret riskit. Onnistuneella pitkällä draivilla eaglet ovat kuitenkin mahdollisia.
Pituus 114 metriä. Par 3
Takalenkin viimeinen väylä. Perusheittäjälle väylässä pysyminen on varmin tapa saalistaa par-lukema korttiin. Isokätiset voivat hakea taimikon yläpuolelta vasemmalta linjaa suoraan korille, mutta kannattaa olla varma että taimikkoon ei päädy kakkosheittoa suorittamaan.
Pituus 104 metriä. Par 3
Suora draivi joko rystyllä tai kämmenellä väylään ja helpon lähestymisen kautta par korttiin lienee useimmalle pelikirjan ratkaisu. Väyläpituus kuitenkin antaa mahdollisuuden ottaa birdien suhteellisen helposti varmemmille heittäjille.
Pituus 221 metriä. Par 5
Radan toinen par 5 -väylä on kapea, tiepohjaa mukaileva väylä. Väylän hyvin pelaamisessa korostuvat maltti ja tarkka suorittaminen. Birdie on otettavissa kolmella hyvällä suoralla heitolla.
Pituus 107 metriä. Par 3
Kapea, oikealle kaartuva metsäränni jossa kori vasemmalla puolella tietä haastaa heittäjät pysymään jälleen tarkasti väylässä. Tarkat heittäjät pystyvät hakemaan birdien kovemmalla teknisellä heitolla, kun taas vähemmän pelanneet ottanevat konservatiivisemman lähestymistavan väylään. Väylän alussa oleva mando on kierrettävä vasemmalta.
Pituus 112 metriä. Par 3
Hieman alussa oikealle kääntävä, lopussa vasemmalle palaava väylä on teknisemmän heittämisen perustekemistä. Hyvällä perusheitolla miinusta korttiin. Tässä väylässä huomioitava väylän 17 tiipaikka ja siellä mahdollisesti oleva ryhmä.
Pituus 170 metriä. Par 4
Sähkölinjan alla suorana heitettävä väylä haastaa pituus-leveyssuhteellaan birdien tavoittelijoita. Suora draivi antaa kakkosheittoon mahdollisuuden ottaa pieni luku korttiin, kun taas väylältä lipsahtavat heitot varmistavat vähintään par-lukeman. Oikean puolen metsikössä on jonkin verran tilaa myös kakkosheitolle koria kohti, mutta väylässä pysyminen kannattaa aina.
Pituus 88 metriä. Par 3
Kesän 2017 versio väylästä on radan rakentajien hieman väärään paikkaan puhkaisema kohta metsässä ja soveltuvin reitti korille ei vastaa väyläopastetta. Tiiltä etuvasemmalle tällä hetkellä heitettävässä väylässä kämmenheitto soveltunee parhaiten korille pääsemiseksi, mutta tilaa lipsumiselle ei kovin paljoa ole.
Pituus 160 metriä. Par 4
Loivasti koko matkan vasemmalle kaartavassa väylässä kahdella perusheitolla pääsee ottamaan birdien korttiin. Väylältä sivuun lipsuneita ei palkita, mutta pelaaja joutuu tällöin hakemaan eri linjoja väylän suuntaan tarkasti seuraavaa heittoa varten.
Pituus 108 metriä. Par 3
Lopetusväylän alkupäässä olevat puut rajaavat heittosuuntia ja levein väylä on suoritettavissa anhyzer tai hyzerflip -heitolla oikeakätisille pelaajille. Väylän mitta on maltillinen ja birdiet yleisiä.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Alku tylsää tasaisen maaston takia. Parani matkan edetessä. Ehdottomasti heittämisen arvoinen. Väyläopasteita hieman kaipailin.
Kontiolahden kunnassa ampumahiihtostadionin ja entisen varuskunnan lähistöllä Kontiorannan frisbeegolfrata. Radalla pituutta 20-väylää (2581m) ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 6200m.
Tämä metsärata ei väylien osalta sisältänyt juurikaan korkeuseroja, mutta pitkät väyläpituudet ja siirtymien korkeuserot takasivat sen, että hyvästä kuntoilusta kävi radan pelaaminen.
Radan kaikki rakenteet erinomaisessa kunnossa! Infokartta, heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit (kisa + treeni x 2). Löytyi lähtöpaikalta myös roskis ja löytökiekkolaatikko. P-paikka takuulla isoin mitä missään muualla. Ah-stadionilla vessoja. Uuron ABC muutaman kilsan päässä.
Väylillä selkeät heittolinjat, oli avoimempaa väylää ja tiukempaakin ränniä. 9-väylä oli ainoa mikä poikkesi tasaisen harmaasta väylämassasta vasemmalle ylämäkeen kääntyvänä, joten se käyköön suosikista. Siirtymät lyhyet, ainoastaan 17 –> 18 hieman pidempi. Ratamestarin erikoinen löytyi Kontiorannassa väylältä nro 4 missä kori sijaitsi korkean puupöllin päällä. Jos lyhyempi immeinen, niin portaat oli kiekon hakuun. Kiekot löytyivät pääosin hyvin, muutamalla väylällä hieman enemmän kiekkoja syöviä ryteiköitä.
Rata oli kuitenkin tylsä kokonaisuus, hieman sellainen hajuton ja mauton. Siirtymillä sai kavuta rinteitä paikka paikoin jonkin verran, mutta väylät olivat ykköspoikkeuksia lukuunottamatta pelkkää tasamaata, lopussa sitten käännös aina johonkin suuntaan. Ei mitään helppoa tekemistä, mutta korkeuseroja kumpaankin suuntaan olisi kipeästi kaivannut!
Next tee kylttejä ei ollut yhtään. Korinuolet ajoivat hyvin asiansa, mutta kutoselta seiskalle siirryttäessä ainakin lisäopastus olisi tarpeen. 11-väylän pituus ei ainakaan täsmännyt kartan kanssa. Suurin turvallisuuspuute 16-väylällä missä heittolinja menee likeltä 17-väylän heittopaikkaa, eikä mitään verkkoja tms. suojana. Tämä sikäli mielenkiintoista, sillä tilaa olisi ollut hehtaarikaupalla laittaa väylät väljemmin.
Rata oli periaatteessa ihan hyvä ja rakenteet erinomaisessa kunnossa. Kuitenkaan ei sytyttänyt tylsyydellään. On helppo yhtyä muiden ajatuksiin siitä, että, jos rataa on tarkoitus nykyisestä laajentaa, niin väyliin pitää ehdottomasti saada lisää korkeuseroja ja monipuolisuutta, muutoin tylsyyttä tulee vaan lisää.
4/5
Paljon hienoja väyliä esim. 2,6,7 ja 13, mutta liikaa suoria 100m-120m väyliä jotka kääntyvät lopussa oikealle tai vasemmalle. Hyvät tiit ja korit mutta korien alaraudat kummalisen korkeat.
Rata pelattu 11.6.2020, aloittelijan ajatuksia:
Vanhan kotikyläni rata, ja odotukset olivat suht korkealla radan suhteen. Auton sai hyvin parkkiin laajalle sorakentälle, jonka laidalla puttikorit ja ensimmäisen väylän tii olivat. Luulot otettiinkin pois heti alkuun väylien pituuksien ollessa 160 ja 217 metriä.
Kuten radan infossa lukikin, maasto oli tasaista ja se hyödynsi armeijan tieuria. Alkupuolella olleet väylät eivät olleet yhtään omaan mieleeni, pillisuoria väyliä metsäränneissä ja loivia kääntöjä koreille. (3,4 ja 5). Loppua kohden tuli edes vähän korkeusvaihteluja ja maisemakin muuttui. Omat suosikkini olivat väylät 1 ja 13, ykkönen hienolla paikalla aukealla ja 13 muuten vain hieno väylä.
Jos rata laajenee 30-väyläiseksi, toivottavasti silloin saadaan enemmän korkeusvaihteluja ja väyliin erilaisuutta, silloin tämä olisi viiden tähden rata. Nyt arvosanaksi jää 4/5.
PS: Kannattaa varustautua itikkamyrkyllä, ainakin omalla pelikerralla hyttysiä oli julmetusti!
Hieno metsärata. Hyvin pidetty, kaikki puitteet kunnossa. Tällä radalla on hyvä harjoitella heittämään luotettavaa väylädraiveria pitkälle ja suoraan. 1-väylällä vaaditaan kovaa pitkää heittoa, mutta rata vaatii myös monipuolisesti muita heittotapoja. Puita on paljon mutta väylät ovat todella selkeät, joten rata haastaa puustolla mutta jos osuu hyvin väyliin niin silloin on helppo pelata hyviä tuloksia.
6-väylän korotettu kori on outo ratkaisu ja hankalassa paikassa alamäen vieressä. Väylä on toki par 4 mutta mielestäni parempi ratkaisu olisi muuttaa 6-väylä par 3:ksi normaalilla korilla varustettuna. Lisäksi 10-väylä tuntuu ”täyteväylältä” muutenkin pitkällä radalla, mutta se on aloitteleville pelaajille radan helpoin birdie-pelattava väylä. Erityismainintana 14-väylä, joka on mielestäni Pohjois-Karjalan vaikein väylä. Pitkää heittoa väylä ei vaadi par-tulokseen, mutta jostain syystä avausheitto harvoin onnistuu. Väylällä avausheitoksi riittää suora midariheitto ylämäen alkuun, joka ajatuksena on yksinkertainen mutta jostain syystä usein menee väylästä sivuun puiden sekaan.
Kaikkiaan hieno metsärata lähellä kotikylääni. Aloitan usein kierroksen 18-väylältä, jotta ei ihan kierroksen avausheittona tarvitse kiskoa 1-väylän kovaa avausta.
Pidin kovasti radasta. Kyytä kunnioitin ohimarssilla, en kuitenkaan suojautunut tai kaivautunut, kuten reilu 22 vuotta sitten samoissa maastoissa. Puita on, mutta monilla metsäradoilla on vielä enemmän. Ehdottomasti pelireissujen arvoinen paikka hienossa maastossa. Hyvät korit!
Haastava rata, pitkiä väyliä ja paljon puita. Tarkalla satametrisellä pärjää kivasti, harmi vaan kun ei ole sitä tarkkuutta?