Katso ajantasaiset ratatiedot http://www.dgch.info/rata
Haapaveden kaupunki rakensi syyskuussa 2012 yleisurheilukentän alueelle 12-väyläisen radan. Harrastajien kritisoinnin ja yleisen turvallisuuden vuoksi radalta poistettiin joulukuun 2012 alussa kolme vaarallista väylää. Lisäksi kahta väylää muutettiin turvallisuuden lisäämiseksi. DGCH aloitti moninaisten vaiheiden jälkeen radan laajentamisen Laitakallion puolelle syyskuussa 2013. Laitakallion frisbeegolfradan 18-väyläinen layout valmistui kesällä 2014 ja se pienennettiin 11-väyläiseksi 4.6.2018.
Rata on rakennettu harrastajavoimin ja sen ylläpidosta vastaa pääasiassa DGCH, sekä paikalliset harrastajat.
Pysäköintialueita alueelta löytyy mm. Teknologiakylän parkit ja Halpa-Hallin parkki. Kaupungin kaikki palvelut löytyvät kiekonheiton päästä.
Kytökyläntie 20
86600 Haapavesi
2012
Amexpo
11
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Satunnainen
Niko Palokangas
HaU Disc Golf Club Haapavesi
ilmainen
Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa
Pituus 51 metriä. Par 3
Pituus 141 metriä. Par 4
Pituus 118 metriä. Par 4
Pituus 82 metriä. Par 3
Pituus 71 metriä. Par 3
Pituus 99 metriä. Par 3
Pituus 90 metriä. Par 3
Pituus 73 metriä. Par 3
Pituus 97 metriä. Par 3
Pituus 66 metriä. Par 3
Pituus 78 metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Hieman oli hankala kokonaisuus ulkopaikkakuntalaiselle pimeän rajamailla. Heittoalustat hyviä, mutta korit ei niinkään. Väyläkartat kokeneet ilkivaltaa -> riekaleita oli pitkin metsää. Loppupään koreissa vanhat väylänumerot ajalta ennen lyhennettyä layouttia. Maasto kalliometsää/rakkakiveä. Ihan ok rata. Nykykunnossaan en kuitenkaan kauhean kaukaa lähtisi bongaamaan.
Haapaveden kaupungissa Laitakallion frisbeegolfrata. Radalla pituutta 11-väylää, 966m ja B1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 2260m. Pelattu 28.9.2023.
Laitakallion rata kiersi hyvin kaunista kalliometsää ja, kun korkeuserojakin jonkin verran oli, niin ihan mukavasta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät oikein mukavia, vaihtelevia ja järkevän mittaisia maastoonsa nähden. Vaikka puita pelissä olikin, niin tällainen rähmäkäpäläkin sai tehtyä ihan hyvän kierrostuloksen. Kiekot löytyi mäntykangasmetsästä erityisen hyvin. Siirtymät lyhyet, väylät sijaitsivat hyvin tiiviillä metsäalueella.
Rakenteet monin paikoin aika heikossa hapessa. Ratakartta pieni haalistunut A4 puisen ja lukitun löytökiekkolaatikon kannessa. Heittopaikat muutamissa kohdin painuneet montulle. Heittopaikkaopasteet kovasti kulahtaneita ja fribaturistin elämää sotki kovasti sekin, että näkyvillä oli myös jonkin vanhan layuoutin opasteita vuosien, vuosien takaa. Korit numeroituja Seppoja, mutta hieman kenovinossa aika moni koreista. Roskiksia oli matkan varrella useampia mistä erityismaininta. Radan sijainti erinomainen Haapaveden keskustan välittömässä läheisyydessä. Erinomaisen lämpimä suositus Kahvila Konditoria Häggmanille. Satunnainen matkailija sai suorastaan häkellyttävän hienon kertomuksen paikallisista herkuista, mitä oli tietenkin täydellisen myyntipuheen jälkeen aivan pakko maistaa.
Radalla muutama sokkoväylä, mutta yksikään ei onneksi kulkenut esim. pururataa vasten, joten isoa riskiä ei tuolta osin turvallisuuden kannalta radalla ollut. Väylien 10 ja 11 välinen siirtymä oli huonosti ”rakennettu”. Väylät lähempänä toisiaan kuin kartta antaa ymmärtää ja siirtymä oli pakko tehdä jomman kumman väylän heittolinjaa pitkin, ei hyvä. Next tee -kylttejä ei tiiviillä radalla yhtään ollut, mutta esim. siirtymät 2-3 ja 5-6 kaipaisivat lisäopastusta. Tiiviillä radalla sai olla myös tarkkana mihin koriin heität, esim. 3-väylällä heitin ajatuksissani ensin 9-väylän koriin ennenkuin tajusin olleeni aivan väärällä korilla.
Laitakallion rata piti sisällään hyvin nättejä kallioisia metsäväyliä mitkä vaihtelevia muttei liian vaikeita, loivaa ylämäkeä paljon tarjolla. Rakenteista erityisesti opasteet kautta linjan hyvin kehnot, vaatisivat akuuttia kunnostusta. Koritkin jo elinkaarensa ehtoopuolella, vielä menivät jotenkuten. Semisokkoja väyliä muutama. Tarkalla suunnittelulla pienelle alueelle saisi vastaavankokoisen radan mitä nytkin ilman sokkoväyliä. Joskus ollut 18-väyläinen mikä on ihan täyttä utopiaa noin pienelle tontille. Rakenteet myös kuntoon, niin helposti suosikkien listalle! Yleensä yllä mainitut puutteet pudottavat arviointia selvästi reilummin, mutta nyt pelikierroksesta jäi niin hyvä fiilis, ettei oikein pienempää arvosanaa voisi antaa. Voisi pelata milloin tahansa uudestaankin!
4/5
Radan 18-väylästä osa kiersi urheilukentän puolella ja muutama oli ammattikoulun puolelle menevässä metsässä.
Moikka! Menisiköhän sinulla Kai nyt jonkun muun radan kanssa ajatukset hieman ristiin? Laitakalliolla on nimittäin edelleen 11-väylää, se on juuri varmistettu rataa ylläpitävältä taholta. T: Marko Nygrén – fgr.fi/ylläpito